SG.hu

Az autógyártók kép­te­le­nek a kengu­rukra figyel­mez­te­tő szoftvert fejleszteni

A kenguruk Ausztrália egyik legnagyobb közlekedési veszélyforrása, rengeteg állatot ütnek el az autók, ami komoly pénzbe kerül a biztosítóknak.

Az ausztrál Országos Útügyi és Autós Szövetség közlése szerint egy év alatt 12 000 kenguru- és wallaby-ütközésből származó biztosítási kárigényük van, és ezek a balesetek átlagosan 5000 ausztrál dollár feletti összegbe kerülnek. Az elmúlt 20 évben az autógyárak a régi, az autók szerkezeti megerősítését célzó stratégiáktól a baleseteket teljesen elkerülő, megelőző technológiák tervezése felé fordultak. Az autógyárak és a kutatók éveken át próbáltak olyan rendszereket létrehozni, amelyek felismerik vagy elriasztják az állatokat. Azonban az erszényesek szinte lehetetlen technikai kihívást jelentenek, így a közösségeknek kell alternatív megoldásokat találniuk arra, hogy távol tartsák az állatokat a forgalmas utaktól.

A vadon élő állatokat érzékelő ütközésmegelőző rendszereket eredetileg egy egészen más állatra, a nagytestű jávorszarvasra tervezték. A technológiát a skandináv országokban egyre gyakoribbá váló jávorszarvasbalesetek miatt kezdték el komolyan alkalmazni. Ezek az ütközések súlyosak, és ha bekövetkezik egy ilyen baleset, az állat puszta súlya - amely néha meghaladja a 600 kilót - jelentős károkat okoz a járműben, a jávorszarvasban és az emberben.

E brutális hatások enyhítése érdekében Magnus Gens, a KTH Royal Institute of Technology járműmérnöki mesterszakos hallgatója a Saab svéd autógyárral együttműködve azt vizsgálta, hogy autóik hogyan tudnák biztonságban tartani a járművezetőket a vadállatokkal való ütközések során. Szakdolgozatához Gens egy életnagyságú jávorszarvasbábut épített - 116 élénkpiros gumikorongból -, amelyet Saabokon és Volvókon tesztelt. A bábu halálos jávorszarvasbaleseteket imitált, amelyek akkor különösen veszélyesek, ha az emlős közvetlenül az autó szélvédőjének csapódik. A Saabnak a projektben való részvétele és a folyamatos vadállat-tesztelési protokollok hozták el a "jávorszarvasbiztos" hírnevet a járműgyártónak.

A világon a Volvo dobott elsőként a piacra nagytestű állatokat érzékelő rendszert, a 2016-ban debütált program érzékeli az emlősöket és lefékezi az autót, amikor a vezetőnek nincs ideje manuálisan reagálni. A rendszer kamerával és radarral van felszerelve, amelyek a talaj mint referenciapont segítségével követik, hogy milyen messze van egy állat. A program képes felismerni a jávorszarvasokat, lovakat és őzeket, de a kengurukat nem tudja kiszűrni. "Ez azért van, mert a kenguruk teljesen irracionális állatok" - mondja David Pickett, a Volvo Australia technikai vezetője. Pickett 2015-ben tagja volt annak a Volvo-csapatnak, amely megpróbálta kifejleszteni a világ első kenguru-felismerő és -kikerülő rendszerét.


Pickett és egy kutatócsoport a svédországi központból az ausztráliai Canberra közelében lévő Tidbinbilla Természetvédelmi Területre utazott, ahol egy héten át kanyargós utakon hajtottak fel és alá, és figyelték, ahogy az észlelőrendszerük megpróbálja figyelembe venni a kengurukat. "Végighajtottunk a Tidbinbillán, figyelve és filmezve, hogy mit lát az autó, és megnézhettük, hogy az autó hogyan reagál" - mondta Pickett. "Nos, az autó nem reagált." Hamar világossá vált, hogy a földi észlelés nem működik az ugrálva közlekedő állatok esetében. Teljesen máshogy néznek ki a levegőben, mint amikor pihennek. Ráadásul nagyon gyorsak, kiszámíthatatlan módon ugrálnak, és a levegőben manővereznek, hogy összezavarják a ragadozókat és elmeneküljenek azok elől. "Amikor a levegőben van, elveszítjük a viszonyítási pontot, hogy hol is van valójában" - mondta Pickett.

A Volvo kamera- és radarrendszere nem tudott mit kezdeni az erszényesekkel. A wallabik ugyanilyen kihívásnak bizonyultak. A cég csapata két éven át kereste a módját annak, hogyan fékezzék le autóikat a kenguruk előtt, mielőtt elismerte a médiának, hogy önvezető autói nem tudnak számolni az erszényes állatokkal. Az Audi, a BMW és a Cadillac is rendelkezik saját vadállat-felismerő rendszerrel, de egyikük sem tud védekezni az erszényesek ellen. A Volvo pedig továbblépett; Ausztrália kicsi piac, és ezek a balesetek többnyire állatokra, nem emberekre veszélyesek, magyarázta Pickett. "Ha elütök egy kengurut, nem valószínű, hogy belehalok az ütközésbe" - mondta.

Mivel járműalapú technológia nem áll rendelkezésre, a kenguruütközések gócpontjaival rendelkező városoknak saját módszereket kellett találniuk a balesetek mérséklésére. Az ausztrálok ultrahangos frekvenciákat és élénkvörös fényeket használtak a kenguruk elriasztására, de nincs meggyőző bizonyíték arra, hogy a kenguruk ezeket fenyegetésként értelmeznék, hogy kikerüljék őket. A virtuális kerítéseket (például mozgásérzékelők által aktivált fényszórók, amelyek távol tartják az állatokat utaktól) az Egyesült Államokban és Európa egyes részein már közel 20 éve használják a szarvasok elriasztására. A Wildlife Safety Solutions 2014-ben Tasmániában már tesztelte az ötletet.

Eurobodalla Shire, egy Sydney-től mintegy 200 mérföldre fekvő kelet-ausztráliai közösség úgy döntött, hogy megnézi, vajon a nagyobb erszényesek esetében is működne-e a módszer. Courtney Fink, az Eurobodalla Shire Tanács természeti erőforrásokért felelős felügyelője állt a projekt 2022 őszén történő telepítésének élére, miután azonosította a közösség kenguruk és wallabik számára legsúlyosabb ütközési gócpontjait. Nagyjából fél mérföldnyi út mentén a tanács 82 méterenként vastag zöld kerítésoszlopokat telepített, egyet-egyet az út mindkét oldalán. Mindegyik oszlopon egy-egy DD430 nevű eszköz található. Szürkületkor és hajnalban, amikor a kenguruk ütközése a legvalószínűbb, a készülék aktiválódik, ha szembejövő fényszórókat érzékel. A DD430 kék és sárga fényekkel villog és magas hangú, ismétlődő ciripelést ad ki. Az elképzelés szerint az állatok a riasztásra úgy reagálnak, hogy megállnak vagy visszamenekülnek a bozótba.

Fink szerint ez működik is. "Régebben heti öt vadállat ütközés volt" - mondta -, főleg kenguruk és wallabik. A kerítések felállítása óta eltelt első nyolc hónapban azonban mindössze öt vadállatütközés történt. A Tanács adatai arra is utalnak, hogy a vadon élő állatok ütközése nem a kerítéssel nem fedett utakra helyeződött át, hanem összességében csökkent. Eurobodalla Shire azt tervezi, hogy 2024-ben további ütközési gócpontok mentén építenek virtuális kerítéseket, de a magas árcédula lassíthatja a folyamatot. Az első, kevesebb mint egy mérföldes szakasz telepítése több mint 11 000 ausztrál dollárba került. Ausztrália nemzeti autópálya-rendszere több mint 9000 mérföldet tesz ki, így az ország kenguru-problémájának széles körű megoldása egyelőre elérhetetlennek tűnik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #2
    sztem ők lehet jobban értenek a dologhoz mint mi itt a fórumon. Szóval simán el tudom képzelni, hogy tényleg macerásabb egy ugráló izét felismerni ami még a levegőben is képes változtatni a mozgás irányán, mint egy kiszámítható szavast/őzet/kutyát/stb... (gondolj bele, hogy pár éve még az is gond volt, hogy a bicajt toló embert ne papírnak vagy minek nézze az autó... Arról nem is beszélve, hogy még sok esetben egy gyereket sem tud felismerni, vagy azt, hogy az úton egy luk van amibe am. az egész autó elférne. Erről is volt cikk itt az sg.hu-n)

    "A gyartok egyszeruen sajnaljak ra a penzt, hogy rendes onvezeto hardvert rakjanak egy autoba csak az utkozeselkerules erdekeben."
    ami ugye nem is létezik. Nincs még önvezető autó. Az, hogy tartja a sávot/sebességet meg ilyesmi nem az. Kismillió teszt van a neten (mást ne mondja a speedzone-os srácok is többszőr bemutatták) amiben látható, hogy 10-ből 8-9 semmire sem jó. Ezek jelenleg max. vezetést támogató rendszerek. Semmi több.

    "(tehat a jol mukodo level 1-hez is kell a level 5 hardvere) "
    ez így értelmetlen. Miért tennének a kocsiba egy qurva drága hw ha annak 5%-át fogják csak kihasználni. Nincs értelme. Mire lesz pl. 3-as vagy 4-es szint addigra a vasba rakott hw már pontosan semmit nem fog érni mert el halad mellett a technológiai fejlődés.



  • kvp #1
    A gyartok tudnanak rendes kenguru figyelmezteto rendszert kesziteni, de nem 2D-s optikai vagy radaros szenzorokkal, hanem vagy rendes 3D-s phased array radar kellene vagy lidar vagy 3D-s sztereo szenzorok. Tehat barmilyen onvezetesre kepes hardverrel szerelt jarmu kepes latni a kengurukat vagy az utra kiugro kisgyerekeket is. A gyartok egyszeruen sajnaljak ra a penzt, hogy rendes onvezeto hardvert rakjanak egy autoba csak az utkozeselkerules erdekeben. (tehat a jol mukodo level 1-hez is kell a level 5 hardvere)