Hunter
A briteké a leggyorsabb dízel
Egy brit jármű átadta a múltnak a több mint 30 éve fennálló dízelmotorral elért sebességrekordot.
A JCB által épített autó két gyorsulási kísérlet átlaga szerint óránkénti 529 kilométeres sebességet ért el, amit kedden a Nemzetközi Automobil Szövetség is hitelesített. Szerdán azonban ezt is sikerült felülmúlniuk, az újabb két kísérlet átlaga 563,418 km/h lett, a legnagyobb elért sebesség pedig 588,664 km/h-ra szökött fel.
A jármű...
Ha ismerős lenne a JCB logó ne csodálkozzunk: a staffordshire-i cég munkagépekben utazik, ezért némileg meglepő, hogy a teljesítmény helyett most a sebességre összpontosítottak, melyet jól példáz, hogy a 7 méter hosszú, Dieselmax névre keresztelt járművüket egy vadászpilótára bízták. A sebességrekordot a Királyi Légierő pilótája, Andy Green kötelék parancsnok érte el, aki korábban - mindeddig egyedüliként - már hangsebességgel is autózott. 1997-ben a Thrust SSC nevű géppel 1227 km/h sebességet ért el, így nem nevezhető járatlannak a sebességcsúcsok megdöntésében.
... és a helyszín
A Dieselmaxot - ami végülis a JCB elnökének, Sir Anthony Bamfordnak az agyszüleménye - két turbófeltöltős JCB444 dízelmotorral szerelték fel. A csúcsdöntésre az Egyesült Államokban, a Utahban fekvő Bonneville sósivatagban került sor. A csapat egy hetet töltött el a sivatagban teszteléssel, melyeket csak a kora reggeli órákban lehetett lebonyolítani, mivel napközben a hőmérséklet már jelentősen meghaladja a 40 Celsius fokot. A lenyűgöző tájat kifejezetten a csúcssebességek kiautózására használják, legutóbb a Formula-1-es Honda csapat és a dél-afrikai Alan van der Merwe próbálkozott új rekord felállításával - természetesen ez saját kategóriájukon belül értendő -, ők 400,459 km/h-ig jutottak.
A korábbi dízel hajtóművel elért rekordot még 1973. augusztusában jegyzeték fel, ez 380 km/h volt. Green a csúcsdöntés után büszkén nyilatkozott, dicsérve a brit mérnököket és a dízel erőforrást. Az ünnepléshez csatlakozott a projekt vezetője, dr. Tim Leverton is, aki szerint mind a Dieselmax, mind a JCB szakemberei várakozáson felül teljesítettek. Tehát mindenki maradéktalanul elégedett volt, Sir Anthony is elérte célját, sikerült népszerűsítenie erőforrásait.
A JCB által épített autó két gyorsulási kísérlet átlaga szerint óránkénti 529 kilométeres sebességet ért el, amit kedden a Nemzetközi Automobil Szövetség is hitelesített. Szerdán azonban ezt is sikerült felülmúlniuk, az újabb két kísérlet átlaga 563,418 km/h lett, a legnagyobb elért sebesség pedig 588,664 km/h-ra szökött fel.
A jármű...
Ha ismerős lenne a JCB logó ne csodálkozzunk: a staffordshire-i cég munkagépekben utazik, ezért némileg meglepő, hogy a teljesítmény helyett most a sebességre összpontosítottak, melyet jól példáz, hogy a 7 méter hosszú, Dieselmax névre keresztelt járművüket egy vadászpilótára bízták. A sebességrekordot a Királyi Légierő pilótája, Andy Green kötelék parancsnok érte el, aki korábban - mindeddig egyedüliként - már hangsebességgel is autózott. 1997-ben a Thrust SSC nevű géppel 1227 km/h sebességet ért el, így nem nevezhető járatlannak a sebességcsúcsok megdöntésében.
... és a helyszín
A Dieselmaxot - ami végülis a JCB elnökének, Sir Anthony Bamfordnak az agyszüleménye - két turbófeltöltős JCB444 dízelmotorral szerelték fel. A csúcsdöntésre az Egyesült Államokban, a Utahban fekvő Bonneville sósivatagban került sor. A csapat egy hetet töltött el a sivatagban teszteléssel, melyeket csak a kora reggeli órákban lehetett lebonyolítani, mivel napközben a hőmérséklet már jelentősen meghaladja a 40 Celsius fokot. A lenyűgöző tájat kifejezetten a csúcssebességek kiautózására használják, legutóbb a Formula-1-es Honda csapat és a dél-afrikai Alan van der Merwe próbálkozott új rekord felállításával - természetesen ez saját kategóriájukon belül értendő -, ők 400,459 km/h-ig jutottak.
A korábbi dízel hajtóművel elért rekordot még 1973. augusztusában jegyzeték fel, ez 380 km/h volt. Green a csúcsdöntés után büszkén nyilatkozott, dicsérve a brit mérnököket és a dízel erőforrást. Az ünnepléshez csatlakozott a projekt vezetője, dr. Tim Leverton is, aki szerint mind a Dieselmax, mind a JCB szakemberei várakozáson felül teljesítettek. Tehát mindenki maradéktalanul elégedett volt, Sir Anthony is elérte célját, sikerült népszerűsítenie erőforrásait.