Berta Sándor
Túl bonyolultak az autókba beépített rendszerek
Ahelyett, hogy segítenék a vezetőket, sokkal inkább zavarják őket a járművekbe beépített különböző elektronikus rendszerek. Bonyolultan kezelhetők és elvonhatják a figyelmet.
A DEKRA nevű szervezet felmérésében a járműtulajdonosok 77 százaléka mondta azt, hogy nehézséget okoz számára a fedélzeti rendszerek kezelése, 40 százalékuk pedig egyenesen úgy nyilatkozott: attól tart, hogy a túl sok technikai megoldás elvonja a figyelmét a vezetéstől. Bár ezen adatok alapján úgy tűnik, hogy az autósok nem kedvelik túlzottan az új fejlesztéseket, ez közel sincs így. 78 százalék közölte, hogy meg van győződve a technikai fejlődés előnyeiről, például arról, hogy ennek köszönhetően egyszerűbbé, biztonságosabbá és kényelmesebbé válik egy gépkocsi irányítása. A megkérdezettek 27 százaléka pedig azt mondta, hogy a beszerelt korszerű termékek hasznosnak és életmentőnek bizonyultak egy baleset vagy egy vészhelyzet esetén.
Navigációs rendszert a vezetők 74 százaléka használ, viszont 12 százalékuk szerint ezek kezelése meglehetősen bonyolult és nehézkes. A telefonoknál és az audiolejátszóknál ugyanez az arány 11 százalék. A korszerű fedélzeti megoldások nem csak a férfiknak, de a nőknek is okoznak kellemetlen perceket: a nők 46 és a férfiak 37 százaléka tart attól, hogy vezetés közben elvonja a figyelmét egy navigációs rendszer vagy egy telefon. Ettől a fiatalok és az idősek egyébként egyaránt tartanak. "A korszerű járműtechnika elsődleges célja, hogy biztonságosabbá tegye a közlekedést. Segítenie kell az autóst és nem szabad, hogy felelőtlenné tegye az embereket. Emellett fontos, hogy egyszerűen kezelhetőnek kell lennie. Vezetés közben fontos, hogy ne foglalkozzunk a mobilunkkal vagy a navigációs készülékünkkel, hanem az úttestre koncentráljunk" - hangsúlyozta dr. Peter Ramsauer német közlekedési miniszter.
A biztonságos közlekedés egyre fontosabb. Az Európai Bizottság tavaly szeptemberben fogadta el azt az intézkedést, miszerint 2015-től valamennyi új személyautót és könnyű haszongépjárművet fel kell majd szerelni az életmentő e-segélyhívó rendszerrel. A Ford 2011 őszén mutatta be az Evos nevű járművét, amely nem csupán egy gépjármű lesz, hanem egy hálózatba kapcsolt eszköz, ami valósidejű időjárási és közlekedési adatokat kérhet le, amivel megtervezheti az ideális útvonalat, figyelmeztethet a balesetekre, vagy akár ráhangolhatja beállításait az útviszonyokra a jobb vezethetőség érdekében. A Mercedes, a BMW és a Ford is azt tervezi, hogy az új autói szórakoztató rendszerei képesek lesznek fogadni az okostelefonos tartalmakat: különböző alkalmazásokat, játékokat, zenéket és filmeket.
A DEKRA nevű szervezet felmérésében a járműtulajdonosok 77 százaléka mondta azt, hogy nehézséget okoz számára a fedélzeti rendszerek kezelése, 40 százalékuk pedig egyenesen úgy nyilatkozott: attól tart, hogy a túl sok technikai megoldás elvonja a figyelmét a vezetéstől. Bár ezen adatok alapján úgy tűnik, hogy az autósok nem kedvelik túlzottan az új fejlesztéseket, ez közel sincs így. 78 százalék közölte, hogy meg van győződve a technikai fejlődés előnyeiről, például arról, hogy ennek köszönhetően egyszerűbbé, biztonságosabbá és kényelmesebbé válik egy gépkocsi irányítása. A megkérdezettek 27 százaléka pedig azt mondta, hogy a beszerelt korszerű termékek hasznosnak és életmentőnek bizonyultak egy baleset vagy egy vészhelyzet esetén.
Navigációs rendszert a vezetők 74 százaléka használ, viszont 12 százalékuk szerint ezek kezelése meglehetősen bonyolult és nehézkes. A telefonoknál és az audiolejátszóknál ugyanez az arány 11 százalék. A korszerű fedélzeti megoldások nem csak a férfiknak, de a nőknek is okoznak kellemetlen perceket: a nők 46 és a férfiak 37 százaléka tart attól, hogy vezetés közben elvonja a figyelmét egy navigációs rendszer vagy egy telefon. Ettől a fiatalok és az idősek egyébként egyaránt tartanak. "A korszerű járműtechnika elsődleges célja, hogy biztonságosabbá tegye a közlekedést. Segítenie kell az autóst és nem szabad, hogy felelőtlenné tegye az embereket. Emellett fontos, hogy egyszerűen kezelhetőnek kell lennie. Vezetés közben fontos, hogy ne foglalkozzunk a mobilunkkal vagy a navigációs készülékünkkel, hanem az úttestre koncentráljunk" - hangsúlyozta dr. Peter Ramsauer német közlekedési miniszter.
A biztonságos közlekedés egyre fontosabb. Az Európai Bizottság tavaly szeptemberben fogadta el azt az intézkedést, miszerint 2015-től valamennyi új személyautót és könnyű haszongépjárművet fel kell majd szerelni az életmentő e-segélyhívó rendszerrel. A Ford 2011 őszén mutatta be az Evos nevű járművét, amely nem csupán egy gépjármű lesz, hanem egy hálózatba kapcsolt eszköz, ami valósidejű időjárási és közlekedési adatokat kérhet le, amivel megtervezheti az ideális útvonalat, figyelmeztethet a balesetekre, vagy akár ráhangolhatja beállításait az útviszonyokra a jobb vezethetőség érdekében. A Mercedes, a BMW és a Ford is azt tervezi, hogy az új autói szórakoztató rendszerei képesek lesznek fogadni az okostelefonos tartalmakat: különböző alkalmazásokat, játékokat, zenéket és filmeket.