Gyurkity Péter

Egységes operációs rendszert az autókba!

A Toyota eredeti elképzeléséből mára egy közös japán projekt épült ki, amely a szigetország kormánya mellett a nagyobb autógyártók támogatását is élvezi. A cél egy közös operációs rendszer kidolgozása, amely számos típusban helyet kaphat.

A Yomiuri Shimbun jelentése szerint a közös projekt a Toyota azon tavaszi elképzeléséből nőtt ki, amely Japánban elsőként fogalmazta meg egy autós operációs rendszer kifejlesztésének szükségességét. Ez leváltaná a speciális, kifejezetten autókba szánt célszoftvereket és alapjául szolgálna azon kiegészítőknek, beépülő funkcióknak, amelyek elvégeznék az egyes feladatokat. A tervek szerint az operációs rendszer még az évtized vége előtt megjelenik.

A közös projekt a Japan Automotive Software Platform Architecture (JasPar) nevet kapta és fő feladata, hogy kidolgozza egy olyan operációs rendszer alapjait, amely sikeresen helytállhat és otthonra találhat számos autótípusban.

A közös cél érdekében a Toyota mellé felsorakozott a Nissan, a Honda, a Denso, illetve a Toshiba, amely szintén részt vesz a fejlesztésben. A gazdasági és kereskedelmi minisztérium jövőre 8,41 millió dollárral támogatja a projektet, a megjelenést pedig a 2009-es pénzügyi év vége előtt tervezik.

A japán projekt azonban nem egyedülálló, hiszen több európai vetélytárs - így például a Mercedes és a BMW - is hasonló platform kidolgozását tűzte ki célul, amelynek prototípusa még jövőre elkészülhet. Mindkét elképzelés szerint az bázisként szolgáló operációs rendszerrel kell kiváltani a speciális célszoftvereket, és a jövőben ezen operációs rendszerek kiegészítőivel, pluginjaival végeztetnék el a különböző feladatokat. Ettől elsősorban az autók árának csökkenését várják - számítások szerint az elektronikai komponensek és a szoftveres háttér a hagyományos típusok gyártási költségének 20 százalékát teszik ki, míg a hibridek esetében ez akár az 50 százalékot is elérheti.

Operációs rendszerek természetesen jelenleg is megtalálhatók az egyes autótípusokban. A BMW például a Windows CE egy változatát alkalmazza az iDrive rendszerhez, amely egyedül kezeli a főbb funkciókat (GPS, HVAC, rádió/CD/DVD stb). A japán és európai projekt révén azonban olyan egységes platformok születhetnek meg, amelyek minimális módosítással otthonra találhatnak számos családban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • turul16 #16
    "Amiből senki sem profitálhat majd?"
    Tévedés.
    Ha már RealTime Linux eset szóba, van hozzá commercial support. Valakinek az adott fealdathoz kell igazítani, valki még biztos profitál a vásárlókon kívül.

    Több Real Time változata is van Linuxnak.
    -Linux/RT
    -RTAI (Hard real time)
    -LynxOS
    ...

    Ha jól emlékszem valamelyik autógyár már mondott olyat, hogy pingvint pakol a kocsikba.
  • BStage #15
    " a hibridekben is gondolom azért 50% az elektronika 20 helyett, mert a klíma beállításai szerteágazóbbak"

    nem, dehogy, a hibrideknél biztos a gyújtásvezérlés viszi a pénzt
    (egyébként a hibridek teli vannak olyan elektronikával ami azt szabályozza, hogy mikor mennyire segitsen be akkuról, milyen finom legyen a váltás a kettő között, az akkuk kimélése, karbantartás stb-stb)
  • lapaleves #14
    igen, a hibridekben is gondolom azért 50% az elektronika 20 helyett, mert a klíma beállításai szerteágazóbbak. tegye fel a kezét aki olvasta a cikket. ha jól sejtem minden szirszar beégetett kód licenszére csilliókat pengetnek a gyártók, majd a fogyasztók. ezeket akarják megszüntetni / kiváltani, inkluzíve kritikus rendszerek gondolom. legalábbis egyre inkább.
  • BStage #13
    ez mind nagyon szép is jó, csak ki beszélt itt gyújtásvezérlésről vagy légzsákvezérlésről?? Ha te a légzsákkinyilást rábiznád akár qnx-re, akkor nem egészen vagy normális már megbocsáss. A kiritikus rendszerek nem általános célú oprendszeren futnak, hanem célhardveren, minimális és formálisan bizonyitható működésú paramétertől függve, amelyeknek az összes felvehető állapota bizonyitottan stabil.

    Mint már irtam korábban, nem ezekről szól a közös oprendszer, hanem pl a klima vagy a board computer bonyolultabb beállitásairól/lekérdezéséről amihez az ég világon semmi szükség RTOS-re, az a fontos, hogy könnyű legyen kezelni és feljeszteni és nem az, hogy mondjuk minden gombnyomás 30ms alatt válaszoljon és ne esetleg 40ms alatt (mert pl garbage collection fut, persze az is idle-ben). (és cserébe több ezerszeres legyen a fejlesztési költség, lást RTOS alkalmazások követelményei)
  • kvp #12
    "ehhez képest pl a windows ce helyből RTOS."

    A wince is csak time sharing rendszer. A hard realtime rtos kategoriahoz hozzatartozik az orajelre pontosan kiszamithato valaszido es a garantalt idoszeletek biztositasa.

    "Az meg már csak hab a tortán, hogy itt semmi szükség RTOS-re,"

    Azert az osek rendszer tartalmaz olyan modulokat is mint pl. gyujtasvezerles. Itt _szukseg_van_ nagyon pontos valosideju mukodesre es magas szintu megbizhatosagra. (ez egy low level os, nem interface szintu) A .net hasznalatarol csak annyit, hogy ha egy kritikus pillanatban kezd el futni a szemetgyujto algoritmus, akkor az nagyon komoly kovetkezmenyekkel jarhat. Egy jo hard real time felulet nem is fogal le vagy szabadit fel memoriat mukodes kozben (foleg nem implicit modon, mint a java vagy a .net), hanem minden fixen be van huzalozva, beleertve a gui-t is, es a rendszer soha nem fogyhat ki az eroforrasokbol es soha nem futtat korlat nelkuli ido alatt futo algoritmusokat. (tehat minden fuggveny fix min. es max. vegrahajtasi idovel rendelkezik)

    A szorakoztato elektronika lehet barmilyen mas hardver is, amerikaban ez tobbnyire egy slimline ps2 szokott lenni (dvd lejatszo+jatekok+internet), viszont a kritikus vezerlesi funkciokat jelenleg nem lehet egyetlen mai altalanos celu rendszerre sem rabizni. A feladathoz legkozelebb talan a qnx van, ami egy soft realtime rendszer grafikus felulettel. (viszont a komolyabb feladatokra tovabbra is hard realtime kell) Ki az, aki a legzsakok bekapcsolasanal meg meri kockaztatni, hogy egy par masodpercet kessenek, mert az os eppen szemetet gyujtott a ram-bol?
  • eto demerzel #11
    no meg ott les a BD is. a konzolon meg 1§ nagy piros gomb rajta RESET. bar a CTR-ALT-DELETE kombinacio jobb. :)))
  • BStage #10
    "Nem, de van hozzá RTOS patch"

    ehhez képest pl a windows ce helyből RTOS. Az más kérdés, hogy aki ért hozzá az csak mosolyog az RTOS-en, mert az önmagában semmit nem ér, a rá irt alkalmazásoknak kell realtime-ok legyenek. Linuxal semmire nem mész, ha meghekkeled a kernelt némi realtime lehetőséggel.
    Az meg már csak hab a tortán, hogy itt semmi szükség RTOS-re, ugyanis nem itt nem a kritikus részek vezérléséről van szó, hanem egyszerűen a felületről, ahol a vezető beállithat/lekérdezhet dolgokat. Itt az a fontos, hogy könnyű legyen kezelni, könnyű legyen új felületeket irni rá stb. Erre mondjuk a wince .NET-el igencsak jó választás.
  • Dark Angel 666 #9
  • sgbo #8
    Rossz irányba megy az autógyártás. Számítógép, operációs rendszer. Az egész egy vicc. Hová lesz a megbízhatóság ????
    Én részemről örökre maradok a régi kocsiknál, ami nem fog értelmetlen, javíthatatlan hibákat produkálni...
  • Caro #7
    Nem, de van hozzá RTOS patch, ami ha jól tudom tervben van, hogy része lesz a kernelnek, vagy lehet, hogy már benne is van.