MTI
Antialkoholista autó a Nissantól
Antialkoholista autót fejlesztett ki a japán Nissan-cég.
A Tokióban pénteken bemutatott jármű többféle módon is felismeri azt, ha valaki ittas állapotban ül a volánhoz: a leheletet alkoholszonda elemzi, az arckifejezést álmosságot felismerő kamera figyeli, a cikkcakkos vezetésre jelzőberendezés figyelmeztet és más gyanús jeleket is észlelnek a kocsi műszerei.
A Fuga nevű modellből kifejlesztett antialkoholista jármű kormánya példának okáért a vezető tenyerének verítékéből is kimutatja a szeszt, s ha az illető kesztyűt húz, akkor az üléseken elhelyezett leheletvizsgálók mutatják ki az alkoholt. A műszerfalon lévő kamera "nézi" a vezető szempilláinak mozgását és ha netán nem nyílnak fel elég gyorsan, vészjelzést ad. A fedélzeti számítógép a vezetést elemzi és rögtön jelez minden anomáliát, cikkcakkot.
Ha a csatasorba állított eszközök egyike alkoholfogyasztást észlel vagy szokatlan vezetésre "figyel fel", hangjelzéssel riasztja a vezetőt. Ha az nem reagál, a biztonsági övet kezdi "rángatni" - rövid időre szorosra fűzi, majd ellazítja -, s ha ez sem segít, leállítja a kocsit. Az antialkoholista autó egyelőre csak "concept-car", azaz nem kerül sorozatgyártásba, csupán arra szolgál, hogy jelezze a technika által az ittas vezetés megakadályozására kidolgozott eszközöket.
A Nissan azonban már gyárt olyan alkoholszondás kocsit, amely csak akkor indul, ha a vezető belefúj. Illetve ha a szonda alkoholt észlel, hiába fújja - akkor sem indul.
A Tokióban pénteken bemutatott jármű többféle módon is felismeri azt, ha valaki ittas állapotban ül a volánhoz: a leheletet alkoholszonda elemzi, az arckifejezést álmosságot felismerő kamera figyeli, a cikkcakkos vezetésre jelzőberendezés figyelmeztet és más gyanús jeleket is észlelnek a kocsi műszerei.
A Fuga nevű modellből kifejlesztett antialkoholista jármű kormánya példának okáért a vezető tenyerének verítékéből is kimutatja a szeszt, s ha az illető kesztyűt húz, akkor az üléseken elhelyezett leheletvizsgálók mutatják ki az alkoholt. A műszerfalon lévő kamera "nézi" a vezető szempilláinak mozgását és ha netán nem nyílnak fel elég gyorsan, vészjelzést ad. A fedélzeti számítógép a vezetést elemzi és rögtön jelez minden anomáliát, cikkcakkot.
Ha a csatasorba állított eszközök egyike alkoholfogyasztást észlel vagy szokatlan vezetésre "figyel fel", hangjelzéssel riasztja a vezetőt. Ha az nem reagál, a biztonsági övet kezdi "rángatni" - rövid időre szorosra fűzi, majd ellazítja -, s ha ez sem segít, leállítja a kocsit. Az antialkoholista autó egyelőre csak "concept-car", azaz nem kerül sorozatgyártásba, csupán arra szolgál, hogy jelezze a technika által az ittas vezetés megakadályozására kidolgozott eszközöket.
A Nissan azonban már gyárt olyan alkoholszondás kocsit, amely csak akkor indul, ha a vezető belefúj. Illetve ha a szonda alkoholt észlel, hiába fújja - akkor sem indul.