Berta Sándor
Bővül a Car to Car program
Ugyan várhatóan csak 2015-től jelennek meg az első Car to Car rendszerrel ellátott, sorozatgyártott intelligens autók az utakon, de a kutatók addig is újabb alrendszerek kifejlesztésén dolgoznak.
Az egyik új alközpont a tervek szerint egyesíti magában az összes fedélzeti szenzor (ABS, ASR, ESP, hőmérő, fény- és esőfigyelők stb.) adatait, így a járművek sokkal többet tudnának a közvetlen környezetükről, mint azt a vezető gondolná. A cél az, hogy a jövőben a járművek megoszthassák egymással ezeket az információkat, így létrejöhetne egy önmagát szervező, állandóan változó hálózat, ahol a vezetők és az autóik közvetlenül egymással és nem pedig egy távoli központtal vannak összeköttetésben. Ehhez csupán egy WLAN- és egy GPS-egység kell és az autó máris adó-vevővé válik.
Az új alrendszerek kifejlesztésében résztvevő szakemberek között van Horst Wieker professzor és kollégája, Wolfram Seibert professzor. Mindketten az úgynevezett Willwarn (Wireless Local danger Warning) program tagjai. A Willwarn várhatóan kevesebb, mint 300 euróba kerül majd. Az Európai Unió már biztosította a szükséges működési frekvenciákat, így gyakorlatilag most már csak a kutatóktól függ, mikor kerülhet az autókba az új modul. A Willwarn jelenlegi prototípusainak hatótávolsága 300-500 méter, az egyes adatcsomagok mérete csupán néhány kilobájt. Mindenesetre biztató, hogy az első tesztek már 400 kilométer/órás sebességnél is sikeresek voltak.
A továbbított információk között megtalálható az adott jármű műholdas helyzete és sebessége, a küldés ideje, valamint az esetleges veszélyzónák koordinátái. Utóbbi mindig az adott eseménytől függ. Egy erős fékezés például csak a következő autós számára fontos, a kilométerrel hátrébb haladó számára már nem. A Willwarn ezenkívül figyeli a többi autótól beérkező adatokat. Amennyiben például érzékeli, hogy bekapcsolt egy előtte haladó jármű fényszórója és ablaktörlője, akkor tudja, hogy esni kezdett az eső vagy köd van. A rendszer egyúttal tovább adja a riasztást a mögötte haladóknak.
Az elakadásjelző WLAN kapcsolaton át figyelmeztetné a közelben lévő autósokat
A hatótávolságot az út szélén elhelyezett speciális egységekkel növelnék, így akár több kilométeres körre is kiterjeszthető a riasztási hatósugár. Ilyen modulokat elsősorban a települések bevezető részein és azokon a helyeken helyeznének el, ahol gyakoriak a dugók. Emellett a szakemberek új algoritmusok kifejlesztésén is dolgoznak, amelyek segítségével a Willwarn felismeri, hogy ha egy elől haladó autós hirtelen kormánymozdulatokat tesz, például kikerül egy előtte lévő akadályt. Egy szoftver pedig előre figyelmeztetne a kanyaroknál, különös tekintettel az aktuális útviszonyokra. A kutatók igyekeznek mindenre gondolni és szeretnék a rendszert a hackerek és a rongálók ellen is biztonságossá tenni.
A Car to Car programot hat nagy európai autógyártó konszern, az Audi, a BMW, a DaimlerChrysler, a Fiat, a Renault és a Volkswagen indította még 2004-ben. A cégek egyúttal megalapították a Car-2-Car Communication Consorciumot (C2C CC) is.
Az egyik új alközpont a tervek szerint egyesíti magában az összes fedélzeti szenzor (ABS, ASR, ESP, hőmérő, fény- és esőfigyelők stb.) adatait, így a járművek sokkal többet tudnának a közvetlen környezetükről, mint azt a vezető gondolná. A cél az, hogy a jövőben a járművek megoszthassák egymással ezeket az információkat, így létrejöhetne egy önmagát szervező, állandóan változó hálózat, ahol a vezetők és az autóik közvetlenül egymással és nem pedig egy távoli központtal vannak összeköttetésben. Ehhez csupán egy WLAN- és egy GPS-egység kell és az autó máris adó-vevővé válik.
Az új alrendszerek kifejlesztésében résztvevő szakemberek között van Horst Wieker professzor és kollégája, Wolfram Seibert professzor. Mindketten az úgynevezett Willwarn (Wireless Local danger Warning) program tagjai. A Willwarn várhatóan kevesebb, mint 300 euróba kerül majd. Az Európai Unió már biztosította a szükséges működési frekvenciákat, így gyakorlatilag most már csak a kutatóktól függ, mikor kerülhet az autókba az új modul. A Willwarn jelenlegi prototípusainak hatótávolsága 300-500 méter, az egyes adatcsomagok mérete csupán néhány kilobájt. Mindenesetre biztató, hogy az első tesztek már 400 kilométer/órás sebességnél is sikeresek voltak.
A továbbított információk között megtalálható az adott jármű műholdas helyzete és sebessége, a küldés ideje, valamint az esetleges veszélyzónák koordinátái. Utóbbi mindig az adott eseménytől függ. Egy erős fékezés például csak a következő autós számára fontos, a kilométerrel hátrébb haladó számára már nem. A Willwarn ezenkívül figyeli a többi autótól beérkező adatokat. Amennyiben például érzékeli, hogy bekapcsolt egy előtte haladó jármű fényszórója és ablaktörlője, akkor tudja, hogy esni kezdett az eső vagy köd van. A rendszer egyúttal tovább adja a riasztást a mögötte haladóknak.
Az elakadásjelző WLAN kapcsolaton át figyelmeztetné a közelben lévő autósokat
A hatótávolságot az út szélén elhelyezett speciális egységekkel növelnék, így akár több kilométeres körre is kiterjeszthető a riasztási hatósugár. Ilyen modulokat elsősorban a települések bevezető részein és azokon a helyeken helyeznének el, ahol gyakoriak a dugók. Emellett a szakemberek új algoritmusok kifejlesztésén is dolgoznak, amelyek segítségével a Willwarn felismeri, hogy ha egy elől haladó autós hirtelen kormánymozdulatokat tesz, például kikerül egy előtte lévő akadályt. Egy szoftver pedig előre figyelmeztetne a kanyaroknál, különös tekintettel az aktuális útviszonyokra. A kutatók igyekeznek mindenre gondolni és szeretnék a rendszert a hackerek és a rongálók ellen is biztonságossá tenni.
A Car to Car programot hat nagy európai autógyártó konszern, az Audi, a BMW, a DaimlerChrysler, a Fiat, a Renault és a Volkswagen indította még 2004-ben. A cégek egyúttal megalapították a Car-2-Car Communication Consorciumot (C2C CC) is.