MTI
EU: károsanyag-szűrő kötelezettség dízelautókra
Az Európai Bizottság elfogadta, hogy 2008 végétől a dízelüzemű autók csak károsanyag-szűrővel közlekedhessenek az EU területén.
A döntést az úgynevezett Euro 5 norma keretében hozták, ez a levegőszennyezésből eredő halálesetek csökkentését célzó, nagyszabású környezetvédelmi csomagterv része. A dízeljárműveknél ezzel az egészséget veszélyeztető szennyező részecskék arányát négyötödével csökkenthetik. A szabályozás szerint a benzinüzemű autóknál mintegy ötödével kell csökkenteni a levegőbe jutó szennyező részeket, de ennek módját egyelőre nem részletezték.
A javaslatot a tagállamok és az Európai Parlament is megvitatja még. Ha elfogadják, az új gépjárműtípusok esetében mintegy másfél éves türelmi idővel számolhatnak az autógyártók. Günter Verheugen ipari biztos szerint az új normák fontos lépést jelentenek az európai járműpark javítása irányában a környezetvédelmi technológia terén, tisztább környezetet teremtenek anélkül, hogy az európai ipar versenyképességének kárt okoznának. A bizottság szeptemberben tette közzé a levegőminőség javítására szánt teljes csomagtervét, azzal az indoklással, hogy évente 370 ezer ember hal meg a rossz levegőminőség miatt az EU-ban. Ezt a számot a csomagterv megvalósításával 230 ezerre akarják csökkenteni 2020-ig. Ez nagyjából 40 százalékos javulást jelentene a 2000. évi adathoz képest.
A bizottság mostani stratégiája kiterjed az összes olyan forrásra, amely rontja a levegő minőségét, és 2020-ig teljesítendő határértékeket vezet be a közlekedésben, a mezőgazdaságban és a háztartások vonatkozásában, mert véleménye szerint ezek mindegyikének vállalnia kell bizonyos költségeket a levegőminőség javítása végett.
A döntést az úgynevezett Euro 5 norma keretében hozták, ez a levegőszennyezésből eredő halálesetek csökkentését célzó, nagyszabású környezetvédelmi csomagterv része. A dízeljárműveknél ezzel az egészséget veszélyeztető szennyező részecskék arányát négyötödével csökkenthetik. A szabályozás szerint a benzinüzemű autóknál mintegy ötödével kell csökkenteni a levegőbe jutó szennyező részeket, de ennek módját egyelőre nem részletezték.
A javaslatot a tagállamok és az Európai Parlament is megvitatja még. Ha elfogadják, az új gépjárműtípusok esetében mintegy másfél éves türelmi idővel számolhatnak az autógyártók. Günter Verheugen ipari biztos szerint az új normák fontos lépést jelentenek az európai járműpark javítása irányában a környezetvédelmi technológia terén, tisztább környezetet teremtenek anélkül, hogy az európai ipar versenyképességének kárt okoznának. A bizottság szeptemberben tette közzé a levegőminőség javítására szánt teljes csomagtervét, azzal az indoklással, hogy évente 370 ezer ember hal meg a rossz levegőminőség miatt az EU-ban. Ezt a számot a csomagterv megvalósításával 230 ezerre akarják csökkenteni 2020-ig. Ez nagyjából 40 százalékos javulást jelentene a 2000. évi adathoz képest.
A bizottság mostani stratégiája kiterjed az összes olyan forrásra, amely rontja a levegő minőségét, és 2020-ig teljesítendő határértékeket vezet be a közlekedésben, a mezőgazdaságban és a háztartások vonatkozásában, mert véleménye szerint ezek mindegyikének vállalnia kell bizonyos költségeket a levegőminőség javítása végett.