SG.hu
Az IBM "reflexekkel" bíró autókon dolgozik
Az IBM Research azon igyekszik, hogy a járművek információt cseréljenek az utakkal, más autókkal és a vezetőkkel, hogy csökkentsék a forgalmi dugókat és megelőzzék a baleseteket.
Az IBM bejelentette, hogy kutatást indított annak érdekében, hogy az autókat a forgalmat csökkentő és a baleseteket megelőző technológiákkal lehessen felszerelni. A cég kutatói úttörő kutatást végeznek a járműbiztonsági és a vezetőt segítő olyan technológiák terén, amelyek képesek egymással és az úthálózattal információt cserélni, megfelelő korrekciós műveleteket végezni szükség esetén, és alapvető fontosságú visszajelzéseket biztosítani a vezetők számára, hogy segítsenek megelőzni a veszélyes helyzeteket.
Hasonlóan az automatikus váltókhoz, blokkolásgátló rendszerekhez és sebességszabályozó rendszerekhez, a speciális járművezető-segítő technológiák is a vezető dolgát könnyítik meg azáltal, hogy elvégeznek egyes manuális műveletek a bonyolult vezetési helyzetekben. Az intelligens jármű a környezetétől kapott információ alapján képes lesz reagálni a gyorsan változó helyzetekre, csakúgy, mintha "reflexei" lennének.
Az ilyen elektronikus "reflexek" gyorsabbak az emberi reakcióknál, és lehetővé teszik, hogy a járművek egymáshoz közelebb haladjanak az úton, javítsák a forgalmat, de a biztonság veszélyeztetése nélkül. Az emberek persze továbbra is jobbak maradnak a gépeknél az összetett helyzetek elemzésekor. "Az elv az, hogy mindig a vezető az úr, de további információt kap a helyzetek megítéléséhez" - nyilatkozta Dan Chevion, az IBM haifai kutatólaborjában a kísérleti kutatási projekt kezdeményezője.
Amikor az autó korrigáló műveletet hajt végre, a vezető kaphat visszajelzést, például megváltozik a gázpedál nyomása, vagy valamilyen erő visszacsatolás jelentkezik a kormányon. A vezető ezen felül hallható és látható figyelmeztetéseket is kaphat. A járművek egymással és az úthálózattal is kommunikálnak, információt nyújtanak saját helyzetükről, műveleteikről, valamint a változó környezetről, tehát ha például csúszós utat vagy hirtelen torlódást észlelnek. "Csak a nyugati világban félmilliárd autó van az utakon: nagyszerű lehetőség áll előttünk a forgalom jobb szabályozására és a torlódások csökkentésére" - jegyezte meg Chevion.
Az Egyesült Államokban az autóbalesetek költsége évi 230 milliárd dollárra, Európában pedig 160 milliárd euróra rúg - nem szólva a kórházi kezelések és halálok miatti traumákról. A közlekedési minisztériumok a világ minden országában szeretnék javítani ezeket a statisztikákat.
Az IBM bejelentette, hogy kutatást indított annak érdekében, hogy az autókat a forgalmat csökkentő és a baleseteket megelőző technológiákkal lehessen felszerelni. A cég kutatói úttörő kutatást végeznek a járműbiztonsági és a vezetőt segítő olyan technológiák terén, amelyek képesek egymással és az úthálózattal információt cserélni, megfelelő korrekciós műveleteket végezni szükség esetén, és alapvető fontosságú visszajelzéseket biztosítani a vezetők számára, hogy segítsenek megelőzni a veszélyes helyzeteket.
Hasonlóan az automatikus váltókhoz, blokkolásgátló rendszerekhez és sebességszabályozó rendszerekhez, a speciális járművezető-segítő technológiák is a vezető dolgát könnyítik meg azáltal, hogy elvégeznek egyes manuális műveletek a bonyolult vezetési helyzetekben. Az intelligens jármű a környezetétől kapott információ alapján képes lesz reagálni a gyorsan változó helyzetekre, csakúgy, mintha "reflexei" lennének.
Az ilyen elektronikus "reflexek" gyorsabbak az emberi reakcióknál, és lehetővé teszik, hogy a járművek egymáshoz közelebb haladjanak az úton, javítsák a forgalmat, de a biztonság veszélyeztetése nélkül. Az emberek persze továbbra is jobbak maradnak a gépeknél az összetett helyzetek elemzésekor. "Az elv az, hogy mindig a vezető az úr, de további információt kap a helyzetek megítéléséhez" - nyilatkozta Dan Chevion, az IBM haifai kutatólaborjában a kísérleti kutatási projekt kezdeményezője.
Amikor az autó korrigáló műveletet hajt végre, a vezető kaphat visszajelzést, például megváltozik a gázpedál nyomása, vagy valamilyen erő visszacsatolás jelentkezik a kormányon. A vezető ezen felül hallható és látható figyelmeztetéseket is kaphat. A járművek egymással és az úthálózattal is kommunikálnak, információt nyújtanak saját helyzetükről, műveleteikről, valamint a változó környezetről, tehát ha például csúszós utat vagy hirtelen torlódást észlelnek. "Csak a nyugati világban félmilliárd autó van az utakon: nagyszerű lehetőség áll előttünk a forgalom jobb szabályozására és a torlódások csökkentésére" - jegyezte meg Chevion.
Az Egyesült Államokban az autóbalesetek költsége évi 230 milliárd dollárra, Európában pedig 160 milliárd euróra rúg - nem szólva a kórházi kezelések és halálok miatti traumákról. A közlekedési minisztériumok a világ minden országában szeretnék javítani ezeket a statisztikákat.