Berta Sándor
Éjjellátó rendszerek kerülhetnek az autókba
A kutatók olyan új rendszereken dolgoznak, amelyek kiegészíthetik az autók jelenlegi fedélzeti számítógépeit. Ezen új segítőtársak közé tartozhatnak majd például az éjjellátó rendszerek is.
Egyre több különböző készülék és technika segíti az autósokat. Fokozatosan elterjednek a radarszenzorok, amelyek képesek jelezni, hogy megvan-e a szükséges követési távolság két autó között vagy segíthetnek a parkolásnál, a drágább autókat pedig külön kamerák segítik a tolatásnál. Chemnitzi és berlini közlekedési pszichológusok most azért lobbiznak, hogy mielőbb szereljenek éjjellátó készülékeket minden személy- és tehergépkocsiba.
Németországban a halálos balesetek 40 százaléka este, éjjel vagy rossz látási viszonyoknál (köd stb.) következik be annak ellenére, hogy az átlagos közúti forgalomnak ilyenkor csak a negyede van az utakon. Ennek a kiugróan magas számnak az az oka, hogy sok vezetőnél jelentősen lecsökkennek a vezetési képességek és a reflexek, ráadásul sok gyalogos, kerékpáros sötét ruhába öltözik. S az okok közé sorolható még a gyakran nem megfelelő közvilágítás is. Hiába építenek napjainkban a gépkocsikba korszerű fényszórókat, gyakran ezek teljesítménye sem bizonyul elegendőnek. A megoldást az éjjellátó készülékek jelenthetik.
A Bosch cég már ki is fejlesztett egy rendszert, aminek a hatótávolsága 150 méter és két infrafényszóróból, egy videokamerából és egy képernyőből áll. A kamerát a szélvédő tetején, míg a kijelzőt az utasfülkében helyezik el. Josef Krems professzor, a Chemnitzi Műszaki Egyetem általános és munkapszichológia területét kutató munkatársa és berlini kollégái végezték el a teszteket. A kísérletek során előre nem várt eseményekkel, hirtelen felbukkanó gyalogosokkal, kerékpárosokkal tesztelték a felkért 40 és 65 év közötti vezetők reakcióképességét.
A szakemberek tanulmányoztak valóságérzékelési, gép-ember interakciós, ergonómiai és közlekedésbiztonsági kérdéseket is. A céljuk az volt, hogy kiderítsék a plusz kijelző mennyire vonja el a vezetéstől az autósok figyelmét vagy hogy hova kell elhelyezni a képernyőt ahhoz, hogy az a legjobban áttekinthető legyen. Krems szerint a megoldás a LED-ek alkalmazása lenne, ugyanis egy képernyő túlságosan is elvonná a vezető figyelmét, egy figyelmeztető LED viszont csak vészhelyzetben villanna fel. Ahhoz azonban, hogy ez megvalósulhasson, az analóg képeket először át kell alakítani olyan jelekké, amelyeket a gép is érzékelni tud, s persze szükség van egy megfelelő fedélzeti számítógépre is.
Ezért számos kérdés még nyitva maradt, de az biztos, hogy hamarosan éjjellátó rendszerek kerülhetnek a személy- és a tehergépkocsikba. Ezáltal jelentősen csökkenhet majd a balesetek száma és az autósok számára is kevésbé lesz megterhelő a vezetés.
Egyre több különböző készülék és technika segíti az autósokat. Fokozatosan elterjednek a radarszenzorok, amelyek képesek jelezni, hogy megvan-e a szükséges követési távolság két autó között vagy segíthetnek a parkolásnál, a drágább autókat pedig külön kamerák segítik a tolatásnál. Chemnitzi és berlini közlekedési pszichológusok most azért lobbiznak, hogy mielőbb szereljenek éjjellátó készülékeket minden személy- és tehergépkocsiba.
Németországban a halálos balesetek 40 százaléka este, éjjel vagy rossz látási viszonyoknál (köd stb.) következik be annak ellenére, hogy az átlagos közúti forgalomnak ilyenkor csak a negyede van az utakon. Ennek a kiugróan magas számnak az az oka, hogy sok vezetőnél jelentősen lecsökkennek a vezetési képességek és a reflexek, ráadásul sok gyalogos, kerékpáros sötét ruhába öltözik. S az okok közé sorolható még a gyakran nem megfelelő közvilágítás is. Hiába építenek napjainkban a gépkocsikba korszerű fényszórókat, gyakran ezek teljesítménye sem bizonyul elegendőnek. A megoldást az éjjellátó készülékek jelenthetik.
A Bosch cég már ki is fejlesztett egy rendszert, aminek a hatótávolsága 150 méter és két infrafényszóróból, egy videokamerából és egy képernyőből áll. A kamerát a szélvédő tetején, míg a kijelzőt az utasfülkében helyezik el. Josef Krems professzor, a Chemnitzi Műszaki Egyetem általános és munkapszichológia területét kutató munkatársa és berlini kollégái végezték el a teszteket. A kísérletek során előre nem várt eseményekkel, hirtelen felbukkanó gyalogosokkal, kerékpárosokkal tesztelték a felkért 40 és 65 év közötti vezetők reakcióképességét.
A szakemberek tanulmányoztak valóságérzékelési, gép-ember interakciós, ergonómiai és közlekedésbiztonsági kérdéseket is. A céljuk az volt, hogy kiderítsék a plusz kijelző mennyire vonja el a vezetéstől az autósok figyelmét vagy hogy hova kell elhelyezni a képernyőt ahhoz, hogy az a legjobban áttekinthető legyen. Krems szerint a megoldás a LED-ek alkalmazása lenne, ugyanis egy képernyő túlságosan is elvonná a vezető figyelmét, egy figyelmeztető LED viszont csak vészhelyzetben villanna fel. Ahhoz azonban, hogy ez megvalósulhasson, az analóg képeket először át kell alakítani olyan jelekké, amelyeket a gép is érzékelni tud, s persze szükség van egy megfelelő fedélzeti számítógépre is.
Ezért számos kérdés még nyitva maradt, de az biztos, hogy hamarosan éjjellátó rendszerek kerülhetnek a személy- és a tehergépkocsikba. Ezáltal jelentősen csökkenhet majd a balesetek száma és az autósok számára is kevésbé lesz megterhelő a vezetés.