Hunter

Nyílt forrás az autógyártásban is

A gépjármű tervezésbe is betörni látszik az, ami sikerre vitte a Linuxot vagy a Mozillát, az open source mozgalom.

A nyílt forrású fejlesztés lényege, hogy bárki másolhassa, módosíthassa, újra felhasználssa egy technológia amúgy titkos információit anélkül, hogy jogdíjat fizetne az eredeti fejlesztőknek. Az autó tervezésben ezt az irányvonalat egy ex-BMW alkalmazott, Markus Merz igyekszik megvalósítani Open Source Car, röviden Oscar elnevezésű projektjével, melynek célja hogy összehozza a szabadidejükben webes fórumokon ténykedő mérnököket, autótervezőket és más szakértőket a gépjárművek konstrukcióinak javítását szolgáló ötleteik megosztására, csereberéjére vagy akár egységbe kovácsolására.

Az eddigi nyílt forrású projektekkel szemben az Oscar nem egy szoftver, hanem egy hardver alakítgatását teszi lehetővé. A koncepció autó főhadiszállása egy weboldal, melyen a résztvevők viszonylag könnyen, mindössze néhány egyszerű szabály figyelembe vételével dolgozhatnak, ötleteiket pedig egy négy főtémakörbe rendezett fórumon beszélhetik meg.


A számtalan koncepcióterv egyike

Az első témakör az integráció, ami felöleli a tervezés, az összeszerelés és a terjesztés folyamatát. A második a modulokkal foglalkozik, itt kerülnek megvitatásra a karosszériával, motorral és a biztonsági rendszerekkel kapcsolatos ötletek. A következő kategória az eszközöké, ahol a számítógépes tervezőeszközöké és szimulációké a főszerep. Az utolsó kategória elnevezése a hálózat, itt köttethetnek meg az esetleges társulások. A fórumokat technikusok vezetik, biztosítva, hogy a legjobb ötletek kerüljenek be a modellezésbe és a tesztelésbe, ahonnan bárki - beleértve az autógyártókat is - megépítheti az adott modellt.

Jelen állás szerint a jármű négyajtós lesz, méreteit tekintve megközelítőleg 4,3 méter hosszú és 1,8 méter széles, elektromos motorja pedig elvileg 144 km/h végsebesség elérését teszi majd lehetővé. A projektben résztvevők szerint az egész lényege és mozgatórugója, hogy az emberek mindezt kedvtelésből csinálják és szabadjára engedhetik kreativitásukat, ami sokszor többet ér mint a fejlesztésekbe ölt milliók. Többségünkben ott lakozik a vágy, hogy ötleteikkel hozzájáruljunk különböző innovatív tervezetekhez, különösen ha ezt amúgy munkaterületünk nem teszi lehetővé.

Persze az open source autónak akadnak korlátai egy hasonló szoftverrel szemben. Kivitelezéséhez már komoly anyagiak is szükségeltetnek, ilyen a prototípus megépítése, majd a szabványoknak való megfeleltetés, különös tekintettel a töréstesztekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #92
    Látom nem sokat vezettél még.

    "Én a kényelmészeti marhaságokat tartom fölöslegesnek."

    Ez részben izlés dolga, de sok "kényelmi" dolog egyben hasznos, sőt a biztonságot növeli.

    "Pl ülésfűtés..."

    Ok, ez nekem sem kell. Bár volt már rá példa, hogy használtam, mert nagyon hideg volt. De el tudom képzelni, hogy aki fázós, annak jobban kellhet.

    "Tempomatról már szóltam,csak embambul az ember"

    Próbálj meg több órát vezetni autópályán. Egyébként a jobb kocsikban automatikus távolságtartás is jár hozzá, úgyhogy neked csak kormányozni kell.

    "De például kinek szakad le a keze ha tekerni kell az ablakot?"

    Próbáltad vezetés közben? Vagy pláne a céges parkolóbol kiállásnál, amikor fordulsz be a sorompóhoz, miközben keresed elő a kártyádat, és húzod le az ablakot, hogy a leolvasóhoz hozzáférj. Ha 3 kezed van talán megy tekerős ablakkal is.

    " Tolatóradar...tessék rutint szerezni a kocsival és hátrafordítani a fejet ha kell."

    Ismét a tapasztalatlanság. A nagyobb modern kocsikból nem lehet rendesen kilátni hátra. Ez nem rutin kérdése. Persze ha valaki igazán jó, akkor saccra egész jól be tüdja lőni, és a külső tükröket is lehet használni, de a nem profi soffőröknek csak a tolatóradarral van esélye (gondolkodj szőkében). Egyszer kell kicsit jobban elvéteni a távolságot, és máris többe kerül a javítás, mint a tolatóradar.

    "A személyautók teljesítményéhez bőven elég a manuális váltó. Egy Corsába vagy egy VW-be könyörgöm minek versenytechnika?"

    Az automata váltó nem verenytechnika. Pont hogy a manuális jobb versenyzésre (no meg a DSG). Én jobban szeretem a manuális váltót, de ez szerintem izlés kérdése.
  • SHARK13 #91
    Még mindig félreértetek engem. A biztonságot szolgáló dolgok kellenek. Én a kényelmészeti marhaságokat tartom fölöslegesnek. Azoktól csak drágább lesz a gép és semmi értelmük. Pl ülésfűtés...bazz ha bekapcsolod a rendes fűtést meleg levegő jön az utastérbe. Akkor a segged alatt sem lesz hideg. Tempomatról már szóltam,csak embambul az ember és kész a baleset. De például kinek szakad le a keze ha tekerni kell az ablakot? Tolatóradar...tessék rutint szerezni a kocsival és hátrafordítani a fejet ha kell. A személyautók teljesítményéhez bőven elég a manuális váltó. Egy Corsába vagy egy VW-be könyörgöm minek versenytechnika? Szóval ennyit erről.
    A HÉV bérletek áremelkedése engem nem érint,de felháborít. Gyurcsányékat meg kéne ölni,a jelenlegi ellenzékkel együtt,mindenkit. Kitakarítani az ország "vezetését". Erről már írtam valahol korábban.
  • Epikurosz #90
    Az Octavia 2 tényleg jó, különösen az ASR-t irigylem, meg az 1.6-os motort, mer nekem csak 1.4 van.

    Apropó, egy örömhír buszozóknak, vonatozóknak: az Indexen olvastam, hogy aki Gödöllőről ingázik be Pestre, havonta 20 ezer forintot kell leperkálnia bérletre. Jó, mi?

    shark13:
    "Vezettél te már Trabantot? Na az egy igazi autó! Semmi felesleges buziság,az ember és a gép eggyé válik!"
    Azért remélem nem váltál teljesen eggyé a trabival. úgy nem lehet cápáskodni. :-)
  • BiroAndras #89
    Abból kimaradtam, de zsigulit, meg régi skodát vezettem. Nekem jobban tetszik a sajátom. Ugyan olyan jó vezetni, csak egy csomó pluszt tud. Pl. a szervókormány, meg szervófék, meg ABS, meg ASR nagyon kellemes dolgok. Meg a légzsákok is jól jönnek adott esetben. És még hosszan sorolhatnám a pozitív tulajdonságait. Ami még kiemelendő: nagyon csendes, gyors (210-ig felmegy), kiváló a felfüggesztése (a macskakövet is alig érzed).
    Az egyetlen dolog, amit kicsit sajnálok, hogy csak 1.6-os a motor.
  • SHARK13 #88
    kedves Biroandras!
    Vezettél te már Trabantot? Na az egy igazi autó! Semmi felesleges buziság,az ember és a gép eggyé válik!
  • Epikurosz #87
    No, az enyém olcsóbb, de jobbna hangzik a neve (Honda City)
    "Mi bajod a kézi váltóval? "
    Az, hogy már tönkretettem a váltóban a bolyóművet egyszer. Nem könnyű, de ha valaki igyekszik, akkor lehetséges. Sajnáltam plusz 300 ezeret, ennyivel lett volna többe az automata váltós változat. A hajam kellene kitépni, nem mást. No, mindegy, még megtartom 1- évet, oszt eladom, és váltok Civicre vagy inkább Toyota RAV4-re.
    Én imádom a technikát, a kényelmet, a high-techet. Ha pénzem lenne, akkor páncélautót vennék (Olaszliszka:-).
  • BiroAndras #86
    "Automata klíma is tök nagy hülyeség. Majd én megmondom mikor milyen meleget akarok a kocsiban,ne a gép döntsön helyettem."

    Hülyeséget beszélsz. Az automata klímánál épp azt kell megmondanod, hogy hány fokot szeretnél. A manuálisnál meg azt állítod, hogy milyen meleget/hideget fújjon és milyen erősen.
  • BiroAndras #85
    "Nos, amíg nem vót ótóm, addig ugyan nagy bajjal, de bementem teszem azt Bp. belvárosába, és néztem ilyenkor karácsonykor a kirakatokat és a szépembereket, meg sétáltam kifulladásig. Ha pedig elfáradtam, akkor bizony beültem egy kávéra, forralt borra (!), kolbászra.
    Öregem, most elmegyek ótóval a belvárosba, elvesztegetek a dugókban (forgalmi, nem más!) 30 minutumot, körözök cirka 30 percet amíg találok parkolóhelyet, és fizetek 3 órácskára pld. 800 forintot. Közben, utána, örüljek, hogy nem koccantam, nem jöttek nekem stb. Ha végeztem a gyors bevásárlással - séta? ugyanmár, arra végképp nincs idő - akkor sietni a parkolóba, és kezdődik elölről a hercehurca."

    Alapvetően rosszul közelíted meg a problémát. A kocsi nem sétálásra és nézelődésre való, hanem hogy elvigyen A-ból B-be. A belvárosba meg ne kocsival menj, hanem gyalog, vagy BKV-val. Parkolj le valahol, ahol még lehet (pl. bevásárló központ parkolója), oszt onnan sétálj. Bár, ha ismered a járást, akkor a belvárosban is el lehet boldogulni.
    Összességében még mindíg gyorsabb és kényelmesebb, mint kocsi nélkül. Én próbáltam mindkét verziót, úgyhogy tudom.

    "Egy nagy szar mindegyik. Rendes kocsi 15 milkánál kezdődik."

    Nagy tévedés. Csak oda kell figyelni. Én 4.4 milláért (+400K kamat) vettem kocsit (Skoda Octavia II), és tökéletesen elégedett vagyok vele. Minden van benne ami kell, megy rendesen, kifogástalan a minősége, szervízt csak olajcserénél lát, és még szép is. Ja, és hatalmas csomagtartója van, amit szintén imádok.

    "Soha nem értettem, hogy miért gyártanak még kézi sebváltós kocsikat"

    Mi bajod a kézi váltóval?
  • BiroAndras #84
    "-hűtött kesztyűtartó/doboz (egy darab légvezető cső?)"

    Azért azt a csövet be kell tervezni, és meg kell csinálni. Nem nagy dolog, de azért nem is triviális.

    "-LED-es hátsólámpák (semmivel sem drágább mint a rendes izzós, és örökéletü)"

    Nem értek hozzá, de szerintem a megfelelő fényerejű ledek nem olcsók.

    "-automata elektromos ablak (szinte csak a luxus kategóriában automata alapból mindkét oldalon pedig ez aztán tényleg semmibe kerül)"

    Ez azért már széria egy ideje, legfeljebb hátul nem, de oda nem is olyan fontos. Egyébként meg az erős túlzás, hogy semmibe se kerül, hiszen be kell építeni egy motort, plusz a vezérlést.

    "-tempomat (több százezres extra, de ma az elektronikus gázpedálok idejében csak két sor lenne a programban meg egy kapcsoló)"

    Nagyon rég volt többszázezres. Ma asszem 30-50 ezer körül adják, ami lényegében a vezérlő kert takarja, mivel a számítógépben alapból benne van.

    Egyébként az extrák azért extrák, hogy azon nagyot kasználjanak, míg az alapáron csupán pofátlan nagy nyereségük van (ha csak nem alkudozol, amikoris pillanatok alatt százezreket engednek).
  • BiroAndras #83
    "Azt hiszed, hogy megkönnyíti az életed, de közben rengeteg időt elrabol a betanulás, a szervizelés, stb."

    Hát pedig pont hogy megkönnyíti. Nem csak időről van szó (azt is spórolok vele még a tanulást és szervízt beleszámolva is), hanem a kényelemről, és a szabadságról. Hogy csak egy aktuális példát mondjak, az öcsémmel karácsonyra hazamentünk (Bp->Szeged), és vittük magunkkal a gépeinket (plusz egy leselejtezett 40 kilós CRT moncsit). Ez kocsival úgy néz ki, hogy eldöntjük, hogy akkor most indulunk, bedobáljuk a cuccost, gázt neki, oszt másfél óra múlva szegeden kipakulunk. Vonattal helyből minimum duplája a menetidő (ha egyáltalán kapsz jegyet), de inkább több (és nem is akkor indul, amikor te szeretnéd). És esélyed sincs 2 komplett számítógépet (plusz egyéb csomagokat) felcuccolni (meg előtte a tömött villamoson...). Arról nem is beszélve, hogy ki akar sok százezer Ft értékű érzékeny elektronikát egy több megawattos elektromotor mellé tenni több órára.
    És ez csak egy példa a millióból.