Alex

2015-ben minden új autó telefonál baleset esetén

Az Európai Bizottság ma elfogadta az első, annak biztosításához szükséges intézkedést, hogy 2015-re súlyos baleset esetén a balesetben részes járművek automatikusan tárcsázzák a készenléti segélyszolgálatokat.

A Bizottság szándéka szerint 2015-től valamennyi új személyautót és könnyű haszongépjárművet fel kell majd szerelni az életmentő e-segélyhívó rendszerrel. Az e-segélyhívó súlyos baleset esetén automatikusan tárcsázza a közös európai segélyhívószámot, a 112-t, megadva a készenléti segélyszolgálatnak a jármű földrajzi koordinátáit. Egy szeptember 8-án elfogadott bizottsági ajánlás sürgeti a tagállamokat, hogy gondoskodjanak róla: a mobilhálózat-üzemeltetők korszerűsítik infrastruktúrájukat annak érdekében, hogy az e-segélyhívások gyorsan és hatékonyan jussanak el a készenléti segélyszolgálatokhoz.


Amikor a segélyszolgálatokat közúti balesethez hívják, minden perc számít az életmentés és a sérülések súlyosságának csökkentése szempontjából.. A balesetben megsérült személyekben azonban gyakran nincs meg az a reflex, vagy fizikailag nem képesek rá, hogy azonnal hívják a segélyszolgálatot. Az e-segélyhívó eszközök ezt a problémát küszöbölik ki azáltal, hogy azonnal értesítik a segélyszolgálatokat, akkor is, ha a vezető vagy utasa eszméletlen, vagy más okból nem tud telefonálni. Ez a technológia a készenléti mentőcsapatok helyszínre érkezését becslések szerint a városokban mintegy 40%-kal, a vidéki térségekben 50%-kal gyorsítja meg. Az e-segélyhívó, ha széles körben alkalmazásra kerül, szerte Európában évente több száz életet fog megmenteni, és több tízezer esetben fog hozzájárulni a sérülések és traumák súlyosságának csökkentéséhez.

A Bizottság célja, hogy a teljesen körűen működőképes e-segélyhívó rendszer 2015-től az egész Európai Unióban (továbbá Horvátországban, Izlandon, Norvégiában és Svájcban is) rendelkezésre álljon. Az ajánlás felszólítja a tagállamokat, hogy gondoskodjanak arról, hogy a mobilüzemeltetők az e-segélyhívó eszközökről érkező hívásokat a többi 112-es segélyhívással egyenértékűen kezeljék, azaz részesítsék őket elsőbbségben és ne számoljanak fel értük díjat. Az ajánlás értelmében a tagállamoknak továbbá biztosítaniuk kell, hogy a mobilszolgáltatók az e-segélyhívások azonosítására szolgáló rendszereket helyezzenek üzembe, hogy a hívásokat tovább lehessen irányítani az azokat megfelelően kezelni képes segélyhívó központba.

Az ajánlást követően a Bizottság a segélyhívó központok korszerűsítéséről szóló előírások, valamint egy rendeletjavaslat elfogadását tervezi. Utóbbi előírná, hogy az e-segélyhívó eszközök tegyenek eleget a műszaki előírásoknak annak érdekében, hogy 2015-től valamennyi új személyautóba és könnyű haszongépjárműbe beszerelhetők legyenek, és megszerezzék az Európa-szerte érvényes típusjóváhagyást.

Az e-segélyhívó automatikusan aktiválódik, amint a járműbe épített érzékelők súlyos balesetet észlelnek. Aktiválódása után a rendszer tárcsázza a 112-es európai segélyhívó számot, telefonos kapcsolatot létesít a megfelelő segélyhívó központtal és elküldi a baleset adatait a mentőszolgálatoknak, beleértve a baleset időpontját, a balesetet szenvedett jármű pontos helyét a menetiránnyal együtt (ez különösen autópályák és alagutak esetében fontos). Az e-segélyhívó manuálisan is működésbe hozható például egy súlyos baleset szemtanúja által egy, a járműben található gomb megnyomásával.

Az elektronikus segélyhívó rendszer új gépjárművekbe telepítésének költségét egyenként kevesebb mint 100 euróra becsülik. Az adatvédelmi aggályok kizárása érdekében az e-segélyhívó rendszer nem teszi lehetővé a járművek nyomon követését. Az eszköz alapvetően alvó üzemmódban van, és nem küld jeleket mindaddig, míg ütközés következtében nem aktiválódik. Jelenleg a személyautóknak csak 0,7%-a van felszerelve automatikus segélyhívó rendszerrel az Európai Unióban, és ez a szám csak csekély mértékben nő. Ezek a vállalati saját rendszerek nem nyújtanak egész Európára érvényes interoperabilitást vagy folytonosságot.

A Bizottság úgy határozott, hogy az e-segélyhívó bevezetése érdekében jogalkotási intézkedéseket fog hozni, mivel a rendszer önkéntes alapon történő alkalmazása nem hozott megfelelő eredményt. A Bizottság már korábban felszólította a tagállamokat arra, hogy 2009-ig önkéntes alapon Európa-szerte vezessék be az e-segélyhívót (IP/09/1245), de a végrehajtás csak nehézkesen haladt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Molnibalage #37
    Nem, nem kellene. Így sem állnak meg a zebránál zömében az autósok és nem tekintenek partnernek senkit, aki puhább náluk. Tisztelet a kevés kivételnek...
  • Justil #36
    Lehet rossz helyen élsz, ember. Nekem nincsenek ilyen rossz tapasztalataim, sőt, a legrosszabb élményeim a mazsola tötymörgő p*csökhöz kötődik, akik 50 helyett 30-al, 90 helyett 60-al és így tovább...de a legtöbben szerencsére partnerek a dinamikus, normális tempójú közlekedésben. Biztos ez az a 8 a 10-ből, akiről beszélsz :D

    "Lakott területen szerinted mi indokolná azt hogy 50 helyett mondjuk 70 legyen a megengedett sebesség?"
    Semmi. Én ilyet nem állítottam. Azt állítottam, hogy hosszú körutakon, sugárutakon stb. ahol lámpa irányítja a forgalmat nyugodtan feljebb lehetne emelni az 50-en. Pesten vannak is ilyen utak, de máshol csak elvétve sajnos.
    Más kérdés, hogy aki mondjuk iskola, óvoda közelében hajt gyorsan, azt duplán büntetném, bár a pénzbüntetés helyett inkább a jogsiját kéne elvenni.

    Az a baj veletek, hogy leginkább csak feketén-fehéren láttok.

    "Aki gyorsan hajt, az mind közveszélyes idióta" - így valahogy. Legalábbis ez jön le. Ez meg nettó hülyeség.
  • DjDano #35
    Nem túlzás azt állítani, hogy Magyarországon 10-ből 8 ember folyamatosan túllépi a megengedett sebességet!
  • DjDano #34
    Te nem vagy normális... A hazai vezetési morált elnézve, (ami bizton állíthatjuk hogy Európában a legrosszabbak közé tartozik) még tovább lehetne csökkenteni a sebességhatárokat.

    Lakott területen szerinted mi indokolná azt hogy 50 helyett mondjuk 70 legyen a megengedett sebesség? Jóval több baleset történne az tuti... De mondjuk az autóúton a 90 és az autópályán a 110-130 bőven elegendő annak fényében, hogy a gyorshajtás az egyik legfőbb baleseti ok!
  • Molnibalage #33
    Szó se róla az nem állapot, hogy kvázi autópályák szelik át a várost. Viszont első körben tényleg illene megterementeni a valódi alternatívákat is...
  • aaaaa #32
    AZ 50 majdnem mindenhol Európában elfogadott. Az igazi dugókat, ami miatt az emberek agya begőzöl és gyorshajtani kezdenek, inkább a dilettáns forgalomlassító autósgyűlölő várostervezőknek köszönhetjük, Akik sétáló utcát csinálnának még a Nagykörútból is. Ezek remek ötlete volt az M1-es végét 1 !!! sávosra leszűkíteni és buszsávot telepíteni oda. Szerencsére ezt az "okos" ötletet visszavonták.
  • aaaaa #31
    Németországon autópályán annyival mehetsz, amennyivel tudsz. Te is, én is. 20 éves autóval, meg 2 évessel is. Azt meg, hogy utak ott annyival jobbak, csak annak tudják bemesélni, aki még nem járt arra, mert kb ugyanaz mint itt, vagy Ausztriában. Azt sem lehet mondani, hogy ott képzettebbek a sofőrök, mert én vagy bárki ha átlépem határt azonnal annyira képzett leszek, hogy mehetek akár 250-el is teljesen szabályosan is, akár a 25 éves 750es BMW-vel vagy bármivel. Fék meg azért a nyolcvanas évektől kezdve a komolyabb autókban elég hatásosan működött, 20 éve meg már általános volt az ABS is. Szóval a féktáv ha jól működik az a 20 éves autó, és jó gumik vannak rajta, és a futóműve is rendben van nem lényegesen nagyobb.
  • Justil #30
    kivéve a gazdag bunkó balfaszokat...
  • Molnibalage #29
    Szó se róla nem nőtt, hanem lakott területen 60-ról 50-re csökkentették. Ennyit arról az elvről, hogy a kocsihoz igazítják. A sok fakezűhöz és béna sofőrhöz és a sok buknó balfasz így talán kevésé hajt gyorsan.
  • Merces #28
    ...remek az első koccanásnál ott terem a rendőr hogy a véred szivja.............