Napi Online
Hibrid autókat vásárol a környezetvédelmi tárca
Szeptember végéig vár ajánlatokat a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium hibrid autók szállítására. Bár a hibridek egyelőre nem túl elterjedtek Magyarországon, nemrégiben megugrott az érdeklődés irántuk, és a választék is rohamosan bővül.
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) nyílt közbeszerzési eljárást írt ki két felső és hét-tíz középkategóriás, villanymotor, illetve hagyományos motor kombinációjával működő, úgynevezett hibrid gépkocsik vásárlására. A minisztérium a 24 hivatali járműve közül a legrégebbi, legtöbbet futott darabokat cserélné le - tudta meg lapunk a tárcától. Ez azt jelenti, hogy a tárca elsősorban az ötévesnél idősebb, 170-200 ezer kilométer fölött futott autókat cserélné újakra (a kormányzati átlag a minisztérium szerint ennél kisebb: 128 ezer kilométer, 4-5 éves átlagéletkor). A hibridek beszerzése szimbolikus lépés is, a környezetvédelmi tárca azt reméli, hogy a többi tárca és az üzleti szféra hamarosan követi példáját.
A benzines-elektromos autók takarékosabbak tisztán benzinüzemű társaiknál: a "zöld autóknál" a fogyasztást nemcsak a kombinált motor nyomja le, hanem minden, ami egyáltalán csökkenteni képes azt, kezdve a tökéletesen áramvonalas formával - a minimális légellenállás érdekében. Magyarországon a környezetbarát autók oly kevéssé elterjedtek, hogy a minisztérium 9-12 új járműve már-már statisztikai hibahatár felett emelné a hazai hibridállományt: tavaly a világszerte értékesített hatvanmillió személygépkocsiból egymillió, míg az itthoni 170 ezer eladott autóból 286 darab volt hibrid.
A kombinált motorú járművek az Egyesült Államokban a legnépszerűbbek, ám Európában is hódítanak, használóik számos országban élveznek adó- és illetékkedvezményeket, egyes városok pedig kedvezményes vagy ingyenes parkolással ösztönzik a zöld gépkocsik használatára a lakosságot. Magyarországon ez az ösztönző korántsem terjedt még el: egyedül Hódmezővásárhely teszi lehetővé - tavaly december óta - az ingyenes parkolást a hibridtulajdonosoknak.
A tengerentúlon a kevertmotorúak elsősorban a magas fogyasztású hobbiterepjárók (SUV) rovására nyernek teret, de az Európában elterjedt kisebb méretű személygépkocsikhoz vagy éppen a dízelmeghajtásúakhoz képest nem fogyasztanak látványosan kevesebbet, legkézzelfoghatóbb előnyük tehát valóban a benzinüzemű járműveknél jóval kisebb károsanyag-kibocsátás. (Pár tízezer kilométer után persze megtérül a magasabb ár, azaz hosszú távon már mindenképp megéri hibridet venni.) A minisztérium számítása szerint egy középkategóriás hibrid kocsi évente mintegy egy tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a hasonló teljesítményű "hagyományos"személygépkocsi.
A Magyarországon kapható legelterjedtebb és viszonylag olcsó modellek a Honda Civic Hybrid (5 és fél millió forintnál kezdődik, Belgiumból két hét alatt szállítják a kiválasztott színben) és a műfaj klasszikusa, a Toyota Prius (hétmillió forintért azonnal elvihető). Az átlagos európai személyautó kilométerenként 160 gramm szén-dioxidot bocsát ki, az Európai Unió 2012-ig ezt 130 grammra szorítaná le. A hibrid járművek sokat javíthatnak az átlagon, ha elterjednek, szén-dioxid-kibocsátásuk ugyanis 100 gramm/kilométer körüli. A közbeszerzési eljáráson részt vevők kilométerenként 110 grammnál kevesebbet kibocsátó autókat ajánlhatnak.
A JATO autóipari adatszolgáltató szerint idén Magyarországon is látványosan megugrott az érdeklődés a hibridek iránt - bár, az arányok európai viszonylatban továbbra is szerények. Tavaly még csak öt modell jelentette a teljes kínálatot, az elmúlt hónapokban azonban látványosan bővült az elérhető hibridek köre. Ezek egy része kétszemélyes kisautó (Mercedes Smart altípusok) vagy nagy terepjáró (a Lexus néhány modellje, a Chevrolet hibridjei és két Toyota modell például ilyen), ezek méretük miatt nem indulhatnak a KvVM közbeszerzési eljárásán, így talán tíz modell versenghet a környezetvédelmi tárca kegyeiért. Az eljáráson szeptember 29-ig nyújthatnak be ajánlatot azok a forgalmazók, amelyek le tudják szállítani a pályázatban részletesen meghatározott feltételeknek megfelelő gépkocsikat. A tárca október elején hirdet eredményt, így reményei szerint a hibridek még év vége előtt üzembe állhatnak.
A környezetvédelmi tárca a most kiírt pályázat után egyelőre nem tervezi újabb járművek lecserélését. Ha még néhány évet vár a következő körrel, akkor akár valóságos csodajárműveket vásárolhat, ugyanis 2011-12 körül tervezi az Antro (Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó) Kht. Solo és Duo modelljeinek piacra dobását. A társaság a nyugati alsó középkategóriás márkákkal egyező áron (mai áron számolva 3-3,5 millió forintért) tervezi értékesíteni a részben napelemmel működő, futurisztikus megjelenésű gépkocsikat, amelyek szén-dioxid-kibocsátása 20-33 gramm kilométerenként - azaz a hibridek negyede-ötöde - és fogyasztásuk megfelelő napelemes töltéssel mindössze 1,5-2 liter 100 kilométerenként.
Az Antro nem az egyetlen környezetbarát autót tervező magyar érdekeltségű vállalat: a Brixxton Elektromos Autó Kft. 2007-ben alakult meg, teljesen tiszta, nulla károsanyag-kibocsátású elektromos járművei közül pedig a kisebbek - golfautók és áruszállító kiskocsik - sorozatgyártását már ősszel megkezdi. A gyártást Brixxton Electric Motorcars Ltd. néven kezdi meg, a jobb üzleti feltételekre tekintettel Ausztriában. Hosszabb távon városi személyautó gyártását is tervezik.
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM) nyílt közbeszerzési eljárást írt ki két felső és hét-tíz középkategóriás, villanymotor, illetve hagyományos motor kombinációjával működő, úgynevezett hibrid gépkocsik vásárlására. A minisztérium a 24 hivatali járműve közül a legrégebbi, legtöbbet futott darabokat cserélné le - tudta meg lapunk a tárcától. Ez azt jelenti, hogy a tárca elsősorban az ötévesnél idősebb, 170-200 ezer kilométer fölött futott autókat cserélné újakra (a kormányzati átlag a minisztérium szerint ennél kisebb: 128 ezer kilométer, 4-5 éves átlagéletkor). A hibridek beszerzése szimbolikus lépés is, a környezetvédelmi tárca azt reméli, hogy a többi tárca és az üzleti szféra hamarosan követi példáját.
A benzines-elektromos autók takarékosabbak tisztán benzinüzemű társaiknál: a "zöld autóknál" a fogyasztást nemcsak a kombinált motor nyomja le, hanem minden, ami egyáltalán csökkenteni képes azt, kezdve a tökéletesen áramvonalas formával - a minimális légellenállás érdekében. Magyarországon a környezetbarát autók oly kevéssé elterjedtek, hogy a minisztérium 9-12 új járműve már-már statisztikai hibahatár felett emelné a hazai hibridállományt: tavaly a világszerte értékesített hatvanmillió személygépkocsiból egymillió, míg az itthoni 170 ezer eladott autóból 286 darab volt hibrid.
A kombinált motorú járművek az Egyesült Államokban a legnépszerűbbek, ám Európában is hódítanak, használóik számos országban élveznek adó- és illetékkedvezményeket, egyes városok pedig kedvezményes vagy ingyenes parkolással ösztönzik a zöld gépkocsik használatára a lakosságot. Magyarországon ez az ösztönző korántsem terjedt még el: egyedül Hódmezővásárhely teszi lehetővé - tavaly december óta - az ingyenes parkolást a hibridtulajdonosoknak.
A tengerentúlon a kevertmotorúak elsősorban a magas fogyasztású hobbiterepjárók (SUV) rovására nyernek teret, de az Európában elterjedt kisebb méretű személygépkocsikhoz vagy éppen a dízelmeghajtásúakhoz képest nem fogyasztanak látványosan kevesebbet, legkézzelfoghatóbb előnyük tehát valóban a benzinüzemű járműveknél jóval kisebb károsanyag-kibocsátás. (Pár tízezer kilométer után persze megtérül a magasabb ár, azaz hosszú távon már mindenképp megéri hibridet venni.) A minisztérium számítása szerint egy középkategóriás hibrid kocsi évente mintegy egy tonnával kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a hasonló teljesítményű "hagyományos"személygépkocsi.
A Magyarországon kapható legelterjedtebb és viszonylag olcsó modellek a Honda Civic Hybrid (5 és fél millió forintnál kezdődik, Belgiumból két hét alatt szállítják a kiválasztott színben) és a műfaj klasszikusa, a Toyota Prius (hétmillió forintért azonnal elvihető). Az átlagos európai személyautó kilométerenként 160 gramm szén-dioxidot bocsát ki, az Európai Unió 2012-ig ezt 130 grammra szorítaná le. A hibrid járművek sokat javíthatnak az átlagon, ha elterjednek, szén-dioxid-kibocsátásuk ugyanis 100 gramm/kilométer körüli. A közbeszerzési eljáráson részt vevők kilométerenként 110 grammnál kevesebbet kibocsátó autókat ajánlhatnak.
A JATO autóipari adatszolgáltató szerint idén Magyarországon is látványosan megugrott az érdeklődés a hibridek iránt - bár, az arányok európai viszonylatban továbbra is szerények. Tavaly még csak öt modell jelentette a teljes kínálatot, az elmúlt hónapokban azonban látványosan bővült az elérhető hibridek köre. Ezek egy része kétszemélyes kisautó (Mercedes Smart altípusok) vagy nagy terepjáró (a Lexus néhány modellje, a Chevrolet hibridjei és két Toyota modell például ilyen), ezek méretük miatt nem indulhatnak a KvVM közbeszerzési eljárásán, így talán tíz modell versenghet a környezetvédelmi tárca kegyeiért. Az eljáráson szeptember 29-ig nyújthatnak be ajánlatot azok a forgalmazók, amelyek le tudják szállítani a pályázatban részletesen meghatározott feltételeknek megfelelő gépkocsikat. A tárca október elején hirdet eredményt, így reményei szerint a hibridek még év vége előtt üzembe állhatnak.
A környezetvédelmi tárca a most kiírt pályázat után egyelőre nem tervezi újabb járművek lecserélését. Ha még néhány évet vár a következő körrel, akkor akár valóságos csodajárműveket vásárolhat, ugyanis 2011-12 körül tervezi az Antro (Alternatív Erőforrásokat és Járműveket Fejlesztő és Gyártó) Kht. Solo és Duo modelljeinek piacra dobását. A társaság a nyugati alsó középkategóriás márkákkal egyező áron (mai áron számolva 3-3,5 millió forintért) tervezi értékesíteni a részben napelemmel működő, futurisztikus megjelenésű gépkocsikat, amelyek szén-dioxid-kibocsátása 20-33 gramm kilométerenként - azaz a hibridek negyede-ötöde - és fogyasztásuk megfelelő napelemes töltéssel mindössze 1,5-2 liter 100 kilométerenként.
Az Antro nem az egyetlen környezetbarát autót tervező magyar érdekeltségű vállalat: a Brixxton Elektromos Autó Kft. 2007-ben alakult meg, teljesen tiszta, nulla károsanyag-kibocsátású elektromos járművei közül pedig a kisebbek - golfautók és áruszállító kiskocsik - sorozatgyártását már ősszel megkezdi. A gyártást Brixxton Electric Motorcars Ltd. néven kezdi meg, a jobb üzleti feltételekre tekintettel Ausztriában. Hosszabb távon városi személyautó gyártását is tervezik.