Berta Sándor

Jobban látnak az elektronikus szemek

A két-három év múlva elkészülő autók beépített szenzoraik segítségével jóval élesebben és pontosabban fognak látni, mint a sofőrök.

A leendő gépkocsikat egyaránt felszerelik majd hagyományos és éjjellátó kamerákkal, illetve szenzorokkal, valamint fedélzeti radarokkal. A kutatók úgy vélik, hogy a különböző felderítő modulok már készen állnak a feladatra, a legnagyobb feladatot az egységes rendszerré kovácsolásuk jelenti.

"Ezek a technológiák nem csak a vezetési kényelmet növelik, hanem lehetővé teszik a balesetek elkerülését vagy számuknak minimálisra csökkentését. Elméletileg a gyalogosok és az autósok közötti balesetek legalább 8 százaléka megelőzhető lenne. Ma azonban ez még közel sem valósulhat meg, hiszen a vezetőknek vagy egyfolytában a monitorokat kell figyelniük - és még ilyenkor is elvonhatja valami a figyelmüket -, vagy egyszerűen nem veszik észre a veszélyt" - jelentette ki Matthias Kühn, a Német Biztosítók Szövetségének munkatársa.


A közlekedési mérnökök elsősorban az infra berendezések képességeiben bíznak. Ezek a készülékek ugyanis jóval tovább látnak, mint az ember a fényszórók segítségével. A BMW jelenleg olyan vezetési segédrendszereken dolgozik, amelyek valódi asszisztensei lehetnek az autósoknak és amelyek automatikusan felismerik a közlekedési táblákat. Christian Discher, a program egyik fejlesztője már 250 000 tesztkilométert vezetett egy átalakított gépkocsival és úgy vélte, hogy a 7-es sorozatú BMW második generációját már nyugodtan fel lehetne szerelni az éjjellátó rendszerekkel.

"Ez az egység nem csak megmutatja, de akár maga is felismeri a közelben lévő járókelőket, ezáltal időben figyelmeztetheti a veszélyekre a vezetőt. Ehhez csupán egy nagy felbontású kamerára és egy képfelismerő szoftverre volt szükség. A rendszer érzékeli és különbséget tud tenni egy a járdán futó és a veszélyzónába érkező, például a járdáról lelépő személyek között. Előbbieket halványsárga színnel jelöli, utóbbiak esetén egy élénksárga figyelmeztetés jelenik meg a monitoron."


"Azonban az elektronikus szemek még ennél is többet látnak. Már hamarosan elérhető lesz mindenki számára a világ első, a közlekedési táblákat és jeleket olvasni tudó sorozatgyártott autója. A sebességkorlátozásoknak csak a kétharmada szerepel a navigációs rendszerek adatbázisában, nincsenek viszont benne az építkezések vagy az autópályák közlekedési jelei" - közölte a szakember.

Hasonló projekten dolgozik az Opel és a Mercedes is, így az optikai és elektronikus segítőkkel felszerelt gépjárművek akár már néhány éven belül legördülhetnek a futószalagokról.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AbyssLord #28
    Már nem azért, de a látható fény és az infravörös két külön dolog. Attól még hogy egy lámpa elvakít téged, attól még nem garantálja, hogy az infrát is elvakítja.
    És hogy érezhető legyen a külömbség: látható fényben a tested nem világít. Infrában viszont igen!
  • muttley00 #27
    Ezt mi a túrónak kell minden cikkhez beírni? Beakadt a lemez?
  • Tetsuo #26
    Miert vaagy ily negativ? Ne buslakodj hat, hiszen magyarnak nincs miert (toled idezet) es hagyd abba az ilyen beszolasokat! :P
  • Epikurosz #25
    szerintem te iskolapéldája vagy a negatív hozzáállásnak. bagoly vagy, nagy fülekkel.

    Szia,
    Egy veréb.
  • wolruf #24
    A szavaidat válogasd meg! Nem tudom kinek címezted a beírásodat, de a stílusod katasztrófális. Inkább lennék én a pesszimista, mint egy ekkora fellengzős, lenéző akármi. Csá és neked is fel a fejjel és hátrább az agyarakkal!
  • hpteso #23
    tudom h ez negativ hozzaallas de ehez tenyleg nem lehet mashogy allni sajnos :(. sajnos az teny h nagyon pesszimistak a magyarok. de szerintem nincs miert. kicsit pozitivabban kene allni a dolgokhoz es kicsit boldogabbak es befogadobbak kene legyunk. na mind1 ez nem a cikkhez tarozik szoval abbahagyom :D csa, es fel a fejjel!
  • uniu #22
    nem biztos, hogy reszedrol is helyes ez a negativ hozzaallas a hazadhoz.... Egy olyan nep akit szivatnak mar legalabb 100 eve az lehet pesszimista egy kicsit, de persze nem nagyon!:)
  • hpteso #21
    mennyi pesszimista kocsog jar erre fele. erosen latszik hogy tenyleg a magyarok a legpesszimistabbak es a legelutasitobb nepseg europaban! miert nem lehet kicsit pozitivabban hozzaalni a dolgokhoz? minden egyes cikket agyonkritizaltok (negativan). miert nem lesztek inkabb ongyilkosok ha nektek semmi se jo? (tisztelet a kivetelnek ) Ez egy nagyon erdekes es hasznos rendszer, inkabb orulnetek hogy ilyen is van mar, es hogy fejlodnek az autok. Koszonjuk ezt az erdekes infot Berta Sándor.
  • wolruf #20
    Ez így sajnos szomorú. Ezek a funkciók ilyen autókban. Remek. Kb. ezeket az autókat vezető sofőrök azok, akik szinte semmivel sem foglalkoznak a külvilágból. Ilyen kocsikban használnak legritkábban akár biztonsági övet is. A többiről ne is beszéljünk. Ezek az emberek ezt csak ,,beletolok még egy kis pénzt'' funkciónak fogják használni, majd kikapcsolják az első adandó alkalommal. Akik valóban használnák, azok meg nem fogják tudni megfizetni. Ez van. Majd 10-15 év múlva alap lesz, mint most a légzsák.
  • debut12 #19
    Most azért tényleg nagy nagy ötlet. Táblafelismerő kütyü. Aki repeszteni akar az úgy sem vesz ilyen repesztésgátlós csodajárgányt, max azoknak ad még önbizalmat akik a mert, és, vagy okoknál fogva eddig még nem vezettek. Ők az ilyen kütyük mellet is vagy 5 perc alatt halomra fogják törni magukat. Max a városon kívüli gyorsabb tempójú utakon van igazán értelme.