Berta Sándor

Éjjellátó rendszerek kerülhetnek az autókba

A kutatók olyan új rendszereken dolgoznak, amelyek kiegészíthetik az autók jelenlegi fedélzeti számítógépeit. Ezen új segítőtársak közé tartozhatnak majd például az éjjellátó rendszerek is.

Egyre több különböző készülék és technika segíti az autósokat. Fokozatosan elterjednek a radarszenzorok, amelyek képesek jelezni, hogy megvan-e a szükséges követési távolság két autó között vagy segíthetnek a parkolásnál, a drágább autókat pedig külön kamerák segítik a tolatásnál. Chemnitzi és berlini közlekedési pszichológusok most azért lobbiznak, hogy mielőbb szereljenek éjjellátó készülékeket minden személy- és tehergépkocsiba.

Németországban a halálos balesetek 40 százaléka este, éjjel vagy rossz látási viszonyoknál (köd stb.) következik be annak ellenére, hogy az átlagos közúti forgalomnak ilyenkor csak a negyede van az utakon. Ennek a kiugróan magas számnak az az oka, hogy sok vezetőnél jelentősen lecsökkennek a vezetési képességek és a reflexek, ráadásul sok gyalogos, kerékpáros sötét ruhába öltözik. S az okok közé sorolható még a gyakran nem megfelelő közvilágítás is. Hiába építenek napjainkban a gépkocsikba korszerű fényszórókat, gyakran ezek teljesítménye sem bizonyul elegendőnek. A megoldást az éjjellátó készülékek jelenthetik.

A Bosch cég már ki is fejlesztett egy rendszert, aminek a hatótávolsága 150 méter és két infrafényszóróból, egy videokamerából és egy képernyőből áll. A kamerát a szélvédő tetején, míg a kijelzőt az utasfülkében helyezik el. Josef Krems professzor, a Chemnitzi Műszaki Egyetem általános és munkapszichológia területét kutató munkatársa és berlini kollégái végezték el a teszteket. A kísérletek során előre nem várt eseményekkel, hirtelen felbukkanó gyalogosokkal, kerékpárosokkal tesztelték a felkért 40 és 65 év közötti vezetők reakcióképességét.

A szakemberek tanulmányoztak valóságérzékelési, gép-ember interakciós, ergonómiai és közlekedésbiztonsági kérdéseket is. A céljuk az volt, hogy kiderítsék a plusz kijelző mennyire vonja el a vezetéstől az autósok figyelmét vagy hogy hova kell elhelyezni a képernyőt ahhoz, hogy az a legjobban áttekinthető legyen. Krems szerint a megoldás a LED-ek alkalmazása lenne, ugyanis egy képernyő túlságosan is elvonná a vezető figyelmét, egy figyelmeztető LED viszont csak vészhelyzetben villanna fel. Ahhoz azonban, hogy ez megvalósulhasson, az analóg képeket először át kell alakítani olyan jelekké, amelyeket a gép is érzékelni tud, s persze szükség van egy megfelelő fedélzeti számítógépre is.

Ezért számos kérdés még nyitva maradt, de az biztos, hogy hamarosan éjjellátó rendszerek kerülhetnek a személy- és a tehergépkocsikba. Ezáltal jelentősen csökkenhet majd a balesetek száma és az autósok számára is kevésbé lesz megterhelő a vezetés.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #45
    Jah, faterom is ült magyar v orosz tankban, annak az infráját használták és kidöntötték az út melletti fákat, mer 1-2 métert csalt a cucc. :)))
  • PyRex #44
    Jó azért egy hibás szenzorból nem kéne megítélni az egész rendszert :) Nemtom hány teszt volt azóta és mindenhol brutáljól teljesített a cuccos.
  • muerte2 #43
    OFF: IHH becsúszzott 1-2 helyesírási hiba. :D
  • muerte2 #42
    A régi US verdák se3m egész szélvédős képet tolnek nem véletlenül, egyébként meg kevésbé vonnja el a figyelmed mint egy külön monitor amire mindíg külön oda kell nézni, lásd pilótasisak.
    A dolgot azért tallták ki, hogy a világítás meghibásodása esetén eljuthassanak a legközelebbi biztonságos parkolóig v szervízig. De egyébként hasonló technológiát alkalmaztak némely orosz katonai járművekben is, a fateromnak volt ilyenhez szerencsélye, bár elmondása szerint használhatatlan volt a dolog mert rengeteget csalt, nem lehetett jól felbecsülni a távolságokat, stb.
  • Tetsuo #41
    :DD
  • uniu #40
    Lehet, hogy azert sietnek ejszaka a kihalt utakon, hogy ne legyenek nagyon almosak ? hmm.. lehet, hogy tobbre megy az ember, ha vesz vmi sisakos ejjelato eszkozt.
  • roliika #39
    Amúgy + szerintem vezetek is autót meg értek is hozzá, számítástechnikai szakmám van, bocs.
  • Komolytalan #38
    Az nem merült fel senkiben sem a kutatók között, hogy éjszaka azért is lehet több baleset, mert a közlekedők álmosak?
    Amúgy meg ha nem látni messzire, lassabban kell menni. Én ezt már csak a magyar utak minősége miatt is betartom, mert cseszhetem ha látom a gyalogost, de közben belemegyek egy akkora kátyúba 90-el hogy eltörik a tengelyem. Aki nagyon siet, induljon el hamarabb, vagy menjen repülővel, helikopterre, de még a léghajó is gyorsabb és nem is túl drága.
  • voodoothursday #37
    corvette hud

    Bmw hud


    Nemtudom amúgy szerintem azért van külön monitoron az infra képe mert nem sok látszódna ha az ablakra vetítenék . Amúgy a teljes szélvédős HUD szerintem egy hülyeség lenne , csak elvonná a figyelmet.
  • voodoothursday #36
    Késöbb aszem helyesbítették , elvileg azért volt a baleset mert elfelejtették megmondani az újságíróknak hogy ki van kapcsolva a szerkezet :D .