SG.hu

GPS/GSM-alapú útdíj-fizető rendszer

A Philips és a Siemens közösen fejlesztenek egy egy chipes GPS és GSM fedélzeti egységet.

A Philips által 50 éve alapított, világszerte 37 000 főt foglalkoztató NPX egyike a világ 10 vezető félvezető-gyártójának. A Siemens-szel most létrejött megállapodás célja az NPX új ATOP (Automotive Telematics On Board Unit Platform) eszközének továbbfejlesztése egy-chipes, GPS és GSM fedélzeti egységgé, személyautókban való alkalmazásra. Az ATOP drága infrastruktúra (pl. útdíj-fizető kapuk) nélkül, egyszerűen és olcsón használható GPS/GSM hálózatokban, és a személyautók tulajdonosai maguk is percek alatt installálhatják majd járműveikben. A tervek szerint 2010 első felében jelenik meg a kereskedelemben.

Manapság egyre nő az igény rugalmas útdíj-fizető rendszerek iránt, amelyek minden kocsira jók és automatikusan kiszámítják a díjat a megtett út függvényében. További követelmény, hogy a rendszer ne akadályozza a forgalom áramlását, de értelmes szinten korlátozza az úton haladó járművek számát. Erre szövetkezett a Siemens és az NPX. Utóbbi fogja szállítani a chipet és az alapszoftvert, amely az útdíj-szedéshez szükséges minden funkciót kombinálja: GPS, GPSR, NFC (Near Field Communications - földközeli kommunikáció) modulokat. Az egy-chipes platformon telematikai alkalmazásokat is megvalósítanak, beleértve a Smart MX magas biztonsági fokozatú okoskártya-alkalmazást. A Siemens fejleszti ki magát a fedélzeti egységet (OBU - On Board Unit), és integrálja benne az NPX chipet és szoftvert.

A Siemens Mobility eddigi útdíj-fizető rendszere ezzel jelentősen tökéletesedik a funkció-terjedelem tekintetében. Az ATOP-alapú OBU veszi a GPS szatellit-jeleket, és GSM rádiós technikát használ az adatoknak a díjszámítás helyére való továbbítására. A rendszer része egy leválaszthatatlanul a szélvédőre tapasztott vignetta is, amely RFID-chippel van szerelve. Ez az OBU-val kommunikál rádió-kapcsolatban, és ellenőrzi, hogy az OBU tényleg be van-e szerelve a járműbe, és rendeltetésszerűen használják-e. Emellett az RFID-vignetta más célokra - pl. parkolóhely-menedzsment - is használható.

A gépkocsiút díját többféleképpen is ki lehet számítani. A megtett út hossza és a napszak a két legfontosabb tényező, de be lehet vonni a számításba a kocsi típusát, üzemanyag-fogyasztását és CO2 kibocsátását is. A havi számlázás egyszerű és biztos megoldás lenne, de lehetséges előrefizetett kártya használata is, amely az anonimitást megőrző megoldást kínál a vezető személye és a befutott útvonal tekintetében. Az utazás addigi díja mindenkor kijelezhető az OBU-n. A rendőrség vagy autópálya-ellenőrök bármikor ellenőrizhetik ill. kikényszeríthetik, hogy a vezető korrekt módon használja is a rendszert.

Erre a célra egy hordozható készülékük lesz, amellyel NFC útján a szélvédőn lévő vignettából adatokat olvashatnak ki. Ez utóbbi az OBU-hoz kapcsolódó biztonsági mechanizmusként is szolgál annak biztosítására, hogy csakis a gépjárműhöz egyedileg rendelt OBU-t lehessen használni, és ne lehessen helyettesíteni egy másik jármű OBU-jával. Az OBU-t úgy tervezik, hogy egyrészt működése ne függjön a jármű belsejében uralkodó körülményektől, pl. magas hőmérséklettől, másrészt könnyen beszerelhető, ill. pl. a kocsi sérülése esetén könnyen kicserélhető legyen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!