Berta Sándor
Elektronikus szemet kaphatnak az autók
A video- és infrakamerák, valamint a különböző radarok és szenzorok mellett újabb fedélzeti rendszert kaphatnak a 21. század leendő gépkocsijai. A BMW ugyanis egy olyan rendszert fejlesztett ki, amely segít a vezetőknek a közlekedési jelek gyors felismerésében és értelmezésében.
"Ez nem csak a vezetési komfortot növeli, hiszen ezek a technológiák arra is lehetőséget kínálnak, hogy elkerülhetők legyenek a balesetek vagy legalábbis csökkenthetők legyenek a károk. A jelenlegi infrakamerák akár a balesetek 8 százalékát is elkerülhetővé teszik, ráadásul - a hagyományos lámpákhoz képest - jelentősen bővítik a belátható terület nagyságát. Azonban ezeknek a megoldásoknak sajnos vannak hátrányaik is, amik miatt a biztonság valójában csak kis mértékben nő. Az autósnak ugyanis vagy állandóan a kijelzőt kell néznie és akkor nem látja a környezetét, vagy fennáll annak a veszélye, hogy még így is elkerülik a figyelmét a fenyegető veszélyek" - közölte Matthias Kühn, a Német Biztosítási Szövetség (GDV) balesetkutatója.
Nos, pont ezekre a problémákra kínál megoldást a BMW. Christian Discher, az autógyártó konszern fejlesztője elmondta, hogy egy, a vezetőket segítő kamera alapú fedélzeti rendszeren dolgoznak, amelyet a sikeres tesztek után akár a 7-es sorozatú BMW-k második generációjába beépíthetnek.
"A rendszer nemcsak a gyalogost mutatja meg az autósnak, hanem maga is felismeri és így időben figyelmeztethet a veszélyre. Ehhez azonban a jelenleg használtaknál nagyobb felbontású kamerára és egy módosított képfelismerő szoftverre volt szükség. Amennyiben valaki a járdán fut, akkor a körvonalak csak halványan jelennek meg a monitoron. De ha valaki hirtelen módosítja az útirányát és keresztben futhat át az úttesten, akkor a kijelzőn azonnal egy sárga riasztás jelenik meg. Ez csak a kezdet. hamarosan már olyan autókat kínálunk majd az ügyfeleknek, amelyek képesek lesznek felismerni és értelmezni a közlekedési jeleket, például a sebességet korlátozó, az útépítésekre a vezetők figyelmet felhívó táblákat" - hangsúlyozta Christian Discher.
"A sebességet korlátozó táblák felismerése csak az első lépés" - tette hozzá Norbert Giessen, a Mercedes szóvivője. A vállalat szintén hasonló megoldáson dolgozik, amely már akár az E-sorozat jövő tavasszal megjelenő változataiban debütálhat. A fedélzeti rendszerek újabb generációja már képes lesz felismerni a stoptáblákat, figyelmeztetni a vezetőket, ha átlépték a megengedett sebességet, vagy akár kamerák segítségével a környezetét és a közelben mozgó személyeket és járműveket is látni. Ezáltal a balesetek száma tovább csökkenhet.
"Ez nem csak a vezetési komfortot növeli, hiszen ezek a technológiák arra is lehetőséget kínálnak, hogy elkerülhetők legyenek a balesetek vagy legalábbis csökkenthetők legyenek a károk. A jelenlegi infrakamerák akár a balesetek 8 százalékát is elkerülhetővé teszik, ráadásul - a hagyományos lámpákhoz képest - jelentősen bővítik a belátható terület nagyságát. Azonban ezeknek a megoldásoknak sajnos vannak hátrányaik is, amik miatt a biztonság valójában csak kis mértékben nő. Az autósnak ugyanis vagy állandóan a kijelzőt kell néznie és akkor nem látja a környezetét, vagy fennáll annak a veszélye, hogy még így is elkerülik a figyelmét a fenyegető veszélyek" - közölte Matthias Kühn, a Német Biztosítási Szövetség (GDV) balesetkutatója.
Nos, pont ezekre a problémákra kínál megoldást a BMW. Christian Discher, az autógyártó konszern fejlesztője elmondta, hogy egy, a vezetőket segítő kamera alapú fedélzeti rendszeren dolgoznak, amelyet a sikeres tesztek után akár a 7-es sorozatú BMW-k második generációjába beépíthetnek.
"A rendszer nemcsak a gyalogost mutatja meg az autósnak, hanem maga is felismeri és így időben figyelmeztethet a veszélyre. Ehhez azonban a jelenleg használtaknál nagyobb felbontású kamerára és egy módosított képfelismerő szoftverre volt szükség. Amennyiben valaki a járdán fut, akkor a körvonalak csak halványan jelennek meg a monitoron. De ha valaki hirtelen módosítja az útirányát és keresztben futhat át az úttesten, akkor a kijelzőn azonnal egy sárga riasztás jelenik meg. Ez csak a kezdet. hamarosan már olyan autókat kínálunk majd az ügyfeleknek, amelyek képesek lesznek felismerni és értelmezni a közlekedési jeleket, például a sebességet korlátozó, az útépítésekre a vezetők figyelmet felhívó táblákat" - hangsúlyozta Christian Discher.
"A sebességet korlátozó táblák felismerése csak az első lépés" - tette hozzá Norbert Giessen, a Mercedes szóvivője. A vállalat szintén hasonló megoldáson dolgozik, amely már akár az E-sorozat jövő tavasszal megjelenő változataiban debütálhat. A fedélzeti rendszerek újabb generációja már képes lesz felismerni a stoptáblákat, figyelmeztetni a vezetőket, ha átlépték a megengedett sebességet, vagy akár kamerák segítségével a környezetét és a közelben mozgó személyeket és járműveket is látni. Ezáltal a balesetek száma tovább csökkenhet.