Berta Sándor

Túl bonyolultak az autókba beépített rendszerek

Ahelyett, hogy segítenék a vezetőket, sokkal inkább zavarják őket a járművekbe beépített különböző elektronikus rendszerek. Bonyolultan kezelhetők és elvonhatják a figyelmet.

A DEKRA nevű szervezet felmérésében a járműtulajdonosok 77 százaléka mondta azt, hogy nehézséget okoz számára a fedélzeti rendszerek kezelése, 40 százalékuk pedig egyenesen úgy nyilatkozott: attól tart, hogy a túl sok technikai megoldás elvonja a figyelmét a vezetéstől. Bár ezen adatok alapján úgy tűnik, hogy az autósok nem kedvelik túlzottan az új fejlesztéseket, ez közel sincs így. 78 százalék közölte, hogy meg van győződve a technikai fejlődés előnyeiről, például arról, hogy ennek köszönhetően egyszerűbbé, biztonságosabbá és kényelmesebbé válik egy gépkocsi irányítása. A megkérdezettek 27 százaléka pedig azt mondta, hogy a beszerelt korszerű termékek hasznosnak és életmentőnek bizonyultak egy baleset vagy egy vészhelyzet esetén.

Navigációs rendszert a vezetők 74 százaléka használ, viszont 12 százalékuk szerint ezek kezelése meglehetősen bonyolult és nehézkes. A telefonoknál és az audiolejátszóknál ugyanez az arány 11 százalék. A korszerű fedélzeti megoldások nem csak a férfiknak, de a nőknek is okoznak kellemetlen perceket: a nők 46 és a férfiak 37 százaléka tart attól, hogy vezetés közben elvonja a figyelmét egy navigációs rendszer vagy egy telefon. Ettől a fiatalok és az idősek egyébként egyaránt tartanak. "A korszerű járműtechnika elsődleges célja, hogy biztonságosabbá tegye a közlekedést. Segítenie kell az autóst és nem szabad, hogy felelőtlenné tegye az embereket. Emellett fontos, hogy egyszerűen kezelhetőnek kell lennie. Vezetés közben fontos, hogy ne foglalkozzunk a mobilunkkal vagy a navigációs készülékünkkel, hanem az úttestre koncentráljunk" - hangsúlyozta dr. Peter Ramsauer német közlekedési miniszter.

A biztonságos közlekedés egyre fontosabb. Az Európai Bizottság tavaly szeptemberben fogadta el azt az intézkedést, miszerint 2015-től valamennyi új személyautót és könnyű haszongépjárművet fel kell majd szerelni az életmentő e-segélyhívó rendszerrel. A Ford 2011 őszén mutatta be az Evos nevű járművét, amely nem csupán egy gépjármű lesz, hanem egy hálózatba kapcsolt eszköz, ami valósidejű időjárási és közlekedési adatokat kérhet le, amivel megtervezheti az ideális útvonalat, figyelmeztethet a balesetekre, vagy akár ráhangolhatja beállításait az útviszonyokra a jobb vezethetőség érdekében. A Mercedes, a BMW és a Ford is azt tervezi, hogy az új autói szórakoztató rendszerei képesek lesznek fogadni az okostelefonos tartalmakat: különböző alkalmazásokat, játékokat, zenéket és filmeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • atomkrumpli #33
    a két öregnek igaza volt, az obd sok esetben csak arra jó hogy a gatyádat is a szerelőnél hagyd mert felesleges alkatrészeket cserél le ahelyett hogy elővenné a józan eszét meg a jól bevált analóg műszereit
  • gforce9 #32
    +1

    Márpedig mozgó alkatrészre szükség van, mert az elektronika még kenyeret az asztalra nem tett!
  • Molnibalage #31
    Remek. És a hibakód lekérdezése után nem árt, ha értelmezni is tudod amit közöl az adatbázis és van aki ért is a szereléshez. Szóval nyugodj meg, nagyon sokáig szükség lesz még a klasszikus gépészeti szaktudásra. Amíg a gépeknek van mozgóalkatrésze.
  • Cucmey #30
    Teljesen egyet értek. úgy az ezredforduló körül meghalt számomra az autó gyártás.
  • gforce9 #29
    "Légtömegmérő jel értéken kívül.De ,hogy mitől az már más kérdés" No igen és egy általad leírt márkaszervizes szerelőnek, ha nincs rutinja és a légtömegmérő cseréjére uyganazt az üzenetet kapja a diagnosztikától, széttárja a kezét. 1 alkatrész feleslegesen kicserélve, elpocsékolt idő, energia és az autó ugyanúgy nem megy. Én személy szerint minimalista autót veszek csak. Ha esetleg lenne pár millóm autóra, akkor is egy régi típust vennék egy új helyett a különbözetet, pedig a felújításra fordítanám. Valószínű egy tartósabb, üzembiztosabb, könnyebben szervizelhetőbb eszköz lenne az ülepem alatt, mintha egy mostani autót megvennék. Valahogy ezek a fedélzeti elektronikák engem hidegen hagynak.
  • Fürtös #28
    Kicsit dobálóznék az infókkal:
    Nem kell 5-6 évben gondolkodni a mai autókkal tervezetten max 4 évre számolnak a gyártók(lásd GM élettartam garancia:100000mérföld).
    Cél a vásárló meggyőzése arról,hogy egy 4 éves autó már nem megbízható,le kell cserélni(Más kérdés,hogy ez a szemlélet jót tesz az üzletnek is)
    Igen az autókat nem mérnökök tervezik,hanem marketingesek és gazdasági elemzők.
    A mérnökök próbálnak jót csinálni,a gazdasági osztály meg szoritja le a költségeket,saját kézből való story:Váltótartó bak repedése,visszajelzést küldtünk a gyártónak teljes dokumentációval mire küldtek egy "updatelt" alkatrészt,amiben 2 grammal több anyag volt persze újra elrepedt.
    Ezt a folyamatot kb 6szor jártuk végig mire eljutottunk egy alkatrészhez ,ami nem repedt el az elmúlt 600km megtétele alatt,(0-24 ben hatják az autókat a teztpilóták).
    Mindent a költségek lefaragásának vetnek alá a mérnök véleménye másodlagos,őt csak akkor kérdezik ha már tényleg nagy a gond.
    Diagnosztikáról: Had világosítsak már fel pár embert arról,hogy a diagnosztika szó jelentése nem az,hogy bedugod a laptopot,a laptop kiírja mi romlott el, te azt az alkatrészt kicseréled és máris jobb az autó mint új korában.Ennél jóval bonyolultabb a dolog a diagnosztikai rendszerek nagyon nagy segítséget nyújtanak a modern vezérlések (nem vezérműszíjjra gondolok itt hanem motorvezérlésre) javításában,de szó sincs arról ,hogy megmondja mi a baja az autónak.Soha nem fogsz olyan diagnosztikai üzenetet kapni,hogy: Légtömegmérő elromlott cseréld ki! Max olyat ,hogy: Légtömegmérő jel értéken kívül.De ,hogy mitől az már más kérdés(Opel Mokkát semmi szín alatt ne vegyetek!).
    A márka szervizekről: Ma márka szervízben csak nagyon kevés hozzáértő és motivált(!!!!!) ember dolgozik,aki kicsit is érti és szereti az autójavítást az mind magánbizniszben nyomul,Had ne magyarázzam el miért.
    Márka szervizben van hozzáférés a gyártó javítási utasításaihoz és van háttértámogatás\support a gyártó felől,de mivel ezekben is elég sok marketinges és gazdasági "szakember" keze benne van ezért a szerelési utasítás mindig úgy zárul:cserélje ki az egységet (generátor,indító,vezérlőegység,stb,stb) ez is csak üzlet.
    Fedélzeti elektronikáról: A közlekedés biztonságossá tételéhez semmi köze,kőkemény marketing és mi elhisszük,hogy ez nekünk kell!
    Már előre sírok azokon akik meredt arccal fognak pislogni a 500K számlára a 1.5 éves autójukkal ,mikor megáll benne az érintőgombos középkonzol,elismerem designos kis cucc, csak épp nem autóba való.
    Ami biztos az elkövetkező 3-4 évben nm nagyon vennék új autót mert annyi technikai "újdonság" van belezsúfolva a mostani prototípusokba,hogy annak kell legalább 7-8 év mire kiforrja magát,de üzleti szempontból ezt nem lehet elkerülni,mert az emberek csak azt veszik meg amit eléggé lehet marketinggel tolni,a reklámszakma meg elég bonyolult dolog ott évente valami új dolgot kell az asztalra tenni mert a tavalyi nevekkel a kutya sem fog autót eladni...
  • gforce9 #27
    "Ahhoz tényleg nagyon hülyének kell lenni." dehát rengetegen vannak, akik elhiszik, amit egy autószerelő mond és fogalmuk sincs arról, hogy egy generátort pl. újra lehet csapágyazni. Rásózzák az újat, aztán később koppan, amikor megtudja, hogy nem is biztos, hogy csereérett volt, pusztán kihasználták a hiszékenységét :S

    Az a jelölős módszer jó ötlet, de szomorú, hogy ilyet kell alkalmazni :S
  • willcox #26
    Ahhoz tényleg nagyon hülyének kell lenni. Generátort akkor cserélhetnének, ha nem volt töltés (és még akkor sem biztos, hogy a generátor hibája). Egy márkaszervizben mielőtt szembesülne az ember a számlával (nem a kötelező szervizekre gondolok), elmondják, hogy mi a gond, és hogy az mennyibe fog fájni. Ha az ember bólint rá, akkor lehet mélyen a zsebbe nyúlni. De ha ez nem felel meg, akkor lehet nem márkaszervizbe vinni az autót, és ott egyéb okosságra is hajlandók lehetnek.

    PS: a fiam előző autójánál (Fiat) fordult elő, hogy márkaszervizben cserélték ki az alig 2 éves gyári aksiját egy öregre, pedig annak semmi baja nem volt, egész más miatt ment be a szervizbe. Azóta minden autóban a könnyen cserélhető alkatrészekre teszünk egy kis, nem feltűnő jelet, így egyből kibukik, ha valamit cseréltek.
  • gforce9 #25
    Lehet persze, de ha nem vagy képben, azok a bizonyos "márkaszervizek" az előző példánál maradva rádsóznak egy új generátort és kalap, nekik az a buli.
  • willcox #24
    Idősebb autónál lehet gondolkodni utángyártott alkatrészben, vagy lehet keresgélni bontóban is, de ehhez már szakértelem kell, ezen laptop sem segít.