Hunter

Sebesség­sza­bá­lyo­zás­sal a dugók ellen

Egy új számítógépes szimuláció szerint az adaptív sebességszabályozással (ACC) ellátott gépjárművek enyhíthetnék az autópályákon kialakuló dugókat.

A Volkswagen kutatóinak egy csapata Arne Kersting, a Drezdai Műszaki Egyetem fizikusa vezetésével megállapította, hogy a forgalomtorlódás akkor is jelentősen csökkenthető, ha a közlekedésben résztvevő járművek közül csak néhány rendelkezik ACC-vel.

A forgalomtorlódás számos európai országban okoz problémákat. Mivel sok helyen az újabb autópályák építése már túl nagy terheket róna a gazdaságra, vagy egyéb okokból nem kivitelezhető, ezért a kutatók már jó ideje gondolkodnak az alternatív megoldásokon. Az ötletek között szerepel a forgalom nagyságától függő sebességkorlátozás, valamint a "felhajtói adagolás", ami korlátozná a mellékutakról az autópályára felhajtó autók számát.

Ezek a módszerek főként az úgynevezett központosított forgalomirányításon alapulnak, melyek egy adott forgalmi helyzetre reagálnak. Kesting és munkatársai szerint a probléma orvoslásához a fentieknél egyszerűbb és hatékonyabb lenne minél több autót adaptív sebességszabályzó rendszerekkel ellátni.

Az ACC a hagyományos sebességszabályzó egy továbbfejlesztett változata, bizonyos rendszerhatárokon belül automatikusan biztosítja az előttünk haladó járműhöz mért megfelelő követési távolságot, amit egy speciális radaros érzékelővel mér. Ha az előttünk haladóhoz képest a távolság túlzottan lecsökken, a rendszer finom gázvisszavétellel vagy automatikus fékezéssel csökkenti a sebességet, illetve figyelmeztető jelzést küld, ha emberi beavatkozásra is szükség van. Ha ismét szabad előttünk a terep, akkor az adaptív sebességszabályozó fokozatosan visszaáll az eredetileg beállított sebességre. Bár ma még csak néhány, többnyire felsőkategóriás típus van felszerelve ezzel a rendszerrel, arányuk a technika fejlődésével és a piacra való betörésével valószínűleg növekedni fog.

A német kutatók a forgalom számítógépes szimulációjával elemezték az autópályákon kialakuló állapotokat. A szimulációban a járműveket egy-egy apró részecske képviselte, így a kutatók szabadon változtathatták a forgalom összetételét gépjármű típusokra és vezetési stílusokra levetítve. A szimuláció feltételezte, hogy a forgalomban többnyire "emberi" vezetők vesznek részt és csupán kis számban fordulnak elő "részben automatizált", ACC-s autók.


A forgalomsűrűség dinamikája (a) ACC-s autók nélkül, (b) 10% ACC-s járművel, melyek így is jelentős csökkenéshez vezetnek

Az eredmények szerint ha az összes autó csupán 10%-a használja az ACC-t, a torlódás már akkor is nagymértékben csökken, mivel eltolódik a teljes forgalom leállás, amit a mellékelt ábrával szemléltettek. Az ACC forgalomra gyakorolt hatása természetesen arányos a rendszerrel felszerelt járművek számával. A kutatók szerint most már a mérnökökön a sor hogy hatékonyabb ACC-ket tervezzenek, mivel a jelenlegi rendszerek nem elég fejlettek ahhoz, hogy a szimulációkban bemutatott módon viselkedjenek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • datango #24
    és ha bevág elottem valaki akkor bebaxa a féket és a mögöttem lévő meg belémjön? (ha pl csak nekem van acc ? )
  • Skyline #23
    Hát ez tényleg nagyremek...És előzésnél mivan?:)
    Lemaradsz 100 méterre hogy megtudj lódulni? Vagy átmész a szembesávba és akkor ott széplassan felgyosul az autó?:)
    Arról nemis beszélve hogy miven ha két ilyen szar halad egymás mellett?? Nincs annál jobb amikor a kétsávos úton két tötymörgő baromarcu megy egymás mellett és nemlehet őket megelőzni....
  • Darth Sith #22
    "lecsökken, a rendszer finom gázvisszavétellel vagy automatikus fékezéssel csökkenti a sebességet, illetve figyelmeztető jelzést küld"
    és ettől mér lesz kisebb a forgalom? max még nagyobb dugó lesz, mert tetü lassú lesz minden autó ezek miatt...
  • kutyak #21
    Attól csinálja jobban, hogy nem késlekedik. A dugóban nem egyfolytában az előttünk lévő autót bámuljuk, hanem nézünk jobbra, nézünk balra, rádiót piszkálunk, stb. Gyakran több másodperc is eltelik amíg észrevesszük, hogy elindult a sor előttünk. Az automata viszont csak erre figyel és nem késlekedik elindulni. Autónként 1 másodperc nem sok, de nagy tömegben, összeadódva perceket tehet ki.
  • gradU #20
    Ok, nem voltam egyértelmű. Amit írtam az akkor van, ha előtted áll egy sor (pl. ködben), és vészfékezéssel kell megállni.
    Normális követésnél nyilván fékez a Merci, meg gázt is ad. Vészfékezés szükségességét csak jelzi.
    Lehet, hogy a bömbid is csak jelezne, ha észrevenné az álló sort az autópályán.
    A vészfékezés nem automatizálásának olyasmi háttere lehet, hogy egyrészt jogilag gázos (akkor ki miatt is tört össze pl. a követő autó?, vagy az előtte állók? stb.), másrészt talán épp a rendszer biztonsága miatt. Ne bízza rá vakon magát a sörhasú német.
  • CSOCSO #19
    ez pont eleg.. nem az a lenyeg hogy aludjal a volan mogott.. de ha 10 esetbol 7 szer megment..... az 7 szer tobb mint ami teged megved akkor mikor bekapcsolod a radiot es mashova nezel es elotted meg elkezdenek kokemenyen fekezni mert a nyuszika ongyilkos akar lenni
  • SYA #18
    És mi a helyzet az előzni akarok??? Akkor ugye rátapadok az előttem lévőre,ez a kütyű meg elveszi a gázt? Akkor jó mesziről kellesz előzgetni:)
  • Mister #17
    amúgy ami jó szerintem, az az éjjellátó.
    lehet is rendelni az ötös bmw-be is áprilistól, 2000 euro az ára ( németekenél, kiváncsi leszek, itt mennyi lesz... )
    nomeg hogy utólag bele lehet e rakni,
  • Mister #16
    hát de abban mi a jó, hogy csipog, meg villog, ahelyett, hogy fékezne? :)
    enyém fékez. :)
  • gradU #15
    Ha működne, akkor elvileg csipogna és villogna, hogy lépj a fékre. Amint rálépsz, teljes fékerőt vezérelne ki, amíg a távolság biztonságos nem lenne, akár megállásig.
    A németek úgy reklámozzák, hogy havazás/sűrű köd esetén nagyon jó, mert a radar akkor is lát. A bemutató sikertelensége azért jó, mert aki látta, talán nem fog 210-zel menni ködben, hamis biztonságtudattal a fejében.