Hunter
Az önvezető autók közutakra vitelén dolgozik a Google
Miután a Google úttörőként szép csendben kifejlesztette az önvezető autókhoz szükséges technikát, most szép csendben lobbizik azok legális használatáért a közutakon.
A keresőmotor-óriás kevesebb, mint egy évvel az emberi beavatkozás nélkül is biztonságosan navigáló járművek fejlesztésének bejelentését követően kért törvénymódosítást Nevada állam kormányzatától. Tavaly egy újságírói kérdésre a Google képviselői elmondták, hogy titokban tartott kutatási-fejlesztési programjuk keretében közel 225.000 kilométert futottak a robot hibrid járművek Kalifornia útjain, köztük a Los Angelest és San Fanciscot összekötő 1-es főúton, ebből több mint 1.600 kilométert teljesen automatikusan, emberi beavatkozás nélkül teljesítettek.
Ugyanakkor a Google igen kevés tájékoztatást adott, mik is a kereskedelmi szándékaik valójában. A cég kedden erősítette meg, hogy lobbiznak az engedélyezés mellett, azt azonban már nem voltak hajlandók elárulni, miért éppen Nevadára esett a választásuk. Jay Nancarrow, a Google szóvivője csupán annyit mondott, hogy a projekt még igen csak a teszt fázisban jár.
A Mountain View-i cég egy Las Vegasi lobbistát, David Goldwatert szerződtette érdekeik érvényesítésére, melyekről várhatóan júniusban szavaznak a nevadai képviselők. Az egyik célkitűzés egy elektromos járművekkel kapcsolatos törvényjavaslat előterjesztésére irányul, ami magába foglalja az önvezető autók engedélyezését és tesztelését, míg a másik a mobiltelefon használatának engedélyezését célozza meg, egy önvezető autó sofőr ülésében ugyanis már nem jelentkezne zavaró tényezőként a szöveges üzenetek küldése sem.
Goldwater az állami közgyűlés elé április 7-én beterjesztett indítványában azt bizonygatta, hogy az önvezető technológia nagyobb biztonságot nyújt az emberek számára, üzemanyag hatékonyabb autókat eredményez és elősegíti a gazdasági fejlődést. Bár a mesterséges intelligencián alapuló biztonsági rendszerek egyre gyorsabban épülnek be a kereskedelmi forgalomban megjelenő személygépkocsikba, egy teljesen automata rendszer igen kényes kérdéseket vet fel a biztonsággal és a megbízhatósággal kapcsolatban. Az Egyesült Államokban a politikai döntéshozók és a szabályalkotók is tisztában vannak a technika gyors előretörésével, illetve azzal, hogy ezek már túllépnek a jelenlegi törvényi kereteken, ezért ha valóra szeretnék váltani az önvezető autókat, új törvényekre lesz szükség.
Az elemzők szerint Nevada az első állam, ami fontolóra vette a járművek teljes automatizálásának engedélyezését. "Bizonyos tekintetben ez egy nagyszerű minta és egy nagyszerű modell" - mondta Ryan Calo, a Stanford Jogi Egyetem tanára. "Felismeri ezeknek a járműveknek a tesztelési szükségességét és elkülönít egy területet Nevadában, ahol a tesztekre sor kerülhet"
A Google hat autót számláló, Toyota Priusokból és Audi TT-kből álló teszt-flottája könnyedén beazonosítható a járművek tetején elhelyezett lézeres távolságmérőkről. A gépkocsikat egy sor radar, kamera szenzor és egy csomagtartónyi számítógépes eszköz segíti a navigálásban. A tesztprogramban minden egyes járművet két ember felügyel, egy vezető és egy Google alkalmazott, aki az anyósülésen a beépített rendszerek működését ellenőrzi, ezzel elkerülve a figyelmetlen, vagy esetünkben a vezető nélküli autózás esetén alkalmazandó jogi retorziókat.
A projektet Sebastian Thurn, a Stanford Egyetem professzora felügyeli. A mesterséges intelligenciák szakértője 2005-ben mérnök hallgatóival és egy Volkswagennel elsőként nyerte meg a Pentagon Fejlett Védelmi Kutatási Projekt Ügynöksége, a DARPA, által kiírt önrendelkezésű járművek versenyét. Azóta dr. Thurn feladva az egyetemi katedrát főként a Google tervezetének szenteli idejét, egyre több szakértőt nyerve meg a fejlesztéseknek. Nyilatkozataiban azt hangoztatja, hogy a robotjárművek növelik az energiahatékonyságot, miközben csökkentik a közúti balesetek és halálozások számát. Emellett egy gépjármű megosztási rendszeren is dolgozik, ami állítása szerint felére csökkenthetné az Egyesült Államok útjain futó autók számát. "Mi lenne, ha felvenném a telefonom és azt mondanám, 'Zipcar gyere ide', majd egy pillanat múlva feltűnne a Zipcar a sarkon?" - tette fel a kérdést egy autóipari konferencián.
A Google önvezető jármű koncepciója egy járműipari komplexum megjelenését vetíti elő a Szilícium-völgyben. A Mercedes, a Volkswagen és több más autógyártó is rendelkezik laboratóriumokkal a területen, míg az IBM egy akkumulátorfejlesztési kezdeményezéssel lépett be a körben, a Fremontban található Nummi üzemet, ami egykor a General Motor és a Toyota közös vállalkozásaként jött létre, újra megnyitotta a Tesla.
A keresőmotor-óriás kevesebb, mint egy évvel az emberi beavatkozás nélkül is biztonságosan navigáló járművek fejlesztésének bejelentését követően kért törvénymódosítást Nevada állam kormányzatától. Tavaly egy újságírói kérdésre a Google képviselői elmondták, hogy titokban tartott kutatási-fejlesztési programjuk keretében közel 225.000 kilométert futottak a robot hibrid járművek Kalifornia útjain, köztük a Los Angelest és San Fanciscot összekötő 1-es főúton, ebből több mint 1.600 kilométert teljesen automatikusan, emberi beavatkozás nélkül teljesítettek.
Ugyanakkor a Google igen kevés tájékoztatást adott, mik is a kereskedelmi szándékaik valójában. A cég kedden erősítette meg, hogy lobbiznak az engedélyezés mellett, azt azonban már nem voltak hajlandók elárulni, miért éppen Nevadára esett a választásuk. Jay Nancarrow, a Google szóvivője csupán annyit mondott, hogy a projekt még igen csak a teszt fázisban jár.
A Mountain View-i cég egy Las Vegasi lobbistát, David Goldwatert szerződtette érdekeik érvényesítésére, melyekről várhatóan júniusban szavaznak a nevadai képviselők. Az egyik célkitűzés egy elektromos járművekkel kapcsolatos törvényjavaslat előterjesztésére irányul, ami magába foglalja az önvezető autók engedélyezését és tesztelését, míg a másik a mobiltelefon használatának engedélyezését célozza meg, egy önvezető autó sofőr ülésében ugyanis már nem jelentkezne zavaró tényezőként a szöveges üzenetek küldése sem.
Goldwater az állami közgyűlés elé április 7-én beterjesztett indítványában azt bizonygatta, hogy az önvezető technológia nagyobb biztonságot nyújt az emberek számára, üzemanyag hatékonyabb autókat eredményez és elősegíti a gazdasági fejlődést. Bár a mesterséges intelligencián alapuló biztonsági rendszerek egyre gyorsabban épülnek be a kereskedelmi forgalomban megjelenő személygépkocsikba, egy teljesen automata rendszer igen kényes kérdéseket vet fel a biztonsággal és a megbízhatósággal kapcsolatban. Az Egyesült Államokban a politikai döntéshozók és a szabályalkotók is tisztában vannak a technika gyors előretörésével, illetve azzal, hogy ezek már túllépnek a jelenlegi törvényi kereteken, ezért ha valóra szeretnék váltani az önvezető autókat, új törvényekre lesz szükség.
Az elemzők szerint Nevada az első állam, ami fontolóra vette a járművek teljes automatizálásának engedélyezését. "Bizonyos tekintetben ez egy nagyszerű minta és egy nagyszerű modell" - mondta Ryan Calo, a Stanford Jogi Egyetem tanára. "Felismeri ezeknek a járműveknek a tesztelési szükségességét és elkülönít egy területet Nevadában, ahol a tesztekre sor kerülhet"
A Google hat autót számláló, Toyota Priusokból és Audi TT-kből álló teszt-flottája könnyedén beazonosítható a járművek tetején elhelyezett lézeres távolságmérőkről. A gépkocsikat egy sor radar, kamera szenzor és egy csomagtartónyi számítógépes eszköz segíti a navigálásban. A tesztprogramban minden egyes járművet két ember felügyel, egy vezető és egy Google alkalmazott, aki az anyósülésen a beépített rendszerek működését ellenőrzi, ezzel elkerülve a figyelmetlen, vagy esetünkben a vezető nélküli autózás esetén alkalmazandó jogi retorziókat.
A projektet Sebastian Thurn, a Stanford Egyetem professzora felügyeli. A mesterséges intelligenciák szakértője 2005-ben mérnök hallgatóival és egy Volkswagennel elsőként nyerte meg a Pentagon Fejlett Védelmi Kutatási Projekt Ügynöksége, a DARPA, által kiírt önrendelkezésű járművek versenyét. Azóta dr. Thurn feladva az egyetemi katedrát főként a Google tervezetének szenteli idejét, egyre több szakértőt nyerve meg a fejlesztéseknek. Nyilatkozataiban azt hangoztatja, hogy a robotjárművek növelik az energiahatékonyságot, miközben csökkentik a közúti balesetek és halálozások számát. Emellett egy gépjármű megosztási rendszeren is dolgozik, ami állítása szerint felére csökkenthetné az Egyesült Államok útjain futó autók számát. "Mi lenne, ha felvenném a telefonom és azt mondanám, 'Zipcar gyere ide', majd egy pillanat múlva feltűnne a Zipcar a sarkon?" - tette fel a kérdést egy autóipari konferencián.
A Google önvezető jármű koncepciója egy járműipari komplexum megjelenését vetíti elő a Szilícium-völgyben. A Mercedes, a Volkswagen és több más autógyártó is rendelkezik laboratóriumokkal a területen, míg az IBM egy akkumulátorfejlesztési kezdeményezéssel lépett be a körben, a Fremontban található Nummi üzemet, ami egykor a General Motor és a Toyota közös vállalkozásaként jött létre, újra megnyitotta a Tesla.