SG.hu

Verseny indult a hasz­nált akkumu­lá­to­rok álla­po­tá­nak tanúsítására

Számos startup cég igyekszik segíteni a vásárlóknak kitalálni, hogy mennyit ér egy használt elektromos jármű valójában.

A hagyományos, belső égésű motorral hajtott autók esetében egy leendő vásárló a futásteljesítmény és a kor alapján gyorsan talál fogódzót arra vonatkozóan, hogy kb. mennyit kell fizetnie. Ez a képlet nem működik az elektromos járművek (EV-k) esetében, amelyek értéke nagyban függ a bennük lévő akkumulátorok hatótávolságától és töltöttségi képességétől. Egészen a közelmúltig nem volt mód az akkumulátorok állapotának mérésére, ami akadályozta a használt EV-k értékesítését. Ez azonban most változik, mivel vállalatok sora kezdett akkumulátorok tesztelésével foglalkozni, és némelyik eljárás csak percekig tart.

Az egyik ilyen cég egy brit startup, az Altelium. Az általuk kifejlesztett állapotvizsgáló tesztet és tanúsítványt idén több mint 7000 amerikai és több mint 5000 brit autókereskedőnél tervezik bevezetni. "Ha a használt autók piaca nem működik megfelelően az új autók piaca sem fog, és az elektromos átállás nem fog megtörténni" - mondta Alex Johns, az Altelium üzletfejlesztési vezetője, aki elmondta, hogy cége tudása iránt Kínából is érdeklődést mutatnak. Egy másik cég az osztrák Aviloo startup, amely kereskedők és magánszemélyek számára fejlesztett ki egy tesztet. Ez megállapította, hogy 100 000 kilométer megtétele után egy EV akkumulátorának állapota akár 30%-kal is eltérhet. Ha pedig egy használt EV hatótávolsága az előző tulajdonos rossz töltési szokásai miatt csak az újkori érték 70%-a, az több ezer eurót csökkenthet az értékén - mondta Marcus Berger, az Aviloo vezérigazgatója. "Egy EV esetében a futásteljesítmény és a kor nem mond semmit" - mondta Berger. "Minden az akkumulátorról szól."

A 38 éves Michael Willvonseder számára elengedhetetlen volt egy független akkumulátorteszt, mielőtt 31 000 eurót költött volna egy 2014-es hétüléses Tesla Model S-re, amely 240 000 km-t futott. A Bécstől délre fekvő Bécsújhelyen lakó férfi az Aviloo szolgáltatását vette igénybe, és megállapította, hogy az akkumulátor eredeti kapacitásának 90%-a megmaradt - az újkori 456 km-hez képest 412 km-es hatótávolsággal. "Olyan autót akarok, amely megbízható, nem szemét, és arra van szükségem, hogy sokáig bírja" - mondta Willvonseder. A Driverama - amely Németországban évente mintegy 100 000 használt autót vásárol fel Közép-Európában történő értékesítésre - az Aviloo-t használja a 80%-os akkumulátor-kapacitás alatti vagy akkumulátorhibás EV-k kiszűrésére - mondta Eldar Vagabov vezérigazgató.


Kritikusok szerint az autógyártók által közölt hatótávolsági adatok gyakran túlságosan rózsásak, így a független tesztek létfontosságúak. Az átláthatóság hiánya egyértelműen ártott az elektromos hajtás piacának. Az akkumulátorokat nyomon követő Recurrent startup szerint az amerikai használt járművek ára szeptemberben 32%-kal csökkent az előző évhez képest, szemben a fosszilis üzemanyaggal működő modellek 7%-os csökkenésével. Az AutoTrader szerint az Egyesült Királyságban a használt EV-k ára augusztusban 23%-kal csökkent az előző évhez képest, míg a fosszilis üzemanyaggal működő modellek ára legalább 4%-kal emelkedett, ami jelzi a használt EV-k akkumulátorának élettartamával kapcsolatos fogyasztói aggodalmakat. A Tesla által indított árháború sem tett jót a használt EV-k árainak.

Az AutoTrader és a Deutsche Automobil Treuhand adatai szerint az Egyesült Királyságban és Németországban a hároméves elektromos járművek maradványértéke több mint 10 százalékponttal alacsonyabb, mint a fosszilis üzemanyaggal működő megfelelőiké. Az akkumulátor kapacitásának ismerete kritikus fontosságú lesz, a használt EV-k megfelelő értékének megállapításáért folytatott tanúsítás egyre fontosabb a járművek közelgő beáramlása miatt. Európában például 2021-ben több mint 1,2 millió új, teljesen elektromos autót adtak el - és sokan ezek közül 2024-ben, a lízingszerződések lejártával a használt autók piacára kerülnek. Ha a használt autók ára alacsony marad, az árthat az új modellek árainak.

"Ahhoz, hogy az új autók maradványértékei jók legyenek, jól működő használtautó-piacra van szükség" - mondta Scott Case, a seattle-i székhelyű Recurrent vezérigazgatója, aki 20 000 EV-tulajdonost regisztrált az akkumulátorok adatainak nyomon követésére, és együttműködik a Black Bookkal és a kereskedőkkel is. Case szerint azok a tulajdonosok, akik vigyáznak az akkumulátoraikra, "több ezer dolláros prémiumot" nyerhetnek eladáskor. A startupoknak a 60 országban működő német TUV Rheinland tanúsító ügynökséggel kell versenyezniük. A szervezet a Twaice startuppal közösen kifejlesztett Battery Quick Check-et már elindította az autószerelő műhelyekben Németországban, és várhatóan jövőre más piacokon is elindul. "Az emberek egyszerűen kevesebb kockázatot akarnak", amikor használt elektromos járművet vásárolnak - mondta Katharina Alamo Alonso, a Battery Quick Check ügyvezető igazgatója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #3
    azért nem sok olyan autót fogsz találni a belsőégésüek piacán ami 100.000km megtétele után az újkorában teletankkal megtehető távolság csupán 70%-át fogja megtenni.

    " Ugy kell tekinteni egy elektromos auto aksijara mint az uzemanyag egyik komponensere (mint pl. az adblue a dizeleknel), egy ido utan elfogy. "
    ez igaz. De ha kifogy az adblue akkor tőltök bele. Ha tönkre megy az aksi akkor milliókért cserélhetem.
  • kvp #2
    Idealis esetben a fedelzeti elektronika minden teljes toltesi kusitesi ciklusban meri az aksi toltesfelvevo kepesseget es pontosan tudja, hogy mekkora kapacitas maradt meg meg. Tehat a tanusitasi feladat teljesen feltolteni, majd teljesen kisutni az aksit es a fedelzeti szamitogep szepen kiirja, hogy milyen allapotban van az aksi. Ez kb. olyan mint emissziot merni egy belsoegesu kocsin. A festekreteg / rozsdas alvaz vizsgalatot pedig mindket jarmutipusnal meg kell csinalni.

    Belso egesu autoknal a tomitesek, a katalizator, gyertyak/porlasztok, a motorcsapagyok, a kuplungbetetek, stb. a fogyoalkatreszek, villanyautoknal felfuggesztes mellett foleg csak az aksi. Ugy kell tekinteni egy elektromos auto aksijara mint az uzemanyag egyik komponensere (mint pl. az adblue a dizeleknel), egy ido utan elfogy. Persze ahog a dizeleket sem dobjuk el, ha kifogy a gyari adblue toltetuk, ugy az elektromos autokat sem kellene, ha kifogy a gyari aksi kapacitasuk.

    ps: Elektromos autok eseten az auto tenyleges ara az aksicsomag nelkuli ar, ehhez hozzajon az uj aksi ara mint hozza adott "uzemanyag". A hasznalt auto tenyleges ara az amortizalodott auto ara, amihez hozzajon a megmaradt aksi kapacitas ara, mint hozza adott maradek "uzemanyag". Tehat ketfele ertekcsokkenes van, egy hagyomanyos, csak az autot erinto es kulon az aksi fogyasa. Meglepo modon, aksi nelkul szamolva az elektromos autok kevesbe amortizalodnak mint a hagyomanyos belso egesu motorral szereltek, de ennek oka az, hogy kevesebb elhasznalodo mechanikus alkatresz van bennuk.
  • Macropus Rufus #1
    "Ez megállapította, hogy 100 000 kilométer megtétele után egy EV akkumulátorának állapota akár 30%-kal is eltérhet. Ha pedig egy használt EV hatótávolsága az előző tulajdonos rossz töltési szokásai miatt csak az újkori érték 70%-a, az több ezer eurót csökkenthet az értékén"
    na ez a gond a villany vasakkal. 100000km nem olyan sok. Ahogy én használom a vasam úgy kb. 10 év, ahogy a barátom úgy olyan 4-5 és már csak 210km tud megtenni... Vö. egy belső égésű autóval. 5 éves korában még bőven tudja azt a távot teletankkal mint újonnan. Sőt 20 éves korára is menni fog neki, míg a villany autóba 10-12 év után aksi csere lesz. 20 éves korára már akár kettő is.