Berta Sándor

Kijelölték az intelligens autók kommunikációs frekvenciáit

Az Európai Bizottság meghatározta azokat a frekvenciákat, amelyeket a jövőben az intelligens autók fedélzeti rendszerei használhatnak.

A frekvenciák segítségével a járművek nem csak a központokkal, hanem egymással, illetve a közlekedési, forgalomirányító rendszerekkel is kommunikálhatnak majd, ezáltal elkerülhetők lesznek a balesetek és a dugók. A fedélzeti rendszerek előrejelezhetik az éppen kialakuló dugókat, a balesetek miatti torlódásokat, az útépítéseket, a jeges útszakaszokat, így a közúti közlekedés nem csak egyszerűbb, de gyorsabb is lehet. Az autósok az új megoldásoknak köszönhetően megtudhatják, hogy merre vannak forgalomelterelések, sebességkorlátozások, hol zártak le két perce egy utcát.

Az Európai Unió tagállamaiban 2006-ban bekövetkezett közúti balesetekben összesen több mint 42 000-en vesztették életüket és több mint 1,6 millióan sebesültek meg. Ezenkívül a másik riasztó adat, hogy naponta az EU területén lévő utakon 7500 kilométernyi dugó alakul ki. Az Európai Bizottság azt reméli, hogy a döntésnek köszönhetően új lendületet kaphatnak az intelligens autók kifejlesztését célzó programok és mielőbb megjelenhetnek az európai utakon ezek a járművek.


"A mai döntés egy fontos lépés a közúti balesetek számának csökkentéséhez, amit korábban célul tűztünk ki magunk elé. A fontos közlekedési információk gyors és pontos továbbadása elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a közúti közlekedés végre biztonságos legyen. Ezenkívül nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy az autósok a vezetési idejük 24 százalékát dugókban töltik és az ennek köszönhető költségek 2010-re elérhetik a 80 milliárd eurót. Az intelligens járműfedélzeti kommunikációs rendszerekkel tehát nem csak időt, de sok pénzt is megtakaríthatunk" - hangsúlyozta Viviane Reding, az Európai Unió távközlési biztosa.

Az intelligens autók készülékei számára az EB az 5,9 GHz-es frekvenciatartományon belül egy 30 MHz-es sávot jelölt ki. A külön hullámsávval elejét veszik annak, hogy zavarják a rádióamatőröket vagy más szolgáltatót. A következő hat hónapban azt vizsgálják majd, hogy ebben a sávban valóban jól használhatók-e a fedélzeti rendszerek. A mostani döntés része a 2006-ban létrehozott Intelligens Jármű Kezdeményezésnek, amelynek célja nem csak a közúti közlekedés intelligensebbé, hanem biztonságosabbá és környezetbarátabbá tétele.

Az Egyesült Államokban már működik egy hasonló figyelmeztető-tájékoztató rendszer. A Dash Express háromszáz dollárért kínálja a navigációs készülékhez hasonlító berendezését, amellyel mintegy 10 dolláros havi előfizetés mellett lehet kommunikálni a központtal és más autósokkal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #32
    Ezt lehetne még ragozni, de sajnos a megvalósításukhoz nem is annyira sok pénz, hanem értelmes koponya kellene, döntéshozó helyzetben (!). Ilyen + nincs.
  • valamit #31
    Szvsz. ezt kommunikációt kiegészíthetnék pl. olyannal, hogy autópályán elektromos kapuk lennének (pl. az autó oldalán vagy alján illetve a pálya oldalán vagy alján érzékelőkkel), amin fel és lehajtáskor számolná a megtett kilómétereket (a nélkül, hogy meg kéne állni, kapuzni, stb.) és ez alapján az adott autóhoz tartozó tulaj számlájáról vonná le a fizettséget. Hasonlóan a városi parkolóházakban is vagy akár a helyi parkolóknál is vagy épp a fizetős belvárosi részeknél is.
  • Epikurosz #30
    Nem untatsz. Az általad felvetett problémák reálisak, de azért vagyunk sapiensek (sőt, magyarok!), hogy megoldásokat találjunk rájuk.
    Panta rei - mondta az efezusi Hérakleitosz. Ezt soha nem szabad elfelejteni.

    Témára visszatérve:
    Az ember azt hinné, hogy nincs új a nap alatt, vagyis nem folynak a dolgok, pedig igen.
    Egy amerikai 5let lényege, hogy virtuális fekvőrendőröket helyeznek ki egyes helyekre. Nem rossz.
  • LPG #29
    Tudod ez a fejlődés egy magamfajta számára inkább visszafejlődés. A leszaromat a többi európai nagyvárosra értettem, nem másra. Ami valójában nem igaz, mert az ő sorsuk is érdekel - ha másért nem, hát azért mert valószínüleg nagyjából itt is az várható ami ott van. Lásd Berlin, Kreuzberg nevű negyedét.
    Az elkényelmesedéstől én nem félek. Ez is egy folyamat, a "modernizáció" folyamatosságával jár együtt párhuzamosan.
    Az, hogy elmész futni, és nem a mekiben eszel minden nap - még nem tartod magad az ük-szüleid szintjén fizikai-szellemi hatások terén. Divat a pótcselekvés, cukormázba burkolva.
    Én megértem, és átlátom az elternatívákat amiket ez az irányvonal mutat. De sajnos nekem az egésszel alapvető problémáim vannak. Ezért nem is untatlak többet ebben a témában, itt.
  • Epikurosz #28
    "ráadásul le is szarom"

    Súlyos hiba. Ha nem tudsz vmit megakadályozni, állj az élére.
    Magyarországnak modernizálódni kell, és nem csak úgy tessék-lássék, hogy elkészült az M0, aztán mulatunk rá 2 évet. A fejlődésnek folyamatosnak kell lennie, ez azt hittem magától értetődő.

    Az elkényelmesedéstől persze lehet félni, de nemtom, lehet, hogy a természet itt is bedob egy duplacsavart. Én autózom, de őszülő üstökkel vettem a napokban egy görkorit. Laci bácsi, aki az Andrássyn szokta nyomatni, és az RTL Klub egyik pillanatképen fel szokták villantani 60 körüli. Aszondtam, a fene egye meg, én hozzá képest fickó vagyok, én is meg tudom csinálni. Persze, tény, hogy még fickóbb koromban jégkoriztam. Na mindegy, ha majd láttok Laci bán kívül egy másik vén hülyét a városban görizni, az én vagyok. :-))
  • LPG #27
    Megint el lehet majd adni valamit jó pénzért, szerintem erről szól az egész. Az ember meg butuljon tovább a kényelemtől. Tisztelet a fogyó kivételeknek.
  • LPG #26
    Most van GPS, régen jó volt a térkép is. Régen az emberek megtanultak vezetni, most már menjen az autó magától. Szép, szép a fejlődés .. lassan a wc is kitörli helyettünk. Megéri ez? Nem a társadalom és a gazdaság-állam a hibás?

    Amit nekem válaszul írtál az jó, és teljesen érthető.
    Viszont nem kell az embereket tömegközlekedésre kényszeríteni, a dugókat sem számítógépekkel kéne megelőzni. Vagy a bennük való szenvedést könnyíteni...

    Most Budapestből indulok ki, mert itt kényszerülök élni, más nagyvárost nem is ismerek nagyon, ráadásul le is szarom. Szóval..

    NEM kéne irodaházak tucatjait felhúzni a város belsejében, miközben irgalmatlan építkezések folynak városban és városon kívül egyaránt. Mintha Magyarország csak Budapestből állna?! Nem lennének dugók, ha az embereket nem kényszerítenék folyamatos vándorlásra, illvetve nem erőszakolnák őket össze EGY DARAB város meghatározott pontjaira.
    Persze az utak sem egy utolsó szempont. Pontosan tudom, némelyik úton mennyivel könnyebben lehetne haladni, vagy mennyivel hamarabb érnék oda x helyről y-ra, ha kész lenne A ROHADÉK M0-ÁS KÖRGYÜRÜ végre. De körben!

    Semmi más nem kéne, mint az embereket gondolkodásra, a felelősöket szervezésre rávenni. És akkor:
    Ennyit a computeres baszakodásról.
  • duke #25
    "ha a sok sok baromarcú sofőr már elnézést nem magányosan üldögélne a kocsijában"

    Ez mondjuk nehezen megoldhato,meg akkor is ha egyebbkent volna ra hajlandosag.
    A megoldas az lenne,hogy harmad,negyed ekkora autokat kellene hasznalni a mindennapi kozlekedesre.
    Mert nincs szukseg 1-2 tonnas fem targy mozgatasara,egyetlen ember helyvaltoztatasara,ez iszonyu pocsekolas.Ehhez pont eleg egy 300 kilos elektromos auto,ami csak a sav felet foglalna el,es egybol megduplazodnanak a savok is.De egy ket savos utbol biztosan lehetne 3 savot csinalni,ha normalis meretu autok kozlekednenek az utakon.
  • Epikurosz #24
    Jut eszembe: kicsit túl korai nálunk csipekről beszélni, amikor még a TMC sem működik rendesen.
  • Epikurosz #23
    "az emberi reakcioido eltavolitasa a rendszerbol"

    Nem csak erről van szó, persze erről is.
    Mint te is írtad, egy ilyen rendszer kismillió tényezőt tud figyelembe venni, amelyeket az ember nem tudna. Az ember képességei korlátozottak, ezért veszünk igénybe szerszámokat (gépeket). "Homó szerszámkészítő" (nem jut eszembe latinul, talán habilis vagy ludens?).
    Különben csip vagy nem-csíp, a kérdést már akkor eldöntötte a delikvens, amikor autóba ült. Mér' nem ment gyalog?