SG.hu·

Egységes operációs rendszert az autókba!

A Toyota eredeti elképzeléséből mára egy közös japán projekt épült ki, amely a szigetország kormánya mellett a nagyobb autógyártók támogatását is élvezi. A cél egy közös operációs rendszer kidolgozása, amely számos típusban helyet kaphat.

A Yomiuri Shimbun jelentése szerint a közös projekt a Toyota azon tavaszi elképzeléséből nőtt ki, amely Japánban elsőként fogalmazta meg egy autós operációs rendszer kifejlesztésének szükségességét. Ez leváltaná a speciális, kifejezetten autókba szánt célszoftvereket és alapjául szolgálna azon kiegészítőknek, beépülő funkcióknak, amelyek elvégeznék az egyes feladatokat. A tervek szerint az operációs rendszer még az évtized vége előtt megjelenik.

A közös projekt a Japan Automotive Software Platform Architecture (JasPar) nevet kapta és fő feladata, hogy kidolgozza egy olyan operációs rendszer alapjait, amely sikeresen helytállhat és otthonra találhat számos autótípusban.

A közös cél érdekében a Toyota mellé felsorakozott a Nissan, a Honda, a Denso, illetve a Toshiba, amely szintén részt vesz a fejlesztésben. A gazdasági és kereskedelmi minisztérium jövőre 8,41 millió dollárral támogatja a projektet, a megjelenést pedig a 2009-es pénzügyi év vége előtt tervezik.

A japán projekt azonban nem egyedülálló, hiszen több európai vetélytárs - így például a Mercedes és a BMW - is hasonló platform kidolgozását tűzte ki célul, amelynek prototípusa még jövőre elkészülhet. Mindkét elképzelés szerint az bázisként szolgáló operációs rendszerrel kell kiváltani a speciális célszoftvereket, és a jövőben ezen operációs rendszerek kiegészítőivel, pluginjaival végeztetnék el a különböző feladatokat. Ettől elsősorban az autók árának csökkenését várják - számítások szerint az elektronikai komponensek és a szoftveres háttér a hagyományos típusok gyártási költségének 20 százalékát teszik ki, míg a hibridek esetében ez akár az 50 százalékot is elérheti.

Operációs rendszerek természetesen jelenleg is megtalálhatók az egyes autótípusokban. A BMW például a Windows CE egy változatát alkalmazza az iDrive rendszerhez, amely egyedül kezeli a főbb funkciókat (GPS, HVAC, rádió/CD/DVD stb). A japán és európai projekt révén azonban olyan egységes platformok születhetnek meg, amelyek minimális módosítással otthonra találhatnak számos családban.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© turul162007. 08. 01.. 14:56||#16
"Amibõl senki sem profitálhat majd?"
Tévedés.
Ha már RealTime Linux eset szóba, van hozzá commercial support. Valakinek az adott fealdathoz kell igazítani, valki még biztos profitál a vásárlókon kívül.

Több Real Time változata is van Linuxnak.
-Linux/RT
-RTAI (Hard real time)
-LynxOS
...

Ha jól emlékszem valamelyik autógyár már mondott olyat, hogy pingvint pakol a kocsikba.
© BStage2007. 08. 01.. 13:07||#15
" a hibridekben is gondolom azért 50% az elektronika 20 helyett, mert a klíma beállításai szerteágazóbbak"

nem, dehogy, a hibrideknél biztos a gyújtásvezérlés viszi a pénzt <#vigyor2>
(egyébként a hibridek teli vannak olyan elektronikával ami azt szabályozza, hogy mikor mennyire segitsen be akkuról, milyen finom legyen a váltás a kettõ között, az akkuk kimélése, karbantartás stb-stb)
© lapaleves2007. 08. 01.. 12:38||#14
igen, a hibridekben is gondolom azért 50% az elektronika 20 helyett, mert a klíma beállításai szerteágazóbbak. tegye fel a kezét aki olvasta a cikket. ha jól sejtem minden szirszar beégetett kód licenszére csilliókat pengetnek a gyártók, majd a fogyasztók. ezeket akarják megszüntetni / kiváltani, inkluzíve kritikus rendszerek gondolom. legalábbis egyre inkább.
© BStage2007. 08. 01.. 10:40||#13
ez mind nagyon szép is jó, csak ki beszélt itt gyújtásvezérlésrõl vagy légzsákvezérlésrõl?? Ha te a légzsákkinyilást rábiznád akár qnx-re, akkor nem egészen vagy normális már megbocsáss. A kiritikus rendszerek nem általános célú oprendszeren futnak, hanem célhardveren, minimális és formálisan bizonyitható mûködésú paramétertõl függve, amelyeknek az összes felvehetõ állapota bizonyitottan stabil.

Mint már irtam korábban, nem ezekrõl szól a közös oprendszer, hanem pl a klima vagy a board computer bonyolultabb beállitásairól/lekérdezésérõl amihez az ég világon semmi szükség RTOS-re, az a fontos, hogy könnyû legyen kezelni és feljeszteni és nem az, hogy mondjuk minden gombnyomás 30ms alatt válaszoljon és ne esetleg 40ms alatt (mert pl garbage collection fut, persze az is idle-ben). (és cserébe több ezerszeres legyen a fejlesztési költség, lást RTOS alkalmazások követelményei)
© kvp2007. 08. 01.. 09:39||#12
"ehhez képest pl a windows ce helybõl RTOS."

A wince is csak time sharing rendszer. A hard realtime rtos kategoriahoz hozzatartozik az orajelre pontosan kiszamithato valaszido es a garantalt idoszeletek biztositasa.

"Az meg már csak hab a tortán, hogy itt semmi szükség RTOS-re,"

Azert az osek rendszer tartalmaz olyan modulokat is mint pl. gyujtasvezerles. Itt _szukseg_van_ nagyon pontos valosideju mukodesre es magas szintu megbizhatosagra. (ez egy low level os, nem interface szintu) A .net hasznalatarol csak annyit, hogy ha egy kritikus pillanatban kezd el futni a szemetgyujto algoritmus, akkor az nagyon komoly kovetkezmenyekkel jarhat. Egy jo hard real time felulet nem is fogal le vagy szabadit fel memoriat mukodes kozben (foleg nem implicit modon, mint a java vagy a .net), hanem minden fixen be van huzalozva, beleertve a gui-t is, es a rendszer soha nem fogyhat ki az eroforrasokbol es soha nem futtat korlat nelkuli ido alatt futo algoritmusokat. (tehat minden fuggveny fix min. es max. vegrahajtasi idovel rendelkezik)

A szorakoztato elektronika lehet barmilyen mas hardver is, amerikaban ez tobbnyire egy slimline ps2 szokott lenni (dvd lejatszo+jatekok+internet), viszont a kritikus vezerlesi funkciokat jelenleg nem lehet egyetlen mai altalanos celu rendszerre sem rabizni. A feladathoz legkozelebb talan a qnx van, ami egy soft realtime rendszer grafikus felulettel. (viszont a komolyabb feladatokra tovabbra is hard realtime kell) Ki az, aki a legzsakok bekapcsolasanal meg meri kockaztatni, hogy egy par masodpercet kessenek, mert az os eppen szemetet gyujtott a ram-bol?
© eto demerzel2007. 08. 01.. 07:02||#11
no meg ott les a BD is. a konzolon meg 1§ nagy piros gomb rajta RESET. bar a CTR-ALT-DELETE kombinacio jobb. 😊))
© BStage2007. 07. 31.. 22:51||#10
"Nem, de van hozzá RTOS patch"

ehhez képest pl a windows ce helybõl RTOS. Az más kérdés, hogy aki ért hozzá az csak mosolyog az RTOS-en, mert az önmagában semmit nem ér, a rá irt alkalmazásoknak kell realtime-ok legyenek. Linuxal semmire nem mész, ha meghekkeled a kernelt némi realtime lehetõséggel.
Az meg már csak hab a tortán, hogy itt semmi szükség RTOS-re, ugyanis nem itt nem a kritikus részek vezérlésérõl van szó, hanem egyszerûen a felületrõl, ahol a vezetõ beállithat/lekérdezhet dolgokat. Itt az a fontos, hogy könnyû legyen kezelni, könnyû legyen új felületeket irni rá stb. Erre mondjuk a wince .NET-el igencsak jó választás.
© Dark Angel 6662007. 07. 31.. 20:59||#9
© sgbo2007. 07. 31.. 20:23||#8
Rossz irányba megy az autógyártás. Számítógép, operációs rendszer. Az egész egy vicc. Hová lesz a megbízhatóság ????
Én részemrõl örökre maradok a régi kocsiknál, ami nem fog értelmetlen, javíthatatlan hibákat produkálni...
© Caro2007. 07. 31.. 19:24||#7
Nem, de van hozzá RTOS patch, ami ha jól tudom tervben van, hogy része lesz a kernelnek, vagy lehet, hogy már benne is van.