Napi Online
Innovációs csúcs a világ legolcsóbb autója
Enyhén szólva nem szépségverseny a világ legolcsóbb autóinak piaci küzdelme.
A világ legolcsóbb autói minik, amelyek a fejlődő országokban sokaknak a robogó alternatíváját jelentik.
A Tata Nano, a világ legolcsóbb - a gyárkapuban 2500 dollárba kerülő - autójának megalkotása egy üres papírlappal kezdődött. Erre a Tatánál és a cég beszállítóknál dolgozó mérnökök, gyártástechnikusok, közgazdászok, értékesítők felírták ötleteiket, amelyekkel szerintük elérhető lesz a lehetetlennek tűnő költségcsökkentés. Ennek eredményeként lett az autó farmotoros. Ezzel az autó súlya hátra került, így a kormányrendszerre kisebb terhelés jut, ezért gyengébb anyagból is elkészíthető. A hátuljában daráló 33 lóerős motor majdnem 100 kilométer/órás sebességre képes felgyorsítani a négyajtós törpét.
A vállalat elnöke, Ratan Tata a 2500 dolláros autó mellett
Az alkatrészek számát úgy csökkentették, hogy minden darabnak több funkciója van. Például a hátsó ülés állítására szolgáló alkatrész egyben annak tartóeleme. A kaszni legnagyobb része szimpla fémlemez, a lökhárítók csak 2,5 milliméter vastagok szemben például a Tata Indica 3 milliméterével. A préselést nagy nyomású vízzel működő berendezésekkel, illetve hajtogatógépekkel váltották ki, ami olcsóbb, rugalmasabb, és így több alkatrészt tudnak megmunkálni ugyanazzal a módszerrel.
A fejlesztés gyakorlatilag Indiában folyt, például a motorvezérlésért felelős Bosch is ottani központjával végeztette el a munkát. Ebben a folyamatban részt vettek a beszállítók is, így a Nano gyártásának első pillanatától 97 százalékban helyi alkatrészekből készül. Eközben egyszerűsítették a teljes logisztikai rendszert: a 600 beszállítóval indult projekt végére 100 partner maradt. A beszállítók fele a Tata 350 hektáros ipari parkjába települt. Éves szerződések helyett hosszú távú megállapodásokat kötöttek velük, a gyártó milliós nagyságrendű részegység megvásárlására vállalt garanciát. Az alkatrészek 75 százaléka egyetlen szállítótól érkezik, az autó 90 százaléka külső szállítóktól kerül a Tata összeszerelő szalagjaira.
Az első Nano-gyárban évente 350 ezer autót fognak gyártani, és három továbbit építenek India különböző részein azért, hogy elérjék a milliós nagyságrendű éves értékesítési célt. Ezzel a szórással jelentős megtakarítást érhetnek el a logisztikában - a szállításban és a raktározásban -, illetve kihasználhatják a különböző indiai szövetségi államok adókedvezményeit. A Tata legfőbb gondja rövid távon az, hogy minden beszállítója talpon maradjon és végezze a dolgát, illetve hogy a selejtes alkatrészek arányát minimálisra szorítsák. Ez már csak azért is fontos, mert a garanciális költségeket is le akarják faragni a cég más autóinál tapasztalthoz képest. Hosszabb távon minden a piaci fogadtatáson múlik: a profitráta hajszálvékony a Nanón mind a Tatánál, mind beszállítóinál, úgyhogy csak irdatlan mennyiség eladása esetén tudnak pénzt csinálni a fapados autóból.
A legolcsóbb autók listájának második helyezettje 4780 dolláros árral a kínai Chery Automotive Chery QQ nevű autója, amely a Daewoo Matiz egy az egyben lekoppintott helyi változata. Ez 50 lóerős motorja ellenére beéri a maximum 80-as tempóval - bizonyára a fergeteges gyorsulásra hangolták a sebváltó áttételezését. 4500 dolláros árával a harmadik a szintén indiai Maruti 800, amely nem lett sokkal szebb azóta, hogy Magyarországon már nem kapható, viszont Indiában egy 37 lóerős motorral - erőforrásnak azért nem neveznénk - árulják. Cserében több mint 100 kilométer/órás sebességre képes kedvező körülmények között. Az olcsó autók 10-es listájára több csak Kínában ismert modell mellett fel tudott még kerülni a Hyundai i10, amely el fog jutni hozzánk is és a KIA Picanto ikertestvérének tekinthető, a Tata Indica, amely Magyarországon nagyon drága volt, a Fiat Palio és a Dacia Logan.
Az Egyesült Államokban a legolcsóbb autó a nálunk is ismert Chevrolet Aveo, amelynek indulóára 10 900 dollár. Ha megnézzük mennyibe kerülnek Magyarországon a legolcsóbb új autók, akkor dollárban számolva ennél valamivel kisebb összeget kapunk. Ugyanakkor Nagy-Britanniában kapható a malajziai Perodua Kelisa nevű autója - egy korábbi Daihatsu Cuore miniautó licence -, amelynek ára 4800 font, azaz körülbelül 9400 dollár.
A Tata Nano, a világ legolcsóbb - a gyárkapuban 2500 dollárba kerülő - autójának megalkotása egy üres papírlappal kezdődött. Erre a Tatánál és a cég beszállítóknál dolgozó mérnökök, gyártástechnikusok, közgazdászok, értékesítők felírták ötleteiket, amelyekkel szerintük elérhető lesz a lehetetlennek tűnő költségcsökkentés. Ennek eredményeként lett az autó farmotoros. Ezzel az autó súlya hátra került, így a kormányrendszerre kisebb terhelés jut, ezért gyengébb anyagból is elkészíthető. A hátuljában daráló 33 lóerős motor majdnem 100 kilométer/órás sebességre képes felgyorsítani a négyajtós törpét.
A vállalat elnöke, Ratan Tata a 2500 dolláros autó mellett
Az alkatrészek számát úgy csökkentették, hogy minden darabnak több funkciója van. Például a hátsó ülés állítására szolgáló alkatrész egyben annak tartóeleme. A kaszni legnagyobb része szimpla fémlemez, a lökhárítók csak 2,5 milliméter vastagok szemben például a Tata Indica 3 milliméterével. A préselést nagy nyomású vízzel működő berendezésekkel, illetve hajtogatógépekkel váltották ki, ami olcsóbb, rugalmasabb, és így több alkatrészt tudnak megmunkálni ugyanazzal a módszerrel.
A fejlesztés gyakorlatilag Indiában folyt, például a motorvezérlésért felelős Bosch is ottani központjával végeztette el a munkát. Ebben a folyamatban részt vettek a beszállítók is, így a Nano gyártásának első pillanatától 97 százalékban helyi alkatrészekből készül. Eközben egyszerűsítették a teljes logisztikai rendszert: a 600 beszállítóval indult projekt végére 100 partner maradt. A beszállítók fele a Tata 350 hektáros ipari parkjába települt. Éves szerződések helyett hosszú távú megállapodásokat kötöttek velük, a gyártó milliós nagyságrendű részegység megvásárlására vállalt garanciát. Az alkatrészek 75 százaléka egyetlen szállítótól érkezik, az autó 90 százaléka külső szállítóktól kerül a Tata összeszerelő szalagjaira.
Az első Nano-gyárban évente 350 ezer autót fognak gyártani, és három továbbit építenek India különböző részein azért, hogy elérjék a milliós nagyságrendű éves értékesítési célt. Ezzel a szórással jelentős megtakarítást érhetnek el a logisztikában - a szállításban és a raktározásban -, illetve kihasználhatják a különböző indiai szövetségi államok adókedvezményeit. A Tata legfőbb gondja rövid távon az, hogy minden beszállítója talpon maradjon és végezze a dolgát, illetve hogy a selejtes alkatrészek arányát minimálisra szorítsák. Ez már csak azért is fontos, mert a garanciális költségeket is le akarják faragni a cég más autóinál tapasztalthoz képest. Hosszabb távon minden a piaci fogadtatáson múlik: a profitráta hajszálvékony a Nanón mind a Tatánál, mind beszállítóinál, úgyhogy csak irdatlan mennyiség eladása esetén tudnak pénzt csinálni a fapados autóból.
A legolcsóbb autók listájának második helyezettje 4780 dolláros árral a kínai Chery Automotive Chery QQ nevű autója, amely a Daewoo Matiz egy az egyben lekoppintott helyi változata. Ez 50 lóerős motorja ellenére beéri a maximum 80-as tempóval - bizonyára a fergeteges gyorsulásra hangolták a sebváltó áttételezését. 4500 dolláros árával a harmadik a szintén indiai Maruti 800, amely nem lett sokkal szebb azóta, hogy Magyarországon már nem kapható, viszont Indiában egy 37 lóerős motorral - erőforrásnak azért nem neveznénk - árulják. Cserében több mint 100 kilométer/órás sebességre képes kedvező körülmények között. Az olcsó autók 10-es listájára több csak Kínában ismert modell mellett fel tudott még kerülni a Hyundai i10, amely el fog jutni hozzánk is és a KIA Picanto ikertestvérének tekinthető, a Tata Indica, amely Magyarországon nagyon drága volt, a Fiat Palio és a Dacia Logan.
Az Egyesült Államokban a legolcsóbb autó a nálunk is ismert Chevrolet Aveo, amelynek indulóára 10 900 dollár. Ha megnézzük mennyibe kerülnek Magyarországon a legolcsóbb új autók, akkor dollárban számolva ennél valamivel kisebb összeget kapunk. Ugyanakkor Nagy-Britanniában kapható a malajziai Perodua Kelisa nevű autója - egy korábbi Daihatsu Cuore miniautó licence -, amelynek ára 4800 font, azaz körülbelül 9400 dollár.