SG.hu
Pontlevonás jár majd a törésteszteken a fizikai gombok hiányáért
2026-tól nem kaphat ötcsillagos EuroNCAP pontszámot egy autó, ha a vészvillogót nem lehet gombbal bekapcsolni.
Néhány előrelépés az autóiparban dicséretes. Az autók biztonságosabbak, mint valaha, és hatékonyabbak is. De vannak más változások is, amelyekről sokan szívesen elfeledkeznénk. Ezek között van, hogy az iparág túlzottan rábízza magát az érintőképernyőkre olyan funkciók esetében, amelyek korábban különálló kezelőszervek voltak. Ezt elégelte meg egy gépjármű-biztonsági szervezet, az Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program) amely közölte, hogy a kezelőszerveknek 2026-ban meg kell változniuk. "Az érintőképernyők túlzott használata az egész iparágat érintő probléma. A legfontosabb kezelőszerveket szinte minden járműgyártó a központi érintőképernyőkre helyezi át, ami arra kényszeríti a járművezetőket, hogy levegyék a szemüket az útról, és növeli a figyelemeltereléssel járó balesetek kockázatát" - mondta Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai fejlesztési igazgatója.
"A 2026-ban esedékes új Euro NCAP-tesztek arra ösztönzik majd a gyártókat, hogy az alapvető funkciókat intuitív módon, különálló, fizikai kezelőszervek segítségével lássák el, ezzel csökkentve az útról levett tekintet idejét, és ezáltal elősegítve a biztonságosabb vezetést" - mondta. Az Euro NCAP nem ragaszkodik ahhoz, hogy mindenhez saját gomb vagy kapcsoló legyen. A szervezet azonban fizikai kezelőszerveket szeretne látni az irányjelzők, a vészvillogók, az ablaktörlők, a duda és az olyan SOS-funkciók számára, mint az Európai Unió eCall funkciója.
A Tesla valószínűleg itt van a legnagyobb veszélyben, mivel már teljesen lemondott a fizikai vezérlőszervekről, és helyette az irányjelző funkciókat is a kormánykeréken lévő haptikus gombokra helyezte át. (A Ferrari is a kormánykeréken helyezi el az irányjelzőket, de a Ferrari nem szerepel az Euro NCAP adatbázisában, így valószínűleg nem is érdekli). Az Euro NCAP nem egy kormányzati szabályozó hatóság, így nincs hatásköre arra, hogy az autógyártók számára előírja, hogy fizikai kezelőszerveket használjanak az említett funkciókhoz. Az Euro NCAP ötcsillagos biztonsági pontszáma azonban erős eladási érv, és valószínű, hogy ez a nyomás hatékony lesz.
Néhány előrelépés az autóiparban dicséretes. Az autók biztonságosabbak, mint valaha, és hatékonyabbak is. De vannak más változások is, amelyekről sokan szívesen elfeledkeznénk. Ezek között van, hogy az iparág túlzottan rábízza magát az érintőképernyőkre olyan funkciók esetében, amelyek korábban különálló kezelőszervek voltak. Ezt elégelte meg egy gépjármű-biztonsági szervezet, az Euro NCAP (Európai Új Autó Értékelő Program) amely közölte, hogy a kezelőszerveknek 2026-ban meg kell változniuk. "Az érintőképernyők túlzott használata az egész iparágat érintő probléma. A legfontosabb kezelőszerveket szinte minden járműgyártó a központi érintőképernyőkre helyezi át, ami arra kényszeríti a járművezetőket, hogy levegyék a szemüket az útról, és növeli a figyelemeltereléssel járó balesetek kockázatát" - mondta Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai fejlesztési igazgatója.
"A 2026-ban esedékes új Euro NCAP-tesztek arra ösztönzik majd a gyártókat, hogy az alapvető funkciókat intuitív módon, különálló, fizikai kezelőszervek segítségével lássák el, ezzel csökkentve az útról levett tekintet idejét, és ezáltal elősegítve a biztonságosabb vezetést" - mondta. Az Euro NCAP nem ragaszkodik ahhoz, hogy mindenhez saját gomb vagy kapcsoló legyen. A szervezet azonban fizikai kezelőszerveket szeretne látni az irányjelzők, a vészvillogók, az ablaktörlők, a duda és az olyan SOS-funkciók számára, mint az Európai Unió eCall funkciója.
A Tesla valószínűleg itt van a legnagyobb veszélyben, mivel már teljesen lemondott a fizikai vezérlőszervekről, és helyette az irányjelző funkciókat is a kormánykeréken lévő haptikus gombokra helyezte át. (A Ferrari is a kormánykeréken helyezi el az irányjelzőket, de a Ferrari nem szerepel az Euro NCAP adatbázisában, így valószínűleg nem is érdekli). Az Euro NCAP nem egy kormányzati szabályozó hatóság, így nincs hatásköre arra, hogy az autógyártók számára előírja, hogy fizikai kezelőszerveket használjanak az említett funkciókhoz. Az Euro NCAP ötcsillagos biztonsági pontszáma azonban erős eladási érv, és valószínű, hogy ez a nyomás hatékony lesz.