Gyurkity Péter
Egységes operációs rendszert az autókba!
A Toyota eredeti elképzeléséből mára egy közös japán projekt épült ki, amely a szigetország kormánya mellett a nagyobb autógyártók támogatását is élvezi. A cél egy közös operációs rendszer kidolgozása, amely számos típusban helyet kaphat.
A Yomiuri Shimbun jelentése szerint a közös projekt a Toyota azon tavaszi elképzeléséből nőtt ki, amely Japánban elsőként fogalmazta meg egy autós operációs rendszer kifejlesztésének szükségességét. Ez leváltaná a speciális, kifejezetten autókba szánt célszoftvereket és alapjául szolgálna azon kiegészítőknek, beépülő funkcióknak, amelyek elvégeznék az egyes feladatokat. A tervek szerint az operációs rendszer még az évtized vége előtt megjelenik.
A közös projekt a Japan Automotive Software Platform Architecture (JasPar) nevet kapta és fő feladata, hogy kidolgozza egy olyan operációs rendszer alapjait, amely sikeresen helytállhat és otthonra találhat számos autótípusban.
A közös cél érdekében a Toyota mellé felsorakozott a Nissan, a Honda, a Denso, illetve a Toshiba, amely szintén részt vesz a fejlesztésben. A gazdasági és kereskedelmi minisztérium jövőre 8,41 millió dollárral támogatja a projektet, a megjelenést pedig a 2009-es pénzügyi év vége előtt tervezik.
A japán projekt azonban nem egyedülálló, hiszen több európai vetélytárs - így például a Mercedes és a BMW - is hasonló platform kidolgozását tűzte ki célul, amelynek prototípusa még jövőre elkészülhet. Mindkét elképzelés szerint az bázisként szolgáló operációs rendszerrel kell kiváltani a speciális célszoftvereket, és a jövőben ezen operációs rendszerek kiegészítőivel, pluginjaival végeztetnék el a különböző feladatokat. Ettől elsősorban az autók árának csökkenését várják - számítások szerint az elektronikai komponensek és a szoftveres háttér a hagyományos típusok gyártási költségének 20 százalékát teszik ki, míg a hibridek esetében ez akár az 50 százalékot is elérheti.
Operációs rendszerek természetesen jelenleg is megtalálhatók az egyes autótípusokban. A BMW például a Windows CE egy változatát alkalmazza az iDrive rendszerhez, amely egyedül kezeli a főbb funkciókat (GPS, HVAC, rádió/CD/DVD stb). A japán és európai projekt révén azonban olyan egységes platformok születhetnek meg, amelyek minimális módosítással otthonra találhatnak számos családban.
A Yomiuri Shimbun jelentése szerint a közös projekt a Toyota azon tavaszi elképzeléséből nőtt ki, amely Japánban elsőként fogalmazta meg egy autós operációs rendszer kifejlesztésének szükségességét. Ez leváltaná a speciális, kifejezetten autókba szánt célszoftvereket és alapjául szolgálna azon kiegészítőknek, beépülő funkcióknak, amelyek elvégeznék az egyes feladatokat. A tervek szerint az operációs rendszer még az évtized vége előtt megjelenik.
A közös projekt a Japan Automotive Software Platform Architecture (JasPar) nevet kapta és fő feladata, hogy kidolgozza egy olyan operációs rendszer alapjait, amely sikeresen helytállhat és otthonra találhat számos autótípusban.
A közös cél érdekében a Toyota mellé felsorakozott a Nissan, a Honda, a Denso, illetve a Toshiba, amely szintén részt vesz a fejlesztésben. A gazdasági és kereskedelmi minisztérium jövőre 8,41 millió dollárral támogatja a projektet, a megjelenést pedig a 2009-es pénzügyi év vége előtt tervezik.
A japán projekt azonban nem egyedülálló, hiszen több európai vetélytárs - így például a Mercedes és a BMW - is hasonló platform kidolgozását tűzte ki célul, amelynek prototípusa még jövőre elkészülhet. Mindkét elképzelés szerint az bázisként szolgáló operációs rendszerrel kell kiváltani a speciális célszoftvereket, és a jövőben ezen operációs rendszerek kiegészítőivel, pluginjaival végeztetnék el a különböző feladatokat. Ettől elsősorban az autók árának csökkenését várják - számítások szerint az elektronikai komponensek és a szoftveres háttér a hagyományos típusok gyártási költségének 20 százalékát teszik ki, míg a hibridek esetében ez akár az 50 százalékot is elérheti.
Operációs rendszerek természetesen jelenleg is megtalálhatók az egyes autótípusokban. A BMW például a Windows CE egy változatát alkalmazza az iDrive rendszerhez, amely egyedül kezeli a főbb funkciókat (GPS, HVAC, rádió/CD/DVD stb). A japán és európai projekt révén azonban olyan egységes platformok születhetnek meg, amelyek minimális módosítással otthonra találhatnak számos családban.