Berta Sándor

Szenzorok jelezhetik a szabad parkolóhelyeket

Idén ősztől 6000 érzékelőből álló hálózat segítheti az amerikai nagyvárosban a nyilvános parkolóhelyek ellenőrzését és a parkolóhely-keresést.

A világ minden nagyobb településén komoly problémát jelent a szinte katasztrofális parkolási helyzet. San Fransiscóban érdekes megoldással rukkoltak elő a helyi szakemberek. A 95,5 millió dolláros program keretében, két év alatt kifejlesztett SFpark nevű rendszer lényege, hogy amennyiben az egyik szenzor észleli, hogy egy parkolóhely megüresedett, azonnal informálja erről a közelben lévő és éppen parkolóhelyet keresőket a mobiltelefonjukon.

Amennyiben az ambíciózus terv valóban megvalósul a következő hónapokban, az jelentősen enyhíthet San Fransisco közlekedési gondjain. A megoldást a Streetline nevű cég munkatársai alkották meg. Forradalmi újítás, hogy a rendszer a városban található összes (!) parkolóhelyet képes ellenőrizni. A legtöbb jelenlegi megoldás ugyanis kizárólag a mélygarázsok és parkolóházak megfigyelésére alkalmas. Gavin Newsom, San Fransisco polgármestere úgy vélte, a teljes várost, az utcákat és a parkolóházakat, mélygarázsokat egyaránt lefedő rendszert várhatóan 2010-re építik ki.

A program részeként a Streetline fejlesztői először 6000 szenzort helyeznek el az aszfaltban. A műanyagházba bújtatott érzékelők egymással, valamint a közelükben lévő parkolóórákkal vezeték nélküli rádiós összeköttetésben állnak. Amennyiben egy autó elfoglal egy parkolóhelyet, azt azonnal észlelik. A parkolóórák szintén vezeték nélküli hozzáféréssel kapcsolódnak az online is elérhető központi számítógéphez, így képesek továbbítani a megszerzett információkat. A PC feldolgozza az adatokat, majd továbbítja egy szervernek, amelyet bármely szabad parkolóhelyet kereső autós elérhet.


A rendszer segítségével gyakorlatilag valós időben figyelhető meg a parkolási helyzet, az ugyanakkor kérdéses, hogy az SFpark hogyan vizsgázik majd a gyakorlatban, éles körülmények között. A legnagyobb probléma a szakemberek szerint ugyanis az, hogy túl sok gépkocsi rója San Fransisco utcáit és ezen a parkolóhelyek optimális kihasználtsága sem segíthet. A Streetline munkatársai viszont egy tanulmányra hivatkoztak, amelyből világosan kiderült: a belvárosi forgalom legnagyobb részét az autósok parkolóhely-keresése teszi ki.

Az SFpark kifejlesztését egyébként azzal indokolták a mérnökök, hogy két évvel ezelőtt a 19 éves Boris Albindert halálra szurkálták egy szabad parkolóhely miatt vitában. "Amennyiben a kísérlet beválik, akkor senkit sem kell majd a jövőben megölni egy szabad parkolóhelyért. Az egész rendszer jótékony hatással lehet nem csak a közlekedésre, de a gazdaságra és a környezetre is" - mondta Donald Shoup professzor, a Kaliforniai Egyetem Várostervezési Intézetének kutatója. A professzor kiszámította, hogy csak San Fransiscóban a szabad parkolóhelyek keresése során elhasznált 47 000 gallon üzemanyagból 38 világ körüli út telne ki és az autók eközben 730 tonna széndioxiddal szennyezik a környezetet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #52
    Védjed őket.
  • kukacos #51
    Csak tájékoztatásképp, a GYES 28k, a GYED az a fizetésed 70%-a az első hat hónapban, utána legfeljebb havi 80k. Két és fél évig kapod, de ha két év múlva szülsz még egy gyereket, újrakezdődik. Ha két évente szülsz három gyereket, akár 6 évig havi 80k-t kapsz az államtól.

    Összehasonlításképp: Angliában 1 hónap a GYED és 5 hónap a GYES, ami itteni mércével mérve még nevetségesebb összeg (kb. annyi, mint a magyar GYES), 6 hónap után pedig senki sem ad semmit, menned kell dolgozni, vagy eltart a férjed. A bébifelvigyázó és a bölcsi simán lehet a fizetésed fele (havi 500-1000 font), ha kevesebbet kapsz anyukaként, ciki. Ja és egy másfél szobás semmi kis lakásra itt is minimum tíz évet kell két embernek gyűjtögetni, ha ketten átlag körül keresnek és nincs gyerek. Néha csodálom, hogy az angolok egyáltalán el tudnak indulni az életben, viszont panaszkodni jóval kevesebbet hallom őket, mint otthon a jól kereső orvos rokont.

    Adalék: http://index.hu/gazdasag/magyar/kiadas080408/
  • aaaaa #50
    Erre mindig azt szoktam mondani hogy egy buszvezető, vagy teherautó sofőr, hogy tud keményebben dolgozni ? Itt is annyit vezet, ott is, gyorsabban sem mehet, csak ott megfizetik. A pénztáros is ott ül kasszában egész nap ,és ha jön a vevő üti a gépet, "keményen".
    Én meg azt mondom hogy, ha van egy ezer éve megépített lakótelepi parkoló ahol leginkább az ott lakók élnek , és mindig van hely, aztán egyszer csak odatolja a képet egy parkolótársaság, hogy magának gyűjutse a pénzt, az pofátlanság. És ez nem belváros. Nem old meg semmit, csak jól kitolnak pár ott élővel aki ezentúl kénytelen gyalogolni, mert adminisztratív okokból többé nem tarthat autót, mert nem oda van állandóra bejelentve stb.
    Az autó luxus ??? Pont a hetvenes éveket idézi. Nehogy a 21. században akkora luxus legyen, hogy valaki vegyen egy bármilyen szakadt romot. Egy erős dohányos többet költ cigire , mint ha nap mint nap autózna 30-40km-et. Tüdőrákosra bagózni magunkat persze soha nem hangzik el hogy luxus lenne...
    Gáláns gyerektámogatás ??? Miről beszélsz ? Arról a havi 13 ezerről amit családi pótléknak adnak, vagy a GYED 28 ezer forintjából tartsd el a gyereket ? Csoda hogy nem rohannak gyereket gyártani az emberek. Az átlagfizetés a józan ésszel gondolkodók számára nagyon kevés a gyerek normális felneveléséhez.
    Persze a lumpen és kisebbségi rétegek gyártják ötösével a gyerekeket, a kapott segélyeket elisszák, eljátékgépezik , aztán ha éhes a picike, majd lop magának kaját...
    Miért látod ugyanazokat az autókat ? Mert a csórónak két lehetősége van. Vagy vesz új autót 10éves részletre, vagy vesz használtat 500 ezer kilométerrel 100 ezret futottnak hazudva, amit már valaki lelakott. Ekkor inkább az újat választja. Mert a többször EU szabályoknak ellentmondónak minősített regisztrációs adó sikeresen megakadályozza, hogy jó minőségű nem szétbarmolt 10 év körüli használt autót tudjon venni fillérekért.
  • kukacos #49
    Aha, hatvan évesen is? Ami meghökkentő Angliában, hogy milyen agilis és munkaképes az idős korosztály. Mo. ebben fasorban sincs.
  • kukacos #48
    Gyalogosnak van elég hely, kerékpárosnak is. A szabad mozgás alkotmányos jog, aki akaratán kívül nem tud máshogy közlekedni, megérdemli a köz figyelmét. Az autó *luxus*, és nem alkotmányos jog. Ezerféleképp el lehet jutni a munkahelyre. Más kérdés?

    A magyar adórendszer helyét sóval kellene behinteni, de a lakosság elöregedésének ehhez semmi köze. Régóta ismert, hogy az emberek gyerekvállalási kedve nem az állami szabályozás függvénye. Mo.-on van a leggálánsabb gyerektámogatási rendszer Európában, mégis itt születik az egyik legkevesebb gyerek. Reménykedj te is, hogy majd lesz bangladesi bevándorló Mo-on is 2050-ben, aki majd tologat a tolószékben.
  • Epikurosz #47
    "az átlagember itt sem él lényegesen jobban, mint otthon, viszont sokkal keményebben dolgozik. "

    Ekkora baromságot.
    Az átlag magyar 10 órát dolgozik naponta. Én inkább 12-őt, és gyakran hétvégén is. Ez már nem fokozható.
  • Epikurosz #46
    Bocs, nem 200, hanem 50 évet akartam írni.
  • kukacos #45
    Jól van, feladom, ennyi türelmem nekem sincs, falrahányt borsó. Továbbra sem érted, hogy nem a konkrét mo-i helyzetről beszélek, hanem a "használó fizet" elvről általában. Erről te rögtön áttereled a "tolvajtól lopni nem bűn" panelodra, függöny le és kész. Mi lenne, ha mondjuk elolvasnád, amit írok? Részletesen leírtam, hogy a parkolás miért nem "semmi", mik a költségei, de meg se hallod. Leírtam, hogyan segíti a parkolási díj a forgalom csökkenését, és miért érdeke ez a társadalomnak. Válaszként csak annyi jön, hogy "nemnem". Persze nálad is létezik az "én" és a "köz" pénze, a közt károsítani nem szégyen, sőt dicséretes, hisz úgyis csak ellopják.

    Angliában élek már két éve, rohadtul nem érint a bp-i parkolás és díjai. Első kézből tapasztalom, hogy az átlagember itt sem él lényegesen jobban, mint otthon, viszont sokkal keményebben dolgozik. Persze a tartós fogyasztási cikkek és a számlái neki relatíve kevesebbe vannak, a lakása viszont sokkal-sokkal drágább. Érdekes módon ugyanazokat az autókat látom Mo-on is, mint itt, 3-4x-es nettó fizu mellett ordít, hogy Mo-on erőn felül költünk autózásra.
  • Epikurosz #44
    kukacos gondolkodását reductio ad absurdummal lehet a helyére tenni.

    - Miért nem tiltják ki a gyalogosokat is a belvárosból, a biciklizőkkel együtt?
    - Amikor beindult az akadálymentesítés, milliárdokat költöttek, hogy egy kisebbség, a mozgáskorlátozottak szabadon tudjanak mozogni. Persze, még mindig gyenge a helyzet, csak megemlítettem, hogy így is lehet gondolkodni.

    Bármilyen adónak csak akkor van értelme, ha megfelel az ésszerűség, a tisztesség és az egyenlő teherviselés követelményeinek.

    Vegyük pld. a gépjárműadót. Mire fel szedi be ezt az állam? Vagy ott van sok más adó, túl sok van belőlük. Annyira bonyolult, átláthatatlan, bürokratikus és korrupciónak kedvező adórendszer, és egyáltalán közigazgatás van Magyarországon, de Európa legtöbb államában, hogy az már elviselhetetlen. Megöli, megfojtja a dolgozó állampolgárokat. Az európai társadalmak elöregedésének ez az egyik, talán legfontosabb oka, a kizsigerelő, kizsákmányoló, és két parazita réteg (egy elit, és egy lumpen) érdekeit szolgáló adó- és TB-rendszer. Ha ezen a középosztály nem tud változtatni, akkor tényleg kiirtják az európai lakosságot, és 200 év alatt afrikaiakkal meg ázsiaiakkal rakják tele Európát. Én már rég harangozom, de csak kisharanggal. Félre kell verni a nagyharangokat!
  • aaaaa #43
    Igen, és a nagyon kultúrálatlan Németországban ingyenes a nem összemérhetően több autópálya a személyautók számára , Ausztriában kevesebb mint a fele az éves díj mint nálunk , Svájcban kb. a harmada...

    Fizetős kapu ... ne viccelj már, a Budapest-Kecskemét szakasz az M5-ösön több mint 6 ezerért ??? Európa legdrágább autópályája volt...
    Micsoda kár, hogy ez is olcsóbb lett, ugye ???
    Meg kéne fizetni a pénztárost aki havi 60-70 ezerért üldögél a Tesco-ban, vagy máshol, mosogat, takarít, áll a pult mögött, vagy robotol az irodában egész nap éhbérért... Angliában kb. 5x annyit kap ugyanezért a munkáért, bár bizonyos területeken valóban drágább a megélhetés,de mégis több marad neki. Mi köze ennek a hetvenes évekhez? Akkor sem fizették meg az embereket(még ennyire sem), sőt a párttitkár elvtárs megmagyarázta, hogy azért olyan kevés a fizetés mert nem dolgoznak az emberek...
    A másik, ha elmegyek a házam elől egy másik hasonló díjszabású helyre, senkitől sem veszek el helyzet, mert az én (lakossági engedéllyel) foglalt helyem felszabadul (oda állhat más), tehát hely nem lett se több, se kevesebb, de a maffia már kaszál is.
    Ha ezt nem érvényesítjük... Úgy érzem komolyan érdekelt vagy a fizetőparkolás terjedésében anyagilag is, máskülönben nem védenéd ennyire... A lopásnak nevezett csúsztatásod meg egyenesen pofátlanság. Ellopod a tolvajok pénzét, akik a semmiért is pénzt akarnak harácsolni ? Az hogy az effajta a rablás legális, csak lobbizás kérdése. Az útonálló tolvaj is így működik, csak mellette nem állott a törvény.
    Tudod a parkolási díj rohadtul nem az autósok vagy az emberek érdekét szolgálja, ezt is csak az meri hazudni, aki érdkelt a dologban.
    Jó kis ürügy, hogy meg lehessen indokolni egy pofátlan sarcot.
    Fél óra, egy óra ingyenesen, és akkor senki nem fog ottragadni. De amíg ezek a Maffia kft-k többszörösen bizonyítottan szándékosan átverik az embereket, és sokszor ok nélkül is bírságolják az embereket, és mindemellett SEMMIT nem tesznek a probléma megoldásáért, vagy új parkolóhelyek létesítésért, addig ne haragudj, de teljesen csak lehúzásnak tartom ezt a parkolási rendszert.
    Az meg nem igaz, hogy ezáltal lényegesen több hely van . A helyek amúgy is szinte mindig tele vannak, több autó akkor sem fér be, ha aranyért adják. A te kifacsart gondolkodásmódod szerint ha egy helyi lakos vesz egy autót és kap rá lakossági parkolási engedélyt évi több milliót lop el a maffiabandától... Tudod mit ? Azt kívánom, tegyék minél többen, csak azért, hogy még kevesebb pénze legyen ezeknek a mocskos lehúzós bandának.
    Ha a szlovákoknál meg lehetett szüntetni, itt is lehetne, és senkinek sem kerülne semmibe, csak azoknak, akik ekkor a kieső "tőlük ellopott" pénzből nem tudnak szép új tengerparti villákat építgetni.
    A segélyekből élő réteg meg úgyis megkapja az legjobb ellátást, bármi is van, ha az orvos nem szeretne túl korán elhalálozni a család "szerető" gondoskodásától... (és gondolom tudod kikre gondolok)