Hunter
Nyílt forrás az autógyártásban is
A gépjármű tervezésbe is betörni látszik az, ami sikerre vitte a Linuxot vagy a Mozillát, az open source mozgalom.
A nyílt forrású fejlesztés lényege, hogy bárki másolhassa, módosíthassa, újra felhasználssa egy technológia amúgy titkos információit anélkül, hogy jogdíjat fizetne az eredeti fejlesztőknek. Az autó tervezésben ezt az irányvonalat egy ex-BMW alkalmazott, Markus Merz igyekszik megvalósítani Open Source Car, röviden Oscar elnevezésű projektjével, melynek célja hogy összehozza a szabadidejükben webes fórumokon ténykedő mérnököket, autótervezőket és más szakértőket a gépjárművek konstrukcióinak javítását szolgáló ötleteik megosztására, csereberéjére vagy akár egységbe kovácsolására.
Az eddigi nyílt forrású projektekkel szemben az Oscar nem egy szoftver, hanem egy hardver alakítgatását teszi lehetővé. A koncepció autó főhadiszállása egy weboldal, melyen a résztvevők viszonylag könnyen, mindössze néhány egyszerű szabály figyelembe vételével dolgozhatnak, ötleteiket pedig egy négy főtémakörbe rendezett fórumon beszélhetik meg.
A számtalan koncepcióterv egyike
Az első témakör az integráció, ami felöleli a tervezés, az összeszerelés és a terjesztés folyamatát. A második a modulokkal foglalkozik, itt kerülnek megvitatásra a karosszériával, motorral és a biztonsági rendszerekkel kapcsolatos ötletek. A következő kategória az eszközöké, ahol a számítógépes tervezőeszközöké és szimulációké a főszerep. Az utolsó kategória elnevezése a hálózat, itt köttethetnek meg az esetleges társulások. A fórumokat technikusok vezetik, biztosítva, hogy a legjobb ötletek kerüljenek be a modellezésbe és a tesztelésbe, ahonnan bárki - beleértve az autógyártókat is - megépítheti az adott modellt.
Jelen állás szerint a jármű négyajtós lesz, méreteit tekintve megközelítőleg 4,3 méter hosszú és 1,8 méter széles, elektromos motorja pedig elvileg 144 km/h végsebesség elérését teszi majd lehetővé. A projektben résztvevők szerint az egész lényege és mozgatórugója, hogy az emberek mindezt kedvtelésből csinálják és szabadjára engedhetik kreativitásukat, ami sokszor többet ér mint a fejlesztésekbe ölt milliók. Többségünkben ott lakozik a vágy, hogy ötleteikkel hozzájáruljunk különböző innovatív tervezetekhez, különösen ha ezt amúgy munkaterületünk nem teszi lehetővé.
Persze az open source autónak akadnak korlátai egy hasonló szoftverrel szemben. Kivitelezéséhez már komoly anyagiak is szükségeltetnek, ilyen a prototípus megépítése, majd a szabványoknak való megfeleltetés, különös tekintettel a töréstesztekre.
A nyílt forrású fejlesztés lényege, hogy bárki másolhassa, módosíthassa, újra felhasználssa egy technológia amúgy titkos információit anélkül, hogy jogdíjat fizetne az eredeti fejlesztőknek. Az autó tervezésben ezt az irányvonalat egy ex-BMW alkalmazott, Markus Merz igyekszik megvalósítani Open Source Car, röviden Oscar elnevezésű projektjével, melynek célja hogy összehozza a szabadidejükben webes fórumokon ténykedő mérnököket, autótervezőket és más szakértőket a gépjárművek konstrukcióinak javítását szolgáló ötleteik megosztására, csereberéjére vagy akár egységbe kovácsolására.
Az eddigi nyílt forrású projektekkel szemben az Oscar nem egy szoftver, hanem egy hardver alakítgatását teszi lehetővé. A koncepció autó főhadiszállása egy weboldal, melyen a résztvevők viszonylag könnyen, mindössze néhány egyszerű szabály figyelembe vételével dolgozhatnak, ötleteiket pedig egy négy főtémakörbe rendezett fórumon beszélhetik meg.
A számtalan koncepcióterv egyike
Az első témakör az integráció, ami felöleli a tervezés, az összeszerelés és a terjesztés folyamatát. A második a modulokkal foglalkozik, itt kerülnek megvitatásra a karosszériával, motorral és a biztonsági rendszerekkel kapcsolatos ötletek. A következő kategória az eszközöké, ahol a számítógépes tervezőeszközöké és szimulációké a főszerep. Az utolsó kategória elnevezése a hálózat, itt köttethetnek meg az esetleges társulások. A fórumokat technikusok vezetik, biztosítva, hogy a legjobb ötletek kerüljenek be a modellezésbe és a tesztelésbe, ahonnan bárki - beleértve az autógyártókat is - megépítheti az adott modellt.
Jelen állás szerint a jármű négyajtós lesz, méreteit tekintve megközelítőleg 4,3 méter hosszú és 1,8 méter széles, elektromos motorja pedig elvileg 144 km/h végsebesség elérését teszi majd lehetővé. A projektben résztvevők szerint az egész lényege és mozgatórugója, hogy az emberek mindezt kedvtelésből csinálják és szabadjára engedhetik kreativitásukat, ami sokszor többet ér mint a fejlesztésekbe ölt milliók. Többségünkben ott lakozik a vágy, hogy ötleteikkel hozzájáruljunk különböző innovatív tervezetekhez, különösen ha ezt amúgy munkaterületünk nem teszi lehetővé.
Persze az open source autónak akadnak korlátai egy hasonló szoftverrel szemben. Kivitelezéséhez már komoly anyagiak is szükségeltetnek, ilyen a prototípus megépítése, majd a szabványoknak való megfeleltetés, különös tekintettel a töréstesztekre.