Berta Sándor

Bővül a Car to Car program

Ugyan várhatóan csak 2015-től jelennek meg az első Car to Car rendszerrel ellátott, sorozatgyártott intelligens autók az utakon, de a kutatók addig is újabb alrendszerek kifejlesztésén dolgoznak.

Az egyik új alközpont a tervek szerint egyesíti magában az összes fedélzeti szenzor (ABS, ASR, ESP, hőmérő, fény- és esőfigyelők stb.) adatait, így a járművek sokkal többet tudnának a közvetlen környezetükről, mint azt a vezető gondolná. A cél az, hogy a jövőben a járművek megoszthassák egymással ezeket az információkat, így létrejöhetne egy önmagát szervező, állandóan változó hálózat, ahol a vezetők és az autóik közvetlenül egymással és nem pedig egy távoli központtal vannak összeköttetésben. Ehhez csupán egy WLAN- és egy GPS-egység kell és az autó máris adó-vevővé válik.

Az új alrendszerek kifejlesztésében résztvevő szakemberek között van Horst Wieker professzor és kollégája, Wolfram Seibert professzor. Mindketten az úgynevezett Willwarn (Wireless Local danger Warning) program tagjai. A Willwarn várhatóan kevesebb, mint 300 euróba kerül majd. Az Európai Unió már biztosította a szükséges működési frekvenciákat, így gyakorlatilag most már csak a kutatóktól függ, mikor kerülhet az autókba az új modul. A Willwarn jelenlegi prototípusainak hatótávolsága 300-500 méter, az egyes adatcsomagok mérete csupán néhány kilobájt. Mindenesetre biztató, hogy az első tesztek már 400 kilométer/órás sebességnél is sikeresek voltak.


A továbbított információk között megtalálható az adott jármű műholdas helyzete és sebessége, a küldés ideje, valamint az esetleges veszélyzónák koordinátái. Utóbbi mindig az adott eseménytől függ. Egy erős fékezés például csak a következő autós számára fontos, a kilométerrel hátrébb haladó számára már nem. A Willwarn ezenkívül figyeli a többi autótól beérkező adatokat. Amennyiben például érzékeli, hogy bekapcsolt egy előtte haladó jármű fényszórója és ablaktörlője, akkor tudja, hogy esni kezdett az eső vagy köd van. A rendszer egyúttal tovább adja a riasztást a mögötte haladóknak.


Az elakadásjelző WLAN kapcsolaton át figyelmeztetné a közelben lévő autósokat

A hatótávolságot az út szélén elhelyezett speciális egységekkel növelnék, így akár több kilométeres körre is kiterjeszthető a riasztási hatósugár. Ilyen modulokat elsősorban a települések bevezető részein és azokon a helyeken helyeznének el, ahol gyakoriak a dugók. Emellett a szakemberek új algoritmusok kifejlesztésén is dolgoznak, amelyek segítségével a Willwarn felismeri, hogy ha egy elől haladó autós hirtelen kormánymozdulatokat tesz, például kikerül egy előtte lévő akadályt. Egy szoftver pedig előre figyelmeztetne a kanyaroknál, különös tekintettel az aktuális útviszonyokra. A kutatók igyekeznek mindenre gondolni és szeretnék a rendszert a hackerek és a rongálók ellen is biztonságossá tenni.

A Car to Car programot hat nagy európai autógyártó konszern, az Audi, a BMW, a DaimlerChrysler, a Fiat, a Renault és a Volkswagen indította még 2004-ben. A cégek egyúttal megalapították a Car-2-Car Communication Consorciumot (C2C CC) is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #28
    "POLYJOULE
    Une énergie au service du Futur…
    Polyjoule, véhicule propulsé à l’hydrogène a remporté l’édition 2007 du Shell Eco Marathon français dans la catégorie pile à combustible en parcourant 2797 km avec l’équivalent d’1 litre d’essence.
    Après avoir été exposé à Rome lors du Congrès Mondial de l’Energie du 11 au 15 novembre 2007, Polyjoule était présent au World Future Energy Summit qui s’est tenu à Abu Dhabi aux Emirats Arabes Unis du 21 au 23 janvier 2008."
    itt
  • Epikurosz #27
    A 121560 úgy jött ki, hogy 3039-et beszoroztam 40-el.
  • Epikurosz #26
    Nem jól írtam.

    Ha azt mondom, hogy a prototípushoz képest 4x rosszabb az arány, akkor egy tankkal, 40 liter benzinnel mehetnél
    121560/4 = 30390 kilométert.

    Ha sokat utazol, akkor elég lenne évente egyszer tankolnod! Érted?

    Szerintem, szegény diákokat a kőolajmultik már családostól kiirtották.



  • Epikurosz #25
    Mamma mia!

    "Tavaly a nantes-i Lycée St. Joseph La Joliverie csapata győzedelmeskedett: a prototípusok kategóriában szerezte meg az abszolút első helyet. Járművük – amelyet belsőégésű, benzin­üzemű motor hajtott – 3039 kilométert képes megtenni egyetlen liter üzemanyag felhasználásával." (itt)

    vagyis: 3 liter benzinnel mennél 10 ezer km-t, amennyit egy átlag magyar autós megy egy évben.

    Na, jó, kicsi ez a kocsi, de a nagyokkal egy tartállyal (40) mehetnél egy évet. Éves üa. fogyi 1 l l/hó = kb. 10 ezer Ft./év
    Megáll az ész!
  • Epikurosz #24
    Erről van szó!
  • aRoma #23
    " A továbbított információk között megtalálható az adott jármű műholdas helyzete "
  • Epikurosz #22
    Rád meg erfidet kell tenni, és büntetni, ha eldobsz egy papírdarabot az utcán.
  • Dömper Ármánd #21
    "Megyek a kocsival, 5 km/h-val túllépem a sebességet és már jön is a bünti elektronikusan a számlámra, a pont meg a jogsira."

    Érdekes, én ezt a rendszer előnyének tartom. Igaz, szinte mindenhova gyalog járok... :)
  • Epikurosz #20
    persze, persze, az útmenti jeladók is lehetnek egyfajta mérföldkövek, meg ugye alagútban nem müxik a GPS, de ott ritkán van útkereszteződés :-)

    Figyu!
    Amit én szeretnék megértetni mindenkivel, és nem csak erre a rendszerre vonatkoztatva: a holisztikus gondolkodás - így hívják a természetgyógyászatban.
    Tehát nem szemellenzősen kell gondolkodni, hanem átfogóan, mellékes tényezőket is figyelembe véve.
    Az elektronikában amúgy láttuk, hogy mit okoz a bezárkózás, ill. a profitéhség, a szűkkeblű érdekek és ezek keveréke, plusz még néhány járulékos körülmény.

    Ezért van, például kismillió mobiltöltő, meg aksi, meg szabvány, protokoll stb.
    Vagy hozhatnám fel példának az élelmiszeripart, ahol "mebretelen" körülmények között tartják az állatokat, amelyek húsa az asztalunkra kerül stb. stb.
    Mindenütt a szűklátókörűség.

    Nos, visszatérve a témára, ha valamibe belefognak, akkor az legyen nagyon alaposan átgondolt, komplex, nyitott egyéb rendszerek (GPS, TMC, RDS stb.) felé, fejleszthető, moduláris, és még tudnék mondani sok ilyen szempontot.
    Az, hogy valaki kifejleszt egy érdekes kis megoldást, amit aztán rásóz pár ezer vagy tízezez, esetleg százezer emberre, és pénzt csinál belőle, az nem elég. Szerintem.
  • Akuma #19
    Nem kell ahoz GPS, hogy relatív helyet és távolságot meghatározzon. Csupán 3 jeladó kell, tehát legalább 3 autó kell az úton és ebből már vektorháromszöggel pontosan meg tudja határozni, hogy hol van a veszélyes pont. A többi már csak programozási feladat. Ha nincs 3 autó akkor meg csak annyit mond a gép, hogy vigyázz csúszik, nem mondja meg hol, de akkor is több mint a semmi. Japcsik szerint meg minnél kisebb annál jobb, szóval úgyis egybe fog forrni a technológia a GPS-el, de ez nem azt jelenti, hogy csak GPS-el működik a rendszer.