MTI

A gazdagok játékszere Tesla elektromos autója

A Tesla Roadster, a kaliforniai Tesla Motors vállalat korszerű elektromos autója talán a jövő meghatározó járműve lesz, de a tömegtermeléshez még több évi fejlesztésre és sok százmillió dollárra van szükség - írta a The New York Times.

A Tesla nem hibrid, benzines-elektromos hajtású kocsi, mozgását kizárólag egy elektromos motor biztosítja. A kocsi gyors, a kritikusok szerint szenzációs külsejű, mindenki megfordul utána. Azokról a példányokról van szó, amelyeket milliomosok már megvehettek maguknak. A ma még csak tulajdonképpen a "koncepció autó" szintjén álló jármű ára ugyanis meglehetősen borsos: 109 ezer dollár (22,4 millió forint). A teljesen elektromos hajtású autó technológiája ma még annyira kiforratlan, hogy a fejlesztés további hosszú éveket követel. A Tesla Motors az életben maradásért küzd, most folyamodott 400 millió dolláros alacsony kamatozású szövetségi hitelért. A washingtoni kongresszus tavaly 25 milliárd dolláros kölcsönkeretet hagyott jóvá az energiatakarékos járművek fejlesztésére.


A San Carlos-i központú Tesla Motors eddig 145 millió dollárt költött a Tesla Roadsterre, egyes hírek szerint hamarosan újabb 40 millió dolláros segítséghez jut magánbefektetőktől. A The New York Times emlékeztetett arra, hogy egy vadonatúj autótechnológia kifejlesztése akár 1 milliárd dollárba is kerülhet, a General Motors első kísérlete egy elektromos autó előállítására, az EV1-program ekkora összeget emésztett fel a 90-es évek elején.

A Tesla bevallja, hogy még a szövetségi segéllyel sem tudná az igényelt ütemben befejezni a kocsi kifejlesztését, mivel a hajtáslánc legfontosabb eleme, a jelenleg csaknem féltonnás lítium-ion akkumulátor nem eléggé fejlett. A Tesla támogatói közül többen technológiai csodára, valamiféle áttörésre számítanak az akkumulátorgyártás terén. Mások viszont rámutatnak: az akkumulátortechnológia sajnos nem fejlődik olyan gyorsan, mint a félvezetőipar. Lawrence Dubois, az ATMI félvezetőgyár vezető mérnöke kifejtette: a kémia törvényeit képtelenség átugrani, "nem lehet még több energiát belepréselni egy mind kisebb térbe, úgy, ahogy azt a tranzisztorokkal meg lehet tenni" az integrált áramkörök esetében.


Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója szerint már az is kedvező lenne, ha évente csak 8 százalékkal olcsóbbodnának az akkumulátorok. Azonban így is legalább 9 év kellene ahhoz, hogy a telepek ára a felére csökkenjen, és a Roadster elérhetőbb árú legyen. Musk ugyanakkor elmondta, cége gyorsabb fejlesztést hajthatna végre, ha nem tennék olyan magasra a mércét: a Roadster nemcsak gyors, hanem az újratöltések között 244 mérföld megtételére képes, s ez egyedülálló teljesítmény. A BMW a novemberi Los Angeles-i autóshow-n mutatta be új, teljesen elektromos autóját, a Mini E-t, amely 20 százalékkal kisebb teljesítményű, és csak 150 mérföldet lehet vele egy töltéssel autózni. A tömegtermelést azonban a német autógyártó sem indítja el, egyelőre 500 Mini E-t lehet majd bérelni havi 850 dollárért egy évre, amelynek a végén a kocsik visszakerülnek a BMW-hez további tesztelésre.

A Tesla eddig 80 Roadstert szállított tehetős megrendelőinek, hetente 15 járművet szerel össze. A legtöbb vásárló a kaliforniai Szilícium-völgy milliomosai közül kerül ki; ilyen kocsival jár például Sergey Brin és Larry Page, a Google szoftvercég két alapítója, valamint Jeff Skoll, az eBay internetes kereskedelmi vállalat társalapítója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #229
    Hogy egy normálisabb kép is legyen róla itt:
  • dez #228
    Még autószalonos bemutató is volt, ahogy elnézem.
  • dez #227
    (Press Area.)
  • dez #226
    De, ha jobban megnézed, vannak már ott valós fényképek is (jó nagyban).
  • T2k #225
    A Lightning Car egyelőre csak egy terv, még prototípust sem mutattak be belőle nyilvánosan. A Tesla Roadsterből több mint 1200-at rendeltek már meg, jó negyed éve megy a sorozatgyártás, mostanra kb. heti 15 kocsit adnak át a tulajdonosának és a múlt héten adták át a századik példányt.
    Van egy kis különbség.
  • Epikurosz #224
    Egy viszautasíthatatlan ajánlat.
  • Epikurosz #223
    LCC:
  • duke #222
    Ez a kedvenc autom a lithium titanat akkumlatoraival.Csak nem akartam peldanak hozni,mert sokaknak az jott volna le,hogy mennyire gazdasagtalan ez a 700 loeros luxus auto egy suzukihoz kepest.
  • neccesnick #221
    Jobb lenne ha nem csak mindenki a Tesla-ról hallana. Lightning Car Company
    A másik ami nagyon nem tetszik, hogy mindenki úgy kezeli az elektromos autókat mint modern kiforratlan technológia. Réges régen még a jó öreg Ferdinand Porsche elektromos autókat tervezett és le is tette az alapjait úgy, hogy abból ma is tanulnak az okos tervezők. Akkoriban még mindenkiazt tekintette a jövőnek, amíg a t-modell meg nem született. Edison is úgy gondolkodott, hogy akku csereállomásokat kellene létrehozni (mint ahogy ma a benzinkutak). És ugyan az elektromos autó eltűnt, de a technológia igen szépen fejlődött mind nagy mind kis méretekben. Nos az egyetlen ami még gond volt az az energia gyors elraktározása. Azonban ez is nem rég megoldódott ugyanis nagyjából egyszerre két szabadalom is be lett jegyezve ami az anódok felületének drasztikus méretnövelését úgy érte el, hogy térfogatra nem növelte azt. Ennek segítségável pedig már csak az elektromos hálózaton múlik, hogy pár óra vagy pár perc legyen feltölteni az akkumulátorokat.Eliica
  • duke #220
    "A mini-e nem versenyautó,végsebessége 152km/h ,kurvára nem tudod hogy miről van ott szó."
    Hát a 204 loerö azért nem eppen városi kis auto teljesitmény.