Hunter

A briteké a leggyorsabb dízel

Egy brit jármű átadta a múltnak a több mint 30 éve fennálló dízelmotorral elért sebességrekordot.

A JCB által épített autó két gyorsulási kísérlet átlaga szerint óránkénti 529 kilométeres sebességet ért el, amit kedden a Nemzetközi Automobil Szövetség is hitelesített. Szerdán azonban ezt is sikerült felülmúlniuk, az újabb két kísérlet átlaga 563,418 km/h lett, a legnagyobb elért sebesség pedig 588,664 km/h-ra szökött fel.


A jármű...

Ha ismerős lenne a JCB logó ne csodálkozzunk: a staffordshire-i cég munkagépekben utazik, ezért némileg meglepő, hogy a teljesítmény helyett most a sebességre összpontosítottak, melyet jól példáz, hogy a 7 méter hosszú, Dieselmax névre keresztelt járművüket egy vadászpilótára bízták. A sebességrekordot a Királyi Légierő pilótája, Andy Green kötelék parancsnok érte el, aki korábban - mindeddig egyedüliként - már hangsebességgel is autózott. 1997-ben a Thrust SSC nevű géppel 1227 km/h sebességet ért el, így nem nevezhető járatlannak a sebességcsúcsok megdöntésében.


... és a helyszín

A Dieselmaxot - ami végülis a JCB elnökének, Sir Anthony Bamfordnak az agyszüleménye - két turbófeltöltős JCB444 dízelmotorral szerelték fel. A csúcsdöntésre az Egyesült Államokban, a Utahban fekvő Bonneville sósivatagban került sor. A csapat egy hetet töltött el a sivatagban teszteléssel, melyeket csak a kora reggeli órákban lehetett lebonyolítani, mivel napközben a hőmérséklet már jelentősen meghaladja a 40 Celsius fokot. A lenyűgöző tájat kifejezetten a csúcssebességek kiautózására használják, legutóbb a Formula-1-es Honda csapat és a dél-afrikai Alan van der Merwe próbálkozott új rekord felállításával - természetesen ez saját kategóriájukon belül értendő -, ők 400,459 km/h-ig jutottak.

A korábbi dízel hajtóművel elért rekordot még 1973. augusztusában jegyzeték fel, ez 380 km/h volt. Green a csúcsdöntés után büszkén nyilatkozott, dicsérve a brit mérnököket és a dízel erőforrást. Az ünnepléshez csatlakozott a projekt vezetője, dr. Tim Leverton is, aki szerint mind a Dieselmax, mind a JCB szakemberei várakozáson felül teljesítettek. Tehát mindenki maradéktalanul elégedett volt, Sir Anthony is elérte célját, sikerült népszerűsítenie erőforrásait.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sudyke #54
    A swifteknek gyarilag van 185 km/h max sebesegnek beirva... Nekem ezerocsi swiftem van, as azzal (GPS-el merve) 210km/h-at mentem!
  • Professzore #53
    Szevasztok!

    Köszönöm szépen a felvilágosítást! Komolyan.

    Akkor maradok egyelőre a dízel felé vezető úton. :-)


    Prof(esszore)
  • Epikurosz #52
    Ajánlom figyelmetekbe az a2 (http://www.auto2.hu) legutóbbi számát. Két cikk is van benne az üzemanyagcellás autókról (tehát olyan autók, amelyek hidrogénnel üzemelnek, és vízpárát eregetnek ki a kipufogócsövön szennyező anyagok helyett). Egy-egy ilyen autó potom 1 millió dollár, kb. 2012 körül lemegy az áruk kb. 15.000 dollárra. Nekem lehet, hogy ilyen lesz a következő autóm. :-)
  • kvp #51
    Hibrid renszerekbol tobb megoldas is letezik. Jelenleg a legjobban hasznalhato az atalakitott Lexus, amikor is az auto kap egy nagyobb kapacitasu de konnyebb aksit (az eredetire csak 8 ev/160000 km garancia van), egy halozati toltocsatlakozot es egy modositott szoftvert ami atallitja a lehetseges uzemmodokat. Az usaban a nyugati parton sok varosban van ingyenesen hasznalhato toltcsatlakozo a parkolokban. Igy ha valaki csak par kilometert megy reggel es este akkor akar teljesen elektromos uzemben is mehet. Fontos hogy a visszataplalasra alkalmas fekezesi modot hasznaljuk, tehat kerulendoek a hirtelen fekezesek vagy a padlogaz majd padlofek kombinacio.
  • Csepesz #50
    Hibrid megoldásban csak a kondenzátoros megoldás tetszik (bár ennek a tökéletesítéséhez még kell pár év) És az is úgy ha az elektromos áram nagyrészét a kipufogó gázban rejlő energia felhasználásával állítjuk elő!
  • Csepesz #49
    Totarcar 147. tv adás "hibridek egymás ellen"! ott a teszt szerint a Toyota prius és a Honda Civic hibrid is bőven 10 liter fölött fogyaszt!!!!
  • Gauge #48
    14-t nem eszik :)))), kb.6-7-t. Viszont az teny, hogy a hibrid konstrukcio inkabb az amerikai piacon jelent eloretorest, ahol valoban sikerul a 20l folotti atlag fogyasztast csokkenteni ezzel a technologiaval...
  • Csepesz #47
    Van egy csomó! pl a hibrid autók elektro motorja akkumulátorról működik amit csak a benzin motorod által meghajtott generátor tölt fel! Na már most hogy ha városban használod ez ugye lemerül átlagosan egy ilyen akku 700méter út megtételéhez szükséges energiát tud tárolni! tehát egy átlagos hajtás lánc olyan 70% hatékonysággal működik egy generátor pedig 60% al aztán egy csomó energia elvész tároláskor ugyanis a leg jobb akkuk se tudnak 60% fölötti energát tárolni vissza adni aztán ez elektr motorba vezeted az áramot ami szintén nem 100% os hatékonyságú és még ez is csökken mire a hajtásláncon végig megy és mozgási energiává alakul! tehát amit befektettél enrgiát annak jó ha 20% át átviszed mozgási energiává és akkor még nem beszéltünk a súly többletről az akku nem éppen környezetbarát tárolásáról egy ilyen akku ugyanis jó ha kibír 2 évet és jó drága is 1 milla darabja ráadásul súlya is van amit mindíg mozgatni kell amihez megint csak több energia kell A lényeg a lényegben hogy egy 1.4 es prus ilyen hajtás láncal gyárilag eszik 4-5 litert de több tesztet is olvastam illetve ismerősömnek van ilyen autója tehát simán benyel 14 litert!
  • Professzore #46
    Epikurosz,

    Nem a befecskendezéssel van itt a gond, hanem az üzemanyag kezelésével, szállításával, elosztásával és hosszú távú tárolásával. Azt szerencsésen beláttad, hogy a szilárd hajtóanyag zsákutca erre a célra (már hétköznapi személyi közlekedőeszközök hajtására).

    Nézzük csak a most általános 95-ös oktánszámú üzemanyagot: ezt ugye a finomító nagy tartájából átfejtik egy átlagos kamion méretű tankerbe. Amikor ebből a kút saját tárolójába kerül (teljesen zárt rendszerben), már eleve meglehetősen robbanásveszélyes a helyzet. És akkor a benzin még tulajdonképpen egy egészen jóindulatú kis anyag. Képzeld el ugyanezt egy, a benzinnél sokszorta instabilabb anyag esetén: szállítási kockázat, az átfejtések kockázata, és akkor jön még a fő kérdés: ki és hogyan fogja a járművek üzemanyagtartájába tölteni? Hogy lehet megoldani a balesetkor gyakran előforduló szivárgás/kifolyás kérdését?

    Csak úgy belegondolva, valóban jobb lenne egy hatékonyabb üzemanyag (bár szerintem inkább hatékonyabb motorok és hatékonyabb erőátvitel/hajtáslánc kellene), de ahhoz, hogy ez széles körben elterjedjen, egy puszta befecskendező-rendszernél jóval több kell.


    Prof(esszore)
  • Professzore #45
    Csepesz,
    Mesélj csak ezekről a káros tulajdonságokról! Mondjuk vegyünk alapul egy átlag városi autóst, aki munkába/munkából jövet, valamint napközben ügyes-bajos dolgait intézendő rendszeresen masszív 5 km/h átlagú dugókban vánszorog.

    Prof

    Ja, sor hat. B20 M20 a motorkód.