SG.hu
Sokkal jobb akkumulátorokat ígér a Toyota és a Samsung
A távol-keleti cégek olyan energiasűrűségű akkumulátorokat ígérnek, amelyekhez képest a lítium-ionos cellák gyenge kezdők.
A Samsung akkumulátorgyártó egysége, az SDI bejelentette, hogy 2027-ben megkezdi a szilárdtest-akkumulátorok tömeggyártását. Az általuk előállított alkatrészek energiasűrűsége 900 wattóra/liter (Wh/L) lesz, ami jóval meghaladja a lítium-ionos akkumulátorok teljesítményét. A szilárdtest-akkumulátorok ellenállóbbak is, mint a lítium-ionos termékek, amelyek idővel egyre kevésbé hatékonyak, és már kisebb sérülés után is kigyulladhatnak. A Samsung emellett 20 éves élettartamú akkumulátorokat is megemlített, amelyeket kilenc perc alatt képesek 80 százalékos töltöttségre feltölteni. Ha a Samsung megfelelő mennyiségben tudja gyártani szilárdtest-akkumulátorát, akkor a hatótávolság növelésével nagy lökést adhat az elektromos járművek piacának.
Sajnos a Samsung nem adott részletes specifikációkat arról, hogy mit fognak majd szállítani 2027-ben, csak annyit közöltek, hogy a kereslet alapján változtatják majd a termelést. Az autógyártók szükségszerűen óvatosak az új technológiák bevezetése előtt, így ezek az akkumulátorok valószínűleg nem jelennek meg a 2027-es modellszámú járművekben.
A Toyotának azonban sokkal közelebbi tervei vannak a járművekbe szánt akkumulátorokkal kapcsolatban. A japán óriás bejelentette, hogy átveszi a Panasonic-kal 28 éve működő elektromos akkumulátorokkal foglalkozó közös vállalatát. A Primearth EV Energy (PEVE) egy meg nem nevezett összegért március végétől a Toyota 100 százalékos tulajdonú leányvállalatává válik, hogy a japán autógyártó "megerősítse képességeit az autóipari akkumulátorok tömeggyártásában". A PEVE prizmatikus nikkel-fém-hidrid (Ni-MH) és lítium-ion (Li-ion) akkumulátorokat gyárt a hibrid elektromos járművekhez (HEV), köztük a Toyota Priushoz. Jelenleg tervben van, hogy a vállalat akkumulátoros elektromos (BEV) és plug-in hibrid elektromos járművekkel (PHEV) is foglalkozzon.
A Toyota szerint a termékbővítés lehetővé teszi, hogy "rugalmasan reagálhasson a növekvő akkumulátor-keresletre, miközben a tömeggyártás versenyképességének további növelését is elősegíti". A PEVE nem az egyetlen Toyota által támogatott olyan vállalat lesz, amely BEV és PHEV akkumulátorokat gyárt, mivel a Panasonic társ vegyesvállalata, a Prime Planet Energy & Solutions (PPES) már foglalkozik ilyenekkel. A Toyota jelenleg a PPES-től és a kínai CATL-től szerzi be a BEV akkumulátorokat. Az előbbibe a Toyota önti a pénzt, 2022-ben 2,5 milliárd dollárt fordítottak a PPES észak-karolinai akkumulátorgyárának bővítésére.
A Panasonic szintén nagy jövőt lát a PPES előtt, tavaly nyáron felszámolta folyadékkristályos kijelző üzletágát, és a pénzt egy PPES akkumulátorgyárba fektette. A négy éve alapított PPES 49 százalékban a Panasonic HD és 51 százalékban a Toyota tulajdonában van, míg a PEVE 80,5 százalékban a Toyota és 19,5 százalékban a Panasonic tulajdonában van. Amikor a PEVE 1996-ban megnyitotta kapuit, 60-40 arányban vegyesvállalat volt, és a Panasonic birtokolta a többségi részesedést. Az évek során a Toyota két menetben növelte részesedését, mert a társaság az akkumulátorkibocsátás nagyobb ellenőrzésére törekszik, céljuk 2026-ra 1,5 millió elektromos autó eladása.
A PEVE-be történő hosszú távú és a PPES-be történő rövidebb távú befektetései ellenére a Toyota lassúnak tűnik az EV bevezetésében. A vállalat 2023-ban még vezérigazgatót is váltott a cél érdekében, Akio Toyodát a Lexus korábbi vezetője, Koji Sato váltotta fel. Toyoda továbbra is tagja a Toyota igazgatótanácsának, és továbbra is esküszik arra, hogy az elektromos autók szegmense a piacnak legfeljebb 30 százalékát teszi majd ki. Akár igaz ez, akár nem, a Samsung nagy téteket tesz az akkumulátorokra - mind a fent említett bejelentéssel, mind azzal, hogy nemrég megvásárolta egy nikkelbánya egy részét. A Ford, a General Motors és más autógyártók hasonló lépéseket tettek.
A Samsung akkumulátorgyártó egysége, az SDI bejelentette, hogy 2027-ben megkezdi a szilárdtest-akkumulátorok tömeggyártását. Az általuk előállított alkatrészek energiasűrűsége 900 wattóra/liter (Wh/L) lesz, ami jóval meghaladja a lítium-ionos akkumulátorok teljesítményét. A szilárdtest-akkumulátorok ellenállóbbak is, mint a lítium-ionos termékek, amelyek idővel egyre kevésbé hatékonyak, és már kisebb sérülés után is kigyulladhatnak. A Samsung emellett 20 éves élettartamú akkumulátorokat is megemlített, amelyeket kilenc perc alatt képesek 80 százalékos töltöttségre feltölteni. Ha a Samsung megfelelő mennyiségben tudja gyártani szilárdtest-akkumulátorát, akkor a hatótávolság növelésével nagy lökést adhat az elektromos járművek piacának.
Sajnos a Samsung nem adott részletes specifikációkat arról, hogy mit fognak majd szállítani 2027-ben, csak annyit közöltek, hogy a kereslet alapján változtatják majd a termelést. Az autógyártók szükségszerűen óvatosak az új technológiák bevezetése előtt, így ezek az akkumulátorok valószínűleg nem jelennek meg a 2027-es modellszámú járművekben.
A Toyotának azonban sokkal közelebbi tervei vannak a járművekbe szánt akkumulátorokkal kapcsolatban. A japán óriás bejelentette, hogy átveszi a Panasonic-kal 28 éve működő elektromos akkumulátorokkal foglalkozó közös vállalatát. A Primearth EV Energy (PEVE) egy meg nem nevezett összegért március végétől a Toyota 100 százalékos tulajdonú leányvállalatává válik, hogy a japán autógyártó "megerősítse képességeit az autóipari akkumulátorok tömeggyártásában". A PEVE prizmatikus nikkel-fém-hidrid (Ni-MH) és lítium-ion (Li-ion) akkumulátorokat gyárt a hibrid elektromos járművekhez (HEV), köztük a Toyota Priushoz. Jelenleg tervben van, hogy a vállalat akkumulátoros elektromos (BEV) és plug-in hibrid elektromos járművekkel (PHEV) is foglalkozzon.
A Toyota szerint a termékbővítés lehetővé teszi, hogy "rugalmasan reagálhasson a növekvő akkumulátor-keresletre, miközben a tömeggyártás versenyképességének további növelését is elősegíti". A PEVE nem az egyetlen Toyota által támogatott olyan vállalat lesz, amely BEV és PHEV akkumulátorokat gyárt, mivel a Panasonic társ vegyesvállalata, a Prime Planet Energy & Solutions (PPES) már foglalkozik ilyenekkel. A Toyota jelenleg a PPES-től és a kínai CATL-től szerzi be a BEV akkumulátorokat. Az előbbibe a Toyota önti a pénzt, 2022-ben 2,5 milliárd dollárt fordítottak a PPES észak-karolinai akkumulátorgyárának bővítésére.
A Panasonic szintén nagy jövőt lát a PPES előtt, tavaly nyáron felszámolta folyadékkristályos kijelző üzletágát, és a pénzt egy PPES akkumulátorgyárba fektette. A négy éve alapított PPES 49 százalékban a Panasonic HD és 51 százalékban a Toyota tulajdonában van, míg a PEVE 80,5 százalékban a Toyota és 19,5 százalékban a Panasonic tulajdonában van. Amikor a PEVE 1996-ban megnyitotta kapuit, 60-40 arányban vegyesvállalat volt, és a Panasonic birtokolta a többségi részesedést. Az évek során a Toyota két menetben növelte részesedését, mert a társaság az akkumulátorkibocsátás nagyobb ellenőrzésére törekszik, céljuk 2026-ra 1,5 millió elektromos autó eladása.
A PEVE-be történő hosszú távú és a PPES-be történő rövidebb távú befektetései ellenére a Toyota lassúnak tűnik az EV bevezetésében. A vállalat 2023-ban még vezérigazgatót is váltott a cél érdekében, Akio Toyodát a Lexus korábbi vezetője, Koji Sato váltotta fel. Toyoda továbbra is tagja a Toyota igazgatótanácsának, és továbbra is esküszik arra, hogy az elektromos autók szegmense a piacnak legfeljebb 30 százalékát teszi majd ki. Akár igaz ez, akár nem, a Samsung nagy téteket tesz az akkumulátorokra - mind a fent említett bejelentéssel, mind azzal, hogy nemrég megvásárolta egy nikkelbánya egy részét. A Ford, a General Motors és más autógyártók hasonló lépéseket tettek.