SG.hu

A forgalommal szemben ment egy Waymo robotaxi

Egy rendőr megállított egy önvezető Waymo járművet az amerikai Phoenixben, miután az áthajtott a piros lámpán és a szembejövő forgalom egyik sávjába ment át.

Az incidensre június 19-én délelőtt 11 órakor került sor, de a hatóságok csak most tették közzé a közúti ellenőrzésről készült testkamerás felvételeket. Ezek szerint a jármű a forgalomban kanyarog, mielőtt végül egy parkolóba húzódik. A felvételen az is látható, ahogy a rendőr az üres autóhoz sétál. A Waymo cég diszpécsere a feljegyzések szerint nem tudott utasítást adni az autó számítógépének. A Waymo szóvivője elmondta, hogy a jármű "ellentmondásos építési jelzésekkel találkozott", és "rövid időre behajtott a szembejövő forgalom egy üres sávjába", amelyet körülbelül 30 másodpercig foglalt el, miután megakadályozták, hogy visszanavigáljon a megfelelő sávba. "Az egész esemény körülbelül egy percig tartott, és a járműben nem volt utas" - mondta a szóvivő.

A phoenixi rendőrség és a Waymo megerősítette, hogy az autonóm járművek rendelkeznek olyan berendezéssel, amely érzékeli a vészhelyzeti járműveket, így tudniuk kell, mikor kell félreállniuk. Ha egy jármű megáll, az az útmutató szerint kinyitja az ajtókat és letekeri az ablakokat. A rendőrök a műszerfalon lévő HELP gomb megnyomása után az autóban lévő mikrofonon keresztül valós időben beszélhetnek egy operátorral, vagy felhívhatnak egy erre a célra kijelölt telefonszámot. Az autókat kézi vezérlésbe is lehet állítani, így az elsősegélynyújtók szükség esetén el tudják mozdítani őket.


Az arizonai közlekedési minisztérium szerint körülbelül egy tucat autonóm járművekkel foglalkozó vállalat kapott engedélyt tesztelésre vagy működésre Arizonában. A robotaxik javíthatják a mobilitást azok számára, akik nem tudnak maguk vezetni, az önvezető járművek biztonsági aggályokat is felvetnek. Az Alphabet tulajdonában lévő robotaxi cég idén már kétszer módosította a szoftverét balesetek után. Szoftverének biztonságát a szövetségi szabályozó hatóságok is vizsgálják.

Májusban a helyi közlekedésbiztonsági hivatal bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Waymo ellen 31 baleset miatt, amelyek közül 14 Arizonában történt. Ezek között az incidensek között szerepel a közlekedési törvények esetleges megsértése és olyan balesetek, amelyekben csak az önvezető autó volt érintett. A Waymo - amelynek legnagyobb piaca Phoenix - azt állítja, hogy adatai szerint az autonóm járművek kevesebb balesetet okoznak, mint az emberi sofőrök.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #16
    A frissítés miatt még nem "tanul belőle". Tetszőleges A-ból B-be nem azért nem jut el, mert nincs frissítve. :-)
  • Sequoyah #15
    Minden egyes alkalommal amikor az onvezeto auto nagy hibat kovet el, frissitik a szoftvert, szoval nem csak hogy az az auto, de a marka egyik autoja se kovesse el tobbet ugyanazt a hibat.

    Viszont ha egy ember kovet el egy hibat, akkor talan tanul belole, de sokszor nem. A tobbi ember pedig vegkepp nem tanul belole, minden egyes vezeto a 0-rol tanulja ujra a vezetest.
  • t_robert #14
    ez nem biztos azért. Sok emberi vezető rutinból megy megszokott úton. közben valami változik amit a rutin miatt nem figyel és nem vesz észre. Én is jártam úgy, hogy rutinból mntem valahol és simán befordultam egy utcába, ahová még 2 nappal korábban simán befordulni lehetett. csak hogy közben változtattak a táblákon és az utcákon. Így simán befordultam az szembe az egyirányosított utcába. a franc se figyelte a táblákat a már megszokott helyen. A végén vissza kellett curikkolnom. Még jó, hogy feltűnt, hogy miért akar velem szembe jönni mindenki... :) Azért egy önvezető kocsi, ha ki van rendesen táblázva nem tekint el a táblától és a változástól.
    Utoljára szerkesztette: t_robert, 2024.07.16. 09:03:33
  • NEXUS6 #13
    Nos ha egyértelműek lennének a jelzések, akkor valszeg jelentősen kevesebb baleset lenne, még emberi vezetővel is. Mellesleg nem hallottam még olyanról, hogy egy xarul megtervezett, rendszeresen halálos balesetet produkáló kereszteződés, útszakasz miatt az azt megtervező szakembert böribe csukták volna, mondjuk munkakörében gondatlanságból elkövetett emberölésért.
    Sajna eddig nem igazán tudott biztonsági és hatékonysági szempontból megdönthetetlen statisztikai bizonyítékot produkálni az önvezetés az előnyösségről. Az a gond, hogy az önvezető elsősorban szabályosan, a meghatározott szabályok, vagy példák szerint akar közlekedni, amíg az emberek, legalábbis nagyrésze biztonságosan, az emberi élet védelme érdekében.
  • Macropus Rufus #12
    „Az ismert utvonalakon mar most jobbak egy atlagos embernel.”
    sztem ha az ember is ismert útvonalon megy akkor meg jobb mint egy robot jármű. Ismeretlen utakon produkáljanak és ott az ember sokkal jobb. ?

    "Vagy minden tablat, utjelzest es jelzot digitalisra cserelnek, amit a netrol le tud tolteni a jarmu (lasd: cab signalling) vagy a bizonytalan esetekben csak lassan halad es megall az elso akadalynal."
    szerintem a legrosszabb megoldás ez a digitális dolog. Annyi „jó” ember van a Földön, akik a tudásukat sz@rra használják. Elég, ha átkódolják a tábla azonosító ID-ját és már is a STOP tábla mást fog jelenteni. Sztem a megoldás az, hogy a kocsi vizuálisan ismerje fel a táblákat. Így ki van húzva az, hogy egy mókás hacker sz@rt kavarjon a táblákkal.
  • t_robert #11
    Biztos, hogy a robot taxi ment szembe a forgalommal. lehet csak simán NER-es volt és ő ment jó irányba(szerinte) és mindenki ment vele szembe rosszul... :)
  • jozsi031 #10
    Bal lábbal kelt fel.
  • kvp #9
    "Mert ha annyira lesz csak tökéletes, mint egy ember akkor mi a fenének is kellenek?"

    Az ismert utvonalakon mar most jobbak egy atlagos embernel. Viszont ha annyit beleraknak, hogy alljon meg elakadasjelzovel ha bizonytalanna valik, akkor mar nem fog balesetet okozni. Az ilyen rossz forgalmi savba hajtas ellen meg ketfelekeppen lehet vedekezni: Vagy minden tablat, utjelzest es jelzot digitalisra cserelnek, amit a netrol le tud tolteni a jarmu (lasd: cab signalling) vagy a bizonytalan esetekben csak lassan halad es megall az elso akadalynal.

    ps: Az utkozeseket elkerulni konnyu, szabalyosan kozlekedni nehez. Ha az emberi vezetok kelloen ovatosan hajtananak, akkor nem lenne egy baleset sem, meg akkor se ha hibaznak. Egy MI eseten konnyu eloirni, hogy legyen ovatos, max. tobb dugot okoz amig nem eleg okos.
  • Macropus Rufus #8
    Persze még van mit javítani, de egy ilyen helyzetben, mint amibe a cikkben szereplő kocsi került, egy ember nem biztos, hogy szembe menne a forgalommal... És igen hibásan kirakott táblák mindig is lesznek. Ez biztos. Meg kint felejtett táblák is. Ezeket az emberek jó része ignorálja, mert átlátja a helyzetet. A program meg csak fix szabályokat fog követni. Persze lehet írni erre is programot. De addig mennyi baleset lesz? És az nem mentség, hogy majd a következő update már javítja, mert itt emberéletekről van szó. Itt nincs hiba. Mert ha van, akkor pontosan olyan sz@rok mint egy ember nem? Szóval én messze kiraknám őket a semmibe tesztelni. Aztán mikor már minden okés, akkor mehet a városi dolog. Ha hibázik akkor vissza a teszt pályára. Amíg tökéletes nem lesz. Mert ha annyira lesz csak tökéletes, mint egy ember akkor mi a fenének is kellenek?
  • RJoco #7
    A pontos körülményeket nem ismerjük. Egyáltalán nem biztos, hogy annyira rossz megoldás volt az. Főleg, hogy nem is jöttek szembe. Szóval nem veszélyeztetett senkit.

    Amúgy meg anno mikor a jogsi vizsgám csináltam, olyan utcákban kocsikáztunk, ahol a sávom teljesen le volt fagyva, vastagon és nem egyenletesen. Szépen átmentem a szembejövőbe, mert az egész jó állapotban volt. A kereszteződés előtt visszamentem a sávomba, ha esetleg valaki be akarna kanyarodni, akkor ne legyen gond. A vizsgabiztos még meg is dícsért, hogy jól csináltam.
    Na ezzel mit kezdett volna a robot?
    Mindig is lesz olyan szitu, amire nem lesz felkészülve. Mi sem vagyunk mindenre felkészülve. Egy váratlan helyzetben akárhogy is reagálhatunk. A robottól elvárható, hogy a reakcióideje a miénk töredéke legyen. Még, ha nem is képes a legmegfelelőbben lereagálni, de legalább gyorsan tegye. Ember esetén a megfelelőség ugyanúgy kérdéses és még lassan is teszi.