Napi Online

2007-ben jön az elektronikus útdíjfizetés

A tendergyőztes dolga lesz az elektronikus útdíjrendszer infrastruktúrájának kiépítése, a szerződéskötéstől számított öt évig tartó üzemeltetése és a díjszedési szolgáltatás nyújtása.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) tervei szerint 2007. január elsejével elindul az elektronikus útdíjfizetési rendszer (ED). Az erről szóló előzetes összesített közbeszerzési hirdetmény már megjelent az uniós elektronikus közbeszerzési értesítőben (TED-adatbank). Így az országos közúthálózat legfontosabb elemein - az autópályákon és egyes autóutakon - végre megvalósulhat a használattal arányos útdíjfizetés.

Az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (ÚKIG) néhány hónapon belül kiírja az erről szóló közbeszerzési pályázatot - mondta lapunknak Tóth Judit, a gazdasági tárca szóvivője. A győztes dolga lesz az elektronikus útdíjrendszer teljes infrastruktúrájának kialakítása, valamint a szerződéskötéstől számított öt évig történő üzemeltetése, valamint a díjszedési szolgáltatás nyújtása. Ahhoz, hogy 2007-ben el is indulhasson a rendszer, már 2006 őszén szerződni kell a szolgáltatóval.

A tárca várakozásai szerint a teljes beszerzés nettó értéke 30 és 40 milliárd forint közé esik - derül ki az ÚKIG által megjelentetett hirdetményből. A GKM vállalkozási szerződést köt a győztessel. A finanszírozásról egyelőre nincs döntés, azaz hagyományos vásárlás és ppp-szerződés egyaránt lehetséges - mondta a szóvivő. Annyi bizonyos, hogy a megcélzott beszerzési értékbe minden költségnek (megvalósítás és működtetés) bele kell férnie.

Korábbi hírek szerint a GKM azzal számolt, hogy csak 2008 elején indulhat az elektronikus díjszedés a teherautók, és 2010-ben a személyautók számára. Ráadásul a tárca számításai szerint a mostani matricás rendszer bevételei csak 2007-ig fedezik a sztrádák üzemeltetésének költségeit, már csak emiatt is szükséges a fizetési rendszer megváltoztatása. További érv az ED mellett, hogy az uniós irányelvek szerint a közúthasználat után fizetendő díjat az úthasználattal és környezetterheléssel arányosan kell kivetni, márpedig erre a matrica nem alkalmas.

Az ED magyarországi bevezetését megalapozó vizsgálatok már elkészültek. Az elektronikus díjfizetés Németországban, Ausztriában és Svájcban már működik, ráadásul 2007-ben indulhat Csehországban is. A gyakorlatban kétféle módon mérik a megtett távolságot: vagy az autópályák le- és felhajtóin kiépített érzékelőkkel, vagy pedig a járművekben lévő adóvevők segítségével. Annyi bizonyos, hogy már idén tavasszal mobiltelefonon is megvásárolható az autópálya-használati jogosultság, így már nem kell sorban állni az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. ügyfélszolgálati irodáiban vagy a benzinkutaknál.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Mister #6
    naja, és Svájcban ugye 40 frank az ÉVES matrica, és ott aztán útból van az út... ( saját tapasztalat, nemrég jártam ott, még a negyedrendű utak is tükörsimák )
    Ha itt is olyanok lennének az utak, boldogan fizetném be az útdíjat, de így...
  • CsZ #5
    Tetszik a költségelemzés
    Én nagyon örülnék a rendszernek, naponta hajtok fizetős szakaszon, de csak kb 10 km-ert.
    viszont nem fogom fel mi kerül ezen 30-40 milliárdba? Nem azért, de egyszerűen nem értem, ha csak ezt a funkciót oldjuk meg, az lehetetlen, hogy ennyibe kerüljön.
    Vagy ismét körbekábelezzük az országot a saját pénzünkön? Wireless!
    Ha mondjuk egy érzékelő pont kiépítése 20 millió, akkor 150 3 millárd. Kell még egy központ, személyzet, karbantartás - 3 millárd.
    És ezt szorozzuk fel 5-tel, mert állami beruházás?
  • teddybear #4
    Hát, ha a szokásos menetrend szerint történik minden, akkor fideszes cégér alatt fog futni.
    De nagyfokú naivitásra vall, ha azt hiszed, napjainkban van becsületes politikus.
  • Komolytalan #3
    Járművekbe adóvevőt szerelni - hát ez elég merész lépés lenne. Pl nem szerelem be az enyémbe, vagy leárnyékolom (véletlenül rátettem az ólomkabátom), akkor mi van? Az autó láthatatlanul átsuhan az érzékelők között.
    A matrica úgy ahogy van hülyeség. Jelenleg is rendszám leolvasásos azonosítás folyik, tehát a matrica tök fölösleges (sose rakom ki, sose büntettek még meg emiatt). Pontosan ezért lehet majd pár hónap múlva mobillal venni "matricát" (ami ugyebár virtuális, tehát tényleg nem kiragasztható).
    A beruházás biztos fontos, ki kell szórni 40 milliárdot, amiből:
    - 20 milliárd visszaosztásra kerül a döntéshozó politikusoknak
    - 8 milliárd extraprofit a cégnek
    - 2 milliárd a számlák ára, hogy a 28 milliárdot ki lehessen venni
    - 10 milliárd meg mondjuk a beruházás valós költsége.
    Hát erre baromi nagy szükség van, tegnap este pont arról beszélgettünk barátnőmmel hogy hova tegyük a sok pénzünket, de állambácsi segít nekünk, beszedi extra adóba, és csináltat belőle ED rendszert. Meg megveszik bizonyis komcsi képviselők a horvát tengerparti szállodák másik felét is (első felük már az övék).
  • Yurij #2
    Na megint szorjak a penzt a komcsik.Inkabb az utak allapotat kellene mar megcsinaltatni valamelyik osztrak kivitelzo-l.A Magyar cegek leszerepeltek nem szabadna foloslegesen katyuzni mert igy az olcsobb mindig dragabb.
  • teddybear #1
    Na szóval:

    Eddig többé-kevésbé rendesen működött a matrica-rendszer. Ezt erőszakkal felváltja egy új rendszer.

    Ami:

    a, 30-40 milliárdot húz ki a zsebünkből,

    b, tulajdonképp teljesen felesleges,hisz most van egy működő rendszer,

    c, mivel lehetővé teszi az egyének nyomkövetését, sérti a jogainkat,

    d, mivel a céges autókat is nyomköveti, sérti az üzleti érdekeket,

    e, az, hogy a matricás rendszer nem fogja fedezni az autópályák fenntartását, még megérthető, de nálunk a legmagasabb a környező térségben a benzin ára, és valahol úgy tudom, ez azért van, mert az Útalapba folyik be egy része.

    e, az állami bevételek behajtását egy magáncégre akarják bízni, ezzel már befürödtünk egyszer (Centrum Kft), nem jött be!

    f, újabb áremeléseket fog magával vonzani, először a szállításban, majd mindenütt


    Az EU rendszerei nem mindíg válnak be, de mindenképp először el kellene dönteni, hogy érdemes-e alkalmazni (ha mindenki magától ugrik bele a kútba, nekem kötelező?).

    Érdekes, minden kormány, kivétel nélkül, az autóval rendelkezőket vágja meg először(súlyadó, kötelező biztosítás, zöldkártya, regisztrácós adó, eredetvizgálat, áriratási költségek, stb). Mondjuk nem kötező autót tartani, de mivel a tömegközlekedés olyan-amilyen, gyakran a saját autó a legjobb közlekedési ezköz. Ha fenn tudjuk tartani.