MTI
Műszaki eszköz gátolná a forgalommal szemben haladást
Új technológiával akadályoznák meg, hogy az autósok a forgalommal szemben hajtsanak rá az autópályákra - közölte a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közalapítvány Ipari Kommunikációs Technológiai Intézete.
A közlemény szerint az alapítvány a közelmúltban történt sorozatos balesetek nyomán prototípusrendszer fejlesztésébe kezdett, amely kizárja, hogy az autós véletlenül az ellenkező irányból hajtson rá az autópályára, s ez a technológia szándékosság esetén is alkalmas a szabályosan haladó gépjárművek figyelmeztetésére. A prototípusról annyit közöltek, hogy a rossz irányból való felhajtást az útburkolatba süllyesztett, az egyik oldalról könnyen benyomódó, míg a másikról akadályt képező mechanikus eszközzel akadályoznák meg. A jó irányból érkező jármű előtt az elem észrevehetetlenül benyomódik, míg a rossz irányból érkező autó esetében olyan, mint egy fekvőrendőr. Ez kellő figyelmeztetést jelent az eltévedt autós számára - véli az alapítvány.
Amennyiben valaki ennek ellenére rossz irányból hajt fel az autópályára, a rendszer vörös fénnyel jelezné a szabályosan közlekedő autósoknak a veszélyt. Ha az ilyen villogókat mozgásérzékelőkkel is ellátják, akkor azok bizonyos útszakaszonként elhelyezve a pályán visszaforduló járművekre is felhívhatják a veszélyt - tették hozzá. Az alapítvány munkatársai közösségi alkalmazásként mobiltelefonos értesítő szoftver kidolgozását is megkezdték, a figyelmeztetés rádiófrekvenciás továbbításának lehetőségeiről egyeztetnének a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság illetékeseivel is.
Az 1993-ban bejegyzett közalapítvány - melynek egyik alapvető célja, hogy az egyes technológiákat a társadalmi érdekek szolgálatába állítsa - a fejlesztést saját forrásból finanszírozza. Megfelelő támogatottság esetén a prototípus tesztelését még nyár előtt megkezdhetik - olvasható a közleményben. Az idén már három olyan baleset volt, amely az autópályára a forgalommal szemben ráhajtó autós miatt történt.
A forgalommal szemben haladt az M6-os autópályán egy autós szerda hajnalban Érden és összeütközött egy kisteherautóval. A balesetben egy ember súlyosan, egy pedig könnyebben sérült meg. Március végén hárman meghaltak, egy ember pedig könnyű sérüléseket szenvedett az M6-os autópályán, a Fejér megyei Iváncsa térségében, amikor egy személygépkocsi a Budapest felé vezető sávban a forgalommal szemben haladt, s összeütközött egy kisteherautóval.
Március közepén az M3-as autópályára a 42-es kilométernél egy autó szintén a forgalommal szemben hajtott fel, s frontálisan ütközött egy szabályosan közlekedő személyautóval. A balesetben meghalt a vétlen személygépkocsi vezetője és a vele utazó Arnóth Sándor fideszes országgyűlési képviselő, Püspökladány polgármestere. A vétkes autó elhunyt vezetője - mint később a vizsgálat kimutatta - ittas volt.
A közlemény szerint az alapítvány a közelmúltban történt sorozatos balesetek nyomán prototípusrendszer fejlesztésébe kezdett, amely kizárja, hogy az autós véletlenül az ellenkező irányból hajtson rá az autópályára, s ez a technológia szándékosság esetén is alkalmas a szabályosan haladó gépjárművek figyelmeztetésére. A prototípusról annyit közöltek, hogy a rossz irányból való felhajtást az útburkolatba süllyesztett, az egyik oldalról könnyen benyomódó, míg a másikról akadályt képező mechanikus eszközzel akadályoznák meg. A jó irányból érkező jármű előtt az elem észrevehetetlenül benyomódik, míg a rossz irányból érkező autó esetében olyan, mint egy fekvőrendőr. Ez kellő figyelmeztetést jelent az eltévedt autós számára - véli az alapítvány.
Amennyiben valaki ennek ellenére rossz irányból hajt fel az autópályára, a rendszer vörös fénnyel jelezné a szabályosan közlekedő autósoknak a veszélyt. Ha az ilyen villogókat mozgásérzékelőkkel is ellátják, akkor azok bizonyos útszakaszonként elhelyezve a pályán visszaforduló járművekre is felhívhatják a veszélyt - tették hozzá. Az alapítvány munkatársai közösségi alkalmazásként mobiltelefonos értesítő szoftver kidolgozását is megkezdték, a figyelmeztetés rádiófrekvenciás továbbításának lehetőségeiről egyeztetnének a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság illetékeseivel is.
Az 1993-ban bejegyzett közalapítvány - melynek egyik alapvető célja, hogy az egyes technológiákat a társadalmi érdekek szolgálatába állítsa - a fejlesztést saját forrásból finanszírozza. Megfelelő támogatottság esetén a prototípus tesztelését még nyár előtt megkezdhetik - olvasható a közleményben. Az idén már három olyan baleset volt, amely az autópályára a forgalommal szemben ráhajtó autós miatt történt.
A forgalommal szemben haladt az M6-os autópályán egy autós szerda hajnalban Érden és összeütközött egy kisteherautóval. A balesetben egy ember súlyosan, egy pedig könnyebben sérült meg. Március végén hárman meghaltak, egy ember pedig könnyű sérüléseket szenvedett az M6-os autópályán, a Fejér megyei Iváncsa térségében, amikor egy személygépkocsi a Budapest felé vezető sávban a forgalommal szemben haladt, s összeütközött egy kisteherautóval.
Március közepén az M3-as autópályára a 42-es kilométernél egy autó szintén a forgalommal szemben hajtott fel, s frontálisan ütközött egy szabályosan közlekedő személyautóval. A balesetben meghalt a vétlen személygépkocsi vezetője és a vele utazó Arnóth Sándor fideszes országgyűlési képviselő, Püspökladány polgármestere. A vétkes autó elhunyt vezetője - mint később a vizsgálat kimutatta - ittas volt.