SG.hu

Pontlevonás jár majd a törésteszteken a fizikai gombok hiányáért

2026-tól nem kaphat ötcsillagos EuroNCAP pontszámot egy autó, ha a vészvillogót nem lehet gombbal bekapcsolni.

Néhány előrelépés az autóiparban dicséretes. Az autók biztonságosabbak, mint valaha, és hatékonyabbak is. De vannak más változások is, amelyekről sokan szívesen elfeledkeznénk. Ezek között van, hogy az iparág túlzottan rábízza magát az érintőképernyőkre olyan funkciók esetében, amelyek korábban különálló kezelőszervek voltak. Ezt elégelte meg egy gépjármű-biztonsági szervezet, az Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program) amely közölte, hogy a kezelőszerveknek 2026-ban meg kell változniuk. "Az érintőképernyők túlzott használata az egész iparágat érintő probléma. A legfontosabb kezelőszerveket szinte minden járműgyártó a központi érintőképernyőkre helyezi át, ami arra kényszeríti a járművezetőket, hogy levegyék a szemüket az útról, és növeli a figyelemeltereléssel járó balesetek kockázatát" - mondta Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai fejlesztési igazgatója.

"A 2026-ban esedékes új Euro NCAP-tesztek arra ösztönzik majd a gyártókat, hogy az alapvető funkciókat intuitív módon, különálló, fizikai kezelőszervek segítségével lássák el, ezzel csökkentve az útról levett tekintet idejét, és ezáltal elősegítve a biztonságosabb vezetést" - mondta. Az Euro NCAP nem ragaszkodik ahhoz, hogy mindenhez saját gomb vagy kapcsoló legyen. A szervezet azonban fizikai kezelőszerveket szeretne látni az irányjelzők, a vészvillogók, az ablaktörlők, a duda és az olyan SOS-funkciók számára, mint az Európai Unió eCall funkciója.

A Tesla valószínűleg itt van a legnagyobb veszélyben, mivel már teljesen lemondott a fizikai vezérlőszervekről, és helyette az irányjelző funkciókat is a kormánykeréken lévő haptikus gombokra helyezte át. (A Ferrari is a kormánykeréken helyezi el az irányjelzőket, de a Ferrari nem szerepel az Euro NCAP adatbázisában, így valószínűleg nem is érdekli). Az Euro NCAP nem egy kormányzati szabályozó hatóság, így nincs hatásköre arra, hogy az autógyártók számára előírja, hogy fizikai kezelőszerveket használjanak az említett funkciókhoz. Az Euro NCAP ötcsillagos biztonsági pontszáma azonban erős eladási érv, és valószínű, hogy ez a nyomás hatékony lesz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabbbbbbbbbbbb #9
    (Nem semmi hozzászólás ez sem, e hónap gyöngye. )

    Klíma üzemanyagba kerül és a teljesítményt is megfogja. Legtöbb magyar ember csak akkor kapcsolja be, ha tényleg érzi a meleget, nem a sztenderd szobahőmérséklet tartása a cél. Amikor tényleg kell, akkor vezetés közben fogják nyomkodni, én is úgy szoktam.

    A másik dolog meg, hogy az ember hőérzete állandóan változik, ha valakinek nagyon erős a kocsija és nagyon sok a pénze, akkor is nyomogatja majd a klímát, ha épp sok lesz neki a beállított hőfok egy körömpörkölt ebéd után.

    Az meg hogy csak álló helyzetből lehessen állítani elég rossz gondolat, szerintem. Sokszor nem is lehet félreállni kilométereken keresztül, ha családtagok panaszkodnak, akkor pedig azonnal lépni kell, nem pedig a félreállás miatt stresszelni a 100-as táblás autóúton.


    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2024.03.22. 20:58:52
  • Bruce_Willis #8
    Nem gondolnám, szerintem csak nem gondolta át amit írt.
    Én, ha a helyzet úgy kívánja, sűrűn állítgatom a klímát és a rádiót is. Függetlenül attól, hogy a klíma az automata.
  • manson222 #7
    Általában azok adnak vezetési tanácsokat, akikeknek még jogosítványuk sincsen. Sok fórumon láttam már ilyet.
  • Bruce_Willis #6
    Ez a hozzászólás olyan volt, mintha soha életedben nem vezettél volna autót. :)
    Bár lehet így is van.
    Ezen logika szerint, akkor a rádiót is elég egyszer beállítani egy helyre, a kívánt hangerőre, és így végig lehet vezetni 2 órát. Ha időközben meleged van, vagy eleged, mondjuk a kormány propagandából, nem kell aggódni, az automatika gondolatolvasó, és kitalálja hány fokra állítsa a klímát, és mikor kapcsolja ki a rádiót. :D
  • Fefy #5
    "Az se lenne gond, ha csak park-ba tett sebvaltoval (behuzott kezifekkel) lehetne allitani a klima programjat."
    Ennek a gyártónak az autóit sem vennék nagyon. Olyat el sem tudsz képzelni akkor, hogy induláskor megnyomatod egy kicsit, hogy gyorsabban melegedjen/hűljön az autó, majd 5-10 perccel később visszább veszel a klíma teljesítményéből? Esetleg beszáll valaki a kocsiba és menet közben rájön a "friss utas", hogy nem bírja a klímát. Autópályán mégis hol állsz félre behúzott kézifékkel, hogy a klímát kikapcsold? Őszinte leszek, nekem eszembe nem jutna bárhol is csak úgy megállni azért, hogy a klímát egy fokkal feljebb vegyem. A gyártóknak csak szépen vissza kellene szokni a fizikai gombokra. Őszinte leszek, nekem már az is csúnya amit egy csomó gyártó csinál, hogy a műszerfalon lecserélik kijelzőkre a különböző órákat (km óra, fordulatszám mérő, üzemanyag szint jelző, víz hőfok). Amiket eddig láttam, mindegyik szimplán csúnya, pedig ez csak esztétika, a használatot tényleg nem befolyásolja, szemben a fizikai gombokkal.
  • kvp #4
    "De a klima mostaban mar menupont alatt van."

    Nem szukseges, a mai klimak mar automatikusak. Csak be kell allitani elindulas elott a kert homersekletet es a tobbit a szoftver megoldja. Az se lenne gond, ha csak park-ba tett sebvaltoval (behuzott kezifekkel) lehetne allitani a klima programjat.

    A vezetes kozben allithato dolgokhoz pedig minden kezeloszervet a kormanyra kellene rakni. (pl. index, hangero, stb.)

    De en vagyok az, aki a ketpedalos, ketlabas modot is tamogatja, persze erre felkeszitett jarmuvekkel. (a fekpedal a bal lab alatt, rugalmas, kapcsolasi pontos nyomasi zonaval felul, hogy fixen rajta lehessen pihentetni a labat, a gazpedal pedig nem gyorsulast, hanem sebesseget allit, hasonlo felso 0-as zonaval)
  • Nabateus #3
    Teljesen egyetertek: vezetes kozben nem a toucsipanelt akarom nezni es nyomkodni, hanem egy statikus helyen levo hangeroszabalyzot, oda rutinbol nyulva, szemet az uton tartva.
    Ok, ha a kormanyon van ketto gomb, azzal egyutt tudok elni.
    De a klima mostaban mar menupont alatt van. Az nem fer el kormanyon, meg nem is oda valo, de tessek fizikai gombokat meghagyni az juzereknek
  • CairoJack #2
    Helyes bizony, csak túl későn jön, és túl kevés, mert a klíma panel és a hangrendszer legfőbb elemeivel ugyan ezt kéne, és már kellett volna 5 éve.
    (A Tesla pedig egy idióta ebből a szempontból).
    Utoljára szerkesztette: CairoJack, 2024.03.06. 07:23:30
  • NEXUS6 #1
    Helyes!