SG.hu

Vészhelyzeti áramellátásra lesznek használhatók az elektromos autók

A modern elektromos járművek hatalmas akkumulátorokkal rendelkeznek, de a benzinüzemű társaikhoz hasonlóan ezek is leginkább egy helyben, kihasználatlanul ülnek. A Ford F-150 Lightning a kétirányú áramellátás jegyében készült, és hamarosan a vészhelyzeti forgatókönyveken kívül is használhatóvá válik.

Partnerségi megállapodást jelentett be a Ford és egy termosztát-gyártó cég, a Resideo. Tesztelési fázisban lévő megoldásuk segíthet abban, hogy a jelenleg még nagyon drága elektromos járművek optimálisabban kihasználhatók legyenek. Egyszerűen fogalmazva, ha az elektromos áram olcsó, mert például süt a nap és a napelemek hatékonyan dolgoznak, akkor a jármű maximális feltöltése az elsődleges, míg ha a hőmérséklet vagy a kereslet miatt a hálózati energiafelhasználás drága (vagy az kevésbé származik megújuló forrásokból származik), akkor az autó akkumulátoráa lehetne használható például a légkondicionáló áramellátására. Ha elegendő ember valósítana meg egy ilyen tartalékot, akkor ez segítene a hálózat megbízhatóságának növelésében is.

Az F-150 Lightning kapacitása bőven elég egy egész háztartásra kiterjedő vészhelyzeti áramellátásra, persze megfelelő töltési kiegészítés szakszerű telepítésével, hogy megelőzhetők legyenek a hálózat visszakapcsolásakor előforduló rendellenességek. A két cég közötti partnerség keretében bevezetett intelligens termosztát lehetővé teszi a hálózati keresletre való reagálást, így az F-150 képessége aktívan kihasználható. Ez egy jármű és egy termosztát, de valószínűleg ez csak a kezdet. A General Motors legújabb Ultium töltői, amelyeket a 2024-es típusokhoz telepítenek, szintén kétirányú otthoni töltést kínálnak. Az amerikaiak hatalmas autókat gyártanak, ennek megfelelő méretű akkumulátorokkal: jön a Chevrolet Silverado EV RST, a GMC Sierra EV Denali Edition 1, a Chevrolet Equinox EV, a Cadillac Escalade IQ és a viszonylag kisebb Cadillac Lyriq.


A Ford és a GM egy energetikai céggel, a Pacific Gas and Electric (PG&E) vállalattal is együttműködik a kétirányú töltési programok kutatásában. Az egyetlen jármű által egyetlen otthont tápláló egyetlen járművön túl a járművek "V2G", azaz a jármű-hálózat töltésbe való integrálása felé is van mozgás. A V2G-programok jellemzően azt jelentik, hogy a közműszolgáltató a tulajdonos beleegyezésével az autó akkumulátorának egy részét a hálózat stabilizálására használja a szélsőséges események során, rugalmasabbá téve a hálózatot. Nagyjából 100 V2G kísérleti program indult vagy volt kutatás alatt 2022 végén, amikor Kalifornia érdeklődését felkeltette a széles körű megvalósítás.

A Ford FordPass alkalmazás már lehetővé teszi az F-150 Lightning tulajdonosok számára, hogy kezeljék, hogy áramkimaradáskor mennyi akkumulátoruk álljon rendelkezésre, és értesíti őket, ha átállás történik. Egy ilyen opt-in, korlátozott lehetőség valószínűleg része lesz a Ford és a Resideo partnerségének. Mindazonáltal még mindig sok kérdés van az automatizált hálózati áramellátással kapcsolatban, beleértve az akkumulátorok degradációjával, a magánélet védelmével és természetesen a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalmakkal kapcsolatos problémákat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #2
    Mondjuk szükség is lesz rá, mert egy alapvetően megújulókra épülő hálózat üzembiztossága meglehetősen instabil.
    ;)
  • Myers #1
    Az még hagyján, ha saját részemre használhatnám a háztartásban a villanyautó akkuját. De azt biztos nem szeretném, ha mások csüngnének rajta, kivéve, ha komolyan megfizetnék. Ez ugyanúgy az akksi elhasználódásával járna, mint ha járműként használnák.