SG.hu

Csak sebesség­korlátozóval ellátott új autó adható el az EU-ban

Hatályba lépett az intelligens sebességasszisztens (Intelligent Speed Assist, ISA) rendszerekre vonatkozó európai uniós előírás, amely figyelmezteti a vezetőt és korlátozhatja a jármű sebességét. A rendszerek a közlekedési táblák felismerésén, valamint a navigációs rendszereken alapulnak.

Köszönhetően a GPS-nek és a közlekedési táblák felismerésének, a modern autók tudják, hogy mikor hajtanak a megengedettnél gyorsabban, és szükség esetén automatikusan fékezni is tudnak. Így jóideje nincs műszaki akadálya annak, hogy egy számítógép automatikusan lelassítsa az autót a kihelyezett sebességkorlátozásokra reagálva. Mindez tehát régóta nem technikai megvalósíthatóság kérdése - de ennek kötelezővé tétele már politikai akarat kérdése volt. Ez a politikai akarat az Európai Unióban most megvalósult, az EU-ban értékesített összes új autóban ISA rendszert kell majd alkalmazni.

Maguk a rendszerek 2022-től kezdődően beépítésre kerülnek az újonnan bevezetett autómodellekbe, így már most is jó néhány új autóban megtalálhatóak. A mostani rendelet ezt a megbízást kiterjeszti az EU-ban eladni kívánt összes új járműre. "A cél az európaiak védelme a közlekedési balesetek, a rossz levegőminőség és az éghajlatváltozás ellen, a változó igényeknek megfelelő új mobilitási megoldások biztosítása, valamint az európai ipar versenyképességének védelme" - áll az Európai Bizottság közleményében.

Az ISA-rendszerek négyféleképpen működnek majd a jármű lassítása érdekében, és a gyártókon múlik, hogy melyiket választják. Az uniós előírások szerint a rendszer használhat akusztikus vagy vibrációs figyelmeztetést, haptikus visszajelzéssel ellátott gázpedált, vagy olyan sebességszabályozó funkciót, amelyben a jármű sebessége fokozatosan csökken. Az első két lehetőség nem feltétlenül kényszeríti ki a jármű tényleges sebességváltoztatását, és ez a szándékos. A jelzéseknek rövid időtartamúaknak is kell lenniük, hogy ne zavarják a vezetőt. Az utóbbi két lehetőségnél a járművezetők könnyen felülbírálhatják a figyelmeztetéseket, mivel a tapintható visszajelzés esetén a járművezető által a pedálra gyakorolt extra nyomás semlegesíti a pedálról érkező visszahatást.

"Még a sebességszabályozó funkció esetében is, amikor az autó sebessége automatikusan finoman csökken, a rendszert a vezető könnyen felülbírálhatja a gázpedál kicsit mélyebb lenyomásával" - emeli ki az Európai Bizottság. A fő kérdés persze az, hogy ha ezek a rendszerek ilyan könnyen figyelmen kívül hagyhatók, lesz-e mérhető hatásuk a gyorshajtással összefüggő közlekedési balesetek arányára, vagy olyan rendszerré válnak, amelyet egy kattintással ki lehet kapcsolni, mint a weben felugró reklámokat? Mindazonáltal ha valaki szándékosan kikapcsolja a rendszert, majd balesetet okoz, a bíróságon szinte biztosan súlyosbító tényezőként fogják elbírálni a beavatkozást.

Szkeptikusok és az új szabályozás támogatói egyaránt attól tartanak, hogy a sebességkorlátozás betartására kényszerítő módszerek túl minimálisak ahhoz, hogy hatékonyak legyenek, de elég bosszantóak ahhoz, hogy politikai visszahatást váltsanak ki a hasonló biztonsági és forgalomcsillapítási intézkedésekkel, például a sebességmérő kamerákkal szembe. Mások szerint ez a legújabb példája a tolakodó felügyeleti intézkedéseknek, amelyek idővel egyre korlátozóbbak lesznek, vagy amelyek végül olyan zónákat hozhatnak létre, ahol a járművezetők számára egyáltalán nem lesz lehetőség a sebességkorlátozók megkerülésére. A következő intézkedések tehát még szigorúbbak lehetnek, és ez csupán az első lépés az autókba épített megfigyelőtechnológia felé.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ZenMillitia #23
    minden irrealis arcoskodo gyorshajtasert minusz 1-2 szerv. azoknak atadva, akiknek tenyleg szukseguk van az eletukre. peldaul.
    jogalkotoktol nem varhato logika, seggelni tudnak oszt szevasz.
    ha majd azon mulik vkinek az elete,hogy nem tud sebesseghatar fole lepve megelozni egy billego teherautot, akkor a jogalkotok mit csinalnak?
    ugy kell visszafogni a gyorshajtast,hogy eletfogytiglant kell adni a fergeknek, akik 200al nyomulnak ott ahol 100al mehetsz. nem bohockodni felfuggesztettel


    Utoljára szerkesztette: ZenMillitia, 2024.08.14. 03:18:47
  • kvp #22
    "Azért ez okozhat pár gondot."

    Ha tudod, hogy az autod korlatoz, akkor a te felelosseged, hogy ne nyomd a gazpedalt. Ugyanaz az eset, amikor tudod, hogy az autod mar elerte a motor fizikai limitjet, nem tudsz tovabb gyorsitani. Ha ezek utan megse a feket nyomod, akkor igen, jelenleg is neki fogsz menni, elektronika nelkul is. Csak ez a hatar kerul lejjebb es ezert nem is eri mar meg jelentosen erosebb motort epiteni a jarmuvekbe, mint a maximalis sebesseg. Johetnek a meg kisebb, meg olcsobban gyarthato, kornyezetbaratabb motorok.

    A sportautok eseten meg lesz egy palya mod, amit csak geofencing altal megadott helyeken lehet aktivalni es akkor a zart versenypalyakon lehet veluk menni. Dronok eseten is hasznalnak ilyen megoldasokat, hogy ne lehessen varosokban, kormanyzati epuletek es repterek kornyeken reptetni oket.
  • inkvisitor1978 #21
    Európa nem a zöld Utópia miatt kezdett nyomulni a EV autók irányába. Az ok az energiafüggőség csökkentése.
    Amíg import energiahordozóktól függ az egész gazdaság, egész könnyen gallyra lehet vágni vagy zsarolni. Lásd hogyan próbálta használni a gázfegyvert Oroszország 22-ben.
  • Fefy #20
    Ferrari, Porsche, Lamborghini, Bugatti, Pagani, AMG, tuti díjazzák ezt...
  • barret #19
    Ferrariba remek lesz!
  • t_robert #18
    Azért ez okozhat pár gondot. Valaki belemegy egy előzésbe, majd kiderül rosszul számolta ki a helyet a szemből közeledő jármű tekintetében na most vagy lassit az ember és megpróbál visszasorolni vagy gázt ad, hogy gyorsabban be tudja fejezni az előzést. na most ha gázt ad és az autó lekorlátoz az lesz a csatt.........
  • csulok0000 #17
    Két részre kellene szedni ezt a témát:
    1. Amiről a cikk beszél, csak egy kicsit szigorúbban. Igenis lassítsa az autót, persze ne padló fékkel és valamivel tudatosabb felülbírást alkalmazni. Pl egy gomb a kormányos stb.
    2. Általános átléphetetlen limitek: Országonként meghatározott limit, aminél nem lehet többel menni soha. (nálunk pl 130+10%). Valamint egy településenkénti limit(mondjuk 70+10%(~80)). És ezeknél úgy korlátozna a rendszer, hogy nem bírálhatod felül.

  • CairoJack #16
    Ennek az ég adta egy világon semmi értelmét nem látom, főleg úgy, hogy szart sem érnek ezek a rendszerek.
    Annak több értelme lenne, hogy küldené a kocsi a telemetriát a rendőrségnek, és ha az derül ki ezekből az adatokból, hogy "hoppá... 70-nel mentél 50-es úton (és mondjuk nem is csak pár másodpercig)" már menne is a bünte 40 ropi.
    Nem lenne itt semmiféle gyorshajtás...
  • Dodo55 #15
    "Most hirtelen Kuba képe jelent meg előttem, ahol 50-60 éves autók vannak karban tartva ismert okok miatt. Az EU-ban is fel fognak értékelődni a régi autók... :D :D"

    Nézz körül kicsit szerintem, ez már évek óta elkezdődött, igaz eleinte a régebbi autók általánosságban jobb megbízhatósága-tartóssága és kedvezőbb fenntartási költségei miatt és akkor most még szépen majd jönnek ezek mellé az újabb érvek is, amikkel egyre szélesebb rétegeket fognak erre sarkallni. Ez most Európa. Miközben a politika és a politikához közel álló gazdasági érdekeltségek egy zöldnek csúfolt bürokratikus és egészségtelenül steril utópia kialakítására törekednek, addig a társadalom egyre nagyobb egyetértésben csendben mosolyogva és a vállát egyre könnyedebben vonogatva kezd kiépíteni maga körül egy önfeledt vadnyugati világot az elmúlt évtizedek legnagyobb értékeinek mondhatni nemesítésével. És szerintem onnantól nem is hagy kérdést, hogy melyik törekvés fog a másikon felülkerekedni végül, hogy a különféle hatósági szerepekben eljáró legtöbb személy a mai generációkból feltűnően úgy áll az ilyesfajta kérdésekhez, hogy sokkal inkább ember próbál lenni ("mondom mit kéne akkor gyorsan csinálni", "nekünk ez itt most nem feladatunk", "senkinek sem az az érdeke, hogy ezzel itt még több teendőt gyártsunk egymásnak", "nektek akkor amelyik egyszerűbb", stb... már-már jellegzetes megnyilatkozások), mint sem egy érzéketlen gépezet rideg alkatrészei.
  • Macropus Rufus #14
    " Csak nem tul elonyos, ha az embert egy engely nelkuli gepfegyverrel vagy penceltoro raketaval kapjak el az utcan, mint ahogy az se lesz nyero ha egy engedely nelkuli autoval. Marpedig ha nem kuldi be folyamatos netkapcsolaton a valos adatokat, akkor az illegalis jarmunek fog szamitani."
    de ugye van hamis engedély is. És most itt nem az ecserint vett kókány dologra gondoltam. Annyi elég, hogy a kocsi hamis adatokkal azonosítja magát, tehát a vizsgán minden okés, menet közben minden okés a rendszer felé, amúgy meg nem. Mint ahogy a legjobb védelmeket is ki lehet játszani úgy ezt is ki fogják. Hidd el. Továbbá ott az emberi tényező is, ami kb. minden törés alapja, ha nagyban csinálod. Szóval ki lesz játszva. Ebben biztos vagyok.

    Kamerák: ez is kijátszható. Elég, ha a kocsid szól neked, hogy most mérés van. És lassít a kamera miatt. Amúgy meg ahol nincs kamera hasítasz, a kocsid nem a valós adatokat fogja továbbítani. Hidd el kis millió megoldás van egy ilyen rendszer kijátszásához.

    Ami viszont tényleg zavaró lesz: az új autók csak ilyen technikával jöhetnek ki... nincs is annál szebb mint amikor a kőgazdag egyorrú a 70milliás autójával 130-ra lesz korlátozva a pályán, és a 10 éves 5 milliós vas meg 170-180-al hasít el mellette. Ráadásul attól sem kell félnie, hogy a kocsija hazapofázik a sebességéről, max a trafiktól kell tartania. Nagy 5let ez de tényleg. Most hirtelen Kuba képe jelent meg előttem, ahol 50-60 éves autók vannak karban tartva ismert okok miatt. Az EU-ban is fel fognak értékelődni a régi autók... :D :D
    Persze most lehet az mondani, hogy ki lesznek tiltva minden honnét, de ezt nem fogják meglépni mert kurva sok pénztől esnének el a politikusok. Gondolj bele, hogy kis hazánkban a 10+-os autók nem vehetnének részt a forgalomban. Ez a géppark bő 2/3-t érintené (beleértve a tömegközlekedési eszközöket is) Ennyivel csökken pl. az üzemanyag fogyasztás, ami miatt jelentős bevételtől esne el az állam, amit vélhetően adók emelésével próbálna kompenzálni. És akkor azt mindenki meg fogja szopni. De az EU-ban sem lenne más a helyzet. Továbbá a eltiltott emberek akkor tömegközlekedést választanának. Az meg kb. egész Európában alkalmatlan arra, hogy ilyen mennyiségű embert el tudjanak szállítani. Tehát fejleszteni kell. Az megint qurva sok pénz. És az ok-okozati lánc még simán folytatható.
    Szóval nem lesznek eltiltva még nagyon sokáig. Tehát a feljebb vázolt lehetőség, hogy az új autó tilt a régi meg nem igencsak valós helyzet 1-2 éven belül.