Berta Sándor

Robotautót fejlesztett ki a Stanford Egyetem

A jármű már túl van az első sikeres teszteken és elindul a novemberben megrendezendő DARPA Urban Challenge 2007 versenyen.

A Stanford Egyetem kutatói által kifejlesztett Volkswagen Passat típusú gépkocsi a szakemberektől a Junior fantázianevet kapta és képes részt venni a mindennapos városi forgalomban éppúgy, mint kikerülni a legkülönbözőbb akadályokat és betartani az összes amerikai közlekedési előírást.

"Mindannyian tudjuk, hogy a személygépkocsik minden fejlesztés ellenére még mindig nem elég biztonságosak. Évente az Egyesült Államokban csak közlekedési balesetekben több mint 42 000 ember hal meg, világszerte pedig egymillióan. Emellett a mai autók nem eléggé hatékonyak, dugókat okoznak és a vezetőknek még a hosszú szakaszokon is mindig koncentrálniuk kell. Az intelligens autók alapvetően fogják megváltoztatni mindezt és a társadalmunkat" - jelentette ki Sebastian Thrun, a Stanford Egyetem informatikai professzora és a Junior csapat vezetője.

Az egyetem két évvel ezelőtt Stanley nevű járművével már megnyerte a DARPA Grand Challenge versenyt, amelyben a robotautóknak sivatagi körülmények között kellett bizonyítaniuk. A gépkocsit több GPS- és lézerszenzorral, egy kamerával és más eszközökkel szerelték fel, hogy biztosítsák sikeres célba érkezését. A Junior a Stanley továbbfejlesztett változata.


Az autó közelében lévő objektumok és akadályok távolságát nyolc úgynevezett LIDAR-rendszer méri. Az egyik lézeres egységet a Junior tetején helyezték el, hatótávolsága 100 méter, egy másik LIDAR kizárólag az utat, a talajt és az útfestéseket figyeli. Egy harmadik eszköz panorámaképeket készít a környezetről. A befutó adatokat két, egyenként 2,3 GHz-es órajelű négymagos Intel processzorra épülő fedélzeti számítógép dolgozza fel. Egyúttal ezek a készülékek irányítják a járművet. A Junior aktuális pontos helyzetének és a haladási irányának a meghatározásért egy GPS-vevőből és más szenzorokból álló rendszer felel. A fedélzeti egység 30 centiméteres pontossággal végzi el a feladatát.

A fedélzeti számítógépek megbirkóznak a kereszteződések és más gépkocsik jelentette közlekedési helyzetekkel. A Junior a valószínűségszámításra épülő 500 különböző algoritmus segítségével tájékozódik a környezetében és hozza meg az aktuális döntéseit. Maga a döntéshozatal folyamata csupán 300 milliszekundumig tart. Ez pont elég az autó lefékezésére, a sávváltásra, amennyiben egy másik jármű túlzottan megközelítené a robotgépkocsit.

Az első tesztek mindenesetre bíztatóak, Junior minden feladatot sikeresen elvégzett. Az első kísérletben 20 mérföld/órás sebességről kellett lefékeznie, a másodikban meg kellett állnia a stoptábláknál, meg kellett fordulnia és ki kellett kerülnie a felbukkanó akadályokat. A végső tesztekre októberben kerül sor. Amennyiben a jármű azokon is sikeresen szerepel, úgy elindulhat november 3-án a DARPA Urban Challenge 2007 versenyen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bippo #39
    Lelépő gyalogos nem probléma. Gyorsabb a reakcióideje, mint az embernek, és szerintem ez az eset benne is van az 500-as valószínűségi keretben.
  • chuky123 #38
    A kátyukerülgetésére én is kiváncsi lennék :)
    Vagy hetente futóműcsere
  • ProClub #37
    Nem értem az érveket, ez a kocsi pont arra lesz kifejlesztve, hogy emberi vezetőkkel együtt tudjon működni.

    Az egyetlen igazi probléma, amit itt látok (a lelépő gyalogosokon stb kívül) az az, hogy ha a GPS-t katonai okokból megint zavarják, akkor oda a 30 centis pontosság...
  • Cumi #36
    Azert egy videot megneznek rola. Kivancsi vagyok mennyire "dinamikus". :)

    Nameg ott mit csinal ahol nincs rendesen felfestve valami? Mert az ember azert konnyen kitalalja hogy mi a helyes, vagy legalabbis megoldja valahogy a helyzetet altalaban.
  • halgatyó #35
    Az aggodalmadat értem.
    Ez a fajta aggodalom nem újkeletű, a technikai újítások megjelenésekor.

    Meggyőződésem, hogy a munkanélküliséget NEM a technika fejlődése okozza. A gépeket ki kell fejleszteni, le kell gyártani, szükség van karbantartásra és javításra. Az utóbbiakat is meg kell tanulni, az se megy pár perc alatt. Ezek nagyon munkaigényes dolgok, én nulladik kézből tudom, magam is szervizes vagyok.

    A munkanélküliséget, a hajléktalanságot, a koldusok tömegét, a bűnözést, stb. a rossz társadalmi szervezés okozza. Ezt a vonalat hadd ne ragozzam tovább. De az igazi felelősöknek is kényelmesebb a technikai civilizációra mutogatni a saját alkalmatlanságuk helyett, miközben mindkét kezük hangsebességgel mozogva tömi a zsebüket... Sok kisembernek pedig, akik nem tudják (vagy inkább nem akarják) megérteni az új eszközök működését, lélektanilag szükséglet hogy ezen eszkzözöket elutasítsák. Ez már pszihológia, de igen erősen hat a társadalomban.
  • assdf #34
    Na igen, épp tegnap hallottam hogy a motorosok szeretnének maguknak egy 1 méteres sávot belül hogy nyugodtan közlekedjenek. Ezzel két bajom van:
    1,ugye a multkori motoros baleset nem azért következett be mert nem volt 1 méteres sáv, hanem mert az idióta 150el száguldott záróvonalat átlépve kanyarba előzve...

    2,a magyar utak elfogadhatatlan állapotban vannak. Mifelénk vidéken olyanok az utak, hogy a külső szélektől kb. 1 méterre beljebb kell haladni (magyarán az utközepén) hacsak nem akar az ember egy kerékterést magának. Megnéznék én egy ilyen autót amint a kátyúk között navigál mindezt úgy hogy közben szabályos is maradjon és lendületet se vesszen. (főleg olyan helyen ahol még csak a felezőcsik sincs felfestve...)
  • racingp #33
    A taxisokról: ha már úgyis megoldható, hogy ilyen autók rohangáljanak, akkor nem lesznek taxisok. Telefonon hívsz egy kocsit, vagy emilben, megjön az ótó, bankkártyáról fizetsz a kocsi megy tovább. Nem a taxisokat védem, de ez is több ezere állás akár csak idehaza, nemhogy a világban. Nem kell kamionsofőr, nem kell parkolóőr(robot parkolók), nem kell egyáltalán ember, a robotok ellesznek, csak minek?
    Nem vagyok a technika elle, én is használom, de azért ne zárjuk ki minden területről az embert.
    A magyar utakról: kédezem én ha ez az autó az útfestéseket figyeli és az alapján bármit is következtet, hát itthon nagy gondban lenne, talán csak az autópálya bizonyos szakaszain nem.
    Bocs a kirohanásért, és a helyesírási hibákért.
  • halgatyó #32
    Nem is szólva a túl fiatal vagy túl idős emberekről (bár az előbbiek még elboldogulnak futva is:-))
  • halgatyó #31
    Minden találmánnyal, még egy robotizált autóval is lehet élni és lehet visszaélni.

    Nézzük a jó példát: sok embertársunk valamilyen betegsége (csökkent látóképesség, súlyos epilepszia, stb.) nem vezethet autót. Az autóvezető robot számukra biztosíthatná az emberhez méltó életet, nem kiszolgáltatva a taxis pofátlanságnak és áraknak.
  • halgatyó #30
    Ezt jobb ha nem hangoztatod, már így is túl sokat harcolnak egyesek az autósok ellen.
    Ezzel persze abalesetek száma nem csökken, de leszarják, sőt örülnek neki, mert minden baleset újabb ürürgy nekik hogy miért kell az embereket megfosztani a mozgásszabadásguktól.

    Persze lehetne értelmesen és emberségesen is közleíteni a dologhoz, de hidd el, nem az lesz. Az eddigi tapasztalataim nem erre mutatnak. Valakiknek nagyon útban vannak az emberi életszínvonalat kívánó embertömegek.