SG.hu

Csak sebesség­korlátozóval ellátott új autó adható el az EU-ban

Hatályba lépett az intelligens sebességasszisztens (Intelligent Speed Assist, ISA) rendszerekre vonatkozó európai uniós előírás, amely figyelmezteti a vezetőt és korlátozhatja a jármű sebességét. A rendszerek a közlekedési táblák felismerésén, valamint a navigációs rendszereken alapulnak.

Köszönhetően a GPS-nek és a közlekedési táblák felismerésének, a modern autók tudják, hogy mikor hajtanak a megengedettnél gyorsabban, és szükség esetén automatikusan fékezni is tudnak. Így jóideje nincs műszaki akadálya annak, hogy egy számítógép automatikusan lelassítsa az autót a kihelyezett sebességkorlátozásokra reagálva. Mindez tehát régóta nem technikai megvalósíthatóság kérdése - de ennek kötelezővé tétele már politikai akarat kérdése volt. Ez a politikai akarat az Európai Unióban most megvalósult, az EU-ban értékesített összes új autóban ISA rendszert kell majd alkalmazni.

Maguk a rendszerek 2022-től kezdődően beépítésre kerülnek az újonnan bevezetett autómodellekbe, így már most is jó néhány új autóban megtalálhatóak. A mostani rendelet ezt a megbízást kiterjeszti az EU-ban eladni kívánt összes új járműre. "A cél az európaiak védelme a közlekedési balesetek, a rossz levegőminőség és az éghajlatváltozás ellen, a változó igényeknek megfelelő új mobilitási megoldások biztosítása, valamint az európai ipar versenyképességének védelme" - áll az Európai Bizottság közleményében.

Az ISA-rendszerek négyféleképpen működnek majd a jármű lassítása érdekében, és a gyártókon múlik, hogy melyiket választják. Az uniós előírások szerint a rendszer használhat akusztikus vagy vibrációs figyelmeztetést, haptikus visszajelzéssel ellátott gázpedált, vagy olyan sebességszabályozó funkciót, amelyben a jármű sebessége fokozatosan csökken. Az első két lehetőség nem feltétlenül kényszeríti ki a jármű tényleges sebességváltoztatását, és ez a szándékos. A jelzéseknek rövid időtartamúaknak is kell lenniük, hogy ne zavarják a vezetőt. Az utóbbi két lehetőségnél a járművezetők könnyen felülbírálhatják a figyelmeztetéseket, mivel a tapintható visszajelzés esetén a járművezető által a pedálra gyakorolt extra nyomás semlegesíti a pedálról érkező visszahatást.

"Még a sebességszabályozó funkció esetében is, amikor az autó sebessége automatikusan finoman csökken, a rendszert a vezető könnyen felülbírálhatja a gázpedál kicsit mélyebb lenyomásával" - emeli ki az Európai Bizottság. A fő kérdés persze az, hogy ha ezek a rendszerek ilyan könnyen figyelmen kívül hagyhatók, lesz-e mérhető hatásuk a gyorshajtással összefüggő közlekedési balesetek arányára, vagy olyan rendszerré válnak, amelyet egy kattintással ki lehet kapcsolni, mint a weben felugró reklámokat? Mindazonáltal ha valaki szándékosan kikapcsolja a rendszert, majd balesetet okoz, a bíróságon szinte biztosan súlyosbító tényezőként fogják elbírálni a beavatkozást.

Szkeptikusok és az új szabályozás támogatói egyaránt attól tartanak, hogy a sebességkorlátozás betartására kényszerítő módszerek túl minimálisak ahhoz, hogy hatékonyak legyenek, de elég bosszantóak ahhoz, hogy politikai visszahatást váltsanak ki a hasonló biztonsági és forgalomcsillapítási intézkedésekkel, például a sebességmérő kamerákkal szembe. Mások szerint ez a legújabb példája a tolakodó felügyeleti intézkedéseknek, amelyek idővel egyre korlátozóbbak lesznek, vagy amelyek végül olyan zónákat hozhatnak létre, ahol a járművezetők számára egyáltalán nem lesz lehetőség a sebességkorlátozók megkerülésére. A következő intézkedések tehát még szigorúbbak lehetnek, és ez csupán az első lépés az autókba épített megfigyelőtechnológia felé.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ximix #13
    Egy problémára lehet több megoldás is, szerintem addigra akár külsős cégek csinálhatnak az adott típushoz valami kiegészítő hardvert ami eleget tesz az előírásoknak.
  • RJoco #12
    Jaja, és akkor már minden titkosítással bíró csevegőalkalmatosságról is vegyék le a titkosítást, hogy a "gyerekek védelme érdekében" lehallgathassanak mindenki.
    A VPN-t be kell tiltani és a sütik esetén is teljesen fölösleges ez a mizéria, egyszerűen minden, mindig engedélyezve legyen, mert egyeseknek az az érdekük.

    Az autót meg ne vegyék vissza ingyen, hanem igenis adjanak érte pénzt. A benne lévő anyagot majd szépen újrahasznosítják, amiből egyesek pénzt csinálnak, te meg sokszor fizetsz ugyanarra az anyagra, míg mások meggazdakszanak.
    Sehol nem lízing alapon megy a dolog privát személynek. Megkérdeztem, csak üzletnek járt a dolog. Ki kell fizetni a kocsit. Persze lehet azt is játszani, hogy pár évente az ember elhoz egy újabbat és mindig fizeti a törlesztőt és állandó hitele van, de sosincs autója. Napersze ez is csak a pórnépre vonatkozik, a pénzesek zsebből perkálnak, nekik nem gond, ha pár évente kukázniuk kell és újat elhozni.
  • kvp #11
    "Ezt te sem gondolod komolya. 10 éves kocsi még tökéletes vas. De azért nem műszakiztatják le mert a gps ill. pontosítok, a térkép nincs frissítve??? Tehát ha van egy tök jó vasad ami 10 éves és már nem kap navi frissítést akkor dobd ki??? Termeljük még jobban a szemetet?"

    A pontos idotartalmot a gyartok kepviseloi es a poliktusok kozti targyalasok es egyezmenyek fogjak meghatarozni, ahogy az EU-s torvenyhozasban eddig is tortent. De roviden szolva igen, amig a gyartok tudjak garantalni kozpontilag a jarmu megbizhatosagat, addig lesz forgalmija. Ez altalaban a kiterjesztett alkatreszellatasi idoszak veget jelenti. Szerintem a gyarto ingyen vissza fogja venni a hasznalt, lejart szavatossagu autokat, errol mar van torveny. Tehat az ember kb. 10 evig licenszelheti a kocsit a gyartotol (a szoftver miatt a tulajdonjog egy resze mar jelenleg is a gyartonal marad), majd a meghatarozott idoszak vegen ingyen leadja neki mint veszelyes hulladekot es a gyarto kotelezoen gondoskodik a hulladek ujrahasznositasarol.

    "Mindent ki lehet játszani amit ember alkotott."

    Mint ahogy a fegyvertartasi szabalyokat is ki lehet jatszani. Csak nem tul elonyos, ha az embert egy engely nelkuli gepfegyverrel vagy penceltoro raketaval kapjak el az utcan, mint ahogy az se lesz nyero ha egy engedely nelkuli autoval. Marpedig ha nem kuldi be folyamatos netkapcsolaton a valos adatokat, akkor az illegalis jarmunek fog szamitani. Egyebkent a gyorshajtas az egyik legkonnyebben elkaphato szabalyszeges, ha minden kamera (a statikusak es az osszes autoba szerelt) folyamatosan ellenorzi a kornyezetet. A vicces az, hogy Magyaroszagon az osszes kozutas (palya matricas, forgalomfigyelo, stb.) kamera alkalmas lenne az automata sebessegmeresre, sot ido-pozicio korrelacios rendszerrel akar pontos utvonal rogzitesre is, csak valamiert nem endedelyeztek ezt a funkciot. Most ezt egeszitsuk ki az automata vagy felautomata jarmuvek kameraival es minden adatot kotelezoen toltessunk fel egy kozponti (EU-s) rendorsegi adatbazisba, mondjuk a szabalyosan kozlekedok vedelme es a balesetek megelozese erdekeben es senki nem fog egy rossz szot se mondani ra.
  • Macropus Rufus #10
    "Ez jelenleg 10 ev az adott modell megjelenesetol. Utanna legfeljebb megbukik a muszakin ha mar nem frissitheto."
    Ezt te sem gondolod komolya. 10 éves kocsi még tökéletes vas. De azért nem műszakiztatják le mert a gps ill. pontosítok, a térkép nincs frissítve??? Tehát ha van egy tök jó vasad ami 10 éves és már nem kap navi frissítést akkor dobd ki??? Termeljük még jobban a szemetet?

    Am. meg két perc és törik az egész korlátozó rendszert és kész. Amikor meg jön a műszaki a kocsi fals adatokat fog produkálni: aktiválva van a korlátozás meg a navi is uptodate. Nem nagy dolog. Mindent ki lehet játszani amit ember alkotott.
    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2024.07.12. 10:32:11
  • RJoco #9
    Az a baj, hogy sok dolog csak felszerelés kérdése és az autógyártók szeretnek extra lóvét kérni ezekért. Persze, ha törvényileg van megszabva...

    A kis fiestában volt tempolimit, de nem fékezett magától. Azt nem tudta. Ellenben, ha 3-mal átléptem a beállítottat, akkor sípolt. A vicces az volt, hogy visszafele is sípolt. Vagyis, ha átléptem 5-tel, majd visszalassultam, a +3-nál akkor is volt hangjelzés.
    Egy kövérebb gázzal fel lehetett oldani a limitet, szóval nem volt gond, ha előzésnél a paraszt rálépett a gázra, ezért át kellett lépnem a sebességhatárt, hogy elmenjek mellette.
    Viszont a bécsi emelkedőn nem tudta tartani, mert a gázpedál állásától függött, hogy mikor old fel. Ott meg eléggé le kellett nyomni. Az is igaz, hogy mindig Eco módban használtam, így, ha jobban menni akartam, akkor jobban is kellett taposnom.
    Most egy kugát vezetek. Ebben már adaptív a limit. Vagyis nézi a térképet és figyeli a táblákat. Beállítások nélkül is már hangjelzéssel szól, ha átléptem a szerinte megengedettet. Ha beállítom a limitet, akkor azt tartja lejtön lefelé is. Magától fékez. Ha mondjuk 100-nál gurulok át a falutáblánál, akkor elég komolyat képes lassítani. De ilyet mondjuk nem szoktam csinálni. Ezen a kocsin nem használom az Eco-t, mert egyrészt nem jegyzi meg leállítás után, másrészt túlságosan is nyomni kell a gázpedált a normál haladáshoz is. Így még nem tudom, hogy mennyire kell letaposni, hogy feloldja a limitet. Előzésnél meg általában én oldom fel még előtte, ha úgy látom, hogy szükséges lesz.
    Mivel hibrid, így végre nem vész el a fékenergia. A múltkor egy lejtőn kellett lassítanom 100-ról valami 40-re, mert utolértem egy traktort. 3 km-t visszatöltött.
    Ebben már van adaptív, távolságtartó tempomat is. A gázt is kezeli. Pályán utolérek valakit, lassít. Kirakom az indexet, máris gyorsít. Elvileg képes lenne kikerülni is anélkül, hogy én kormányoznék, de ezt nem teszteltem. Nagyon kényelmes, de mindent nem hagyok rá. Adott esetben viszont veszélyes is lehet. Bár én még nem jártam meg, de a kollégával beszélgetve előjött a téma, aztán mesélte, hogy nagyon meglepődött, mikor a körforgalomnál a kamion eltűnt előle, a kocsi meg rálépett a gázra. A tempomatot általában nem használom autópályán kívül, de azért kipróbáltam. Faluban szépen tartotta az 50-et, elhagytuk a táblát, olyat odataposott, hogy csak kapaszkodtam. Mivel nem érte el a kívánt sebességet adott paraméterek szerint, még a benzinmotort is bekapcsolta. Ha én taposom le, akkor is bekapcsolja a benzimotort egy pillanat alatt. Úgyhogy a pedállal óvatosan játszom.
    Van már benne sávaszisztens és sávtartó elektronika is. Ha azt érzékeli, hogy túl közel mentem a sáv széléhez, akkor ellanyhul a kormány abban az irányban és automatikusan arra késztet, hogy húzzam vissza. Télen zavaró vacak úton, de amúgy nagyon jó. Csak kicsit kell szokni. Egy gombnyomással a bal karon kikapcsolható. Emellett lehetne rezgést állítani, meg még nem tudom mit.
    A sok érzékelő is nagyon hasznos. Pl. mikor pályán haladok és sávot váltanék, elég a megfelelő tükörre nézni. Ha van valaki közel mellettem, akkor a tükrön jelzi, így máris tudom, hogy nem kéne átmennem a másik sávba.
    Az előttem haladó távolságát is jelzi színekkel. Ez állítható. Nálam a legnagyobb távolság van beállítva. Így elvileg biztos, hogy meg tudok állni, ha valamiért besatuznak előttem. Persze, hacsak nem tartom sárgában vagy pirosban. A szürke a nyerő.
    Van ütközérse figyelmeztető is. Egyrészt szerencsére a fékre magától nem lép. Van pár kanyar, aminek a szélén parkolni szoktak és ilyenkor bejelez. Éles helyzetben soha nem szeretném tesztelni.
    Olyan parkolássegítő van benne, hogy magától beáll. Sőt, megmondja, hogy hova fér be. Ezt sem teszteltem és szerintem soha nem is fogom. Ha a parkolás nem megy, akkor volán mögé sem kellene űlnöm.

    Szóval ez az alsó-közép kategóriás kocsi is már telis-tele van hasznos cuccal, mely segítheti a biztonságos közlekedést. És mégsem építik bele mindegyikbe.
  • ZenMillitia #8
    elso dolgom,hogy kiiktatom. ha eppen jon egy teherauto es van 1 mpem elhuzni, es csak akkor elem tul ha a sebessegkorlatot atlepem nehogymar. egy kib...ott gep korlatozzon csak azert, mert van par reszeges parazita, akik meg akarjak d.gni azt az agyatlan 3.14csat, aki arra bukik ha felelotlen az igenytelen alkesz budos kanja.

    Szanalmas.
  • Gabbbbbbbbbbbb #7
    Jogos, 40 fokos melegben csak az elso par sorig jutottam el.
  • Cat #6
    "Engem inkabb az erdekelne, hogy elozes kozben mi tortenik majd"
    Írja a cikk, ez csak figyelmeztetés, pl. elkezd vibrálni a gázpedál, vagy sípol egyet a műszerfal, de egyébként azt csinálsz amit akarsz.
  • M2 #5
    Ha az emberek alkalmasak lennének a járművek vezetésére, akkor ezekre nem lenne semmi szükség. De nem azok. A statisztikák alapján nagyon nem!

    Lakott területen 30-ra korlátozás, idővel kötelező önvezetéssel egybekötve. Aztán mindenki azt piszmog a kocsijában, amit akar. Autópályán ugyanez 90-es korlátozással.
  • kvp #4
    Sok eve mondom, most lep eletbe. A gps frissitesrol is van torveny, az auto teljes gyartoi elettartalma alatt kotelezo az alkatreszellatas. Ez jelenleg 10 ev az adott modell megjelenesetol. Utanna legfeljebb megbukik a muszakin ha mar nem frissitheto.

    "mivel a forgalomban lévő autót 90% képtelen hatékonyan menni 90 alatt."

    Az elektromos nem szennyez menet kozben es minel lassabb annal hatekonyabb. Mas nem nagyon lesz.

    "a teljes időnk egyre nagyobb részét töltjük értelmetlenül vánszorgó járművekben. Ki és mikor mondta, hogy a vezetés JÁR mindenkinek?"

    Nem jar. Lehet tomegkozlekedni vagy oda koltozni ahol nem kell sokat utazni. Lasd 15 perces varosok.

    "A vezetés miért más?"

    Ezert kell automatizalni. Regen a liftvezeteshez is vizsga kellett, aztan automatizaltuk es ma mar barki hasznalhat liftet. A manualis lifteket (epitkezeseken) pedig ma is profik vezetik. A megoldas, hogy a profik kivetelevel (mentosok, utepitok, tuzoltok, stb.) mindenki automata jarmuveket hasznalhasson csak. Mint a liftek eseten. Ez a jovo...