Napi Online
2007-ben jön az elektronikus útdíjfizetés
A tendergyőztes dolga lesz az elektronikus útdíjrendszer infrastruktúrájának kiépítése, a szerződéskötéstől számított öt évig tartó üzemeltetése és a díjszedési szolgáltatás nyújtása.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tervei szerint 2007. január elsejével elindul az elektronikus útdíjfizetési rendszer (ED). Az erről szóló előzetes összesített közbeszerzési hirdetmény már megjelent az uniós elektronikus közbeszerzési értesítőben (TED-adatbank). Így az országos közúthálózat legfontosabb elemein - az autópályákon és egyes autóutakon - végre megvalósulhat a használattal arányos útdíjfizetés.
Az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (ÚKIG) néhány hónapon belül kiírja az erről szóló közbeszerzési pályázatot - mondta lapunknak Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője. A győztes dolga lesz az elektronikus útdíjrendszer teljes infrastruktúrájának kialakítása, valamint a szerződéskötéstől számított öt évig történő üzemeltetése, valamint a díjszedési szolgáltatás nyújtása. Ahhoz, hogy 2007-ben el is indulhasson a rendszer, már 2006 őszén szerződni kell a szolgáltatóval.
A tárca várakozásai szerint a teljes beszerzés nettó értéke 30 és 40 milliárd forint közé esik - derül ki az ÚKIG által megjelentetett hirdetményből. A GKM vállalkozási szerződést köt a győztessel. A finanszírozásról egyelőre nincs döntés, azaz hagyományos vásárlás és ppp-szerződés egyaránt lehetséges - mondta a szóvivő. Annyi bizonyos, hogy a megcélzott beszerzési értékbe minden költségnek (megvalósítás és működtetés) bele kell férnie.
Korábbi hírek szerint a GKM azzal számolt, hogy csak 2008 elején indulhat az elektronikus díjszedés a teherautók, és 2010-ben a személyautók számára. Ráadásul a tárca számításai szerint a mostani matricás rendszer bevételei csak 2007-ig fedezik a sztrádák üzemeltetésének költségeit, már csak emiatt is szükséges a fizetési rendszer megváltoztatása. További érv az ED mellett, hogy az uniós irányelvek szerint a közúthasználat után fizetendő díjat az úthasználattal és környezetterheléssel arányosan kell kivetni, márpedig erre a matrica nem alkalmas.
Az ED magyarországi bevezetését megalapozó vizsgálatok már elkészültek. Az elektronikus díjfizetés Németországban, Ausztriában és Svájcban már működik, ráadásul 2007-ben indulhat Csehországban is. A gyakorlatban kétféle módon mérik a megtett távolságot: vagy az autópályák le- és felhajtóin kiépített érzékelőkkel, vagy pedig a járművekben lévő adóvevők segítségével. Annyi bizonyos, hogy már idén tavasszal mobiltelefonon is megvásárolható az autópálya-használati jogosultság, így már nem kell sorban állni az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. ügyfélszolgálati irodáiban vagy a benzinkutaknál.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tervei szerint 2007. január elsejével elindul az elektronikus útdíjfizetési rendszer (ED). Az erről szóló előzetes összesített közbeszerzési hirdetmény már megjelent az uniós elektronikus közbeszerzési értesítőben (TED-adatbank). Így az országos közúthálózat legfontosabb elemein - az autópályákon és egyes autóutakon - végre megvalósulhat a használattal arányos útdíjfizetés.
Az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (ÚKIG) néhány hónapon belül kiírja az erről szóló közbeszerzési pályázatot - mondta lapunknak Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője. A győztes dolga lesz az elektronikus útdíjrendszer teljes infrastruktúrájának kialakítása, valamint a szerződéskötéstől számított öt évig történő üzemeltetése, valamint a díjszedési szolgáltatás nyújtása. Ahhoz, hogy 2007-ben el is indulhasson a rendszer, már 2006 őszén szerződni kell a szolgáltatóval.
A tárca várakozásai szerint a teljes beszerzés nettó értéke 30 és 40 milliárd forint közé esik - derül ki az ÚKIG által megjelentetett hirdetményből. A GKM vállalkozási szerződést köt a győztessel. A finanszírozásról egyelőre nincs döntés, azaz hagyományos vásárlás és ppp-szerződés egyaránt lehetséges - mondta a szóvivő. Annyi bizonyos, hogy a megcélzott beszerzési értékbe minden költségnek (megvalósítás és működtetés) bele kell férnie.
Korábbi hírek szerint a GKM azzal számolt, hogy csak 2008 elején indulhat az elektronikus díjszedés a teherautók, és 2010-ben a személyautók számára. Ráadásul a tárca számításai szerint a mostani matricás rendszer bevételei csak 2007-ig fedezik a sztrádák üzemeltetésének költségeit, már csak emiatt is szükséges a fizetési rendszer megváltoztatása. További érv az ED mellett, hogy az uniós irányelvek szerint a közúthasználat után fizetendő díjat az úthasználattal és környezetterheléssel arányosan kell kivetni, márpedig erre a matrica nem alkalmas.
Az ED magyarországi bevezetését megalapozó vizsgálatok már elkészültek. Az elektronikus díjfizetés Németországban, Ausztriában és Svájcban már működik, ráadásul 2007-ben indulhat Csehországban is. A gyakorlatban kétféle módon mérik a megtett távolságot: vagy az autópályák le- és felhajtóin kiépített érzékelőkkel, vagy pedig a járművekben lévő adóvevők segítségével. Annyi bizonyos, hogy már idén tavasszal mobiltelefonon is megvásárolható az autópálya-használati jogosultság, így már nem kell sorban állni az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. ügyfélszolgálati irodáiban vagy a benzinkutaknál.