Berta Sándor
Kijelölték az intelligens autók kommunikációs frekvenciáit
Az Európai Bizottság meghatározta azokat a frekvenciákat, amelyeket a jövőben az intelligens autók fedélzeti rendszerei használhatnak.
A frekvenciák segítségével a járművek nem csak a központokkal, hanem egymással, illetve a közlekedési, forgalomirányító rendszerekkel is kommunikálhatnak majd, ezáltal elkerülhetők lesznek a balesetek és a dugók. A fedélzeti rendszerek előrejelezhetik az éppen kialakuló dugókat, a balesetek miatti torlódásokat, az útépítéseket, a jeges útszakaszokat, így a közúti közlekedés nem csak egyszerűbb, de gyorsabb is lehet. Az autósok az új megoldásoknak köszönhetően megtudhatják, hogy merre vannak forgalomelterelések, sebességkorlátozások, hol zártak le két perce egy utcát.
Az Európai Unió tagállamaiban 2006-ban bekövetkezett közúti balesetekben összesen több mint 42 000-en vesztették életüket és több mint 1,6 millióan sebesültek meg. Ezenkívül a másik riasztó adat, hogy naponta az EU területén lévő utakon 7500 kilométernyi dugó alakul ki. Az Európai Bizottság azt reméli, hogy a döntésnek köszönhetően új lendületet kaphatnak az intelligens autók kifejlesztését célzó programok és mielőbb megjelenhetnek az európai utakon ezek a járművek.
"A mai döntés egy fontos lépés a közúti balesetek számának csökkentéséhez, amit korábban célul tűztünk ki magunk elé. A fontos közlekedési információk gyors és pontos továbbadása elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a közúti közlekedés végre biztonságos legyen. Ezenkívül nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy az autósok a vezetési idejük 24 százalékát dugókban töltik és az ennek köszönhető költségek 2010-re elérhetik a 80 milliárd eurót. Az intelligens járműfedélzeti kommunikációs rendszerekkel tehát nem csak időt, de sok pénzt is megtakaríthatunk" - hangsúlyozta Viviane Reding, az Európai Unió távközlési biztosa.
Az intelligens autók készülékei számára az EB az 5,9 GHz-es frekvenciatartományon belül egy 30 MHz-es sávot jelölt ki. A külön hullámsávval elejét veszik annak, hogy zavarják a rádióamatőröket vagy más szolgáltatót. A következő hat hónapban azt vizsgálják majd, hogy ebben a sávban valóban jól használhatók-e a fedélzeti rendszerek. A mostani döntés része a 2006-ban létrehozott Intelligens Jármű Kezdeményezésnek, amelynek célja nem csak a közúti közlekedés intelligensebbé, hanem biztonságosabbá és környezetbarátabbá tétele.
Az Egyesült Államokban már működik egy hasonló figyelmeztető-tájékoztató rendszer. A Dash Express háromszáz dollárért kínálja a navigációs készülékhez hasonlító berendezését, amellyel mintegy 10 dolláros havi előfizetés mellett lehet kommunikálni a központtal és más autósokkal.
A frekvenciák segítségével a járművek nem csak a központokkal, hanem egymással, illetve a közlekedési, forgalomirányító rendszerekkel is kommunikálhatnak majd, ezáltal elkerülhetők lesznek a balesetek és a dugók. A fedélzeti rendszerek előrejelezhetik az éppen kialakuló dugókat, a balesetek miatti torlódásokat, az útépítéseket, a jeges útszakaszokat, így a közúti közlekedés nem csak egyszerűbb, de gyorsabb is lehet. Az autósok az új megoldásoknak köszönhetően megtudhatják, hogy merre vannak forgalomelterelések, sebességkorlátozások, hol zártak le két perce egy utcát.
Az Európai Unió tagállamaiban 2006-ban bekövetkezett közúti balesetekben összesen több mint 42 000-en vesztették életüket és több mint 1,6 millióan sebesültek meg. Ezenkívül a másik riasztó adat, hogy naponta az EU területén lévő utakon 7500 kilométernyi dugó alakul ki. Az Európai Bizottság azt reméli, hogy a döntésnek köszönhetően új lendületet kaphatnak az intelligens autók kifejlesztését célzó programok és mielőbb megjelenhetnek az európai utakon ezek a járművek.
"A mai döntés egy fontos lépés a közúti balesetek számának csökkentéséhez, amit korábban célul tűztünk ki magunk elé. A fontos közlekedési információk gyors és pontos továbbadása elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a közúti közlekedés végre biztonságos legyen. Ezenkívül nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy az autósok a vezetési idejük 24 százalékát dugókban töltik és az ennek köszönhető költségek 2010-re elérhetik a 80 milliárd eurót. Az intelligens járműfedélzeti kommunikációs rendszerekkel tehát nem csak időt, de sok pénzt is megtakaríthatunk" - hangsúlyozta Viviane Reding, az Európai Unió távközlési biztosa.
Az intelligens autók készülékei számára az EB az 5,9 GHz-es frekvenciatartományon belül egy 30 MHz-es sávot jelölt ki. A külön hullámsávval elejét veszik annak, hogy zavarják a rádióamatőröket vagy más szolgáltatót. A következő hat hónapban azt vizsgálják majd, hogy ebben a sávban valóban jól használhatók-e a fedélzeti rendszerek. A mostani döntés része a 2006-ban létrehozott Intelligens Jármű Kezdeményezésnek, amelynek célja nem csak a közúti közlekedés intelligensebbé, hanem biztonságosabbá és környezetbarátabbá tétele.
Az Egyesült Államokban már működik egy hasonló figyelmeztető-tájékoztató rendszer. A Dash Express háromszáz dollárért kínálja a navigációs készülékhez hasonlító berendezését, amellyel mintegy 10 dolláros havi előfizetés mellett lehet kommunikálni a központtal és más autósokkal.