Napi Online

Megvalósulás közelében a hálózatba kapcsolt autók

Különlegesen felszerelt autókkal ismertette a járművek közötti kommunikációban rejlő lehetőségeket a Ford. Az intelligens járművek valós időben kommunikálnak a közlekedési körülményekről, ezáltal fokozzák a közlekedés biztonságát.

A CoCarX, vagyis a kibővített kutatás az együttműködő autókról program záró prezentációjaként mutatta be a Ford a járművek közti kommunikáció terén elért legújabb fejlesztéseit. Ez egyben a 2009-ben útjára indult program eddigi csúcsának is tekinthető, amelynek célja olyan rendszerek és infrastruktúra kifejlesztése volt, amelyben az autók képesek egymást tájékoztatni a veszélyekről, a közlekedési helyzetről és a forgalmi információkról.


A Ford két S-Max egyterűbe építette be innovációit, melyek elsődlegesen a fokozott biztonságot szolgálják. Ha például az elöl haladó S-Maxnak váratlanul fékeznie kell, akkor a mögötte haladó autóban 100 ezredmásodpercen belül vészjelzés jelenik meg. Christian Ress, a globális vezetést segítő és aktív biztonsági csoport kapcsolat-technikai szakértője szerint bár a beszélő autók gondolata elsőre a gyermekfilmeket juttatja az emberek eszébe, valójában ennél jóval komolyabb dologról van szó. Az intelligens autók ugyanis olyan vészhelyzetekre is képesek felhívni a sofőr figyelmét, amit ő máskülönben nem érzékelne.

A Ford palettáján már kaphatók olyan technológiákkal ellátott járművek, amelyek a forgalmi környezetből érkező információk alapján képesek vezetőiket segíteni. Ilyen technológia a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a sávtartó asszisztens, az alacsony sebességen működő biztonsági rendszer, a vezetősegítő rendszer, az adaptív sebességtartó automatika és a jelzőtábla felismerő rendszer. A járművek közötti kommunikációs rendszer azonban korábban képes figyelmeztetni az olyan veszélyekre vagy hirtelen megváltozott körülményekre, amelyek kívül esnek a vezető látómezején vagy az autó rendszereinek, például a radarok, a fényérzékelő rendszerek vagy a kamerák érzékelési területén.


Azzal, hogy megosztják egymással a helyzetre, a sebességre, a haladási irányra vonatkozó vagy például az elektronikus menetstabilizálótól vagy kipörgésgátlótól kapott telemetrikus adatokat, a rendszerben összekapcsolt autók figyelmeztethetik egymást, ha valamelyikük ütközési pályán halad egy másik autóval, ha egy be nem látható kanyart követően áll a forgalom, vagy ha éppen a sávváltás járna ütközésveszéllyel. Az egymással kapcsolatban álló autók ráadásul nem csak a baleseti statisztikákra lesznek jó hatással, de segítségével gyorsulhat a forgalom ritmusa, ezzel egyenes arányban pedig csökkenhet az autók széndioxid-kibocsátása is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #20
    Bevezethetnénk a demokratikus evolúciót: kiszavazzuk az alkalmatlanokat. Én például kezdeném veled.
  • BaltásRém #19
    Ja, a fő gondolatot kihagytam: miért kell a sejelt ? Először is selejt fogalmát kell megérteni. Jelen esetben : az aktuális körülményekhez nem megfelelő adottságokkal rendelkezők. Ok ! De a világ ugye változik..,érezzük. 100 évvel ezelőtt is más volt, 100 év múlva is más lesz, 10000 évvel ezelőtt meg qrvára más volt....mindig más ! És ha csak az éppen aktuális ,jelen pillanatnyi körülményeknek megfelelő egyedeket hagynánk meg (sejelteket kiiktatnánk), akkor ki is halna az emberiség amint egy picit megváltozik a környezet. DE ! És most jön a lényeg hogy értsétek az evoluciót ! A mindenkori selejtek, pl a mostani selejtek is RENDELKEZHETNEK OLYAN ADOTTSÁGGAL, AMIT MAJD UTÓDAIK FOGNAK HASZNOSÍTANI !!!!!!
    Ez a lényeg az egészben. Ezzel a mechanizmussal, "éltessük, szaporítsuk a selejteket is" -felkiáltással tud egy faj, az élet, talán az egész univerzum fennmaradni.
  • BaltásRém #18
    Bocsi, csak a "természetes kiválasztás kapcsán":

    A környezet határozza meg, hogy különböző adottságaink éppen hasznosak, vagy hasztalanok. Miért gondoljátok, hogy egy fajnak a sikeres fennmaradását csak az éppen aktuális "jól sikerült" egyedek biztosíthatják. Hát pont ezért van szükség a sejetekre is ! Az hogy ki selejt, és ki nem selejt, azt majd az adott környezetben való érvényesülés dönti el. Ennek az egész evolúciónak nem a "tökéletes" egyed kifejlesztése a célja, hanem az, hogy az a faj, vagy egyáltalán az élet fenn tudjon maradni.
    Most, aki 40 km-t lefut egy szuszra, az még simán selejt lehet ma, mert ha érvényesül is, nem ezzel a tulajdonságával fog. Ennek a leszármazottjai, ha szintén lefutják ezt a távot, ők is ugyanígy járnak. És akkor nem érvényesül a maraton-famili, és kevesebb utód lesz. Más időkben ezek lettek volna a top1, most nem.

  • JL666 #17
    szerintem ha ez működik majd és biztonságos mindenki gyorsan tud majd haladni, előzések sem lesznek...
  • okosan gyerekek #16
    te paranoiás hülye fasz.
  • smv #15
    Csak azt felejtitek el, hogy ezek a biztonsági rendszerek nem csak a selejtet hanem a többieket is védik. Simán megeshet, hogy vezetsz az úton amikor piroson keresztül a semmiből egy betépett állat mondjuk full gázzal csapódik a járgányodba. Esetleg országúton valaki pont veled szemben 30 méterre dönt úgy, hogy neki most előznie kell egyet...
  • mcganyol #14
    Legnagyobb veszélye ennek abban van, hogy a sofőrök hamar megszokják és túlzottan erre fognak hagyatkozni. Ha az autó szerint veszélyes előzni akkor nem megy, ha az autó szerint OK akkor meg megkezdi az előzést, nem mérlegel. Csak lehet hogy szembe meg egy ilyen rendszerrel nem ellátott ifa érkezik.

    az autós gps-nek is ez a legnagyobb baja, abból tájékozódik a sok barom pl. az adott úton megengedett maximális sebességről. De az igazán nagy f@fejek még a jobbkezes utcát is abból nézik. Nem nézi a táblákat, nem is lassít, csak ha a gps-en felvillan a kis fehér háromszög piros kerettel. Aztán meg jön a hoppá, ha nem volt elég friss a térkép fájl, vagy legagyott a kütyü.
  • mughuzu565 #13
    jo cikk, de érdekes is




    http://kerdesek.hu
  • RoyalPredator #12
    Egyszer talán krvázni se kell, mert az autó elvégzi a hölgy helyett...
    Vagy magától beáll a legjobb felkapó helyekre, és ugyanígy rejtett pontokat is megtalál az izgatott sofőr számára...

    Nem kell téves következtetéseket levonni. Csak viccelek...

    Várom már az AI-val és holografikus UI-val felszerelt autókat, de azért ésszel is lehetne feltalálni mindenféle rendszereket.
    (Jah, egy EMP jól jönne :DD)
  • Hugo Chavez #11
    Ezek szerint te az a fajta ember vagy, aki reggel úgy választja ki, hogy melyik zoknit vegye fel, hogy addig szeded ki a fiókból a zoknikat míg már csak egy marad és aztán azt az utolsót veszed fel.