Berta Sándor

Elektronikus szemet kaphatnak az autók

A video- és infrakamerák, valamint a különböző radarok és szenzorok mellett újabb fedélzeti rendszert kaphatnak a 21. század leendő gépkocsijai. A BMW ugyanis egy olyan rendszert fejlesztett ki, amely segít a vezetőknek a közlekedési jelek gyors felismerésében és értelmezésében.

"Ez nem csak a vezetési komfortot növeli, hiszen ezek a technológiák arra is lehetőséget kínálnak, hogy elkerülhetők legyenek a balesetek vagy legalábbis csökkenthetők legyenek a károk. A jelenlegi infrakamerák akár a balesetek 8 százalékát is elkerülhetővé teszik, ráadásul - a hagyományos lámpákhoz képest - jelentősen bővítik a belátható terület nagyságát. Azonban ezeknek a megoldásoknak sajnos vannak hátrányaik is, amik miatt a biztonság valójában csak kis mértékben nő. Az autósnak ugyanis vagy állandóan a kijelzőt kell néznie és akkor nem látja a környezetét, vagy fennáll annak a veszélye, hogy még így is elkerülik a figyelmét a fenyegető veszélyek" - közölte Matthias Kühn, a Német Biztosítási Szövetség (GDV) balesetkutatója.

Nos, pont ezekre a problémákra kínál megoldást a BMW. Christian Discher, az autógyártó konszern fejlesztője elmondta, hogy egy, a vezetőket segítő kamera alapú fedélzeti rendszeren dolgoznak, amelyet a sikeres tesztek után akár a 7-es sorozatú BMW-k második generációjába beépíthetnek.



"A rendszer nemcsak a gyalogost mutatja meg az autósnak, hanem maga is felismeri és így időben figyelmeztethet a veszélyre. Ehhez azonban a jelenleg használtaknál nagyobb felbontású kamerára és egy módosított képfelismerő szoftverre volt szükség. Amennyiben valaki a járdán fut, akkor a körvonalak csak halványan jelennek meg a monitoron. De ha valaki hirtelen módosítja az útirányát és keresztben futhat át az úttesten, akkor a kijelzőn azonnal egy sárga riasztás jelenik meg. Ez csak a kezdet. hamarosan már olyan autókat kínálunk majd az ügyfeleknek, amelyek képesek lesznek felismerni és értelmezni a közlekedési jeleket, például a sebességet korlátozó, az útépítésekre a vezetők figyelmet felhívó táblákat" - hangsúlyozta Christian Discher.

"A sebességet korlátozó táblák felismerése csak az első lépés" - tette hozzá Norbert Giessen, a Mercedes szóvivője. A vállalat szintén hasonló megoldáson dolgozik, amely már akár az E-sorozat jövő tavasszal megjelenő változataiban debütálhat. A fedélzeti rendszerek újabb generációja már képes lesz felismerni a stoptáblákat, figyelmeztetni a vezetőket, ha átlépték a megengedett sebességet, vagy akár kamerák segítségével a környezetét és a közelben mozgó személyeket és járműveket is látni. Ezáltal a balesetek száma tovább csökkenhet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tripax #27
    Nem rizsa. Szerinted hol lehet jobban pénzt elrejteni, zsákban a föld alatt vagy egy bankban? A föld alatt csak Én tudom hol van egy banki pénzt viszont le lehet bármikor bárkinek hívni. Ezért ha nem akarsz feltűnést akkor nagyobb eséllyel nem bankba viszed a pénzed.

    Nem vagyok múlt századi, jómagam is használok bankkártyát, és szeretem is. De vannak üzletek ahol jobb ha az ember pénzzel megy és ez nem "rizsa".
  • Epikurosz #26
    Rizsa és rizsa.
    Én például egyre inkább fizetek bankkártyával, egyre több számla (minden közüzemi!) nem a postaládámba jön, hanem távszámlaként érkezik az e-mail címemre, és interneten keresztül egyenlítem ki.

    Az idő elrobogott a futurológusod felett, jóember.
  • valamit #25
    Például elképzelhető, hogy a jövő automatizált autóiban az ember majd elvégezheti a reggeli teendők egy részét. Fogat moshat, vécére mehet, esetleg le is fürödhet és átöltözhet, megnézheti interneten a reggeli híreket, beleolvashat az elektronikuson is már letölthető napilapokba, videobeszélgetést folytathat a dugóban a főnökével és fél órával később kelhet otthon, mert mindezt útközben a munkába mellett megcsinálhatja.
  • valamit #24
    Valszeg ez úgy fog változni, hogy előbb egyre többet segít az elektronika (táblák, féktávok, parkolók jelzése, stb.), aztán már esetleg tud majd magától is vezetni, de még akkor is kikapcsolható lesz. Aztán, ha már elég sokan nem kapcsolják ki, akkor törvényileg szabályozzák, hogy mintegy a közlekedés folyamatszabályzásával életeket mentsenek, időket rövidítsenek, stb. Ha a vezetés közben elég sok élményt nyújtanak az automatizált autók, akkor a legtöbben lemondanak majd a vezetési élményről azokért cserébe. Aztán az ilyenek majd direkt külön pályákon fogják kiélni magukat. Ahogy például manapság lovagolunk meg szekeret hajtunk vagy épp, ahogy időnként tábortűznél és nem konyhában étkezünk.
  • Tripax #23
    Az autóvezetés töb mnt emberszállítás. Amikor vezetsz egy újfajta élményben lessz részed. Az automatizálás addig mehet ebben a témában szerintem ameddig nem veszi el a vezetés értelmét. onnantól másnak kell hívni. Csak egy érdekes példa hogy mennyire is fontos az hogy a régi dolgok nehezen változnak meg a lényegükből fakadóan. Ameikában van egy futorológus aki nagyon érti a szakmáját és olyan nagy nevekhez ad tanácsokat mint az IBM vagy a Coca Cola. A futorolgia egy nagyon megfoghatatlan de ennek ellenére egy nagy szerteágazó tudást igénylő tudás és szakma. Ez az ember egy olyan megbízást kapott ahol apénznek a jövőbeli szerepét kellett neki modelleznie többek között. A tanulmány végére arra kellett rájönnie, hogy az ember kézpénzhez való szokása nagyon erős. Nem lehet őket biztonsági megoldásokkal mint a bankkrtya vagy hitelkonstrukciókkal manipulálni, ezért még jó ideg a pénz kézpénz marad. Ez az ember mondta hogy nem kell félni a Mc Donalds meg az egyébb gyorsétermi kaják egyeduralmától mert sokkal többfajta kaja érdekli az embereket és ezért nem lehet csak pár fatából menüt csinálni hoszútávon.

    Ezen elgondolkodtam és ha nem is a legpontosabb a mnérésem de a rendszerváltás után ahogy jöttek a nyugati kajáldák csak egy ideig voltak érdekesek, utána beolvadtak: hamburger, pizza, Pizzahut, McDonald, burgerKing, kínai kaják, indonézkaják stb.

    Csak ennyit akartam.
  • Epikurosz #22
    ember!
    Értsd meg, hogy lehet vki kiváló vezető, de egyszer elbóbiskol, nem figyel stb. és megvan a baj. Erre kell a gép: az emebri hibák kiküszöbölésére. Az atomerőművek és mások nem véletlenül automatizáltak nagyobbrészt.
  • Skynet #21
    Sok elektronika és egyéb szar helyet inkább jogsilerakás szigorítás,autisták kivonása a forgalomból..Az a biztonság,nem a sok szar...
  • Lame #20
    Ez a sebesseg korlatozo tabla figyelos dolog tetszik.
    Amint felismerte a tablat csekkolhatja is a jelenlegi sebesseget es amennyiben ez tobb a megengedettnel automatikusan lassit. :)
  • Epikurosz #19
    Felért egy franciázással, mi? :-D
  • PyRex #18
    ...főleg a középső fapados kocsiban lol :DDDD