Napi Online
Hamarosan jön a virtuális autópálya-matrica
A tervek szerint tavasztól már mobiltelefonon is vásárolhatnak autópálya-használati jogosultságot az autósok, vagyis már nem muszáj sorban állniuk ezért az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. ügyfélszolgálati irodáiban vagy a benzinkutaknál.
Ezáltal egyszerűsödhet a díjfizetés, hisz a rendszer - pontosabban a fixen telepített ellenőrző kamerák - az autó rendszáma alapján regisztrálja a vevőt, s ennek alapján történik majd az ellenőrzés is. Az ellenőrök például a parkolókban kontrollálják majd az autókat, és egy az ÁAK által kialakítandó adatbázisban rögtön utánanézhetnek, hogy az illető autóra a tulajdonosa megvásárolta-e a virtuális matricát. A vásárláshoz egyébként az autósoknak mobiltelefonon kell majd felvenniük a kapcsolatot szolgáltatójukkal, s meg kell adniuk rendszámukat, ezután a távközlési cégtől visszaigazolást kapnak, amelyet jóvá kell hagyniuk.
A tranzakció ezzel véget is ér, a sztrádahasználati díjat pedig majd a mobiltelefon-szolgáltató számlázza ki. Az úthasználat tarifája ettől nem lesz magasabb, a mobilszolgáltató viszont minden bizonnyal felszámol majd valamekkora tranzakciós költséget. A tervek szerint tehát a szolgáltatás minden mobiltelefonnal rendelkező autós számára elérhető lesz, ugyanakkor a technológiáját nem az autópálya-kezelő, hanem a mobilüzemeltetők, illetve külső partnerek nyújtják majd. Első körben a tervek szerint a legnépszerűbb négynapos matricát kiváltó jogosultságot lehet majd megvásárolni, de a későbbiekben - amennyiben sikeres lesz - tervezik a rendszer továbbfejlesztését, ami már lehetőséget adna a többi matricatípus "virtualizálására" is.
Az elektronikus autópálya-díjszedési rendszer bevezetését jelenleg 2007-2008-ra tervezik, az előkészítő munkák előrehaladásától és a nyertes pályázó által ajánlott megoldástól függően. A megalapozó vizsgálatok mindenesetre már megtörténtek, a következő lépés a közbeszerzés lebonyolításához szükséges tanácsadók kiválasztása lesz - tudtuk meg a fejlesztésért felelős Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) illetékesétől. A rendszer valószínűleg úgy fog működni, hogy egy úgynevezett járműfedélzeti eszközt kell majd a gépkocsikban elhelyezni, amely regisztrálja a díjköteles szakaszokon történő közlekedést, és a kiszabott útdíjat egy előre feltöltött számláról vagy utólagos elszámolással lehet majd kiegyenlíteni.
Az EU távlati célja, hogy ezek a díjszedési rendszerek az egész kontinensen egységesen, interoperábilisan működjenek, tehát az úthasználónak ne legyen gondja, ha átlép egy-egy országhatárt. Így sokkal inkább felhasználóbarát (a használónak egyszer kell csak regisztráltatnia magát) és igazságos (mindenki annyit fizet majd, amennyit valóban közlekedik) lesz, mint a jelenlegi megoldás. Az ehhez szükséges beruházásokra vonatkozó adatok még nem állnak rendelkezésre. Ezt a költség-, illetve megvalósíthatósági tanulmány ismeretében lehet majd meghatározni, ezek elkészítését most tervezi az UKIG.
A beruházás összege természetesen függ a rendszer kiterjedtségétől, a megtérülés pedig emellett a díjszintektől is, de persze még ezek meghatározása is a jövő zenéje. Az UKIG szakembere ezzel kapcsolatban annyit mondott el, hogy egy ilyen hosszú távra tervezett rendszer beruházási és üzemeltetési költsége bőven az elfogadható mértéken (a bevont utak és járműkategóriák számától függően a keletkező bevételek 10-15 százalékán) belül van.
A használattal arányos díjszedés bevezetése és a matricás rendszer megszűnése nagy valószínűséggel párhuzamos folyamat lesz. Ez azt jelenti, hogy lesznek olyan járműkategóriák, amelyeknél a használattal arányos, tehát az elektronikus díjszedés lesz az úthasználók számára a kötelező megoldás. Emellett lehetséges, hogy az alacsonyabb kategóriák számára átmeneti ideig még a matricás rendszer marad meg, illetve lesz egy alternatív fizetési mód (például az M3-as autópálya 1999-ben működő rendszerében lehetett fizetni matricás és használattal arányos módon is). Ezek a kategóriahatárok és időpontok még szintén gazdasági hatékonysági elemzések tárgyát képezik.
Ezáltal egyszerűsödhet a díjfizetés, hisz a rendszer - pontosabban a fixen telepített ellenőrző kamerák - az autó rendszáma alapján regisztrálja a vevőt, s ennek alapján történik majd az ellenőrzés is. Az ellenőrök például a parkolókban kontrollálják majd az autókat, és egy az ÁAK által kialakítandó adatbázisban rögtön utánanézhetnek, hogy az illető autóra a tulajdonosa megvásárolta-e a virtuális matricát. A vásárláshoz egyébként az autósoknak mobiltelefonon kell majd felvenniük a kapcsolatot szolgáltatójukkal, s meg kell adniuk rendszámukat, ezután a távközlési cégtől visszaigazolást kapnak, amelyet jóvá kell hagyniuk.
A tranzakció ezzel véget is ér, a sztrádahasználati díjat pedig majd a mobiltelefon-szolgáltató számlázza ki. Az úthasználat tarifája ettől nem lesz magasabb, a mobilszolgáltató viszont minden bizonnyal felszámol majd valamekkora tranzakciós költséget. A tervek szerint tehát a szolgáltatás minden mobiltelefonnal rendelkező autós számára elérhető lesz, ugyanakkor a technológiáját nem az autópálya-kezelő, hanem a mobilüzemeltetők, illetve külső partnerek nyújtják majd. Első körben a tervek szerint a legnépszerűbb négynapos matricát kiváltó jogosultságot lehet majd megvásárolni, de a későbbiekben - amennyiben sikeres lesz - tervezik a rendszer továbbfejlesztését, ami már lehetőséget adna a többi matricatípus "virtualizálására" is.
Az elektronikus autópálya-díjszedési rendszer bevezetését jelenleg 2007-2008-ra tervezik, az előkészítő munkák előrehaladásától és a nyertes pályázó által ajánlott megoldástól függően. A megalapozó vizsgálatok mindenesetre már megtörténtek, a következő lépés a közbeszerzés lebonyolításához szükséges tanácsadók kiválasztása lesz - tudtuk meg a fejlesztésért felelős Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) illetékesétől. A rendszer valószínűleg úgy fog működni, hogy egy úgynevezett járműfedélzeti eszközt kell majd a gépkocsikban elhelyezni, amely regisztrálja a díjköteles szakaszokon történő közlekedést, és a kiszabott útdíjat egy előre feltöltött számláról vagy utólagos elszámolással lehet majd kiegyenlíteni.
Az EU távlati célja, hogy ezek a díjszedési rendszerek az egész kontinensen egységesen, interoperábilisan működjenek, tehát az úthasználónak ne legyen gondja, ha átlép egy-egy országhatárt. Így sokkal inkább felhasználóbarát (a használónak egyszer kell csak regisztráltatnia magát) és igazságos (mindenki annyit fizet majd, amennyit valóban közlekedik) lesz, mint a jelenlegi megoldás. Az ehhez szükséges beruházásokra vonatkozó adatok még nem állnak rendelkezésre. Ezt a költség-, illetve megvalósíthatósági tanulmány ismeretében lehet majd meghatározni, ezek elkészítését most tervezi az UKIG.
A beruházás összege természetesen függ a rendszer kiterjedtségétől, a megtérülés pedig emellett a díjszintektől is, de persze még ezek meghatározása is a jövő zenéje. Az UKIG szakembere ezzel kapcsolatban annyit mondott el, hogy egy ilyen hosszú távra tervezett rendszer beruházási és üzemeltetési költsége bőven az elfogadható mértéken (a bevont utak és járműkategóriák számától függően a keletkező bevételek 10-15 százalékán) belül van.
A használattal arányos díjszedés bevezetése és a matricás rendszer megszűnése nagy valószínűséggel párhuzamos folyamat lesz. Ez azt jelenti, hogy lesznek olyan járműkategóriák, amelyeknél a használattal arányos, tehát az elektronikus díjszedés lesz az úthasználók számára a kötelező megoldás. Emellett lehetséges, hogy az alacsonyabb kategóriák számára átmeneti ideig még a matricás rendszer marad meg, illetve lesz egy alternatív fizetési mód (például az M3-as autópálya 1999-ben működő rendszerében lehetett fizetni matricás és használattal arányos módon is). Ezek a kategóriahatárok és időpontok még szintén gazdasági hatékonysági elemzések tárgyát képezik.