SG.hu
Az önvezető autók már 2026-ban az Egyesült Királyság útjain lehetnek
Mark Harper közlekedési miniszter szerint a járművek javíthatják a közúti biztonságot és a személyes szabadságot, mivel az autonóm autók fokozott ellenőrzésnek vannak kitéve.
Az autonóm járművek már 2026-ban megjelenhetnek az Egyesült Királyság útjain - mondta a közlekedési miniszter, aki szerint az ország a következő évtizedben akár 42 milliárd fontot is megszerezhet a nemzetközi önvezető piacból. "Ez a technológia létezik, működik, és mi a megfelelő jogszabályok bevezetésén dolgozunk, hogy az emberek teljes mértékben megbízhassanak a technológia biztonságában" - mondta Mark Harper a BBC-nek. Arra a kérdésre, hogy 2026-ban az emberek utazhatnak-e majd önvezető járművekkel "a kezüket a kormányról levéve, az e-maileket intézve", Harper így válaszolt: "Igen, azt hiszem, hogy a vállalatok arra számítanak, hogy 2026-ban elkezdjük látni ennek a technológiának a bevezetését".
A Top Gear egykori műsorvezetőjének, James Maynek arra a kérdésére, hogy a kormány miért támogatja az autonóm vezetés fejlesztését, Harper közölte, hogy több oka van. "Úgy gondolom, hogy ez valóban javítani fogja a közúti biztonságot. Nagy-Britanniában már most is nagyon jó a közlekedésbiztonság, de még mindig évente több ezer ember hal meg az utakon. Ezen lehetne javítani. Másrészt nagy gazdasági lehetőséget jelent Nagy-Britannia számára, hogy nagy globális részesedést szerezzen ezen a piacon. A végső dolog pedig az, hogy rengeteg olyan ember van, akinek jelenleg nincs lehetősége arra a szabadságra, amit sokan közülünk természetesnek veszünk. Vannak például fogyatékkal élők, tanulási nehézségekkel küzdő emberek, akiknek nincs meg ugyanaz a szabadságuk, mint amit a vezetés nyújt mindannyiunknak. Ez potenciálisan egy teljesen új világot nyit meg a személyes szabadság, a munkába járás előtt, lehetőségük lesz arra, hogy ne kelljen másokra támaszkodniuk."
Az automatizált járművek használatát szabályozó törvényjavaslat a Lordok Háza előtt van. Kritikusok biztonsági aggályokra hivatkoztak és azzal érveltek, hogy a javasolt jogszabály nem áll készen az autonóm és a hagyományos járművek átmeneti időszakára, az iparági szereplők szerint azonban a törvényjavaslat növekedési lehetőséget kínál a hazai ipar számára. A törvényjavaslat vitája során Lord Naseby elmondta, hogy november 10-ig a kaliforniai gépjárműügyi minisztérium 673 autonóm járművel történt ütközésről kapott jelentést. "Nos, ha a biztonság az elsődleges ebben a jogszabályban, akkor ez nem túl jó kezdet, nem igaz?" - mondta.
Tavaly a kormány ígéretet tett arra, hogy 2025-re engedélyezi az első önvezető autók közlekedését a brit utakon. Áprilisban a kormány újabb lépést hagyott jóvá az önvezető autók felé vezető úton, amikor az első olyan önvezető rendszert engedélyezték a brit autópályákon, ahol a sofőrök levehetik a kezüket a kormányról. Lord Davies of Gower szerint 2035-re az Egyesült Királyság akár 42 milliárd fontot is bezsebelhet a nemzetközi önvezető piacból. "Már tudjuk, hogy a technológia működik" - mondta Harper a BBC-nek, hozzátéve, hogy látta, hogy Kaliforniában már használják, ott az automatizált technológiát már engedélyezték a közutakon való használatra.
Mivel a kormány igyekszik felvenni a versenyt a Szilícium-völgy ígéretével, mely szerint forradalmasítják a vezetést, az autonóm járművek az elmúlt hónapokban fokozott ellenőrzésnek voltak kitéve. A General Motors tulajdonában lévő Cruise alapítója novemberben lemondott, miután a vezető nélküli autókat gyártó vállalat biztonsági incidenseket követően elvesztette működési engedélyét. A múlt hónapban egy bíró "ésszerű bizonyítékot" talált arra, hogy Elon Musk és a Tesla más vezetői tudták, hogy a vállalat önvezető technológiája hibás, de ennek ellenére engedélyezték az autók vezetését.
Az autonóm járművek már 2026-ban megjelenhetnek az Egyesült Királyság útjain - mondta a közlekedési miniszter, aki szerint az ország a következő évtizedben akár 42 milliárd fontot is megszerezhet a nemzetközi önvezető piacból. "Ez a technológia létezik, működik, és mi a megfelelő jogszabályok bevezetésén dolgozunk, hogy az emberek teljes mértékben megbízhassanak a technológia biztonságában" - mondta Mark Harper a BBC-nek. Arra a kérdésre, hogy 2026-ban az emberek utazhatnak-e majd önvezető járművekkel "a kezüket a kormányról levéve, az e-maileket intézve", Harper így válaszolt: "Igen, azt hiszem, hogy a vállalatok arra számítanak, hogy 2026-ban elkezdjük látni ennek a technológiának a bevezetését".
A Top Gear egykori műsorvezetőjének, James Maynek arra a kérdésére, hogy a kormány miért támogatja az autonóm vezetés fejlesztését, Harper közölte, hogy több oka van. "Úgy gondolom, hogy ez valóban javítani fogja a közúti biztonságot. Nagy-Britanniában már most is nagyon jó a közlekedésbiztonság, de még mindig évente több ezer ember hal meg az utakon. Ezen lehetne javítani. Másrészt nagy gazdasági lehetőséget jelent Nagy-Britannia számára, hogy nagy globális részesedést szerezzen ezen a piacon. A végső dolog pedig az, hogy rengeteg olyan ember van, akinek jelenleg nincs lehetősége arra a szabadságra, amit sokan közülünk természetesnek veszünk. Vannak például fogyatékkal élők, tanulási nehézségekkel küzdő emberek, akiknek nincs meg ugyanaz a szabadságuk, mint amit a vezetés nyújt mindannyiunknak. Ez potenciálisan egy teljesen új világot nyit meg a személyes szabadság, a munkába járás előtt, lehetőségük lesz arra, hogy ne kelljen másokra támaszkodniuk."
Az automatizált járművek használatát szabályozó törvényjavaslat a Lordok Háza előtt van. Kritikusok biztonsági aggályokra hivatkoztak és azzal érveltek, hogy a javasolt jogszabály nem áll készen az autonóm és a hagyományos járművek átmeneti időszakára, az iparági szereplők szerint azonban a törvényjavaslat növekedési lehetőséget kínál a hazai ipar számára. A törvényjavaslat vitája során Lord Naseby elmondta, hogy november 10-ig a kaliforniai gépjárműügyi minisztérium 673 autonóm járművel történt ütközésről kapott jelentést. "Nos, ha a biztonság az elsődleges ebben a jogszabályban, akkor ez nem túl jó kezdet, nem igaz?" - mondta.
Tavaly a kormány ígéretet tett arra, hogy 2025-re engedélyezi az első önvezető autók közlekedését a brit utakon. Áprilisban a kormány újabb lépést hagyott jóvá az önvezető autók felé vezető úton, amikor az első olyan önvezető rendszert engedélyezték a brit autópályákon, ahol a sofőrök levehetik a kezüket a kormányról. Lord Davies of Gower szerint 2035-re az Egyesült Királyság akár 42 milliárd fontot is bezsebelhet a nemzetközi önvezető piacból. "Már tudjuk, hogy a technológia működik" - mondta Harper a BBC-nek, hozzátéve, hogy látta, hogy Kaliforniában már használják, ott az automatizált technológiát már engedélyezték a közutakon való használatra.
Mivel a kormány igyekszik felvenni a versenyt a Szilícium-völgy ígéretével, mely szerint forradalmasítják a vezetést, az autonóm járművek az elmúlt hónapokban fokozott ellenőrzésnek voltak kitéve. A General Motors tulajdonában lévő Cruise alapítója novemberben lemondott, miután a vezető nélküli autókat gyártó vállalat biztonsági incidenseket követően elvesztette működési engedélyét. A múlt hónapban egy bíró "ésszerű bizonyítékot" talált arra, hogy Elon Musk és a Tesla más vezetői tudták, hogy a vállalat önvezető technológiája hibás, de ennek ellenére engedélyezték az autók vezetését.