Napi Online

Autók párbeszéde segíti a vezetőt

Bár ma még nem alapfelszereltség egy autóban, de a General Motors arra törekszik, hogy a tulajdonában lévő márkáknál - a Cadillac-, a Chevrolet-, az Opel- és a Saab-modellekben - mielőbb a hétköznapi autózás elengedhetetlen kelléke legyen a V2V technika.

Hivatalosan "járműközi kommunikációnak" nevezték el a General Motors (GM) fejlesztői a V2V (vehicle-to-vehicle) technikát, melynek alkalmazásával az autók információt cserélnek egymással, s ezzel nemcsak a vezető "munkáját" segítik, hanem a baleset-megelőzéshez és a biztonságosabb közlekedéshez is hozzájárulnak. A rendszer lényege: meglévő eszközöket, kisebb berendezéseket - például a hétköznapokban már bevált mikroprocesszorokat, GPS-vevőt és drót nélküli lan-modult - építenek a járműbe, amelyek a balesetveszélyes közlekedési szituációkat felismerik, s a baj megelőzése érdekében különféle jelzéseket adnak, illetve közvetítenek a vezetőnek.

A V2V-eszközök információt cserélnek a járművek pozíciójáról, sebességéről, s ezeket az adatokat összevetve felmérik, hogy bajba kerülhetnek-e az autók, illetve utasaik. Ilyen mindennapos helyzet lehet, ha a másik autó például oldalról, egy rosszul belátható irányból érkezik vagy a sávváltoztatásra készülő vezető a visszapillantó tükör holttere miatt nem látja idejében, hogy egy jármű közeledik. A ráfutásos ütközéseket teszi elkerülhetővé azáltal, hogy az úton - akár egy beláthatatlan kanyar végén - valami miatt álló, veszteglő járműről figyelmeztetést ad, sőt a vészfékezést is megteszi a vezető helyett.

Akkor is jelez, ha hátulról túl gyorsan közeledik egy jármű, ilyenkor a vészvillogót kapcsolja be, egyúttal a nagy sebességgel érkező járműben is beindul a vezetőt figyelmeztető jel. Ez lehet hangjelzés, szöveges üzenet vagy az ülés rezgése. Útkereszteződésnél idejében felismeri a V2V-rendszer, hogy összeütközhet két olyan autó, amelyek vezetői még nem látják egymást, ilyenkor az autó nem pusztán figyelmeztet, hanem szükség esetén fékez is. Szintén működésbe lépnek a figyelmeztető eszközök, ha például útépítés vagy csőtörés, esetleg egy műszaki hiba miatt álló autó miatt útakadály keletkezik, amit a vezető a nagy távolság - esetleg a rossz látási viszonyok miatt - miatt még nem észlelhet.

Ám a V2V-rendszer nem helyettesíti az embert, csak abban segít, hogy - Hans-Georg Frischkorn, a GM Global Electrical Systems szakigazgatója szerint: "hatodik érzékként" - kibővítse, időben is közelebb hozza az észlelési területét, anélkül, hogy zavarná vagy átvenné a vezető hatáskörét. Ezzel még időben érzékelhető a balesetveszélyes helyzet, amit - a jelzések alapján észlelve - a vezető elkerülhet.

A V2V-rendszer tehát kész, működtethető és számos teszt alapján a gyakorlatban is bevált, elvben tehát már a hétköznapi közlekedésben is szolgálhatná az autósokat. Erre eddig 15 autógyár, valamint az elektronikai készülékgyártók és a telekommunikációs szolgáltatók készen állnak, de a technika, a rendszer összehangolásához, minden érintettre történő kiterjesztéséhez még hiányzik az európai uniós szabályozás, szabványosítás. Erre, illetve a V2V-rendszer hétköznapi használatára - a mostani becslés szerint - legalább öt évet kell várni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Blacktom #4
    Hát, reménykedjünk, hogy hamar elterjed
    És más dolgokra is lehetne használni, kiegészíthetné a GPS-t információkkal, például hol van dugó, melyik utat zárták le
    és nem feltétlenül csak kocsikban lehetne ilyen, hanem ha lezárnak egy útszakaszt akkor kitesznek egy jeladót, és a kocsid tudni fogja, hogy arra nem lehet menni, vagy egy parkolóház jelezné, hogy csak a második emeleten van csak hely
  • Csaba42 #3
    Hát igen, pont az a lényege, hogy minden autóban benne legyen. Épp ezért szerintem a már megvásárolt autókba is bele lehet építetni. Én személy szerint nagyon örülök ennek a kezdeményezésnek. Ha már az emberek képtelenek felfogni, megérteni, hogy óvatosan vezessenek, akkor az autóknak kell okosabbnak lenniük az embereknél, hogy megelőzhetőek legyenek ezek az értelmetlen balesetek. Borzasztó, hogy mennyire felelőtlen és primitív tud lenni egy ember, képes megölni a sjaát fajtársát csak azért, mert száguldani, sportosan vezetni akar, hogy vagány, kemény csávónak/csajnak tűnjön... vagy csak ennyire hülye és szemét?
  • Cat #2
    Kezdetben biztosan, aztán majd leszivárog. De biztosan gyorsabban, mint a légzsák meg a kipörgésgátló, hiszen ennek akkor van értelme, ha minden autóban benne van.
  • Chriss745 #1
    Nekem most volt egy ilyen balesetem, hátulról belém jöttek nyílt uton, nem figyelt a vezető. Ha ilyen lett volna bent a kocsikban, biztos elkerültük volna.

    Jó lenne az ilyen alapferszereltségben minden autóban, de attól félek ez csak a 10.000.000-ás kocsikban lesz beépítve. :(