Gyurkity Péter
A mobil befolyásolja a legjobban az autósokat
Friss tengerentúli kutatás szerint a mobiltelefonok még a folyton csevegő utasoknál is jobban befolyásolják az autósokat, függetlenül attól, hogy a készüléket a kezünkben tartjuk-e vagy sem.
Dave Strayer és kollégái az Utah Egyetemen végezték el a kutatást, csaknem száz, 18 és 49 év közötti felnőtt reakcióit és viselkedését figyelve meg a szimulációk során. A cél az volt, hogy pontosan felmérjék az egyes helyzetek és eszközök által jelentette befolyásoló tényezőket, ez pedig a végső következtetés szerint nagyon is jól sikerült. A kutatók a mobiltelefonon folytatott beszélgetéseket ítélték a leginkább zavarónak.
A Journal of Experimental Psychology: Applied magazinban közölt kutatás ugyanis a következő eredménnyel zárult: a mobiltelefonos beszélgetések minden másnál jobban befolyásolják az autósok viselkedését és döntéseit, jelentős mértékben rontva a reakcióidőt és a helyes helyzetmegítélések arányát. Ennél még a járműben tartózkodó, folyamatosan csevegő és ezzel a sofőr figyelmét megosztó utasok is ártalmatlanabbnak bizonyultak, mi több, utóbbiak egyes esetekben még segítséget is jelentettek, amely a mobil készülékek esetében nem mondható el. A mobilos csevegés ugyanis a fiatal vezetők reakcióidejét a nyugdíjasok szintjére vitte le, döntéseik pedig több esetben is megkérdőjelezhetők voltak.
Az utasok kevésbé ártalmas, bizonyos szituációkban pedig kifejezetten hasznos szerepét a szakértők a következőképpen magyarázták: az autóban helyet foglalók többnyire tudják, hogy mikor szakítsák félbe a diskurzust, kellemetlen helyzetekben pedig második, vagy harmadik szempárként segítik a vezetőt a tájékozódásban vagy az ítélet kialakításában, amelyet akár tanácsaikkal is gyorsíthatnak. Figyelmeztethetnek a lehajtó közeledtére, vagy akár potenciális veszélyekre, ezzel is hozzájárulva a biztonságos és problémamentes vezetéshez.
A mobiltelefonos beszélgetések esetében nem számít, hogy a készüléket a kezünkben tartjuk, avagy headset segítségével mentesítjük magunkat ez alól. A fő tényező ugyanis maga a beszélgetés, ami tehát minden másnál zavaróbb lehet. Ez főként annak ismeretében vet fel újabb kérdéseket, hogy a legtöbb országban nem tiltják, legfeljebb tanácsolják a készülékek vezetés közbeni mellőzését.
Dave Strayer és kollégái az Utah Egyetemen végezték el a kutatást, csaknem száz, 18 és 49 év közötti felnőtt reakcióit és viselkedését figyelve meg a szimulációk során. A cél az volt, hogy pontosan felmérjék az egyes helyzetek és eszközök által jelentette befolyásoló tényezőket, ez pedig a végső következtetés szerint nagyon is jól sikerült. A kutatók a mobiltelefonon folytatott beszélgetéseket ítélték a leginkább zavarónak.
A Journal of Experimental Psychology: Applied magazinban közölt kutatás ugyanis a következő eredménnyel zárult: a mobiltelefonos beszélgetések minden másnál jobban befolyásolják az autósok viselkedését és döntéseit, jelentős mértékben rontva a reakcióidőt és a helyes helyzetmegítélések arányát. Ennél még a járműben tartózkodó, folyamatosan csevegő és ezzel a sofőr figyelmét megosztó utasok is ártalmatlanabbnak bizonyultak, mi több, utóbbiak egyes esetekben még segítséget is jelentettek, amely a mobil készülékek esetében nem mondható el. A mobilos csevegés ugyanis a fiatal vezetők reakcióidejét a nyugdíjasok szintjére vitte le, döntéseik pedig több esetben is megkérdőjelezhetők voltak.
Az utasok kevésbé ártalmas, bizonyos szituációkban pedig kifejezetten hasznos szerepét a szakértők a következőképpen magyarázták: az autóban helyet foglalók többnyire tudják, hogy mikor szakítsák félbe a diskurzust, kellemetlen helyzetekben pedig második, vagy harmadik szempárként segítik a vezetőt a tájékozódásban vagy az ítélet kialakításában, amelyet akár tanácsaikkal is gyorsíthatnak. Figyelmeztethetnek a lehajtó közeledtére, vagy akár potenciális veszélyekre, ezzel is hozzájárulva a biztonságos és problémamentes vezetéshez.
A mobiltelefonos beszélgetések esetében nem számít, hogy a készüléket a kezünkben tartjuk, avagy headset segítségével mentesítjük magunkat ez alól. A fő tényező ugyanis maga a beszélgetés, ami tehát minden másnál zavaróbb lehet. Ez főként annak ismeretében vet fel újabb kérdéseket, hogy a legtöbb országban nem tiltják, legfeljebb tanácsolják a készülékek vezetés közbeni mellőzését.