Specker Balázs
A mobiltelefon veszélyesebb az alkoholnál
Ha lehet hinni a Utahi Egyetem felmérésének, akkor a mobiltelefonálás még az alkoholos befolyásoltságnál is nagyobb veszélyt jelent vezetés közben.
A Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society című lapban idézett, a Utahi Egyetemen kutató Frank Drews professzor a vezetés közbeni teljes mobilhasználat megtiltását szorgalmazza. A tanulmányt nem a jelenleg rendelkezésre álló közúti baleseti satisztisztikák alapján készítették el, hanem 40 önkéntes részvételével lezajlott kísérlet eredményére alapul - derül ki az egyetem közleményéből.
A résztvevő alanyokat szimulátoron tesztelték. A 40 jelentkező közül hárman rohantak bele az előttük álló járműbe, miközben mobiltelefonon beszéltek. Ugyanakkor a csoport tagjai 0.08%-os alkoholszint mellett nem okoztak balesetet. Az egyetem jelentése szerint a telefonálók 9%-kal voltak lassabbak fékezéskor, 24%-kal többször korrigálták a követési távolságot, és fékezés után mintegy 19%-kal lassabban álltak vissza a kezdeti sebességre mint azok, akik zavartalanul közlekedhettek. Az intézmény úgy látja, hogy pontosan 5,36-szor nagyobb az esélye annak, hogy balesetet szenvedünk, ha telefonálunk a volán mögött.
Mindenesetre érdekes, hogy ezt a megdöbbentően pontosnak látszó matematikai értéket csupán 40 fő bevonásával képesek voltak meghatározni. Az alacsony részvételi arány ha meg nem is cáfolja, de legalábbis megkérdőjelezheti a kimutatás hitelességét -írja az IT Wire. Az azonban vitathatatlan tény, hogy az alkohol több évtizede felismert, vezetést befolyásoló tulajdonsága mellett vélhetően az egyik kezet lefoglaló, és a figyelmet valamilyen mértékben megosztó vezetésközbeni telefonálás sem lehet jótékony hatással a sofőrre.
Persze joggal merülhet fel ezek után a kérdés, hogy vajon a vezető és az utasok közti párbeszéd esetleges negatív befolyásait vajon mikor kezdik majd el vizsgálni a kutatók.
A Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society című lapban idézett, a Utahi Egyetemen kutató Frank Drews professzor a vezetés közbeni teljes mobilhasználat megtiltását szorgalmazza. A tanulmányt nem a jelenleg rendelkezésre álló közúti baleseti satisztisztikák alapján készítették el, hanem 40 önkéntes részvételével lezajlott kísérlet eredményére alapul - derül ki az egyetem közleményéből.
A résztvevő alanyokat szimulátoron tesztelték. A 40 jelentkező közül hárman rohantak bele az előttük álló járműbe, miközben mobiltelefonon beszéltek. Ugyanakkor a csoport tagjai 0.08%-os alkoholszint mellett nem okoztak balesetet. Az egyetem jelentése szerint a telefonálók 9%-kal voltak lassabbak fékezéskor, 24%-kal többször korrigálták a követési távolságot, és fékezés után mintegy 19%-kal lassabban álltak vissza a kezdeti sebességre mint azok, akik zavartalanul közlekedhettek. Az intézmény úgy látja, hogy pontosan 5,36-szor nagyobb az esélye annak, hogy balesetet szenvedünk, ha telefonálunk a volán mögött.
Mindenesetre érdekes, hogy ezt a megdöbbentően pontosnak látszó matematikai értéket csupán 40 fő bevonásával képesek voltak meghatározni. Az alacsony részvételi arány ha meg nem is cáfolja, de legalábbis megkérdőjelezheti a kimutatás hitelességét -írja az IT Wire. Az azonban vitathatatlan tény, hogy az alkohol több évtizede felismert, vezetést befolyásoló tulajdonsága mellett vélhetően az egyik kezet lefoglaló, és a figyelmet valamilyen mértékben megosztó vezetésközbeni telefonálás sem lehet jótékony hatással a sofőrre.
Persze joggal merülhet fel ezek után a kérdés, hogy vajon a vezető és az utasok közti párbeszéd esetleges negatív befolyásait vajon mikor kezdik majd el vizsgálni a kutatók.