SG.hu

A gyenge elektromos autó eladások miatt mégsem épít akkumulátorgyárakat a Volkswagen

A Volkswagen megvárja, hogy milyen lesz az elektromos autók iránti kereslet, mielőtt mind a hat, korábban tervezett akkumulátorgyárát kiépíti. Thomas Schmall, a VW műszaki ügyekért felelős igazgatósági tagja a FAZ-nak azt mondta, hogy „az akkumulátorcella-gyárak építése nem öncélú”, és hogy a 2030-ra kitűzött 200 GWh lítium-ion cellás cél nincs kőbe vésve.

Túlságosan leegyszerűsítő lenne azt állítani, hogy minden új technológia megfelel a Gartner híres-hírhedt hype-ciklusának, de nehéz nem gondolni a grafikonjukra amikor az elektromos járművekről beszélünk. Miután a gyártók éveken át hangoztatták a tisztán elektromos hajtásláncok és a belső égésű motorok megszüntetésének magasztos céljait, a Tesla ugrásszerűen megugró értékelési mutatói felkeltették a befektetők érdeklődését az elektromos hajtás iránt, és egy ideig a dolgok nagyon fényesnek tűntek.


Az akkumulátorok árának ígért csökkenése azonban soha nem valósult meg, és az elektromos autók felára még mindig nagyon magas, legalábbis az első tulajdonosok számára. A kezdeti hype, valamint az új modellek korlátozott elérhetősége miatt a márkakereskedők az elérhető személygépkocsikat és teherautókat magas prémiummal terhelték meg, ami még inkább elidegenítette a potenciális vásárlókat. Most pedig, amikor ezek a felárak és a készlethiány már többnyire a múlté, a kamatlábak az egekbe szöktek. Mindezek miatt elég nehéz megszabadulni attól a gondolattól, hogy "a kiábrándulás hullámvölgyében" vagyunk, és az autógyártók ennek megfelelően reagálnak. Mind a General Motors, mind a Ford máris szerényebbre szabta villamosítási terveit, több hibrid és kevesebb elektromos jármű szerepel az útitervükben.


A VW esetében a korábbi cél, hogy 2030-ra hat gyárban (egy PowerCo nevű új leányvállalaton keresztül) 200 GWh-t termeljenek. Most már csak 170 GWh kapacitás elérése a cél három, már bejelentett üzemben: a spanyolországi Valenciában, a kanadai Ontarióban és a németországi Salzgitterben. Schmall szerint szükség esetén a spanyol és a kanadai akkumulátorgyárakat bővíteni lehet majd a további igények kielégítésére. Ez az akkumulátoros hír a VW-nél a villamosításba vetett bizalom lassulásának újabb jele: a múlt héten kiderült, hogy a vállalat elhalasztotta az ID.4 utódjának kidolgozását, amely így 2032-ig nem kerülhet a bemutatótermekbe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #4
    Ha az EU tényleg komolyan gondolta volna ezt az elektromos autókra átállást, akkor mindenfelé szétszórt támogatások helyett a töltőhálózat kiépítését szervezte volna meg.

    De persze ez sem szólt semmi másról, mint német autóipari cégekhez öntött milliárdokról. Amint megjelenne a kínai (-> lengyel,magyar,spanyol) konkurencia, máris kongatják a vészharangot és előkerül a védővám.
  • kvp #3
    "így többe kerülne, mint végig vinni 1-1 szerződést, annak felrúgása helyett."

    Mikor zavarta ez a nyugateuropai kormanyokat? A sajat gazdasagukat is felszamoljak eppen.

    "így a piac kb. már telítődött is, aki akart és tudott már megvette az elektromos autóját és a tapasztalatok is arra mutatnak, hogy nem feltétlenül lesz vagy lett a következő autója tisztán elektromos."

    A 3-6 millio forint kozotti kinai elektromos autok piaca jelenleg semmilyen ajanlatot nem tartalmaz es itthon is sok ember cserelne le az 1000 eves benzines jarmuvet olcso kinai elektromosra. Ennek feltetele, hogy legyen ilyen megvasarolhato jarmu es olcso legyen az aram. Utobbihoz pl. kellene Paks 2, de talan 3 is. Harmaik feltetel meg varosban (pl. korfolyosos vagy panelhazas kornyezetben) az elerheto tolto minel tobb parkolohelyen. (a parkolasi dijba beepitheto a toltesi koltseg is)

    "Jóformán semmi előnye nincs a tulajdonosnak"

    Hazi tarolos napelemes rendszer eseten ingyen tankolas, olcso nuklearis ejszakai energia eseten kozel ingyenes tankolas. Plusz sokkal kevesebb szervizeles kell neki es jobbak a menettulajdonsagok is. Egy elektromos auto egyetlen nagy hatranya, hogy nem lehet hagyomanyos benzinkuton feltolteni, de szinte minden masban jobb mint a belso egesuek.
  • Ellaberin #2
    Azért nem ennyire egyszerű ez. Egy-egy megkötött szerződést felrúgni, beindult építkezést leállítani nem olyan egyszerű. Nem hülye általában a beruházó fél, bebiztosítja magát olyan garanciákkal, amivel egy kormányváltás- és irányváltás esetén is jól jönnének ki. Illetve ott van a beszállítói kör, ami nagy valószínűséggel pont a jelenlegi kormány érdekeltségi köre, őket is kárpótolni kellene, így többe kerülne, mint végig vinni 1-1 szerződést, annak felrúgása helyett.
    De a témához is kapcsolódva; a hype időszaka után itt van a józanodás. A túlzott bizakodás egyik eleme sem teljesült az elektromos autókkal kapcsolatban, így a piac kb. már telítődött is, aki akart és tudott már megvette az elektromos autóját és a tapasztalatok is arra mutatnak, hogy nem feltétlenül lesz vagy lett a következő autója tisztán elektromos. Jóformán semmi előnye nincs a tulajdonosnak - hacsak nem a környezettudatosság - ál - érzése.
    Pénz beszél, most a kivárás fele hajlik a mutató.
  • kvp #1
    Kivarjak mi lesz. Ha bejutnak a kinaiak az EU-s piacra, akkor nekik kb. annyi es akar ki is vonulhatnak az autogyartasbol, de legalabbis kinai aksikat vesznek a designed in germany jarmuvekbe is. Jelenleg az EU es az USA mindent megtesz azert, hogy ez ne kovetkezzen be, Magyaroszag meg mindent megtesz azert, hogy nallunk legyenek a made in EU kinai gyarak es a vegen csak itt osszerakott kinai (es nemet) autok legyenek az EU-s piacon. (ezert is lett annyira surgos a jelenlegi magyar kormany levaltasa, mivel az uj kormany azonnal leallitana az osszes kinai gyar epiteset ami megoldana a fenti problemat)