MTI
Útvonaltervezés gyalogosoknak és bicikliseknek
Eddig mindenki az autósok igényeire koncenterált, de már a legnagyobb szolgáltatásoknál is megjelent a gyalogosan opció is a választható lehetőségek között. Magyarországi útvonalak is kereshetők.
Az interneten rendelkezésre álló útvonaltervező szolgáltatások általában az autósok igényeire koncentrálnak és figyelmen kívül hagyják a gyalogosok és a kerékpárosok igényeit, akik nem tudnak mit kezdeni az útvonalként felajánlott autópályákkal. Most azonban a Google Maps térképszolgáltatáson megjelent a "Walking" (gyalogosan) opció is a választható lehetőségek között. Magyarországi útvonalak is kereshetők, az "autóval", illetve "gyalogosan" opció kiválasztásával. A tíz kilométeres távon belül minden útvonalra igénybe vehető opció jelenleg még "béta", azaz kísérleti fázisban van. Az első próbák még nem a legoptimálisabb lehetőségeket adták ki. A frankfurti Hauptbahnhoftól a Römerig például a Baseler Platz-on keresztül kínálta fel az utat a program, ami felesleges kerülő. A táv megtételéhez szükséges idő becslése is hagy némi kívánnivalót maga után.
Ennél sokkal jobb kínálattal szolgálnak a kerékpárosok számára kifejlesztett útvonaltervező portálok. Hessen és Északrajna-Vesztfália tartományok kormányzatai például ajtótól ajtóig tervező kerékpáros útvonaltervező szolgáltatást hoztak létre. "Az elkövetkező években minden bizonnyal a többi német tartomány is csatlakozik a kezdeményezéshez" - jelentette ki Wolfgang Richter, az ADFC (Allgemeinen Deutschen Fahrrad-Clubs) kerékpáros szövetség szakreferense. Az ADFC maga is egy jó 200 útvonalat felölelő országos túraútvonal térkép összeállításán dolgozik.
Svájcban még ennél is előrehaladott fázisban van a "lassú" útvonaltervezés ügye, mert folyamatban van egy "országos lassú közlekedési útvonal hálózat" kifejlesztése a túrázók, a kerékpárosok, a korcsolyázók és a kenusok számára. Minden egyes közlekedési mód számára más feltételek figyelembe vételével kell megtervezni a lehetséges útvonalat. A gyalogosok esetében például nem kell figyelembe venni az egyirányú utakat, sem pedig a hosszabb lépcsőket, amelyek nem alkalmasak közlekedésre már a kerékpárosoknak sem. Nem sok értelme van a közutakra alapozni a kerékpáros útvonaltervezést - mutatott rá Richter. A szolgáltatás a kerékpárosok számára csak akkor jelent tényleges előnyt, ha már benne foglaltatnak az erdei és a gazdasági utak is. Tekintettel a magas üzemanyag árakra egyre többeknek jelent valós alternatívát a kerékpár munkába járáshoz.
Adott cél elérése autóval és gyalog
A fordulat jelei már az Egyesült Államokban is érzékelhetőek - legalábbis erre következtet a MapQuest internetes térkép portál az útvonaltervezéskor az autópályákat figyelmen kívül hagyó funkcióra való klikkelések puszta száma alapján. A MapQuest mobiltelefonon külön szolgáltatást nyújt gyalogosok számára. A professzionális útvonaltervező szolgáltatások mellett rohamosan terjednek a magánfelhasználók által kerékpáros és gyalogutakra tett javaslatok az interneten. Ezt a navigátorok rohamos terjedése teszi lehetővé, amelyeknek GPS útvonal adatait könnyedén lehet az interneten keresztül terjeszteni. Az openstreetmap.org oldalon például egy szorgalmas közösség kovácsolódott össze, amely a Wikipedia mintájára a jövő "nyílt" térképének létrehozásán munkálkodik sorban egymás után csatolja be az újabb és újabb régiókat.
Michael Goodchild, az University of California, Santa Barbara földrajz professzora földrajzi adatok gyűjtésével és internetes közzétételével foglalkozó "élő szenzorokból" álló hálózat felállításán dolgozik. Ezzel a módszerrel a legátfogóbb adatszolgáltatásra nyílhat lehetőség olyan életkörülményekről mint az időjárás, a forgalmi helyzet pillanatnyi állása, vagy a légszennyezés mértéke.
Az interneten rendelkezésre álló útvonaltervező szolgáltatások általában az autósok igényeire koncentrálnak és figyelmen kívül hagyják a gyalogosok és a kerékpárosok igényeit, akik nem tudnak mit kezdeni az útvonalként felajánlott autópályákkal. Most azonban a Google Maps térképszolgáltatáson megjelent a "Walking" (gyalogosan) opció is a választható lehetőségek között. Magyarországi útvonalak is kereshetők, az "autóval", illetve "gyalogosan" opció kiválasztásával. A tíz kilométeres távon belül minden útvonalra igénybe vehető opció jelenleg még "béta", azaz kísérleti fázisban van. Az első próbák még nem a legoptimálisabb lehetőségeket adták ki. A frankfurti Hauptbahnhoftól a Römerig például a Baseler Platz-on keresztül kínálta fel az utat a program, ami felesleges kerülő. A táv megtételéhez szükséges idő becslése is hagy némi kívánnivalót maga után.
Ennél sokkal jobb kínálattal szolgálnak a kerékpárosok számára kifejlesztett útvonaltervező portálok. Hessen és Északrajna-Vesztfália tartományok kormányzatai például ajtótól ajtóig tervező kerékpáros útvonaltervező szolgáltatást hoztak létre. "Az elkövetkező években minden bizonnyal a többi német tartomány is csatlakozik a kezdeményezéshez" - jelentette ki Wolfgang Richter, az ADFC (Allgemeinen Deutschen Fahrrad-Clubs) kerékpáros szövetség szakreferense. Az ADFC maga is egy jó 200 útvonalat felölelő országos túraútvonal térkép összeállításán dolgozik.
Svájcban még ennél is előrehaladott fázisban van a "lassú" útvonaltervezés ügye, mert folyamatban van egy "országos lassú közlekedési útvonal hálózat" kifejlesztése a túrázók, a kerékpárosok, a korcsolyázók és a kenusok számára. Minden egyes közlekedési mód számára más feltételek figyelembe vételével kell megtervezni a lehetséges útvonalat. A gyalogosok esetében például nem kell figyelembe venni az egyirányú utakat, sem pedig a hosszabb lépcsőket, amelyek nem alkalmasak közlekedésre már a kerékpárosoknak sem. Nem sok értelme van a közutakra alapozni a kerékpáros útvonaltervezést - mutatott rá Richter. A szolgáltatás a kerékpárosok számára csak akkor jelent tényleges előnyt, ha már benne foglaltatnak az erdei és a gazdasági utak is. Tekintettel a magas üzemanyag árakra egyre többeknek jelent valós alternatívát a kerékpár munkába járáshoz.
Adott cél elérése autóval és gyalog
A fordulat jelei már az Egyesült Államokban is érzékelhetőek - legalábbis erre következtet a MapQuest internetes térkép portál az útvonaltervezéskor az autópályákat figyelmen kívül hagyó funkcióra való klikkelések puszta száma alapján. A MapQuest mobiltelefonon külön szolgáltatást nyújt gyalogosok számára. A professzionális útvonaltervező szolgáltatások mellett rohamosan terjednek a magánfelhasználók által kerékpáros és gyalogutakra tett javaslatok az interneten. Ezt a navigátorok rohamos terjedése teszi lehetővé, amelyeknek GPS útvonal adatait könnyedén lehet az interneten keresztül terjeszteni. Az openstreetmap.org oldalon például egy szorgalmas közösség kovácsolódott össze, amely a Wikipedia mintájára a jövő "nyílt" térképének létrehozásán munkálkodik sorban egymás után csatolja be az újabb és újabb régiókat.
Michael Goodchild, az University of California, Santa Barbara földrajz professzora földrajzi adatok gyűjtésével és internetes közzétételével foglalkozó "élő szenzorokból" álló hálózat felállításán dolgozik. Ezzel a módszerrel a legátfogóbb adatszolgáltatásra nyílhat lehetőség olyan életkörülményekről mint az időjárás, a forgalmi helyzet pillanatnyi állása, vagy a légszennyezés mértéke.