SG.hu

A kerékpárosok nem tudják eldönteni, hogy szeressék az önvezető autókat vagy féljenek tőlük

Az utakon egyre nő az autók által megölt kerékpárosok száma. Megállíthatják-e az autonóm autók a vérontást?

San Franciscóban a kerékpárosok figyelmetlen sofőrökkel és kiszámíthatatlan járókelőkkel küzdenek, de az önvezető autók új akadályt jelentenek. Az elmúlt években egyre több ilyen jármű özönlött a városba, mert az nemzeti laboratóriumként szolgál a vállalatok számára a technológia teszteléséhez és fejlesztéséhez. Mivel az egyesült államokbeli kerékpáros halálesetek száma egyre nő - a legfrissebb szövetségi adatok szerint 2022-ben több mint 1100 halálos baleset történt az amerikai utakon -, az autonóm autós cégek a megoldás részeként kínálják magukat. Kalifornia kerékpárosai azonban - akiknek első kézből származó tapasztalataik vannak a futurisztikus technológiával kapcsolatban - óvatosak - derül ki a kaliforniai gépjármű-felügyelethez 2021 óta benyújtott közel 200, autonóm járművekkel kapcsolatos panasz elemzéséből.

Sok kerékpáros reménykedik az autonóm járművek eljövetelében, mert azok soha nem lesznek dühösek és nem vonja el a figyelmüket a telefonjuk. Néhányan azonban nehezményezik, hogy ők a vezető nélküli járműveket tesztelő cégek kísérleti nyulai, és olyan autókkal küzdenek, amelyek a kerékpársávokba kanyarodnak vagy hirtelen megállnak, így összezavarják a kerékpárosokat, akik megpróbálnak elhajtani mellettük. Az állami közlekedési hatósághoz, a DMV-hez (California Department of Motor Vehicles) benyújtott több mint egy tucat panaszban a kerékpárosok balesetközeli helyzetekről számolnak be.

A panaszosok egyike Reed Martin kerékpáros, aki örömmel osztozott az úton a zsúfolt város utcáin közlekedő autonóm járművekkel, egészen addig, amíg tavaly nyáron az egyik feléje nem hajtott, amikor ő és 5 éves kislánya egy zebrán mentek keresztül. "Elugrottunk az útból, és az csak ment tovább, mintha ott sem lettünk volna" - írja a 42 éves Martin a kaliforniai gépjármű-felügyelethez benyújtott 2023 augusztusi panaszában. Ez "ijesztő volt a családunk számára, úgy éreztük, mintha egyáltalán nem látott volna minket, és nem tehettünk semmit".


A General Motors tulajdonában lévő Cruise és a Google anyavállalata, az Alphabet tulajdonában lévő Waymo a két legnagyobb önvezető autós cég, amelyek már elindították a taxis jellegű szolgáltatásokat fizető ügyfelek számára. Több kisebb szereplő, köztük az Amazon tulajdonában lévő Zoox is tesztel San Franciscóban és más városokban. A Cruise és a Waymo azt állítja, hogy a kerékpárosok biztonságát helyezik előtérbe, és hogy járműveik biztonsági adatai jobbak, mint az ember vezette autóké. Ennek ellenére a Cruise már nem működhet Kaliforniában, miután egyik autója maga alá rántott egy gyalogost, akit egy emberi sofőr sodort az útjába. A Waymo, a Cruise és a Zoox ellen pedig a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálódik több tucatnyi balesethez köthető lehetséges hibák miatt.

A beadott közel 200 kaliforniai gépjármű-felügyeleti panasz mintegy 60 százaléka Cruise járműveket érint, a többi többnyire a Waymo-t. Körülbelül egyharmaduk szabálytalan vagy meggondolatlan vezetésről számol be, míg egy másik harmaduk gyalogosokkal való közeli baleseteket dokumentál. A fennmaradó rész a forgalmat akadályozó, illetve az útburkolati jeleket vagy közlekedési jelzőtáblákat figyelmen kívül hagyó autonóm autókról szóló bejelentéseket tartalmaz. "Az autó szabálytalanul és a megengedett sebesség legalább kétszeresével hajtott egy lakott utcában. Majdnem elütöttek, miközben bicikliztem" - áll az egyik panaszban, amely egy 2022 márciusában történt interakcióról szólt egy Waymo járművel. A szerző nem adta meg a nevét a DMV-nek.

Mindössze 17 panasz érintett kerékpárost vagy a kerékpársáv átlépését, de ez valójában csak töredéke a kerékpárosok önvezető járművekkel való negatív interakcióinak. És bár a panaszok többsége viszonylag kisebb incidenseket ír le, kérdéseket vetnek fel a vállalatok azzal való kérkedésével kapcsolatban, hogy az autók biztonságosabbak, mint az emberi sofőrök, mondta Christopher White, a San Francisco Bike Coalition ügyvezető igazgatója. White szerint a robotautók egy nap biztonságosabbá tehetik az utakat, "de még nem látjuk, hogy a technológia teljes mértékben beváltaná az ígéreteket. A vállalatok úgy beszélnek róla, mint az emberi vezetés sokkal biztonságosabb alternatívájáról. Ha ez az ígéretük, akkor be is kell váltaniuk".

Bár Kalifornia az autonóm járművek tesztelési terepe, az állami szabályozó hatóságoknak kevés lehetőségük van a problémák nyomon követésére az állampolgári bejelentéseken túl - és túl sok mindent nem tehetnek. A tisztviselőknek nagyrészt a vállalatok saját maguk által jelentett adatokra kell hagyatkozniuk, amelyek nem bővelkednek a részletekben. A kaliforniai szabályozók tavaly nyáron engedélyezték a Waymo és a Cruise számára a terjeszkedést San Franciscóban, ami az iparág győzelmének és a technológia szélesebb körű elterjedéséhez vezető lépésnek tekinthető, a Waymo pedig nemrég terjesztette ki vezető nélküli taxiszolgáltatását Kaliforniában és Arizonában. Ezek a lépések még több kerékpárost tesznek ki az autonóm autóknak. Martin, a San Franciscó-i kerékpáros azt mondja, egykor úgy gondolta, hogy a járművek kiszámíthatóbbak, mint az emberi sofőrök. De a zebrán történt incidens eltörölte "utópisztikus elképzelését" arról, hogy milyen lehet a robotautók által uralt jövő. "Van ez a furcsa érzés, amikor semmit sem tudsz tenni az ellen, ami pont feléd jön" - mondta Martin. "Hiába kiabálsz rá, csak annyit tehetsz, hogy gyorsan eltűnsz az útjából."


A kerékpárosok biztonságának számos szószólója támogatja az autonóm járművek küldetését, és bízik abban, hogy a technológia csökkenteni fogja a sérülések és halálesetek számát. Könnyű rámutatni az ember vezette autókkal kapcsolatos vérontásra: egy helyi ügyvédi iroda által elemzett állami adatok szerint San Franciscóban 2017 és 2022 között 2520 olyan ütközés történt, amelyben legalább egy kerékpáros érintett. Ezekben az ütközésekben 10 kerékpáros meghalt, és további 243 kerékpáros súlyosan megsérült - állapította meg az ügyvédi iroda. Országos szinten a közútbiztonsági hivatal, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) szerint 2022-ben 1105 kerékpáros halt meg sofőrök által, ami a legmagasabb adat az eddigi feljegyzések szerint.

A Cruise nemrégiben kezdte meg az autonóm autók visszatérését a városi utcákra, először Phoenixben és Dallasban indult el az ember által felügyelt autonóm módszer. A Cruise közleményében azt írja, hogy a kerékpárosok körüli biztonság a küldetésének központi eleme. Hannah Lindow szóvivő felsorolta a vállalat által az Amerikai Kerékpárosok Ligájával közösen kidolgozott protokollokat. Ezek közé tartozik, hogy a Cruise járműveket úgy programozzák, hogy kissé arébb menjenek a sávjukban, ha egy kerékpáros közeledik, és "rendszeresen" frissítik a járművek technológiáját, hogy felismerjék a kapcsolódó infrastruktúrát, például a kerékpársávokat és a kerékpáros jeleket. "A biztonság a meghatározó elve mindannak, amit teszünk, és továbbra is ez vezérli a vezető nélküli közlekedés újraindítása felé tett előrelépésünket" - mondta Lindow.

A Waymo továbbra is működik San Franciscóban, és a múlt hónapban bárki számára elérhetővé tette vezető nélküli taxiszolgáltatását, aki letölti az applikációját. Az autók a város szerves részét képezik, Uberhez vagy taxihoz hasonlóan veszik fel és viszik el az utasokat. "A kerékpárosok és a gyalogosok biztonsága a legfontosabb" - mondta Anne Dorsey, a Waymo egyik szoftvermérnöke, aki a vállalat veszélyeztetett úthasználókkal kapcsolatos megközelítését felügyeli. "Bárki, aki nem egy nagy fémdobozban van, az az én dolgom, hogy aggódjak érte" - mondta Dorsey. Gyakran kerékpározik, és egész életében nem volt autója.

A Waymo technológiáját több mint 20 millió mérföldnyi vezetésen képezték ki, mindenféle közlekedő mellett, a dinoszauruszjelmezes embercsoporttól kezdve a kereszteződésen kukacként átmászó emberekig - mondta Dorsey. Az autók több kamerát, radart és lézerszkennert használnak, hogy minden irányban, akár három futballpályányi távolságból is lássák, mi történik - mondta. A Waymo autói a tetőn egy érzékelőkupolával rendelkeznek, amely egy minden irányból látható üzenetet képes megjeleníteni. Például egy grafikont mutat, hogy tájékoztassa a többi sofőrt, ha egy autó megáll, hogy felvegyen vagy kitegyen egy utast, de a vállalat fontolgatja, hogy más módon is használhatja az emberi közlekedőkkel való kommunikációra - mondta Dorsey.

"Kerékpárosként vagy gyalogosként az emberi sofőrökkel szemben mindig az a félelmem, hogy "Lát engem ez az ember?" Dorsey elmondta, hogy a Waymo járművei körül nem aggódik emiatt. Az autók úgy vannak programozva, hogy a kerékpárosoknak elegendő helyet hagyjanak, és felismerik, ha egy kerékpáros kiskorú vagy szabálytalanul közlekedik, mondta Dorsey. Az autók az ajtó kinyitása előtt figyelmeztetik az utasokat a kerékpárosokra, mondta. Ezen intézkedések ellenére februárban egy Waymo autó elütött egy kerékpárost. A kerékpáros egy útlezáráson hajtott át, szorosan egy teherautót követve, amikor a Waymo elütötte őket - közölte akkor a vállalat. Dorsey nem kívánta kommentálni az esetet, amelyet még mindig vizsgál a San Franciscó-i rendőrség, de azt mondta, hogy a vállalat tanul belőle.

Eközben a DMV-hez beérkező panaszok kerékpárosokkal kapcsolatos töredéke jól mutatja az önvezető autók és a kerékpárosok közötti ingatag kapcsolatot. Egy kerékpáros által benyújtott panasz szerint 2023 áprilisában egy Waymo ráhajtott egy zebrára, összezavart egy kerékpárost, aki emiatt balesetet szenvedett és eltörte a könyökét. Aztán augusztusban - napokkal azután, hogy az állam jóváhagyta ezeknek a járműveknek a kiterjesztését - egy Cruise autó jobbra kanyarodás közben egy kerékpáros elé vágott. A kerékpáros megpróbált megállni, de ekkor felborult a kerékpárjával. "Egyértelműen nem reagált és nem látott engem!" - áll a panaszban.

Még ha az önvezető autókról bebizonyosodik is, hogy biztonságosabbak, mint az emberi sofőrök, akkor is extra vizsgálatot kellene kapniuk, és nem ez az egyetlen módja az utak biztonságosabbá tételének, mondta több kerékpáros. "Mindannyiunknak fel kell ébrednünk, ez egy olyan dolog, ami embereket ölhet és fog ölni - ez az ára a termék megépítésének" - véli Reed.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Bruce_Willis #11
    Akkor amikor bringás vagy, mentális problémákkal küzdesz?
    Nem te vagy az egyedüli aotós-bringás.
  • Frekvency #10
    kit érdekelnek a nyomorult biciklisek. Zsinórban mennek át a piroson mintha nem lenne holnap, anarchista csőcselék. Én autósként szoktam bringázni és látom, hogy mit művelnek a biciklisek, elképesztő! Meg úgy általában minden kétkerekűssel van valami mentális probléma...
  • t_robert #9
    ja már látom, ahogy konfliktusba keveredik az autó és a robot vezette kerékpár. aztán a robot kitépi a kocsiból a vezetőt és hülyére veri... :) Amúgy egyértelműen növekszik a városokban a kerékpáros közlekedés. És közben szaporodik az önvezető járművek aránya és megtett távolság. Ami azt jelenti, hogy szaporodik a találkozás lehetőségek aránya. függetlenül, hogy ki hibázik. Nyilván amig egy városban 2 ezren kerékpároznak és van egy tucat önvezető autó, azok ritkán fognak konfliktusba keveredni. de már staisztikailag is több lesz a találkozás 100 ezer kerékpáros és 1500 önvezető jármű közt.
  • wraithLord #8
    Szinte senki sem tud (vagy akar) normálisan/szabályosan közlekedni, legyen az bármilyen járművel közlekedő egyén. Sokszor elég nehéz kihámozni, hogy egy balesetben, ahol autós gázol biciklist, ki mennyiben volt hibás.
    Csak egyrészt a bicikliseknek könnyebb szabálytalankodni, mert a bicikli kisebb és mozgékonyabb, másrészt a biciklisek többfélét tudnak szabálytalankodni hasonló okból kifolyólag. Talán még azért hajlamosabbak a biciklisek szabálytalankodni, mert egy részük nem ismeri a KRESZt, és/vagy azt hiszi, hogy amihez nem kell jogsi, és nincs rajta rendszám, azzal úgy csapat, ahogy neki tetszik.
    Viszont hányszor láttam már olyat, hogy aki az autóból a biciklisnek pampog, hogy hogyan kéne közlekednie, az biciklin/e-rolleren ugyanazt megcsinálja, mint akinek előtte pampogott...
  • M2 #7
    Majd a Boston Dynamics robotja megtanul kerékpározni és onnan kezdve az autósok félhetnek.
  • inkvisitor1978 #6
    Azért érdemes vizsgálni a városi kerékpárosok szabálykövetését is. Az a Waymo gázolás nem éppen szabályos közlekedést sejtet.
  • wraithLord #5
    Inkább az önvezető, ember nélküli biciklit fejlesszék ki, és ha azt elbasszák, akkor nem sérül meg senki. (Max ha elrepül a robotbicikli.)
  • ZenMillitia #4
    ne beszeljen mar senki a nevemben. milyen bena bulvaros cim ez?? jesszus. marha sok esetszam lehet tenyleg... alig van ilyen auto. de ti mar tudjatok hogy a vilag osszes kerekparosa mit nem tud eldonteni. wuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
  • wkm #3
    Kell ez nekünk, mint lónak a hátúszás.
  • NEXUS6 #2
    Szeressék!?
    Persze!!!
    És a robikocsi majd visszaszereti őket! <3 XD