Berta Sándor

Járműfedélzeti rendszerek a nagyobb biztonságért

Az intelligens járműrendszerek (IVS-ek) elterjedésével és alkalmazásával számos baleset, illetve veszélyhelyzet elkerülhető el.

A European Large-Scale Field Operational Tests on In-Vehicle Systems (euroFOT) európai uniós projekt keretében a kontinens szakemberei olyan megoldásokat keresnek, amelyek nem csak biztonságosabb közúti közlekedést tesznek lehetővé, hanem növelik az energiahatékonyságot és csökkentik a közlekedési dugók számát is. A résztvevők szeretnék elérni azt is, hogy az emberek és az autógyártók egyaránt ismerjék meg az IVS-eket, az előnyeiket és terjedjen el a használatuk. A programban összesen 28 cég, illetve intézmény vesz részt, akik különböző járműfedélzeti rendszereket és közlekedésbiztonsági technológiákat fejlesztettek ki, illetve tesztelnek.

A technológiák közül az egyik az Adaptive Cruise Control (ACC), amely az aktuális közlekedési viszonyokat figyelembe véve a jármű intelligens sebesség-szabályozását teszi lehetővé. A Blind Spot Information System segítségével az autósok ellenőrizhetik a visszapillantó tükör ügynevezett holt szögeit, vagyis azokat a részeket, ahová alapesetben nem látnak be. A Curve Speed Warning pedig megakadályozza, hogy az autósok a megengedettnél nagyobb sebességgel hajtsanak be a kanyarokba. Ezenkívül a projekt részét képezi egy az autók túlzott közelségére figyelmeztető rendszer, amely automatikusan jelez, ha a járművek vezetői nem tartják be a követési távolságot. Ilyen megoldás már működik a légi közlekedésben is, amely figyelmezteti egy repülőgép pilótáit, ha egy másik repülőgép túl közel kerülne hozzájuk. Végül, de nem utolsósorban a program keretében fejlesztenek ki egy a záróvonal átlépésére figyelmeztető modult is.

"Az euroFOT keretében megalkotott rendszerek, mint például az ACC néhány éve már jelen vannak a piacon" - nyilatkozta Ariane Brusselmans, a projektben résztvevő ERTICO - ITS Europe szóvivője, persze azt ő is elismerte, hogy ezek az eszközök jelenleg többnyire csak luxuskategóriájú kiegészítőkként érhetők el. Az euroFOT-ban dolgozók ezen akarnak változtatni: a céljuk, hogy a kiegészítők mindenki számára megvásárolhatók legyenek.

A következő 40 hónapban több mint 1500 tesztjárműbe építik majd be a technológiákat, a rendszereket valós körülmények között fogják tesztelni. A kutatók többek között arra keresik a választ, hogy a megoldások valóban képesek-e beváltani a hozzájuk fűzött reményeket és biztonságosabbá tehetik a közúti közlekedést, illetve hogy mennyire hatékonyak és szükség van-e módosításokra vagy további fejlesztésekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Motoroj #5
    Na, itt is van, kérlek szépen...

    Az árak meg mennek le, régen az ABS, ESP extra volt, most meg már az ABS alap, az ESP-t is hamarosan azzá teszi az EU.
  • Tripax #4
    Egy repülőgép nem másik öt-tíz társával repül egy sávban. A figyelmet jobban eltereli ha percenként figyelmeztetik.
  • Epikurosz #3
    A baj csak annyi, hogy az autógyártók minden ilyen úgymond extráért több százezreket szeretnének kicsikarni az ügyfelektől. Pld. egy normál esetben 30 ezer forintba kerülő navigációért 600 ezer forintot szeretnének. De mondhatnám a pollenszűrő példáját, amelynek gyári költsége kb. 500 Ft., de a márkaszerviz a kb. 3 perces beszereléssel együtt 5000 forintért cseréli.
  • kvp #2
    "Elalvó autósok ellen is tehetnének be riasztót."

    Ilyen mar letezik. Felismeri a vezeto szemeinek helyet, majd ha azok tul hosszu ideig tartozkodnak lecsukodva (keszul elaludni), akkor hangjelzessel figyelmeztet. Ha ez nem valik be, akkor megallitja az autot.

    A fenti technologiak tobbsegeben az a jo, hogy nem igenyelnek igazi hardveres fejlesztest, mivel a letobb csak a meglevo szoftveres vezerlorendszerek kiegeszitese. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ujonnan gyartott autok eseten a beepitesuk nem jar koltseggel, tehat elvileg az osszes elektronikaval rendelkezo uj autoba bekerulhetnek.
  • valamit #1
    Elalvó autósok ellen is tehetnének be riasztót. Pl. ha nagyobb (40-50+) sebességénél gyengén vagy abszolút nem érzékelhetően markolja a kormányt, vagy valami hasonlót. (esetleg 1 másodpercnél vagy valamilyen átmeneti intervallumnál tovább, ha ilyen van. persze minél nagyobb sebesség, annál rövidebb idő) Talán kevesebb lenne ettől is a baleset.