Hunter

Az autók is belépnek a számítási felhőbe

A Ford legújabb koncepció autója nem csupán egy gépjármű lesz, hanem egy "cloud computing" eszköz is, tájékoztat a Discovery.

A Frankfurti Autókiállításon bemutatkozó Evos egyike az első olyan autóknak, ami adatot tárol és hív le az Internetről. Az úgynevezett számítási felhőről legtöbbször a Google, a Flickr és a Facebook ugorhat be, olyan fájlok, fényképek, üzenetek és dokumentumok kapcsán, amik nem a gépünkön, hanem az interneten, egy "felhőben" helyezkednek el. Az utóbbi időben ez a trend azonban kezd elmozdulni a kevésbé adatalapú üzletek irányába, ami alól immár az autógyártás sem kivétel.

Egy internethez kapcsolódó jármű számos előny jelenthet vezetője számára. Hozzáférve a világhálóhoz valósidejű időjárási és közlekedési adatokat kérhet le, amivel megtervezheti az ideális útvonalat, figyelmeztethet a balesetekre, vagy akár ráhangolhatja beállításait az útviszonyokra a jobb vezethetőség érdekében. A felfüggesztések és a kormányzás menet közbeni állíthatósága műszakilag nem újdonság, ezek a technikák már az 1990-es évektől jelen voltak az autósport csúcskategóriáiban.

Az új technikák bevezetésén a Ford németországi mérnökei dolgoznak. A tervek szerint a jövő járművei képesek lesznek figyelemmel kísérni a vezető szívritmusát, észlelve, ha a volánnál ülőt fokozott stressz éri, vagy valamilyen komolyabb szív és érrendszeri rendellenesség, például egy szívroham veszélyezteti, ekkor a jármű gondoskodhat a segélyhívásról és önmaga biztonságos leparkolásáról. Vannak persze ennél jóval egyszerűbb feladatok is, amit egy internetes kapcsolattal meg lehet oldani, ilyen például az iTunes médiakönyvtárunk elérése.

Bár a fentebbi felsorolás egy fedélzeti számítógéppel is megoldható, az internetes autó jelentős költségmegtakarítást jelent, magyarázta a cég elektronikai rendszer kutató és fejlesztő részlegének az igazgatója, Jim Buczkowski. A jármű olyan jól bevált és széles körben alkalmazott ipari szabványokon fog alapulni, mint a WiFi és a Bluetooth, amik már jó ideje jelen vannak az internetképes eszközökben, vagyis nem kell pénzt fecsérelni gyártóspecifikus rendszerek kifejlesztésére, emellett pedig lehetővé teszi a vezetésközpontú mobil alkalmazások használatát, amik aktív kapcsolatban állnak az autóval. "Minden jel arra utal, hogy a mobiltelefonok maradnak a kapcsolattartás központi elemei" - tette hozzá Buczkowski.

Minél több autó lesz "online", annál hatékonyabbá válik az egymással történő kommunikációjuk, függetlenül attól, hogy melyik gyártó termékei. Robin Chase, a mobil alkalmazásokat ügyesen kihasználó Zipcar és a Buzzcar autómegosztó cégek egyik alapítója szerint, minél több jármű rendelkezik internetes kapcsolattal, annál hasznosabbak lesznek a felhők adatai. Például sok hibrid autó hatékonysága magától a vezetőtől függ, milyen távolságokon használja a járművét, milyen sebességgel közlekedik. Ezek nélkül az adatok nélkül nehéz eldönteni, milyen autót válasszon az ember. "Jelenleg az összes adat megreked az autómban" - mondta Chase. "Feltöltve a felhőbe számos érdekes információt nyerhetünk belőlük."

Ahogy az Amazon képes volt felhasználni sok millió vásárló adatait vásárlási szokásaik nyomon követéséhez, ugyanúgy a gépjárművek adatai is hasznos információkkal láthatják el a forgalomtervezőket. Chase szerint sok Google alkalmazás ötlete fel sem merült azelőtt, hogy a Google elkezdte gyűjteni az adatokat.

Az internethez kapcsolt, sőt az internetes adatok alapján döntéseket vagy javaslatokat hozó autónak van egy komoly kockázata is, mégpedig a rendszerek feltörése és rosszindulatú, vagy egyszerűen csak amatőr manipulálása, ami komoly problémákhoz, balesetekhez vezethet, figyelmeztet Andre Platzer, az amerikai Carnegie Mellon Egyetem számítógép tudományi karának tanára. Nem utolsó szempont a biztonság sem. A különböző számítógépes alkalmazásoknak figyelembe kell venniük a tényt, hogy egy ember által kormányzott, akár több tonnát is nyomó, nagy sebességgel haladó fémhalmazt befolyásol. Bármilyen módosítást eszközöljön egy alkalmazás az autó felfüggesztésein vagy kormányzásán, azt úgy kell megtennie, hogy a vezetőt ne hozza veszélyes, kiszolgáltatott helyzetbe.

Nem mehetünk el szó nélkül a megbízhatóság mellett sem. Platzer hangsúlyozta, hogy sokszor az alkalmazások együttes használata idézi elő egy rendszer lefagyását, vagy szokatlan viselkedését, amit nem minden felhasználó tolerál, vagy reagál le megfelelően. Egy rendszerösszeomlás egy autóban nem csupán kellemetlen, de veszélyes is lehet. Annak is fennáll a veszélye, hogy az autósok már túl sok alkalmazást futtatnak, ami inkább hátráltatja, semmint segíti őket a vezetésben. Az úgynevezett "bloatware", vagyis a haszontalan funkciókkal teletömött szoftver a számítástechnikai és a mobil világ egy állandó problémája; gondoljunk csak bele, mennyi funkciót használunk a szövegszerkesztők által felkínált több száz közül egy mindennapi levél megírásakor. "Emlékszem, valahol láttam, hogy egy embernek átlagosan 22 alkalmazás fut a telefonján, amiből legfeljebb ötöt használ" - mondta Buczkowksi.

Medvig Attila az NNG Kft. vezető tanácsadója szerint nem lesz ennyire nagy léptékű a fejlődés.

Az Unió által nemrégiben elfogadott ITS (Intelligent Transport Systems) direktíva határozott célként jelöli meg az európai, egységes és valós idejű útinformációs szolgáltatás létrehozását. Ez lehet az információforrása a hasonló "online" autóknak. A gépjárművek internethez és egymáshoz való kapcsolása az a fejlesztési irány, amely mindenképp életünk részévé válik, ha nem is feltétlenül a fentiekben vizionált formában, nyilatkozott Medvig Attila a Discovery cikke, illetve a Ford sajtóközleményére lapunknak adott kiegészítésében. "A bemutatott jármű, és az abban lévő technológia természetesen prototípus, így az itt alkalmazott megoldások többsége egyedi marad. Azonban érdemes a sajtóközlemény néhány szavára odafigyelnünk" -írja.

A "connected" vagy "online" autó megvalósítása elsőre egyszerűnek tűnik, hiszen mára szinte mindenhol elérhető a vezeték nélküli adatkapcsolat. Ez a valóságban ma GPRS szolgáltatást jelenti, az említett WiFi és Bluetooth technológiák lokálisak. Egy mozgásban lévő autó nem feltétlenül tudja ezeket használni a "felhő" elérésére. A mindenhol elérhető GPRS technológia pedig viszonylag alacsony sávszélességet biztosít. Nem feltétlenül tudunk iTunes zenéket hallgatni, amikor viszonylag sok autó van ugyanabban a távközlési cellában, például autópályán egy dugóban.

A mobiltelefonokkal hozzászoktunk a folyamatos internetkapcsolathoz, és ahhoz, hogy a számunkra értékes információkat bárhonnan elérjük. Tekintettel az üzembiztonságra egy autó azonban nem fog az interneten forgalmi és időjárás információkat keresni, hanem valószínűleg egy vagy több konkrét (esetleg fizetős) szolgáltatást fog igénybe venni.


Alapszabály, hogy vezetés közben a gépjármű sofőrjéhez csak a valóban releváns információkat kell eljuttatni. A megfelelő és megfelelő időben érkező információ jelentősen növeli a gépjármű biztonságát. Egy forgalmas autópályán fontos lehet egy váratlan baleset, egy csúszós útszakasz vagy egy dugó a közeledő gépjárművek és a vezetőik számára. Erről a ma divatos "felhő"-ből nem kapunk megfelelő információt. Ugyanokkor az Európai Unió is kiemelten fontosnak tartja az intelligens közlekedés fejlesztését. Ezen belül a kooperatív közlekedés fejlesztése az egyik leggyorsabban fejlődő terület. A mára már szabványosított CALM architektúra, az ETSI EN 302 665 szabvány, vagy az ezen alapuló IEEE 802.11p (WAVE) szabvány elvileg már lehetővé teszik az gépjárművek egymáshoz, az infrastruktúrához és az internethez való kapcsolódását. Ennek segítségével az autók egymástól, illetve a hálózatba kapcsolt infrastruktúra elemektől (pl. kamerák) is kaphatnak információkat.

E technológiák elterjedésére a szükséges további fejlesztések miatt még néhány évet várni kell. A tervek szerint 2018-2020-ban gördülnek le a futószalagokról az első olyan gépjárművek, amelyek valóban alkalmasak lesznek majd kooperatív közlekedésre. Tömeges elterjedésük csak ez után várható, összegez az NNG Kft. vezető tanácsadója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gybfefe #20
    "A számítógép csak annyira lehet intelligens, mint a programozója." -muhaha!
    akkor hallgassunk meg egy szakértői véleményt is: http://www.youtube.com/watch?v=JLbzKf25aRM
    - a harmadik perctől kezdődik a limós csóka kínaiaknak dolgozik, a.i.-t fejleszt
  • Merces #19
    jujj de jó lesz mikor mind elszálunk a felhőben,
  • Piel #18
    A gép, csak gép marad. A számítógép csak annyira lehet intelligens, mint a programozója. A gépek csak a szabályokat tudják követni.
    Az ember rendelkezik intuícióval is! Sőt a tapasztalata alapján bizonyos előre látási képességekkel is rendelkezhet(nem a látnoknak mondott emberekre gondoltam). Vannak tipikus vezetők akiket a vezetési stílusuk alapján lehet felismerni, pl. hétvégi vezetők. A vezetési hibáik tipikusak, a minden nap közlekedők, ezt kiszűrik és megfelelő módon megpróbálják elkerülni. A gépek ezt még jó ideig nem fogják tudni!
    Az emberek is hibáznak, hát még a gépek! Hiszen sokkal kevesebb adatot dolgoznak fel mint az emberi agy. Csak meg kell nézni az egyik vezető autógyár biztonság technikai elektronikáját, ami ELMÉLETILEG megállítja az járművet, ha gyalogos lép elé. Gyakorlatilag a számítógép még nem ismeri fel 100%-os biztonsággal az elé lépő gyalogost. Persze a figyelmetlen vezető mellett növelheti a gyalogos túlélési lehetőségét, de nem tudja egyenlőre kizárni!

    Azért írtam, hogy kicsit szigorítani kellene a jogosítvány szerzést, mivel a mai nagy teljesítményű autókkal nem mindenki tud bánni. Sok fiatal megkapja apucitól/anyucitól a drága verdát és már mehet is szórakozni, ahol rendesen becsápol és viszi haza a többieket. Az úton közlekedőkön is múlik a továbbiakban az életük, mert vagy el tudják kerülni a ficsúrokat, vagy nem. Persze nem csak a fiatalokra jellemző, de a többséget ők jelentik. A diszkó-balesetek nem véletlenül történnek! Figyelmetlenség, ittasság, esetleg kábítószer fogyasztás, de a társaság által elvont figyelem is mind hozzájárul. Ha megfelelően nehéz megszerezni egy jogosítványt (és itt nem az anyagiakat értem, hanem a feltételrendszert), akkor talán esély lesz arra, hogy kevesebb felelőtlen ember üljön volánhoz. Persze tisztában vagyok azzal is, hogy nem kevés járművezető úgy kapta a vezetői engedélyét, hogy "megkente" (közvetve vagy közvetlenül) a vizsgabiztost. Az orvosok felelőssége is fokozottabb, mivel az autók gyorsabbak, erősebbek, az emberek (érzékszerveik) pedig szinte ugyan olyanok mint 50 évvel ezelőtt voltak, esendőek és elbizakodottak. Szinte mindenki azt hiszi, hogy ha már jogosítványt kapott akkor már tud vezetni! Persze ez nagy tévedés. De mégis azt mondom, hogy az embereket könnyebb megtanítani helyesen közlekedni, mint a gépeket!
    Bocs, hogy megint hosszú voltam.
  • JMáté #17
    "Ők akkor sem fognak jobban vezetni, ha 15 számítógép felügyeli az autójukat."
    Ezért kell gépeknek vezetniük helyettük. Lehetsz bármilyen ügyes, gyors, és lehet akármilyen jó a szemed, ha a gyerek a hátsóülésről tarkón vág a cumisüveggel emberek halnak meg.
    "Mert az elektronikát is becsaphatja valami"
    Az embert pedig gyakoratilag bármi becsaphatja. Az ember nagyságrendekkel gyakrabban hibázik mint a gép. És ha a gép mégis hibázik, az általában azért van mert valamelyik karbantartó (=ember) hibázott.
  • Piel #16
    A hálózatba kötött autóknak ugyanaz lesz a vége mint a navigátorral ellátott sofőrökkel. Ha nem működik, akkor már nem is tudunk közlekedni. Viszont én inkább csak a navigátor berendezések információit/funkcióit bővíteném. Akár műholdon keresztül is kaphatnak útinfót. Majd a vezető eldönti, hogy mit vesz figyelembe, és mit hagy figyelmen kívül. Viszont az olyan számítógépnek nem vagyok a híve, ami az jármű vezető döntéseit felülbírálja. Viszont az is igaz, hogy kicsit szigorítanám az orvosi vizsgálatot, és a jogosítványszerzést, hogy ne vezessen már minden matrica, vagy akár olyan ember aki már ki sem lát a szélvédőn. Sajnos manapság sok ilyen ember közlekedik közöttünk, ismerek ilyeneket. Ők akkor sem fognak jobban vezetni, ha 15 számítógép felügyeli az autójukat.
    Persze a parkolást segítő rendszerek kellenek, mert sokan jól vezetnek, de átülhet mindenki egy általa keveset vezetett járműbe, amit nem feltétlenül "érez" azonnal. A jármű úton tartását elősegítő elektronikák is jók lehetnek adott esetben, de (!) jó lenne tudatosítani a sofőrökben, hogy az emberi hülyeség ellen ez sem véd! Sajnos a mai vezetők hajlamosak felelőtlenebbül vezetni, mert sok a gépkönyv hosszasan taglalja az ESP, stb. féle rövidítéseket, amivel "sokkal" jobb az autó stabilitása. Na ja! Adott esetben. És ha nem? Mert az elektronikát is becsaphatja valami! Ha csak egy szenzor is tönkremegy a 100-ból, máris hibás következtetésre jut a számítógép! Hát én nem szeretném az saját és családom életét számítógépekre bízni.
  • Piel #15
    Lehet, hogy újat mondok, de évek óta működik a házi wifi hálózatom, és teljesen meg vagyok elégedve vele. Az is biztos, hogy vagy 3 éve lóg a végén egy haverom, aki 200 m-re lakik tőlem továbbá két sor családi ház választ el minket. A szomszédom boldogan keresgél recepteket ugyan olyan régen. Jó néhány ismerősömnek állítottam be évekkel ezelőtt a routerjét, amit azóta is boldogan használnak. Akkor most miről beszélünk? Ja! Az autókról! Viszont a wifi az tényleg nem az autókba való. Nem azért mert nem stabil, hanem azért mert egyszerűen nem erre való. Arra ott vannak a mobil (pl. telefon) eszközök.
  • norbi4567 #14
    Ha ember vezet,és csak a gép csak fékezni tud ha gond van akkor max megáll a kocsi az út közepén.
    Viszont ha a gép jól működik segíthet a balesetek megelőzésében.
  • JMáté #13
    "Szaguld egy auto az autopalyan,es...mondjuk...lefagy az oprencer!
    Tulhevul egy proci,egymilliobol egyszer elofordulo HW-hiba.
    Meghal-mondjuk 12 ember"

    Ha ember vezet akkor elaludhat, rohama lehet, rossz a látása, a reflexei, vagy esetleg eleve részegen ült be a kocsiba és/vagy jogosítványa sincs. Gépekkel az ilyesmi kiküszöbölhető.
  • Lucy in the Sky #12
    Az egész automatizált gépirányítású közúti közlekedés bevezetésének a fonákja az, hogy ezek a rendszerek vajon milyen csoda folytán lesznek képesek a hagyományosan kaotikus, túlnyomórészt emberek által művelt közlekedéskultúra szerves részeként működni.

    Van egy tippem: sehogy, a homo sapiens közreműködésének teljes kizárásáig az összes hasonló altatórendszer több gondot okoz, mint amennyi hasznát vesszük... Minden humán sofőr veszélyes homokszem a gépezetben, illetve fordítva, amíg mi (anyázós-mutogatós humanoidok) vagyunk többen az utakon, addig egy ilyen gépmazsola eleve bukásra van ítélve, jó darabig biztosan nem lesz olyan gép, ami képes lenne egyszerre biztonságosan és gyorsan is közlekedni egy átlagos Bp.-i hétköznapon, _közöttünk_ :) Ráadásul ennél azért vannak sokkal nehezebb "pályák" is világszerte.


    ----
    Egy lehetséges bejegyzés egy tetszőleges hírportálról, a nem túl távoli jövőből...
    ----

    A reggeli órákban halálos balesetet szenvedett K. Béla bodzatenyésztő-manager, miután az 51-es mellékfőúton haladó gépjárműve az M0 autóútpálya felüljárójánál a dekorációs céllal, EU támogatásból épült ál-vízelvezető árokba hajtott.

    Az előzetes vizsgálatok alapján a balesetet megelőzően a Great Wall Dumbera típusú személygépkocsi fedélzeti rendszere a néhai úttest helyén található kátyúkat sávelhagyásként értelmezte, a biztonsági protokoll értelmében azonnal beavatkozott, valamint riasztotta a sofőrt, aki álmából felriadva még megpróbálta az alagútba terelni járművét.

    Az útszakaszt teljes szélességében lezárták, a súlyosan megrongálódott 120cm átmérőjű vízáteresz javítása kegyeleti okokból elhúzódhat. A Magyar Nemzeti Hazafias Közútkezelő Bizottmány határozata értelmében, a további incidensek elkerülése érdekében az érintett járműveket a telemetria szoftver soronkívüli frissítéséig zárolták.

    Az üzemeltető Lögúg Magyarország Kfrt. (R) közleményét eljuttatták az összes érintett gépjármű Okos Postafiókjába, azonban az eme szolgáltatás megbízhatóságát a közelmúltban ért kritikák miatt a közleményt hasábjainkon is elérhetővé tesszük:

    Szíves megértését kérjük, Kedves Ügyfeleink testi épsége érdekében szolgáltatásunk felülvizsgálatának lezártáig a Társaságunk által üzemeltetett gépjárművek működését szüneteltetjük. Sürgős esetben a hiba elhárításáig Kiemelt Ügyfeleink kedvezményes áron vehetik igénybe OmniDriver Escort Plus++ humánsofőr szolgáltatásunkat.
    Nem kiemelt Kedves Ügyfeleinknek pedig ezúton kívánunk Kellemes Karácsonyt és Boldog Új Évet, valamint határozottan kérjük az összes érintettet, a saját biztonságuk érdekében ne hagyják el járműveiket, hiszen ahogy Társaságunk mottója -egy ősi irokéz közmondás- is tartja: "lassan járj, mert úgyis hamarabb érsz oda, mint az, aki el sem indult" - e nemes tradíció szellemében garanciát vállalunk arra, hogy a helyzet súlyára való tekintettel, az ünnepi szabadságolások lejártával a javítócsomag béta verzióját már jövő év első hetében elérhetővé tesszük, ezért javasoljuk, hogy a problémamentes letöltés és frissítés érdekében a fűtés, világítás, és egyéb energiaigényes kényelmi funkciók használatától tartózkodni szíveskedjenek. Tájékoztatjuk továbbá Kedves Ügyfeleinket, hogy a bétateszt ideje alatt számítunk mindannyiuk feltétel nélküli önfeláldozására.

    Üdvözlettel:

    Tokányosné Makákó Izidóra, assistant P.R. manager coordinator helyettes
    Lögúg Mo. Kfrt. (R)
    Budapest, 2031.12.24. 15:34
  • esztyopa #11
    Szarakodunk az MI-vel...rendben.Mindent meg akarunk csinaltatni a gepekkel-helyettunk...O.K.
    De akkor mi a fenenek vagyunk MI?
    Raadasul ez egy roppant veszelyes jatek!
    Szaguld egy auto az autopalyan,es...mondjuk...lefagy az oprencer!
    Tulhevul egy proci,egymilliobol egyszer elofordulo HW-hiba.
    Meghal-mondjuk 12 ember.
    A tevedeshez,es a hibas dontesekhez itt vagyunk-MI emberek!
    Ehhez nem kell olyan auto,vagy barmi,ami eldonti HELYETTUNK,hogy mit csinaljunk!
    Raadasul az ember nem csak racionalis! Tud erzelmi alapon is baromi jo donteseket hozni/lasd-nok!/
    Egy komputer soha nemn fog irracionalis donteseket hozni/kiveve,ha meghibasodik,de akkor mar O uralkodik felettunk/
    De mirol is beszelek en?Haladasellenes vagyok,nem ertem a fejlodest,*geprombolo* mentalitasom van?/Lasd-ipari forradalom-Anglia/
    Nem hiszem.Egyszeruen nem ertem,hogy miert kell a fekaliaeltavolitonak,vagy az autonak TELJESKORU dontesi jogot adni?
    Es olyan-szerintem-amikor a gyerek kezebe forgopisztolyt adunk!