Napi Online

Komoly gondok a bioüzemanyaggal

Az Európai Bizottság (EB) elismerte, hogy újra kell gondolni az EU bioüzemanyagokkal kapcsolatos terveit, miután azok környezeti károkat és szociális problémákat okozhatnak - számolt be az EUvonal.hu.

Az EB január 23-án készül közzétenni a bioüzemanyagok előállításának ösztönzésére kialakított javaslatát. A tagállamok 2007 márciusában állapodtak meg arról, hogy 2020-ra a szállításban használt üzemanyagok 10 százalékának bioüzemanyagból kell származnia. A Bizottság erre vonatkozó szabályozástervezetének megjelenése előtt azonban, számos zöld szervezet és szakértő arra mutatott rá, hogy a célok megvalósítása megannyi negatív következménnyel járhat.

A múlt héten 17 civil szervezet - köztük az Oxfam és a Friends of the Earth - levélben kérték Andris Piebalgs energiaügyi biztost, hogy az EB vezessen be jóval szigorúbb normákat a bioüzemanyagok termelésére vonatkozóan, vagy mondjon le a kijelölt célokról. A szervezetek szerint ugyanis a jogszabálytervezet nem biztosít elegendő védelmet például a szavannáknak vagy a füves területeknek, amelyeket nagyban veszélyeztetne a mezőgazdasági termelés kiterjesztése.

Amennyiben e széndioxid-elnyelő területek csökkennének, nőne az üvegházhatású gázok az atmoszférába történő bekerülése, s így a bioüzemanyagok használata semmilyen előnnyel nem járna. A civilek szerint a javaslat nem védi meg a víz- és talajkészleteket sem és a nagymértékű bioüzemanyag előállítás negatív hatással lehet az élelmiszer- valamint takarmányárakra, és növelheti a vízhiányt is, ami elsősorban a szegényebb rétegeket sújtaná.

Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos szerint a kijelölt célokat meg kellene változtatni, mert még mindig jobb, ha az EU nem teljesíti a bioüzemanyagok előállítására kitűzött célokat, mint, hogy környezeti károkat okoz és a szegényebb rétegeket veszélybe sodorja. Dimasz a BBC-nek adott interjújában úgy fogalmazott, hogy "látjuk, hogy a bioüzemanyagok által okozott környezeti és szociális problémák nagyobbak, mint gondoltuk. Ezért nagyon óvatosnak kell lennünk.".

Az EU az idén kiegyenlítő vámot vethet ki az Egyesült Államokból érkező biodízelexportra - nyilatkozták a Reutersnak az ágazat több szakmai szervezetének vezetői. Az elmúlt évben drasztikusan csökkent számos európai bizodízelgyártó nyeresége, mivel az USA-ból érkező olcsó biodízel-szállítmányok árasztották el a piacot. A szállítási költségek ellenére is alacsonyabb árak titka az, hogy a tengerentúlon jelentős állami támogatást élvez a termék gyártása.

Válaszul a European Biodiesel Board (EBB) szakmai szervezet decemberben beadvánnyal fordult az Európai Bizottsághoz (EB), arra kérve a testületet, hogy az EU megfelelő vám kiszabásával ellensúlyozza ezeket az inkorrekt előnyöket. Emellett számos politikust is megnyertek, hogy lobbizzanak az ügyük sikere érdekében, így arra számítanak, hogy a bizottság az év közepén meghirdetheti az új importvámot.

Az EB egyébként nemcsak emiatt korlátozhatja a bioüzemanyagok importját, hanem azért is, mert ezek termelése súlyos környezetterheléssel jár. Sztavrosz Dimasz környezetvédelemért felelős biztos kijelentette, hogy az EU engedélyezési eljárást vezet be az olyan biodízelre, amelynek pálmaolaj az alapanyaga, ennek előállítása ugyanis óriási erdőirtáshoz vezetett Indonéziában. A biztos azt is elmondta, hogy az EB újragondolja a bioüzemanyagok elterjedését ösztönző programját - az EU vezetői tavaly márciusban abban maradtak, hogy 2020-ig 10 százalékra kell emelni ezek arányát a járműüzemanyagokon belül -, mivel bebizonyosodott, hogy termelésük kevés környezetvédelmi haszonnal jár, ugyanakkor alapanyagukat az élelmiszer-termelés elől elvett területeken állítják elő.

Ez utóbbi megállapításnak azonban némileg ellentmond, hogy az OECD adatai szerint a tavalyi élelmiszerár-emelkedéseket nagyobbrészt a kedvezőtlen időjárás okozta, a bioüzemanyagok gyártása kisebb szerepet játszott annál, mint amit általában feltételeznek. Az OECD ennek ellenére az árakat eltorzító hatása miatt ellenzi a bioüzemanyag-gyártás uniós támogatását. Az EU elismerte, hogy nem jól mérte fel a bioüzemanyag-gyártás környezetvédelmi és szociális kockázatait.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • adamq01 #13
    Szerintem az akkumulátorokban van a jövő olyanokról hallani mostanában... Itt sg-n is taáltam néhányat:
    http://www.sg.hu/cikkek/66641
    http://www.sg.hu/cikkek/56804
    http://www.sg.hu/cikkek/49319
    Elképzelhető hogy ha ötvözik a gyorsan töltő, a hőálló és magashatásfokon lévő akkumulátorokat akkor ha kettőt beszerelnek pl. egy autóba akkor amíg az eggyik üzemel addig tölti a másikat ahogy megy az autó és szinte már kis túlzással megújuló energiának számít :)
  • digital #12
    Ettől függetlenül, a dízel motorokba alternatív üzemanyagot találni kismilliószor könnyebb mint a benyás társaiba. Sokan nem tudják de a egy ős csühös dízelmotornak is jóval kevesebb az üvegháztartásra gyakorolt hatása mint akár egy modern benzinesé. Egy öreg dízel széndioxid és a CO kibocsátása jóval kevesebb mint a legmodernebb 3-utas katalizátoros, komputeres benzines csodáké... (Korom egyebek más tészta.) Egy korszerű dízelről már ne is beszéljünk... pl. alga dízel
    gyomnövény dízel
  • ferceg #11
    Ahhoz, hogy nagy mennyisegben termeljenek biodizel eloallitasara alkalmas novenyeket, termoterulet kell. Amely vagy az elelmiszerre szant terulet mennyiseget csokkenti, vagy tovabb irtjak az erdoket. Annyira egyik sem jo.
  • Teppik Amon #10
    A gond szerintem azzal a szénhidrogénnel van ami idáig a föld alatt volt és most a légkörbe eregetjük. A Névények a már légkörben lévőt kötik meg és ezt használjuk újra meg újra (egyfajta bio naperőművek :) Így a légkörben nem nő a C aránya. Vagy valami ilyesmi.
  • Caro #9
    A hidrogénes körfolyamat hatásfoka rossz, egyedül akkor érné meg, ha nagy mennyiségben előállítható lenne nem szén alapú energia segítségével.
    Ilyenekre gondolva tervezik a negyedik generációs atomerőműveket, de rengeteg kellene, ha a közlekedést is onnan szeretnénk ellátni energiával.
    Az akkumulátorok viszont könnyen lehet, hogy le fogják hagyni a hidrogént, és hatásfokban messze jobbak lehetnek.
    A bioüzemanyag nagyon rossz, messze nem lehetne annyit termelni, amennyi kellene.
  • dez #8
    Talán nem lenne gond a víz utánpótlás, lévén a hidrogén vízzé ég el. :)
  • AranyKéz #7
    Atomot vazz. Aztán ha az is fogyóban van, addigra már fúziós energiát csak tudunk termelni. Utána meg jöhet a nap direkt lecsapolása, majd hódíthatjuk meg az univerzumot :)
  • jbworld #6
    Azért mert ahhoz, hogy hidrogént állítsunk elő vízből ugyanúgy energia szükséges. És azt meg megintcsak szén/olaj/stb. elégetésével nyernénk. Ráadásul veszteséges a folyamat, úgyhogy még jobban szennyezné a környezetet a végén, mintha közvetlenül az autókban tüzelnék el. Persze ezt is meg fogják oldani... Afrikába helyezik a termelést, szegényeket úgy sem érdekli ha az ő környezetüket tesszük tönkre miközben mi élvezzük a frissebb levegőt. Bár a globális felmelegedésen ez sem segít...
  • peterx #5
    És mi lenne akkor ha hidrogénnel működő autókat gyártanának. Sokkal egyszerűbb é környezetkímélőbb mint a biodízel. Vízből (óceánok) meg majdnem korlátlan mennyiség áll rendelkezésre...
  • Tinman #4
    Elég baj...