Berta Sándor
Slusszkulcsba épített alkoholszonda
A Siemens olyan szenzort fejlesztett ki, amely a slusszkulcsba beépítve meggátolhatja, hogy valaki ittasan üljön a volán mögé.
"Az autósoknak csupán annyi a dolguk, hogy közvetlenül a beszállás előtt megfújják az alkoholszondát és megvárják az eredményt. Amennyiben az érték meghaladja a 0,5 ezreléket, akkor a kulcs automatikusan magától kikapcsol és nem lehet elindítani a járművet" - közölte a vállalat szóvivője.
Maga a chip körülbelül rizsszem méretű és a pontossága a rendőrségi eszközök pontosságával vetekszik, működése azonban eltér azoktól. Az érzékelő ugyanis egy gázokra reagáló fémoxid segítségével a tüdőben, és nem a szájban található levegő alkoholtartalmát méri.A technika biztonságos, rendkívül pontos és megfelel az európai uniós szabványoknak, amelyek csak egy legfeljebb 0,014 ezrelékes eltérést engedélyeznek. A slusszkulcs egyaránt használható személy- és tehergépkocsik, kamionok vagy buszok esetében.
A megoldás szinte tökéletes - azért csak szinte, mert azt senki sem garantálhatja, hogy a szondát valóban az autós és nem az egyik utasa fújja meg. Így hiába a csúcstechnológia, a szakemberek ezúttal is kénytelenek az emberek józan eszére apellálni.
Az autógyártók egyébként évek óta dolgoznak már olyan különböző biztonsági megoldások megalkotásán, amelyekkel csökkenthető az ittas vezetők száma. A Nissan például tavaly antialkoholista autót mutatott be, amely beépített készülékei elemzik a leheletet, figyelik a vezető arckifejezését és a tenyerét. Ha a csatasorba állított eszközök egyike alkoholfogyasztást észlel vagy szokatlan vezetésre "figyel fel", hangjelzéssel riasztja a vezetőt, majd a biztonsági övet kezdi "rángatni" és akár le is tudja állítani a kocsit.
"Az autósoknak csupán annyi a dolguk, hogy közvetlenül a beszállás előtt megfújják az alkoholszondát és megvárják az eredményt. Amennyiben az érték meghaladja a 0,5 ezreléket, akkor a kulcs automatikusan magától kikapcsol és nem lehet elindítani a járművet" - közölte a vállalat szóvivője.
Maga a chip körülbelül rizsszem méretű és a pontossága a rendőrségi eszközök pontosságával vetekszik, működése azonban eltér azoktól. Az érzékelő ugyanis egy gázokra reagáló fémoxid segítségével a tüdőben, és nem a szájban található levegő alkoholtartalmát méri.A technika biztonságos, rendkívül pontos és megfelel az európai uniós szabványoknak, amelyek csak egy legfeljebb 0,014 ezrelékes eltérést engedélyeznek. A slusszkulcs egyaránt használható személy- és tehergépkocsik, kamionok vagy buszok esetében.
A megoldás szinte tökéletes - azért csak szinte, mert azt senki sem garantálhatja, hogy a szondát valóban az autós és nem az egyik utasa fújja meg. Így hiába a csúcstechnológia, a szakemberek ezúttal is kénytelenek az emberek józan eszére apellálni.
Az autógyártók egyébként évek óta dolgoznak már olyan különböző biztonsági megoldások megalkotásán, amelyekkel csökkenthető az ittas vezetők száma. A Nissan például tavaly antialkoholista autót mutatott be, amely beépített készülékei elemzik a leheletet, figyelik a vezető arckifejezését és a tenyerét. Ha a csatasorba állított eszközök egyike alkoholfogyasztást észlel vagy szokatlan vezetésre "figyel fel", hangjelzéssel riasztja a vezetőt, majd a biztonsági övet kezdi "rángatni" és akár le is tudja állítani a kocsit.