Berta Sándor
A fedélzeti rendszer fizeti a parkolási díjat
Német szakemberek azzal kísérleteznek, hogy miként lehetne megoldani, hogy az autók fedélzeti rendszerei a jövőben már képesek legyenek a parkolási díjak kifizetésére is.
A programban a Müncheni Műszaki Egyetem Alkalmazott Informatikai Tanszékének kutatói és a BMW autógyártó konszern kutatási és technikai részlegének szakemberei vesznek részt. Olyan rendszert akarnak létrehozni, amelyik - kiegészítve a személygépkocsik meglévő fedélzeti navigációs számítógépeit - a vezetéknélküli technológiák segítségével kommunikálna többek között a parkolási rendszerekkel.
Az egész eljárás leginkább a bankkártyás megoldásokra hasonlít. A prototípust már elkészítették és be is szerelték egy 7-es sorozatú BMW-be és összekötötték annak fedélzeti rendszerével. A parkolási díj kifizetése jól nyomon követhető a személygépkocsik fedélzeti számítógépeinek kijelzőjén. A parkolóhelyeken lévő hálózatok pontosan regisztrálják, hogy az adott gépjármű mikor hajtott be a területre. Amikor az autó távozni akar a parkolóházból, akkor a beépített rendszer a vezetéknélküli technológiák segítségével automatikusan felveszi a kapcsolatot a parkolási cég számítógépével és megtörténik a tranzakció.
A kiegészítő modul leginkább egy bankkártya-olvasó készülékre hasonlít, az autóvezető ebbe helyezi be a bankkártyáját (hitel- vagy betéti kártyáját) és megtörténik az adott parkolási díj levonása. Az egész tranzakció a kijelzőn nyomon követhető és azt a vezetőnek először engedélyeznie kell. Vagyis, ha az autós úgy dönt, hogy túl soknak tartja az összeget, akkor bármikor megszakíthatja az egész procedúrát.
A kifejlesztett, de még tökéletesítésre szoruló rendszer a karlsruhei Fun Communications cég Smartpay online fizetési eljárásán alapul. A BMW szóvivője kijelentette, hogy érdekes az elképzelés, ám sajnos elterjedésére még hosszú évekig várni kell majd. A legnagyobb problémát ugyanis az jelenti, hogy az autógyártóknak támogatniuk kellene az új megoldást és integrálniuk kellene az autógyártási folyamatba.
A programban a Müncheni Műszaki Egyetem Alkalmazott Informatikai Tanszékének kutatói és a BMW autógyártó konszern kutatási és technikai részlegének szakemberei vesznek részt. Olyan rendszert akarnak létrehozni, amelyik - kiegészítve a személygépkocsik meglévő fedélzeti navigációs számítógépeit - a vezetéknélküli technológiák segítségével kommunikálna többek között a parkolási rendszerekkel.
Az egész eljárás leginkább a bankkártyás megoldásokra hasonlít. A prototípust már elkészítették és be is szerelték egy 7-es sorozatú BMW-be és összekötötték annak fedélzeti rendszerével. A parkolási díj kifizetése jól nyomon követhető a személygépkocsik fedélzeti számítógépeinek kijelzőjén. A parkolóhelyeken lévő hálózatok pontosan regisztrálják, hogy az adott gépjármű mikor hajtott be a területre. Amikor az autó távozni akar a parkolóházból, akkor a beépített rendszer a vezetéknélküli technológiák segítségével automatikusan felveszi a kapcsolatot a parkolási cég számítógépével és megtörténik a tranzakció.
A kiegészítő modul leginkább egy bankkártya-olvasó készülékre hasonlít, az autóvezető ebbe helyezi be a bankkártyáját (hitel- vagy betéti kártyáját) és megtörténik az adott parkolási díj levonása. Az egész tranzakció a kijelzőn nyomon követhető és azt a vezetőnek először engedélyeznie kell. Vagyis, ha az autós úgy dönt, hogy túl soknak tartja az összeget, akkor bármikor megszakíthatja az egész procedúrát.
A kifejlesztett, de még tökéletesítésre szoruló rendszer a karlsruhei Fun Communications cég Smartpay online fizetési eljárásán alapul. A BMW szóvivője kijelentette, hogy érdekes az elképzelés, ám sajnos elterjedésére még hosszú évekig várni kell majd. A legnagyobb problémát ugyanis az jelenti, hogy az autógyártóknak támogatniuk kellene az új megoldást és integrálniuk kellene az autógyártási folyamatba.