Berta Sándor
Csúcstechnológiával a balesetek elkerüléséért
Amennyiben az autógyártókon múlik, akár egyharmadával csökkenthető lesz a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. A különféle automatikák aktívan avatkoznak be az autó irányításába.
A BMW 5-ös sorozatú gépkocsiban ülő személynek egy fehér színű kockaakadály felé kell tartania, de nem használhatja a féket. A veszélyhelyzet elhárítása a fedélzeti számítógép feladata, amely összeköttetésben áll a közlekedési radarokkal, illetve kamerákkal. Ezek képesek felismerni, valamint megkülönböztetni egymástól a különböző tárgyakat és objektumokat. A fedélzeti számítógép az információkat feldolgozva és a vészhelyzetet érzékelve automatikusan leállítja a járművet, hogy elkerülje az ütközést és megóvja az autóban ülő személyek testi épségét, életét.
A Continental Frankfurt am Main Rödelheim városrészében egy másfél kilométeres tesztpályát üzemeltet, ahol a mérnökök tesztelik a legújabb közlekedésbiztonsági megoldásokat. "Tíz éve nagy összegeket fordítunk a vezetőket segítő fedélzeti rendszerek kifejlesztésére" - nyilatkozta Ralf Cramer, a Continental részlegvezetője. Hiába vannak azonban a legkorszerűbb technológiák, a gyártóknak először a felhasználókat kell meggyőzniük arról, hogy alkalmazzák a kiegészítőket és hajlandók legyenek többet áldozni a biztonságra. Egyik feladat sem egyszerű.
Az első modellek már mindenesetre megjelentek az utakon. A Volvo XC60-ban például egy fékezési segédmodul biztosít nagyobb biztonságérzetet. A rendszer 30 kilométer/órás sebességig automatikusan reagál, amennyiben egy ütközés veszélyét érzékeli. A Continental szakemberei Vision Zerónak nevezik álmukat a balesetmentes közlekedésről. A technikai segítség lényege, hogy az semmiképpen se korlátozza a vezetési szabadságot, hanem tehermentesítse az autósokat.
"Az Adaptive Cruise Control segítségével biztonságosan és kényelmesen betarthatjuk a követési távolságot és a megszokottnál jóval nyugodtabban és lazábban vezethetünk " - említett egy példát Michael Darms, a Continental egyik fejlesztője. A tervek szerint ezek a rendszerek 2012-től válhatnak elérhetővé nem csak a luxuslimuzinok és felső kategóriás járművek tulajdonosai, hanem minden autós számára.
A Bosch mérnökei szintén hasonló programon dolgoznak Yokohamában. A vállalat azonban elsősorban a továbbítandó óriási adatmennyiségre, valamint annak gyors és pontos feldolgozására helyezi a hangsúlyt. A fedélzeti egységeknek és az utakon elhelyezett szenzoroknak, kameráknak ugyanis precízen kell majd azonosítaniuk minden a közlekedésbiztonságot, illetve az egyes járműveket veszélyeztető veszélyforrást. Egy tévedés életeket veszélyeztethet. Hiába lesznek azonban pontos rendszerek, az emberi tényező továbbra is megmarad és a figyelmetlenségből vagy ittasság miatt bekövetkező balesetek továbbra is életeket követelhetnek majd. Nem véletlenül dolgoznak a kutatók az autósok érzelmi, fizikai állapotát folyamatosan ellenőrző modulokon is.
A BMW 5-ös sorozatú gépkocsiban ülő személynek egy fehér színű kockaakadály felé kell tartania, de nem használhatja a féket. A veszélyhelyzet elhárítása a fedélzeti számítógép feladata, amely összeköttetésben áll a közlekedési radarokkal, illetve kamerákkal. Ezek képesek felismerni, valamint megkülönböztetni egymástól a különböző tárgyakat és objektumokat. A fedélzeti számítógép az információkat feldolgozva és a vészhelyzetet érzékelve automatikusan leállítja a járművet, hogy elkerülje az ütközést és megóvja az autóban ülő személyek testi épségét, életét.
A Continental Frankfurt am Main Rödelheim városrészében egy másfél kilométeres tesztpályát üzemeltet, ahol a mérnökök tesztelik a legújabb közlekedésbiztonsági megoldásokat. "Tíz éve nagy összegeket fordítunk a vezetőket segítő fedélzeti rendszerek kifejlesztésére" - nyilatkozta Ralf Cramer, a Continental részlegvezetője. Hiába vannak azonban a legkorszerűbb technológiák, a gyártóknak először a felhasználókat kell meggyőzniük arról, hogy alkalmazzák a kiegészítőket és hajlandók legyenek többet áldozni a biztonságra. Egyik feladat sem egyszerű.
Az első modellek már mindenesetre megjelentek az utakon. A Volvo XC60-ban például egy fékezési segédmodul biztosít nagyobb biztonságérzetet. A rendszer 30 kilométer/órás sebességig automatikusan reagál, amennyiben egy ütközés veszélyét érzékeli. A Continental szakemberei Vision Zerónak nevezik álmukat a balesetmentes közlekedésről. A technikai segítség lényege, hogy az semmiképpen se korlátozza a vezetési szabadságot, hanem tehermentesítse az autósokat.
"Az Adaptive Cruise Control segítségével biztonságosan és kényelmesen betarthatjuk a követési távolságot és a megszokottnál jóval nyugodtabban és lazábban vezethetünk " - említett egy példát Michael Darms, a Continental egyik fejlesztője. A tervek szerint ezek a rendszerek 2012-től válhatnak elérhetővé nem csak a luxuslimuzinok és felső kategóriás járművek tulajdonosai, hanem minden autós számára.
A Bosch mérnökei szintén hasonló programon dolgoznak Yokohamában. A vállalat azonban elsősorban a továbbítandó óriási adatmennyiségre, valamint annak gyors és pontos feldolgozására helyezi a hangsúlyt. A fedélzeti egységeknek és az utakon elhelyezett szenzoroknak, kameráknak ugyanis precízen kell majd azonosítaniuk minden a közlekedésbiztonságot, illetve az egyes járműveket veszélyeztető veszélyforrást. Egy tévedés életeket veszélyeztethet. Hiába lesznek azonban pontos rendszerek, az emberi tényező továbbra is megmarad és a figyelmetlenségből vagy ittasság miatt bekövetkező balesetek továbbra is életeket követelhetnek majd. Nem véletlenül dolgoznak a kutatók az autósok érzelmi, fizikai állapotát folyamatosan ellenőrző modulokon is.