Dojcsák Dániel
Minden, amit az iGo 8 Europe-ról tudni akartál
Már másfél éve csak jön, és csak jön. AZ iGo 8 saját útját nem éppen a 'Gyors' vagy 'Rövid' séma szerint tervezte meg, de a készítők szerint ez csak javára vált. Az április 28-án boltokba kerülő iGO 8-at kicsit korábban megkaptuk és éles vidéki, városi, külföldi, hazai, gyalogos és autós díszletek között teszteltük. Mi már tudjuk ki navigál idén nyáron.
Az iGO 8 legizgalmasabb újdonsága a megreformált interfész, ami egyrészt a gombok teljes újraosztását jelenti, teljesen újragondolt menüfelépítéssel, másrészt pedig egy szintén új térképrajzoló motort kapott a program. A látvány mellett persze belül is sok minden változott. Feltételezzük, hogy az új verzió után érdeklődők többsége már találkozott a korábbi változattal, akár a Nav N Go SD kártyás változatával akár Mio vagy egyéb készülékek integrált szoftvereként. Éppen ezért az alapok ismertetése helyett inkább a friss dolgokat szedjük ízekre. Aki úgy érzi ráfér egy kis előképzettség az olvassa el korábbi cikkünket.
Meglepetés csomag, de a PDA nem benne volt
Szükségletek: Szoftverről lévén szó az első tisztázandó dolog a hardverigény. Ugyan a kéziszámítógépek és okostelefonok világában még nem olyan kritikus a kérdés, mint a PC területen, de a 3D szó hallatán mindenki megrettent és azt vizionálta, hogy ehhez valamilyen csodamasina szükséges majd. Ez szerencsére nem lett igaz, sőt az első tapasztalatok szerint az újraírt motor a sallangokat kikapcsolva még simábban is fut ugyanazon a gépen, mint elődje.
Rendszerkövetelmények: Minimum: Microsoft Windows Mobile operációs rendszer, 300Mhz-es processzor, 64Mb memória, QVGA/VGA felbontású érintőképernyős kijelző, 1 GByte-os SD kártya (korábbi verziókról frissítéshez), GPS vevőegység
Ajánlott: 416Mhz-es Intel Xscale processzor, 128 MByte memória, 2Gbyte-os SD kártya (a dobozos új termék ilyenen érkezik)
Hasonló termékek: Garmin (PNA), Mio Navman, Tom Tom (PNA)
Kategória: GPS navigációs szoftver
A Nav N Go a jelenlegi állás szerint a következő PDA készülékeket tekinti támogatottnak az iGo 8 futtatásához:
ASUS MyPal A639/686/696, P526/527/535/750
Dell Axim X51v
E-TEN G500+, Glofiish M700/X500
Fujitsu-Siemens Pocket LOOX 720
Gigabyte g-Smart i+
HP iPAQ 110/210/hx2190/rw6815
HTC Artemis (P3300), X7500 Athena 100, Panda (P6300), Touch Cruise (P3650, Polaris),TyTN (P4500, Hermes 200),TyTN II (Kaiser)
MiTAC Mio 168/169/A501/A701/A702/P350/P360/P560
T-Mobile MDA III
Ezeken túl természetesen elképzelhető, hogy fut más készülékeken, sőt mi magunk is a listában nem szereplő két készülékkel párosítottuk össze. A Samsung processzoros Mio P550 probléma nélkül futtatta a szoftvert, igaz beállítva minden szemfényvesztést, némi sebességcsökkenés jelentkezik. A fejlesztők elmondása szerint a szoftver viszonylag jól skálázza a teljesítményt, így minél több memória és processzorteljesítmény áll rendelkezésre, annál simábban fut a program, annál gyakrabban frissíti a képet.
Részeg vagyok, vagy csak a GPS-em igen-igen kába?
A másik tesztpéldány saját ASUS MyPal A636 készülékem volt, ami gyakorlatilag minden specifikációjában megegyezik az A696-tal, kivéve a külső borításukat. A teljesítménnyel nem is volt gond, nem lehetett igazán megizzasztani a készüléket, viszont elég gyakran fagyott a szoftver. A jellemző hibák között legtöbbször valamilyen bitmap kép betöltési hiba, valamilyen egyéb programfájl elérhetetlensége vagy egyszerűen "végzetes hiba" volt. A szoftver esetenként gond nélkül futott tovább, volt mikor egyszerűen kilépett és egy alkalommal soft reset-re kényszerített.
A szoftvert szintén tesztelő kollegák tapasztalatai szerint egy régebbi ASUS PDA telefonon el sem indult, míg a Mio készülékeken gond és fagyás nélkül futott. A váltás előtt ha valakinek nem támogatott készüléke van, akkor mindenképp érdemes levadászni egy "próba" változatot, meggyőződni róla, hogy minden rendben van és csak ezután kifizetni a dobozos termék 39 990 Ft-os vagy a frissítés 24 900 Ft-os árát.
További lehetőségek...
Telepítés, testre szabás: Szokás szerint a program futtatásához csupán a micro SD kártya becsúsztatására van szükség a bekapcsolt állapotban lévő PDA készülékbe és már indul is a telepítés. Az egyébként 2GByte-os microSD kártya matrioska babaként csúszik bele egy miniSD adapterbe, ami egy SD adapterbe megy bele és persze az a PDA-ba, az a tokba, az pedig a farmerzsebbe. Jó játék.
A telepítés során a Windows néhány engedélyt kér "ismeretlen gyártó" szoftverének futtatásához, aminek megadása után azonnal futtatható a program. Később minden beállítás az SD kártyán tárolódik, tehát a nyelvi és interfész beállítások mellett a nyomvonalak, POI-k, előzmények és statisztikák is itt maradnak. Áttéve másik készülékbe, ugyanúgy használhatóak tovább.
Az újdonság inkább a Content Manager nevű program, mely egy külön DVD lemezen érkezik és az asztali gépünkre kell (csak Windows alatt fut) telepíteni. Ezt követően akár a PDA-t a gépre kötve, akár csak az SD-t egy kártyaolvasóba dugva a program felismeri kis cimboráját és az eddigi kézi machinálás helyett egy kulturált felületen keresztül lehet eltávolítani a szükségtelen elemeket vagy frissíteni az elavult verziójú modulokat. Az iGo 8 egyetlen változatban, teljes Európa térképpel és 27 nyelven látott napvilágot, amivel közel 1,7GByte-ot foglal.
Naponta járok erre, sosem tudtam hogy hívják
Némi karcsúsítás után - nyelvi pakkok kiszelektálása, 3D objektumok és a sosem látogatott országok térképeinek törlésével - ez bőven 1 giga alá csökkenthető, az így felszabadult helyre pedig bármi más tölthető. Mennyivel hasznosabb a hétköznapokban egy Harcsa Veronika vagy egy Kerekes Band album a kártyán, mint mondjuk egy 115 megás Olaszország térkép. Kezelőfelület: Az iGO 8 új menürendszere elsőre minden régi motorosnak szokatlannak tűnhet, sőt az első alkalmakkor számos régi funkciót nehéz meglelni. Később ezek nagy része előbukkan, sőt miután az ember rájön (vagy elolvassa a kézikönyvet), hogy már nem csak sima klikk lehetséges, hanem a hosszan nyomva tartás is több helyen más eredményhez vezet, akkor kicsit kitisztul a kép.
Felül szeret lenni
Az alap vezetés képernyőn immáron a következő manőver mellett a következő utáni (és annak távolsága) is szerepel, a kanyar utáni meglepetések elkerülése végett. A sarokban lévő ikon mellett ez egy kisebb négyzetbe került. Teljesen jól értelmezhető, hasznos újítás. Ez alatt található egy állapotsor, ami jelzi a némítás, a GPS, a TMC, illetve a Blutooth bekapcsolt állapotát. A régi jó hármas infósáv is megvan, igaz összeolvadtak és nem szétszórva találjuk őket, mint korábban. Erre klikkelve egy információs panelre jutunk, ami a Garmin felhasználóknak lehet ismerős. Grafikus kilométeróra mellett a hátralévő idő/távolság, érkezés időpontja, a pontos idő, a magasság és a sebességkorlátozás, illetve egy iránytű kapott itt helyet.
Ezek közül bármelyik hármat kiválaszthatjuk egy klikkel a térképnézeten való megjelenéshez. Ez viszont precíziós művelet és csak jól bekalibrált érintőképernyővel ajánlott és semmiképp sem vezetés közben, mert annak frontális karambol lesz a vége. Az aktuális adatok mellett kapunk statisztikákat az egész útvonalról, átlag és maximum sebességgel, menet és állásidővel, magassági adatokkal és egyéb többnyire felesleges, de annál izgalmasabb dolgokkal. A profi sofőrökön kívül ennek más nem valószínű, hogy hasznát veszi, de a 10 percen túl is tovább zárva tartható sorompóknál meghálálja magát.
Sugárutak?
Visszatérve a térkép nézetbe, a következő (és ezen az oldalon utolsó) doboz a GPS jelerősséget, a készülék akkumulátorának töltöttségét és az épp beállított járművet jelzi. Ez utóbbi hasznos, hiszen nem kell többé belépni a menübe, hogy átállítsuk autóról gyalogosra vagy épp taxira a szoftvert, elég két klikk. Itt érhető el ugyanis a gyorsmenü, ami a fejlesztők szerint gyakran használt kapcsolókhoz és azok menüpontjához varázsol minket. (itt kell a hosszú klikk). Ebbe a menübe szívesen belepiszkálnék viszont, egészen más funkciókat képzeltem el a gyorsmenübe. Technikailag ez lehetséges, kísérletező kedvű felhasználók első küldetése lehetne. Ide kapcsolódik viszont egy imádnivaló funkció, hogy amennyiben gyalogosra állítottuk a gépet és hirtelen mégis meglódulunk, mondjuk 30 km/h sebességgel, akkor a program rákérdez, hogy nem ültünk-e esetleg autóba időközben, mert akkor átváltana arra. Baj-e?
A főkijelzőkkel szembeni oldalon már viszont nem információk, hanem a kezelés kapott helyet. Szintén az egyszerűségre törekedve egy gyors váltógomb a 2D térkép és a 3D nézet között az első. 3D-ben már lehetetlen túlságosan kizoomolni, ez tehát nem is alkalmas arra, hogy térképészkedve keressünk célpontokat. A 2D térkép viszont egyből város/városrész magasságba repít. Ehhez választhatjuk a klasszikus megjelenítés mellett a földrajzatlasz hangulatot is, ami egy grafikus domborzati textúrát feszít a teljes térképre, így láthatjuk, hogy az illető környék síkság-e vagy hegygerinc. Érdekes módon ennek a textúrának a betöltése tudta megfektetni a gépet, ehhez kéne több memória.
A klasszikus teszthely
Tovább a gombokra: dugót észlelve lehet hasznos az elkerülés gomb, ami szintén jó, hogy kikerült ide. A korábbiakhoz képest nem egyszerűen megadhatjuk neki, hogy mekkora távot akarunk kikerülni, hanem indíthatjuk elsősegélyhely felé, vagy a célpont közelében keres nekünk parkolót (sajnos még nem üres parkolóhelyet, hanem csak parkolóházat) útközben ATM-et, benzinkutat vagy plázát. Az elkerülés gomb alatt egy pozíció gombot is találunk, amire klikkelve a helyet hozzáadhatjuk kedvencnek, POI-nak, illetve extra információkat is közöl.
A pontos cím és koordináták mellett megmutatja a közelben lévő POI-kat, így tudtam meg például, hogy az otthonomtól 300 méterre van egy borszaküzlet és 10 házszámmal arrébb van a rendőrség. Az utolsó gomb pedig a menübe varázsol be minket, ami viszont egy idő után nem is lesz olyan fontos. Megrögzött iGO 2006 felhasználó lévén minden apróságért a menübe rohantam és kezdtem örülni annak, hogy egész egyszerű ez a struktúra is. Kicsit gyakorolva és Moha bá (mármint az igazi) szavait megfogadva viszont kiderült, hogy a menü beállítások része alig-alig kerül használatba.
A térkép kép:
Nem kell feltétlenül izgalomba jönni a promóciós animációktól, melyeket különböző fórumokon futtatnak, hiszen a Hősök tere és néhány kardinális helytől eltekintve a 3D hangulat szinte észrevétlen. Első körben igazából keresni kellett helyeket, ahol esetleg látszana, hogy az utak térben vannak. Az eltolt szintezésű kereszteződéseket, felüljárókat leszámítva valóban nem nagy show. A tesztkirándulások során Eger belvárosa, Szilvásvárad, Egerszalók, Kerecsend, Mezőkövesd, Ostoros, Novaj, Budapest, Bécs került bejárásra és természetesen az ezek között vezető utak.
Az első térélmény Szilvásváradra kifelé ért, ahol egy közepes dombocskát kerül az út; itt látszott, hogy a terep ferdül. A városban viszont nehezen realizálható még az olyan utcák emelkedése is, ami biciklivel már izmos kihívás felfelé és kocsival is visszakettő. A promó képeken nem véletlen, hogy Innsbruck szerepel, hiszen ez talán az egyetlen olyan város, ahol a házak mellett közvetlenül egy meredek felhőkbe burkolózó hegyoldal tornyosul.
Csini főmenű, jeges háttérképpel
Sajnos annak ellenére, hogy a TomTom navigációk idei változata már képes ábrázolni az utakon a sávokat is, az iGO8 nem tudja. Az utak ugyanolyanok, mint eddig, illetve vannak keskenyebbek és szélesebbek, az autópályákon pedig legalább az tiszta, hogy melyik oldalon haladunk. A csalódás enyhítésére legalább egy sávinformáció nevű funkció jelent meg, ami a nagyobb kereszteződések, autópálya elágazások előtt jelzi, hogy melyik sávból merre lehet kanyarodni. Sárgával, amibe beállhatunk, fehérrel, amibe nem érdemes (kivéve Olaszországot, ahol minden lehet).
Elsőre ezt a funkciót nem értettem, majd a bécsi kirándulás során jöttem rá, hogy egyszerűen hazánkban nem akarja mutatni ezeket az infókat. Lehet, hogy mégsem olyan jó az a Topmap térkép. Arról nem is beszélve, hogy hiába a januári/márciusi térképverzió, egyből sikerült olyan utat találni, ami legalább egy éve létezik, a nyomvonal évek óta tiszta, mégis a levegőben kellett autózni felette. Némelyik város, némelyik utcájában közlekedve viszont arra lesz figyelmes a navigáló, hogy fura számok pörögnek a térkép alján. Ez nem más, mint a házszám kijelzés, ami nagyon-nagyon hasznos, csak egyelőre nem értem, hogy mikor mutatja és mikor nem.
A nézetek beállítása szintén újdonságokkal kecsegtet. Az alsó sorba kattintva négy lehetőség közül valamelyikre bökve előre beállított (és átállítható) nézetek között lehet váltani. A legszűkebb körülbelül a szélvédő látványt szimulálja, míg a harmadik legnagyobb szögben döntött a helikopteres változat, a negyedik pedig egy automata, ami igyekszik kitalálni, hogy az adott szituban melyik a legjobb. A menj tovább 238 km-t felkiáltás után például átvált régiótérkép módba. A funkció azért lehet hálás, mert gyakran kerülhet a sofőr olyan szituációba, hogy hirtelen érdekelné a közeli vagy az átfogó nézet és nem nagyon van idő zoomolgatni. Éljen a "user friendly". És persze éljen a csilli-villi. Ennek jegyében az új iGO-ban háttérképet, animált gombokat is kapunk, nagyon jó. Tervezgetés: Az útvonaltervezés gyakran fullad drámába. Ahelyett, hogy arra hívja fel mindenki a figyelmet, hogy vezetés közben ne piszkálja folyton a PDA-t, inkább azt kellett eddig megtanítani a népeknek, hogy ha messzire megy, akkor állítson be sűrűbben pontokat és ne csak a végcélt adja meg, mert a gép képes buta utakon keresztül navigálni. Ebben a verzióban ugyan nem oldották meg teljesen ezt a problematikát, de legalább van fejlődés.
Feladvány: Juss ki sík terepen Magyarországról!
Számomra a legmeghökkentőbb még továbbra is az, hogy a navigáció szerint a városon kívüli szerpentinen lehet kilencvennel menni, ha tábla nem tiltja. Tavaly év végén kissé fáradtan ezért szlalomoztam a hegyek között éjjel Szlovéniában, habár azt hittem a laza folyómedres út felé megyünk. A szoftvernek fel sem tűnt, hogy az egész út hajtűkanyarokból áll és 250 méterről felmegyünk 930-ra majd vissza 60 méterre. Ugyanezt az új verzió is produkálta.
Csobánkáról két irányban lehet Pestre jönni: Pomáz vagy Pilisvörösvár. Az utóbbi nyilván rövidebb, csak kanyarog, emelkedik és őzikék ugrálnak mindenhonnan. Az előbbi hosszabb, kettővel több kereszteződés van benne, de utána végig egyenes a Szentendrei út. Bármely verzióban Pilisvörösvár az iGo-nak a favorit. Hasznos lenne, de arra sem születik egyelőre megoldás, hogy ha egyszer felülbíráltam a tervezést, akkor legközelebb ezt vegye valahogy figyelembe. Ez gyakorlatilag megöli a nagyvárosi navigációt, mert szerinte a Margit körút gyors. Szerintem meg nem éri a környékére se menni autóval.
Ha legalább buta a tervezés, akkor legyen kényelmes. Amennyiben van GPS jel, akkor a kiindulási pont tiszta sor. Ezután a keresésre számos lehetőségünk van: sima klasszikus keresés, amihez még mindig országot kell először beállítani, majd várost és végül utcát. Könnyítésnek az épp aktuális helyünk van beállítva neki, de valamiért kikapcsolt GPS mellett az alap az Párizs. Bekerült viszont egy opció a tervezésbe, amit magam is megálmodtam már sokszor. Ha megvan az úti cél, akkor az útvonaltervező módba lépve látjuk egymás alatt a Gyors, Rövid, Gazdaságos és a most debütáló (béna vezetőknek hasznos) Jól követhető verziókat külön leszámolva. Mekkora távolság, mennyi idő és milyen utakat érint. Ez bizony nagyon hasznos.
Két pont között a legrövidebb az egyenes, mondják. Ez autóval többnyire nem igaz, ezért gyakran kattingattam a beállítás menübe ki-be lépve a három mód között, hogy lássam, melyik utat válasszam. Többnyire a gyors és a gazdaságos az ugyanaz lesz, a rövid természetesen a matematikailag legrövidebb, míg a jól követhető igyekszik kevesebb kanyarral operálni, ami a gyorshoz hasonlít majd, csak pár kilométerrel hosszabb lesz.
Az egyik tesztkör
Egy olyan példával élve, ahol az autópályák nem rontják el a variációk sokaságát: Budapest városközpont - Krakkó városközpont. Gyors: 809km, 13ó 32p, Rövid: 742km 14ó 50p, Gazdaságos: 753km, 14ó 02p, Jól követhető: 919km, 13ó 32p. Annak ellenére, hogy ezt a távot garantáltan kevesebb idő alatt is meg lehet tenni (bár a korrupt lengyel rendőrökkel való hadakozás veszélyeivel), jól látszik, hogy milyen preferenciákat követ a program. Míg a jól követhető átmegy még Csehországon is, csupán 56 manővert kell végrehajtani, míg a legrövidebb toronyiránt tervezésnél már 106-ot. A gazdaságosnál nyilván a lehető legkevesebbszer kell ötödikből kivenni a váltót, míg a gyorssal (64 manőver) akár másfél órát is lehet spórolni.
Letértél az útvonalról, újratervezzem? Elsőre megijedtem, hogy eltűnt annak a lehetősége, hogy ne tervezzen újra, csak ha én mondom. A korábbi felugró ablak - ami kerülőút, útvonal törlése opciót is kínált - eltűnt, helyette a manővereket jelző körben jelenik meg egy újratervezés ikon, amennyiben nincs automata tervezésre állítva. Hiszen az automata újratervezéssel meg lehet bolondítani a gépet, ha eszébe jut valakinek, hogy elugrik még macskakajáért és nem hajlandó beállítani azt köztes célpontként. Ennél persze sokkal bosszantóbb, mikor mi tudjuk, hogy az általa javasolt út az rossz minőségű vagy be van dugulva, de nem képes felfogni azt és hosszú perceken keresztül képes rappelni, hogy újratervezés, újra- újra- újratervezés, yo-yo fordulj vissza, ahol lehet. Ismeretlen területeken persze továbbra is aranyszabály, hogy ha Andrea azt mondja, hogy fordulj jobbra, akkor ne vitatkozz vele!
A térképészet részen belül említésre méltó a nyomvonalkezelés felújítása is, ami igazából nem változott, csak most már egyszerűen működik. Nem hal tőle be a PDA egy hosszabb útvonal betöltésekor, könnyen újra lehet élni, lejátszani, megnézni. Emellett minden útvonalat el lehet menteni, ami áruterítőknek vagy mormon házaló igehirdetőknek hasznos lehet.
Jellegzetes tájékozódási pontok
Az elmentett útvonal pontokat jegyez meg, képes új térképpel is együtt működni. Illetve végre az otthon és a munkahely helyett 30 db akármilyen kedvenc pontot beállíthatunk, bár nem tudom kinek vannak olyan kedvenc pontjai, ahová rendszeresen GPS-szel megy és mégsem talál oda magától. Kivéve persze a profi sofőröket. A POI kezelés viszont fontos átalakuláson ment keresztül. Eddig a térképeken belül találtuk a POI adatbázist is, ami most különvált. Ezen túl minden térképhez szabadon lehet, akár saját magunk vagy a cégünk által szerkesztett POI listát hozzáadni. Alig várom, hogy a lelkes webkettesek elkészítsék hazánk kocsmalistáját vagy éppen a tényleg érdekes kirándulóhelyek térképét vagy bármit. Aki pedig szorgalmas, az saját ismerőseinek lakóhelyeit is beemelheti ilyen formán.
Összegzés: Habár a cikk címe azt ígéri, hogy minden, amit tudni akartál, ennél többet is lehetne írni, akár egy egész könyvet is. A hangulat, az új, eddig nem kivesézett funkciók ismeretével viszont mindenki könnyedén el tudja dönteni, hogy akarja-e az üdvöskét vagy sem. Összességében hatékonyabban kezeli a hardvert, amin fut, egy erőszakos szoktatás után a kezelőfelületével is meg lehet barátkozni és a behozott ötletek megkönnyítik a napi használatot.
Azt viszont nem szabad elhallgatni, hogy a konkurensek ugyan lehetséges, hogy nem jöttek még ki a térbeli megjelenítéssel, de ők is számos praktikus és hasznos okossággal egészítették ki szoftvereiket. Korszakalkotónak semmiképp nem nevezném, hanem inkább egy "ideje volt" ráncfelvarrást látunk. A program belseje változhat az idők során, míg a kezelőfelületet érintő, látványosabb újításokra valószínűleg a következő verzióig kell várni, ismét több évet.
Addigra viszont a PDA, mint kategória szűnhet meg; az uralmat már így is teljesen átvették a PNA készülékek. Ezen a területen a Mio elvesztése nagy érvágás a Nav N Go-nak, hiszen a dobozos változatot hiába kínálják sokkal olcsóbban, nincs annyi PDA, hogy nagyot üssenek. A Windows alapú okostelefonok pedig még nincsenek annyian. Ennek ellenére biztos vagyok benne, hogy szeretni fogjuk, ha már magyar gyerek, ráadásul működik is.
Az iGO 8 legizgalmasabb újdonsága a megreformált interfész, ami egyrészt a gombok teljes újraosztását jelenti, teljesen újragondolt menüfelépítéssel, másrészt pedig egy szintén új térképrajzoló motort kapott a program. A látvány mellett persze belül is sok minden változott. Feltételezzük, hogy az új verzió után érdeklődők többsége már találkozott a korábbi változattal, akár a Nav N Go SD kártyás változatával akár Mio vagy egyéb készülékek integrált szoftvereként. Éppen ezért az alapok ismertetése helyett inkább a friss dolgokat szedjük ízekre. Aki úgy érzi ráfér egy kis előképzettség az olvassa el korábbi cikkünket.
Meglepetés csomag, de a PDA nem benne volt
Szükségletek: Szoftverről lévén szó az első tisztázandó dolog a hardverigény. Ugyan a kéziszámítógépek és okostelefonok világában még nem olyan kritikus a kérdés, mint a PC területen, de a 3D szó hallatán mindenki megrettent és azt vizionálta, hogy ehhez valamilyen csodamasina szükséges majd. Ez szerencsére nem lett igaz, sőt az első tapasztalatok szerint az újraírt motor a sallangokat kikapcsolva még simábban is fut ugyanazon a gépen, mint elődje.
Rendszerkövetelmények: Minimum: Microsoft Windows Mobile operációs rendszer, 300Mhz-es processzor, 64Mb memória, QVGA/VGA felbontású érintőképernyős kijelző, 1 GByte-os SD kártya (korábbi verziókról frissítéshez), GPS vevőegység
Ajánlott: 416Mhz-es Intel Xscale processzor, 128 MByte memória, 2Gbyte-os SD kártya (a dobozos új termék ilyenen érkezik)
Hasonló termékek: Garmin (PNA), Mio Navman, Tom Tom (PNA)
Kategória: GPS navigációs szoftver
A Nav N Go a jelenlegi állás szerint a következő PDA készülékeket tekinti támogatottnak az iGo 8 futtatásához:
Ezeken túl természetesen elképzelhető, hogy fut más készülékeken, sőt mi magunk is a listában nem szereplő két készülékkel párosítottuk össze. A Samsung processzoros Mio P550 probléma nélkül futtatta a szoftvert, igaz beállítva minden szemfényvesztést, némi sebességcsökkenés jelentkezik. A fejlesztők elmondása szerint a szoftver viszonylag jól skálázza a teljesítményt, így minél több memória és processzorteljesítmény áll rendelkezésre, annál simábban fut a program, annál gyakrabban frissíti a képet.
Részeg vagyok, vagy csak a GPS-em igen-igen kába?
A másik tesztpéldány saját ASUS MyPal A636 készülékem volt, ami gyakorlatilag minden specifikációjában megegyezik az A696-tal, kivéve a külső borításukat. A teljesítménnyel nem is volt gond, nem lehetett igazán megizzasztani a készüléket, viszont elég gyakran fagyott a szoftver. A jellemző hibák között legtöbbször valamilyen bitmap kép betöltési hiba, valamilyen egyéb programfájl elérhetetlensége vagy egyszerűen "végzetes hiba" volt. A szoftver esetenként gond nélkül futott tovább, volt mikor egyszerűen kilépett és egy alkalommal soft reset-re kényszerített.
A szoftvert szintén tesztelő kollegák tapasztalatai szerint egy régebbi ASUS PDA telefonon el sem indult, míg a Mio készülékeken gond és fagyás nélkül futott. A váltás előtt ha valakinek nem támogatott készüléke van, akkor mindenképp érdemes levadászni egy "próba" változatot, meggyőződni róla, hogy minden rendben van és csak ezután kifizetni a dobozos termék 39 990 Ft-os vagy a frissítés 24 900 Ft-os árát.
További lehetőségek...
Telepítés, testre szabás: Szokás szerint a program futtatásához csupán a micro SD kártya becsúsztatására van szükség a bekapcsolt állapotban lévő PDA készülékbe és már indul is a telepítés. Az egyébként 2GByte-os microSD kártya matrioska babaként csúszik bele egy miniSD adapterbe, ami egy SD adapterbe megy bele és persze az a PDA-ba, az a tokba, az pedig a farmerzsebbe. Jó játék.
A telepítés során a Windows néhány engedélyt kér "ismeretlen gyártó" szoftverének futtatásához, aminek megadása után azonnal futtatható a program. Később minden beállítás az SD kártyán tárolódik, tehát a nyelvi és interfész beállítások mellett a nyomvonalak, POI-k, előzmények és statisztikák is itt maradnak. Áttéve másik készülékbe, ugyanúgy használhatóak tovább.
Az újdonság inkább a Content Manager nevű program, mely egy külön DVD lemezen érkezik és az asztali gépünkre kell (csak Windows alatt fut) telepíteni. Ezt követően akár a PDA-t a gépre kötve, akár csak az SD-t egy kártyaolvasóba dugva a program felismeri kis cimboráját és az eddigi kézi machinálás helyett egy kulturált felületen keresztül lehet eltávolítani a szükségtelen elemeket vagy frissíteni az elavult verziójú modulokat. Az iGo 8 egyetlen változatban, teljes Európa térképpel és 27 nyelven látott napvilágot, amivel közel 1,7GByte-ot foglal.
Naponta járok erre, sosem tudtam hogy hívják
Némi karcsúsítás után - nyelvi pakkok kiszelektálása, 3D objektumok és a sosem látogatott országok térképeinek törlésével - ez bőven 1 giga alá csökkenthető, az így felszabadult helyre pedig bármi más tölthető. Mennyivel hasznosabb a hétköznapokban egy Harcsa Veronika vagy egy Kerekes Band album a kártyán, mint mondjuk egy 115 megás Olaszország térkép. Kezelőfelület: Az iGO 8 új menürendszere elsőre minden régi motorosnak szokatlannak tűnhet, sőt az első alkalmakkor számos régi funkciót nehéz meglelni. Később ezek nagy része előbukkan, sőt miután az ember rájön (vagy elolvassa a kézikönyvet), hogy már nem csak sima klikk lehetséges, hanem a hosszan nyomva tartás is több helyen más eredményhez vezet, akkor kicsit kitisztul a kép.
Felül szeret lenni
Az alap vezetés képernyőn immáron a következő manőver mellett a következő utáni (és annak távolsága) is szerepel, a kanyar utáni meglepetések elkerülése végett. A sarokban lévő ikon mellett ez egy kisebb négyzetbe került. Teljesen jól értelmezhető, hasznos újítás. Ez alatt található egy állapotsor, ami jelzi a némítás, a GPS, a TMC, illetve a Blutooth bekapcsolt állapotát. A régi jó hármas infósáv is megvan, igaz összeolvadtak és nem szétszórva találjuk őket, mint korábban. Erre klikkelve egy információs panelre jutunk, ami a Garmin felhasználóknak lehet ismerős. Grafikus kilométeróra mellett a hátralévő idő/távolság, érkezés időpontja, a pontos idő, a magasság és a sebességkorlátozás, illetve egy iránytű kapott itt helyet.
Ezek közül bármelyik hármat kiválaszthatjuk egy klikkel a térképnézeten való megjelenéshez. Ez viszont precíziós művelet és csak jól bekalibrált érintőképernyővel ajánlott és semmiképp sem vezetés közben, mert annak frontális karambol lesz a vége. Az aktuális adatok mellett kapunk statisztikákat az egész útvonalról, átlag és maximum sebességgel, menet és állásidővel, magassági adatokkal és egyéb többnyire felesleges, de annál izgalmasabb dolgokkal. A profi sofőrökön kívül ennek más nem valószínű, hogy hasznát veszi, de a 10 percen túl is tovább zárva tartható sorompóknál meghálálja magát.
Sugárutak?
Visszatérve a térkép nézetbe, a következő (és ezen az oldalon utolsó) doboz a GPS jelerősséget, a készülék akkumulátorának töltöttségét és az épp beállított járművet jelzi. Ez utóbbi hasznos, hiszen nem kell többé belépni a menübe, hogy átállítsuk autóról gyalogosra vagy épp taxira a szoftvert, elég két klikk. Itt érhető el ugyanis a gyorsmenü, ami a fejlesztők szerint gyakran használt kapcsolókhoz és azok menüpontjához varázsol minket. (itt kell a hosszú klikk). Ebbe a menübe szívesen belepiszkálnék viszont, egészen más funkciókat képzeltem el a gyorsmenübe. Technikailag ez lehetséges, kísérletező kedvű felhasználók első küldetése lehetne. Ide kapcsolódik viszont egy imádnivaló funkció, hogy amennyiben gyalogosra állítottuk a gépet és hirtelen mégis meglódulunk, mondjuk 30 km/h sebességgel, akkor a program rákérdez, hogy nem ültünk-e esetleg autóba időközben, mert akkor átváltana arra. Baj-e?
A főkijelzőkkel szembeni oldalon már viszont nem információk, hanem a kezelés kapott helyet. Szintén az egyszerűségre törekedve egy gyors váltógomb a 2D térkép és a 3D nézet között az első. 3D-ben már lehetetlen túlságosan kizoomolni, ez tehát nem is alkalmas arra, hogy térképészkedve keressünk célpontokat. A 2D térkép viszont egyből város/városrész magasságba repít. Ehhez választhatjuk a klasszikus megjelenítés mellett a földrajzatlasz hangulatot is, ami egy grafikus domborzati textúrát feszít a teljes térképre, így láthatjuk, hogy az illető környék síkság-e vagy hegygerinc. Érdekes módon ennek a textúrának a betöltése tudta megfektetni a gépet, ehhez kéne több memória.
A klasszikus teszthely
Tovább a gombokra: dugót észlelve lehet hasznos az elkerülés gomb, ami szintén jó, hogy kikerült ide. A korábbiakhoz képest nem egyszerűen megadhatjuk neki, hogy mekkora távot akarunk kikerülni, hanem indíthatjuk elsősegélyhely felé, vagy a célpont közelében keres nekünk parkolót (sajnos még nem üres parkolóhelyet, hanem csak parkolóházat) útközben ATM-et, benzinkutat vagy plázát. Az elkerülés gomb alatt egy pozíció gombot is találunk, amire klikkelve a helyet hozzáadhatjuk kedvencnek, POI-nak, illetve extra információkat is közöl.
A pontos cím és koordináták mellett megmutatja a közelben lévő POI-kat, így tudtam meg például, hogy az otthonomtól 300 méterre van egy borszaküzlet és 10 házszámmal arrébb van a rendőrség. Az utolsó gomb pedig a menübe varázsol be minket, ami viszont egy idő után nem is lesz olyan fontos. Megrögzött iGO 2006 felhasználó lévén minden apróságért a menübe rohantam és kezdtem örülni annak, hogy egész egyszerű ez a struktúra is. Kicsit gyakorolva és Moha bá (mármint az igazi) szavait megfogadva viszont kiderült, hogy a menü beállítások része alig-alig kerül használatba.
A térkép kép:
Nem kell feltétlenül izgalomba jönni a promóciós animációktól, melyeket különböző fórumokon futtatnak, hiszen a Hősök tere és néhány kardinális helytől eltekintve a 3D hangulat szinte észrevétlen. Első körben igazából keresni kellett helyeket, ahol esetleg látszana, hogy az utak térben vannak. Az eltolt szintezésű kereszteződéseket, felüljárókat leszámítva valóban nem nagy show. A tesztkirándulások során Eger belvárosa, Szilvásvárad, Egerszalók, Kerecsend, Mezőkövesd, Ostoros, Novaj, Budapest, Bécs került bejárásra és természetesen az ezek között vezető utak.
Az első térélmény Szilvásváradra kifelé ért, ahol egy közepes dombocskát kerül az út; itt látszott, hogy a terep ferdül. A városban viszont nehezen realizálható még az olyan utcák emelkedése is, ami biciklivel már izmos kihívás felfelé és kocsival is visszakettő. A promó képeken nem véletlen, hogy Innsbruck szerepel, hiszen ez talán az egyetlen olyan város, ahol a házak mellett közvetlenül egy meredek felhőkbe burkolózó hegyoldal tornyosul.
Csini főmenű, jeges háttérképpel
Sajnos annak ellenére, hogy a TomTom navigációk idei változata már képes ábrázolni az utakon a sávokat is, az iGO8 nem tudja. Az utak ugyanolyanok, mint eddig, illetve vannak keskenyebbek és szélesebbek, az autópályákon pedig legalább az tiszta, hogy melyik oldalon haladunk. A csalódás enyhítésére legalább egy sávinformáció nevű funkció jelent meg, ami a nagyobb kereszteződések, autópálya elágazások előtt jelzi, hogy melyik sávból merre lehet kanyarodni. Sárgával, amibe beállhatunk, fehérrel, amibe nem érdemes (kivéve Olaszországot, ahol minden lehet).
Elsőre ezt a funkciót nem értettem, majd a bécsi kirándulás során jöttem rá, hogy egyszerűen hazánkban nem akarja mutatni ezeket az infókat. Lehet, hogy mégsem olyan jó az a Topmap térkép. Arról nem is beszélve, hogy hiába a januári/márciusi térképverzió, egyből sikerült olyan utat találni, ami legalább egy éve létezik, a nyomvonal évek óta tiszta, mégis a levegőben kellett autózni felette. Némelyik város, némelyik utcájában közlekedve viszont arra lesz figyelmes a navigáló, hogy fura számok pörögnek a térkép alján. Ez nem más, mint a házszám kijelzés, ami nagyon-nagyon hasznos, csak egyelőre nem értem, hogy mikor mutatja és mikor nem.
A nézetek beállítása szintén újdonságokkal kecsegtet. Az alsó sorba kattintva négy lehetőség közül valamelyikre bökve előre beállított (és átállítható) nézetek között lehet váltani. A legszűkebb körülbelül a szélvédő látványt szimulálja, míg a harmadik legnagyobb szögben döntött a helikopteres változat, a negyedik pedig egy automata, ami igyekszik kitalálni, hogy az adott szituban melyik a legjobb. A menj tovább 238 km-t felkiáltás után például átvált régiótérkép módba. A funkció azért lehet hálás, mert gyakran kerülhet a sofőr olyan szituációba, hogy hirtelen érdekelné a közeli vagy az átfogó nézet és nem nagyon van idő zoomolgatni. Éljen a "user friendly". És persze éljen a csilli-villi. Ennek jegyében az új iGO-ban háttérképet, animált gombokat is kapunk, nagyon jó. Tervezgetés: Az útvonaltervezés gyakran fullad drámába. Ahelyett, hogy arra hívja fel mindenki a figyelmet, hogy vezetés közben ne piszkálja folyton a PDA-t, inkább azt kellett eddig megtanítani a népeknek, hogy ha messzire megy, akkor állítson be sűrűbben pontokat és ne csak a végcélt adja meg, mert a gép képes buta utakon keresztül navigálni. Ebben a verzióban ugyan nem oldották meg teljesen ezt a problematikát, de legalább van fejlődés.
Feladvány: Juss ki sík terepen Magyarországról!
Számomra a legmeghökkentőbb még továbbra is az, hogy a navigáció szerint a városon kívüli szerpentinen lehet kilencvennel menni, ha tábla nem tiltja. Tavaly év végén kissé fáradtan ezért szlalomoztam a hegyek között éjjel Szlovéniában, habár azt hittem a laza folyómedres út felé megyünk. A szoftvernek fel sem tűnt, hogy az egész út hajtűkanyarokból áll és 250 méterről felmegyünk 930-ra majd vissza 60 méterre. Ugyanezt az új verzió is produkálta.
Csobánkáról két irányban lehet Pestre jönni: Pomáz vagy Pilisvörösvár. Az utóbbi nyilván rövidebb, csak kanyarog, emelkedik és őzikék ugrálnak mindenhonnan. Az előbbi hosszabb, kettővel több kereszteződés van benne, de utána végig egyenes a Szentendrei út. Bármely verzióban Pilisvörösvár az iGo-nak a favorit. Hasznos lenne, de arra sem születik egyelőre megoldás, hogy ha egyszer felülbíráltam a tervezést, akkor legközelebb ezt vegye valahogy figyelembe. Ez gyakorlatilag megöli a nagyvárosi navigációt, mert szerinte a Margit körút gyors. Szerintem meg nem éri a környékére se menni autóval.
Ha legalább buta a tervezés, akkor legyen kényelmes. Amennyiben van GPS jel, akkor a kiindulási pont tiszta sor. Ezután a keresésre számos lehetőségünk van: sima klasszikus keresés, amihez még mindig országot kell először beállítani, majd várost és végül utcát. Könnyítésnek az épp aktuális helyünk van beállítva neki, de valamiért kikapcsolt GPS mellett az alap az Párizs. Bekerült viszont egy opció a tervezésbe, amit magam is megálmodtam már sokszor. Ha megvan az úti cél, akkor az útvonaltervező módba lépve látjuk egymás alatt a Gyors, Rövid, Gazdaságos és a most debütáló (béna vezetőknek hasznos) Jól követhető verziókat külön leszámolva. Mekkora távolság, mennyi idő és milyen utakat érint. Ez bizony nagyon hasznos.
Két pont között a legrövidebb az egyenes, mondják. Ez autóval többnyire nem igaz, ezért gyakran kattingattam a beállítás menübe ki-be lépve a három mód között, hogy lássam, melyik utat válasszam. Többnyire a gyors és a gazdaságos az ugyanaz lesz, a rövid természetesen a matematikailag legrövidebb, míg a jól követhető igyekszik kevesebb kanyarral operálni, ami a gyorshoz hasonlít majd, csak pár kilométerrel hosszabb lesz.
Az egyik tesztkör
Egy olyan példával élve, ahol az autópályák nem rontják el a variációk sokaságát: Budapest városközpont - Krakkó városközpont. Gyors: 809km, 13ó 32p, Rövid: 742km 14ó 50p, Gazdaságos: 753km, 14ó 02p, Jól követhető: 919km, 13ó 32p. Annak ellenére, hogy ezt a távot garantáltan kevesebb idő alatt is meg lehet tenni (bár a korrupt lengyel rendőrökkel való hadakozás veszélyeivel), jól látszik, hogy milyen preferenciákat követ a program. Míg a jól követhető átmegy még Csehországon is, csupán 56 manővert kell végrehajtani, míg a legrövidebb toronyiránt tervezésnél már 106-ot. A gazdaságosnál nyilván a lehető legkevesebbszer kell ötödikből kivenni a váltót, míg a gyorssal (64 manőver) akár másfél órát is lehet spórolni.
Letértél az útvonalról, újratervezzem? Elsőre megijedtem, hogy eltűnt annak a lehetősége, hogy ne tervezzen újra, csak ha én mondom. A korábbi felugró ablak - ami kerülőút, útvonal törlése opciót is kínált - eltűnt, helyette a manővereket jelző körben jelenik meg egy újratervezés ikon, amennyiben nincs automata tervezésre állítva. Hiszen az automata újratervezéssel meg lehet bolondítani a gépet, ha eszébe jut valakinek, hogy elugrik még macskakajáért és nem hajlandó beállítani azt köztes célpontként. Ennél persze sokkal bosszantóbb, mikor mi tudjuk, hogy az általa javasolt út az rossz minőségű vagy be van dugulva, de nem képes felfogni azt és hosszú perceken keresztül képes rappelni, hogy újratervezés, újra- újra- újratervezés, yo-yo fordulj vissza, ahol lehet. Ismeretlen területeken persze továbbra is aranyszabály, hogy ha Andrea azt mondja, hogy fordulj jobbra, akkor ne vitatkozz vele!
A térképészet részen belül említésre méltó a nyomvonalkezelés felújítása is, ami igazából nem változott, csak most már egyszerűen működik. Nem hal tőle be a PDA egy hosszabb útvonal betöltésekor, könnyen újra lehet élni, lejátszani, megnézni. Emellett minden útvonalat el lehet menteni, ami áruterítőknek vagy mormon házaló igehirdetőknek hasznos lehet.
Jellegzetes tájékozódási pontok
Az elmentett útvonal pontokat jegyez meg, képes új térképpel is együtt működni. Illetve végre az otthon és a munkahely helyett 30 db akármilyen kedvenc pontot beállíthatunk, bár nem tudom kinek vannak olyan kedvenc pontjai, ahová rendszeresen GPS-szel megy és mégsem talál oda magától. Kivéve persze a profi sofőröket. A POI kezelés viszont fontos átalakuláson ment keresztül. Eddig a térképeken belül találtuk a POI adatbázist is, ami most különvált. Ezen túl minden térképhez szabadon lehet, akár saját magunk vagy a cégünk által szerkesztett POI listát hozzáadni. Alig várom, hogy a lelkes webkettesek elkészítsék hazánk kocsmalistáját vagy éppen a tényleg érdekes kirándulóhelyek térképét vagy bármit. Aki pedig szorgalmas, az saját ismerőseinek lakóhelyeit is beemelheti ilyen formán.
Összegzés: Habár a cikk címe azt ígéri, hogy minden, amit tudni akartál, ennél többet is lehetne írni, akár egy egész könyvet is. A hangulat, az új, eddig nem kivesézett funkciók ismeretével viszont mindenki könnyedén el tudja dönteni, hogy akarja-e az üdvöskét vagy sem. Összességében hatékonyabban kezeli a hardvert, amin fut, egy erőszakos szoktatás után a kezelőfelületével is meg lehet barátkozni és a behozott ötletek megkönnyítik a napi használatot.
Azt viszont nem szabad elhallgatni, hogy a konkurensek ugyan lehetséges, hogy nem jöttek még ki a térbeli megjelenítéssel, de ők is számos praktikus és hasznos okossággal egészítették ki szoftvereiket. Korszakalkotónak semmiképp nem nevezném, hanem inkább egy "ideje volt" ráncfelvarrást látunk. A program belseje változhat az idők során, míg a kezelőfelületet érintő, látványosabb újításokra valószínűleg a következő verzióig kell várni, ismét több évet.
Addigra viszont a PDA, mint kategória szűnhet meg; az uralmat már így is teljesen átvették a PNA készülékek. Ezen a területen a Mio elvesztése nagy érvágás a Nav N Go-nak, hiszen a dobozos változatot hiába kínálják sokkal olcsóbban, nincs annyi PDA, hogy nagyot üssenek. A Windows alapú okostelefonok pedig még nincsenek annyian. Ennek ellenére biztos vagyok benne, hogy szeretni fogjuk, ha már magyar gyerek, ráadásul működik is.