Napi Online
Elektromos versenyautók, egyelőre Kaliforniában
Két szilícium-völgybeli vállalkozás - a komputeriparban felhalmozott tapasztalatokra alapozva - tisztán elektromos hajtású versenyautókat fejleszt.
Nyolc évvel ezelőtt találkozott Ian M. Wright és Martin Eberhard, két, a Szilícium-völgyben dolgozó szakember, akik megszállottan rajonganak a különleges autókért. Ismeretségük négy évvel később egy közös vállalat: a Tesla Motors Inc. megalapításához vezetett, amely nagy teljesítményű, tisztán elektromos hajtású versenyautók kifejlesztését tűzte ki célul maga elé. Bár Wright időközben kiszállt a cégből és megalapította hasonló profilú saját vállalkozását: a Wrightspeed Inc.-t, a Tesla folytatta a munkát, s a napokban mutatta be a nyilvánosság előtt is első autóját, írja a Business Week.
Mindkét autófejlesztő vállalkozás hasznosítja azokat a finanszírozási és technológiai tapasztalatokat, amelyeket a Szilícium-völgy híres informatikai start-upjai halmoztak fel. A Tesla például 25 millió dollárt szerzett a korábban csak IT-cégeket finanszírozó PayPal kockázati tőkealaptól, a Wrightspeed pedig első tőkebevonása előtt áll.
A fejlesztők az elektromos autók kritikus problémájának számító akkumulátorok terén a - hordozható számítógépek üzemidejét jelentősen megnövelő - lítium-ionos megoldásra szavaznak, szemben az autóiparban jelenleg használatos nikkel-metál hibrid akkukkal. A li-ion telepekben kétszer annyi energiát lehet beszorítani egységnyi tömegű telepbe, mint a ni-metál akkumulátoroknál, így jelentősen megnőhet a járművek hatótávja. Mivel a hordozható elektronikus eszközök iránti kereslet igen erős, az akkufejlesztés is gőzerővel folyik, aminek hasznát láthatják majd az újfajta autók is.
Persze mindez nem olcsó, részben ez az oka, hogy a Tesla és a Wrightspeed egyelőre kifejezetten versenyautókat tervez, amelyek vevői hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni. Egyébként javítja a fejlesztők lehetőségeit, hogy Kaliforniában igen komolyan veszik a nulla károsanyag-kibocsátás ügyét, ráadásul divatos - s persze hasznos - dolognak számít tenni is ezért valamit.
A Wrightspeed kísérleti járműve, az X1 egy nyitott, csővázas autó, amely három másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer/órás sebességre. Az elektromos hajtás ugyanis rugalmasabb, nem igényel sebességváltót, ezért a "villanyautók" jobban gyorsulnak a hozzájuk hasonló robbanómotoros járműveknél. Wright egyelőre nem tudja, mikor készítenek kereskedelmi forgalomba kerülő modellt, melynek árát 100 ezer dollár körülire becsüli. Jelenleg a legdrágább Porsche, a 911 Carrera 4S Cabriolet kicsivel több mint 97 ezer dollárba kerül a tengerentúlon.
A Tesla autójáról július 20-án tették közzé az első fényképet, az ára még nem ismert. Azt tudni lehet, hogy a neves IDEO dizájnműhely munkatársai voltak a formatervezői, a gyári adatok szerint négy másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer/órás sebességre, egy töltéssel 400 kilométert képes megtenni, energiafelhasználása pedig durván 1,75 liter/100 kilométeres benzinfogyasztásnak felel meg.
Ian M. Wright egy hálózati technológiákkal foglalkozó cég vezetésében vesz részt, Martin Eberhard egy elektronikus könyveket fejlesztő vállalkozás alapítója.
Nyolc évvel ezelőtt találkozott Ian M. Wright és Martin Eberhard, két, a Szilícium-völgyben dolgozó szakember, akik megszállottan rajonganak a különleges autókért. Ismeretségük négy évvel később egy közös vállalat: a Tesla Motors Inc. megalapításához vezetett, amely nagy teljesítményű, tisztán elektromos hajtású versenyautók kifejlesztését tűzte ki célul maga elé. Bár Wright időközben kiszállt a cégből és megalapította hasonló profilú saját vállalkozását: a Wrightspeed Inc.-t, a Tesla folytatta a munkát, s a napokban mutatta be a nyilvánosság előtt is első autóját, írja a Business Week.
Mindkét autófejlesztő vállalkozás hasznosítja azokat a finanszírozási és technológiai tapasztalatokat, amelyeket a Szilícium-völgy híres informatikai start-upjai halmoztak fel. A Tesla például 25 millió dollárt szerzett a korábban csak IT-cégeket finanszírozó PayPal kockázati tőkealaptól, a Wrightspeed pedig első tőkebevonása előtt áll.
A fejlesztők az elektromos autók kritikus problémájának számító akkumulátorok terén a - hordozható számítógépek üzemidejét jelentősen megnövelő - lítium-ionos megoldásra szavaznak, szemben az autóiparban jelenleg használatos nikkel-metál hibrid akkukkal. A li-ion telepekben kétszer annyi energiát lehet beszorítani egységnyi tömegű telepbe, mint a ni-metál akkumulátoroknál, így jelentősen megnőhet a járművek hatótávja. Mivel a hordozható elektronikus eszközök iránti kereslet igen erős, az akkufejlesztés is gőzerővel folyik, aminek hasznát láthatják majd az újfajta autók is.
Persze mindez nem olcsó, részben ez az oka, hogy a Tesla és a Wrightspeed egyelőre kifejezetten versenyautókat tervez, amelyek vevői hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni. Egyébként javítja a fejlesztők lehetőségeit, hogy Kaliforniában igen komolyan veszik a nulla károsanyag-kibocsátás ügyét, ráadásul divatos - s persze hasznos - dolognak számít tenni is ezért valamit.
A Wrightspeed kísérleti járműve, az X1 egy nyitott, csővázas autó, amely három másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer/órás sebességre. Az elektromos hajtás ugyanis rugalmasabb, nem igényel sebességváltót, ezért a "villanyautók" jobban gyorsulnak a hozzájuk hasonló robbanómotoros járműveknél. Wright egyelőre nem tudja, mikor készítenek kereskedelmi forgalomba kerülő modellt, melynek árát 100 ezer dollár körülire becsüli. Jelenleg a legdrágább Porsche, a 911 Carrera 4S Cabriolet kicsivel több mint 97 ezer dollárba kerül a tengerentúlon.
A Tesla autójáról július 20-án tették közzé az első fényképet, az ára még nem ismert. Azt tudni lehet, hogy a neves IDEO dizájnműhely munkatársai voltak a formatervezői, a gyári adatok szerint négy másodperc alatt gyorsul nulláról 100 kilométer/órás sebességre, egy töltéssel 400 kilométert képes megtenni, energiafelhasználása pedig durván 1,75 liter/100 kilométeres benzinfogyasztásnak felel meg.
Ian M. Wright egy hálózati technológiákkal foglalkozó cég vezetésében vesz részt, Martin Eberhard egy elektronikus könyveket fejlesztő vállalkozás alapítója.