Berta Sándor
2015-re jön az üzemanyagcellás autó
A GM autógyártó szakemberei szerint még legalább 7-8 évnek kell eltelnie az első üzemanyagcellás gépkocsik piacra kerüléséig.
"Az utat a kísérleti modellek flottája nyitja majd meg, az első típusok pedig 2015-re vagy 2016-ra jelenhetnek meg a kínálatban" - jelentette ki Rittmar von Helmolt, a GM Europe Engineering munkatársa az Austrian Agency for Alternative Propulsion Systems (A3PS) által szervezett szakmai konferencián. A célok között szerepel a hagyományos meghajtású járművek fokozatos lecserélése üzemanyagcellás modellekre, amelyeknél az áramot hidrogénből és oxigénből állítják elő, és amelyek a kémiai energiát elektromos energiává alakítják át.
A szakemberek időközben - elsősorban a túlzott bonyolultságuk miatt - elvetették például az alkohollal működő motorok vagy alkoholt átalakító megoldások használatát. "Amennyiben évente csupán az Európában, a klór-alkáli-elektrolízis folyamatok során felszabaduló hidrogénmennyiségnek az 50 százalékát hasznosítani tudnánk, akkor annak segítségével egymillió gépkocsit üzemeltethetnénk. De más forrásokat is kihasználhatnánk, így például a szél erejét" - szögezte le Rittmar von Helmolt.
GM Volt
A General Motors első hidrogénmeghajtású modellje a nemrég bemutatott Opel Flextreme, amelyben még hagyományos akkumulátorokat helyeztek el, emiatt a maximális hatótávolsága kicsi, csupán 50-60 kilométer. Viszont a jármű érdekessége, hogy van egy külön motorja, amely adott esetben generátorként használható és amely így áramot tud előállítani. A Flextreme lehet a jövőbeni típusok alapja. "Tény, hogy a jelenleg 13 000 európai töltőállomás átalakítása nagyon sok pénzbe, becslések szerint összesen 11 milliárd euróba kerülne, de ez megoldható" - tette hozzá a szakember.
Christa Kranzl osztrák államtitkár szerint sincs az európai országoknak és az autógyártóknak más választásuk és különösen a felgyorsuló klímaváltozás miatt kellene az alternatív meghajtások kifejlesztését a jelenleginél is sokkal nagyobb mértékben támogatni. Az idő ugyanis megérett ezeknek a megoldásoknak az alkalmazására. Kranzl reményét fejezte ki, hogy a következő hónapokban és években egyre több alternatív meghajtású autót mutatnak majd be és ezek a gépkocsik elterjednek az utakon.
Érdekesség, hogy a GM 2010-re ígéri a Volt fantázianevű, akár a konnektor segítségével is feltölthető villanyautóját, amelyet a konszern már jövő tavasszal elkezd tesztelni.
"Az utat a kísérleti modellek flottája nyitja majd meg, az első típusok pedig 2015-re vagy 2016-ra jelenhetnek meg a kínálatban" - jelentette ki Rittmar von Helmolt, a GM Europe Engineering munkatársa az Austrian Agency for Alternative Propulsion Systems (A3PS) által szervezett szakmai konferencián. A célok között szerepel a hagyományos meghajtású járművek fokozatos lecserélése üzemanyagcellás modellekre, amelyeknél az áramot hidrogénből és oxigénből állítják elő, és amelyek a kémiai energiát elektromos energiává alakítják át.
A szakemberek időközben - elsősorban a túlzott bonyolultságuk miatt - elvetették például az alkohollal működő motorok vagy alkoholt átalakító megoldások használatát. "Amennyiben évente csupán az Európában, a klór-alkáli-elektrolízis folyamatok során felszabaduló hidrogénmennyiségnek az 50 százalékát hasznosítani tudnánk, akkor annak segítségével egymillió gépkocsit üzemeltethetnénk. De más forrásokat is kihasználhatnánk, így például a szél erejét" - szögezte le Rittmar von Helmolt.
GM Volt
A General Motors első hidrogénmeghajtású modellje a nemrég bemutatott Opel Flextreme, amelyben még hagyományos akkumulátorokat helyeztek el, emiatt a maximális hatótávolsága kicsi, csupán 50-60 kilométer. Viszont a jármű érdekessége, hogy van egy külön motorja, amely adott esetben generátorként használható és amely így áramot tud előállítani. A Flextreme lehet a jövőbeni típusok alapja. "Tény, hogy a jelenleg 13 000 európai töltőállomás átalakítása nagyon sok pénzbe, becslések szerint összesen 11 milliárd euróba kerülne, de ez megoldható" - tette hozzá a szakember.
Christa Kranzl osztrák államtitkár szerint sincs az európai országoknak és az autógyártóknak más választásuk és különösen a felgyorsuló klímaváltozás miatt kellene az alternatív meghajtások kifejlesztését a jelenleginél is sokkal nagyobb mértékben támogatni. Az idő ugyanis megérett ezeknek a megoldásoknak az alkalmazására. Kranzl reményét fejezte ki, hogy a következő hónapokban és években egyre több alternatív meghajtású autót mutatnak majd be és ezek a gépkocsik elterjednek az utakon.
Érdekesség, hogy a GM 2010-re ígéri a Volt fantázianevű, akár a konnektor segítségével is feltölthető villanyautóját, amelyet a konszern már jövő tavasszal elkezd tesztelni.