Berta Sándor
Intelligens autókat fejlesztenek Németországban
Német mérnökök és informatikusok olyan személygépkocsik létrehozásán fáradoznak, amelyek képesek - akár a vezető beavatkozása nélkül, önállóan is - közlekedési döntések meghozatalára. Amennyiben a program sikeres lesz, létrejöhetnek a baleseteket maguktól kikerülő, a benzinkutakba vagy a szervizekbe önállóan betérő autók.
A projektben számos szervezet és egy egyetem vesz részt, a munkákat a Német Kutatási Egyesület (DFG) koordinálja. A kutatócsoportok tagjait, mérnököket és informatikusokat az ország legkülönbözőbb oktatási és kutatási intézményeiből, például a Müncheni Műszaki Egyetemről, a Karlsruhei Egyetemről és a német hadsereg (Bundeswehr) Neubibergi Egyeteméről válogatták össze.
"Hosszú távú tervünk az, hogy az újonnan kifejlesztett személygépkocsik képesek legyenek az önálló döntéshozatalra, felismerjék, megértsék a környezetüket vagy a körülöttük történő eseményeket és ez alapján - akár önállóan is - döntéseket hozzanak meg. Így megvalósulhat az, hogy a vezető pillanatnyi akadályoztatása (rosszullét, elalvás, pszichológiai cselekvőképtelenség stb.) miatt és mellett elkerülhetők legyenek például a balesetek" - nyilatkozta Christoph Stiller, a Karlsruhei Egyetem Különleges Kutatási Részlegének (SFB) szóvivője.
A projekt keretében kiemelt feladatnak számít a különböző audio- és főleg videószenzorok, valamint a fedélzeti számítógépek fejlesztése, illetve a meglévő rendszerek tökéletesítése, még gyorsabbá és megbízhatóbbá tétele.
Az autók feladata lesz például az adott közlekedési sávban való haladás, vagy egy másik sávra való áttérés (elkanyarodás, az autópálya-kijáratokhoz való besorolás, a közlekedési táblák (sebességkorlátozás, előzéstiltás, útszűkület stb.) és jelzőlámpák leolvasása, sebességcsökkentés, más járművek közlekedésére való figyelés (például egy irányíthatatlan jármű kikerülése). A program részét képezi két vagy több intelligens autó működésének összehangolása is.
A projektet minden nagy német autógyártó cég támogatja, így szinte biztosra vehető, hogy a tervezett 12 éves határidő előtt fel fognak bukkanni az első intelligens autók, a Knight Rider sorozatból megismert K.I.T.T. huszonegyedik századi utódai.
A projektben számos szervezet és egy egyetem vesz részt, a munkákat a Német Kutatási Egyesület (DFG) koordinálja. A kutatócsoportok tagjait, mérnököket és informatikusokat az ország legkülönbözőbb oktatási és kutatási intézményeiből, például a Müncheni Műszaki Egyetemről, a Karlsruhei Egyetemről és a német hadsereg (Bundeswehr) Neubibergi Egyeteméről válogatták össze.
"Hosszú távú tervünk az, hogy az újonnan kifejlesztett személygépkocsik képesek legyenek az önálló döntéshozatalra, felismerjék, megértsék a környezetüket vagy a körülöttük történő eseményeket és ez alapján - akár önállóan is - döntéseket hozzanak meg. Így megvalósulhat az, hogy a vezető pillanatnyi akadályoztatása (rosszullét, elalvás, pszichológiai cselekvőképtelenség stb.) miatt és mellett elkerülhetők legyenek például a balesetek" - nyilatkozta Christoph Stiller, a Karlsruhei Egyetem Különleges Kutatási Részlegének (SFB) szóvivője.
A projekt keretében kiemelt feladatnak számít a különböző audio- és főleg videószenzorok, valamint a fedélzeti számítógépek fejlesztése, illetve a meglévő rendszerek tökéletesítése, még gyorsabbá és megbízhatóbbá tétele.
Az autók feladata lesz például az adott közlekedési sávban való haladás, vagy egy másik sávra való áttérés (elkanyarodás, az autópálya-kijáratokhoz való besorolás, a közlekedési táblák (sebességkorlátozás, előzéstiltás, útszűkület stb.) és jelzőlámpák leolvasása, sebességcsökkentés, más járművek közlekedésére való figyelés (például egy irányíthatatlan jármű kikerülése). A program részét képezi két vagy több intelligens autó működésének összehangolása is.
A projektet minden nagy német autógyártó cég támogatja, így szinte biztosra vehető, hogy a tervezett 12 éves határidő előtt fel fognak bukkanni az első intelligens autók, a Knight Rider sorozatból megismert K.I.T.T. huszonegyedik századi utódai.