SG.hu

A Volkswagen akár 5 milliárd dollárt is befektet a Rivianba

A Volkswagen közölte, hogy akár 5 milliárd dollárt is befektet az elektromos autókat gyártó, a nyereségesség eléréséért küzdő Rivianba, és hogy a vállalatok együttműködnek az elektromos járművek szoftverének fejlesztésében.

Az üzlet mindkét vállalat számára kulcsfontosságú, és szokatlan szövetséget hoz létre a világ második legnagyobb autógyártója és egy olyan elektromos járművekkel foglalkozó startup között, amely nem tudott megfelelni a befektetők azon elvárásainak, hogy olyan eredményeket érjen el, mint amilyenek a Teslát a világ legértékesebb autógyártójává tették. Siker esetén a partnerség mindkét vállalat gyengeségeit orvosolná. A Rivian számára ez biztosítja a pénzügyi mentőövet, amelyre szüksége van ahhoz, hogy túlélje az elektromos járművek iránti kereslet erőteljes visszaesését, és a Volkswagen támogatásával jobb ajánlatokat kaphat a beszállítóktól. A Volkswagen olyan szoftveres szakértelmet kap, amely az autóipari elemzők szerint nagyon hiányzik a csoportból, a Rivian pedig a készpénz mellett egy olyan autógyártó szakértelméből profitálna, amely évente közel 10 millió járművet gyárt, és ezzel közvetlenül a Toyota Motor mögött áll a globális autóiparban.

A Volkswagen kezdetben 1 milliárd dollárt fektet be a Rivianba, és idővel ezt az összeget akár 5 milliárd dollárra is növelné. Ha a szabályozó hatóságok jóváhagyják a tranzakciót, a Volkswagen jelentős részvényessé válhat. A befektetés nagy bizalmi tőkét jelent a Rivian számára, amely minden egyes eladott járművén több tízezer dollárt veszít. A Rivian pickupjai és sportos haszonjárművei elismerő kritikákat kaptak az autós szaksajtóban, de a vállalatnak nehézséget okozott a gyártás felfuttatása az Illinios állambeli Normalban található gyárában. Az elmúlt hónapokban sok befektető aggódott amiatt, hogy a vállalat talán nem marad fenn elég sokáig ahhoz, hogy nyereségessé váljon.


R.J. Scaringe, a Rivian alapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy cége a Volkswagentől kapott pénzzel egy középkategóriás terepjáró - az R2 nevű, körülbelül 45 000 dollárért árusított modell - bevezetését, valamint egy georgiai gyár befejezését segíti majd. A Rivian márciusban leállította a georgiai üzem építését, hogy több mint 2 milliárd dollárt takarítson meg. "Ez pénzügyileg fontos számunkra" - mondta Scaringe a partnerségről. A Rivian jelenleg legolcsóbban értékesített járműve, az R1T pickup ára 70 000 dollár körül kezdődik, ami az eladásokat a tehetős vásárlókra korlátozza. Az R1S SUV ennél is drágább, 75 000 dollárról indul, de a Rivian még ezeken az árakon is 39 000 dollárt veszített minden egyes eladott járművén az év első három hónapjában.

Az elektromos járművek piaca megoszlik az olyan viszonylag fiatal vállalatok között, mint a Tesla és a Rivian, amelyek kizárólag akkumulátoros autókat gyártanak, és a már befutott autógyártók között, mint a Volkswagen, a General Motors és a Toyota, amelyek gyakran küszködnek az új technológia elsajátításával. A Teslát leszámítva az újabb, elektromos járművekre szakosodott amerikai autógyártók egyike sem szerzett jelentős piaci részesedést. Néhányan, mint például a Fisker és a Lordstown Motors, leállították a gyártást és csődvédelmet kértek. Autóipari elemzők már régóta a Rivian-t tartják a túlélésre legesélyesebb elektromos járművekkel foglalkozó induló vállalkozások között, részben azért, mert több milliárd dollárnyi befektetést szerzett. Az Amazon az egyik legnagyobb részvényese és a vállalat futárszállító kocsijainak fő vásárlója.

A Volkswagen és a Rivian azonban nagyon eltérően működik, és kihívást jelenthet számukra a közös munka. A Volkswagen - amelynek székhelye a németországi Wolfsburgban van - a merev, felülről lefelé irányuló vezetésről ismert, és részben Alsó-Szászország tartomány tulajdonában van. A Rivian - amelynek székhelye a kaliforniai Irvine-ban található - egy technológiai startup cég szabadabb kultúrájával rendelkezik. A Rivian áprilisban közölte, hogy idén várhatóan 57 000 járművet fog eladni, ami jóval kevesebb, mint amennyit a Volkswagen egy hét alatt elad. Az új vegyesvállalat által kifejlesztett szoftvert használó járművek az évtized második felében kerülnek forgalomba - közölte a Volkswagen. A Volkswagen bármelyik márkája, köztük az Audi és a Porsche, használhatja a technológiát. A Scout - egy amerikai terepjáró márka, amelyet a Volkswagen egy Dél-Karolinában épülő gyárban éleszt újra - szintén használhatja a szoftvert. A Volkswagen és a Rivian azonban továbbra is külön fogja forgalmazni járműveit.


A szigorúan titkos üzlet meglepetésként érte az autóipart és a befektetőket. Az év elején több álcázott Audi érkezett Németországból a Rivian kaliforniai üzemébe, ahol mintegy 30 mérnök lecsupaszította az elektronikát, és felszerelte őket az amerikai startup cég kábelkötegeivel és moduljaival. Ezt követően a Palo Alto-i létesítményben intenzíven tesztelték, hogy az amerikai startup cég architektúrája és szoftvere - amely gyakorlatilag minden funkciót vezérel - hogyan fog működni a német autókban. A cél az volt, hogy megtudják a csoport jövőbeli elektromos járművei profitálhatnak-e a Rivian fejlett technológiájából. "Azt hiszem, önmagában az is nagy eredmény, hogy ez nem szivárgott ki, tekintve a már elvégzett munka mennyiségét és a csapatainkban részt vevő emberek számát" - mondta Scaringe. A Rivian és a Volkswagen "szuper titoktartásra" törekedett, hogy "megnézzék, hogy az elektromos topológia és minden más valóban működik-e, és hogy sikerül-e megvalósítaniuk."

A Volkswagen számára az üzlet olyan olcsó, nagy teljesítményű EV-technológiát hoz, amelyet a hagyományos autógyártóknak nehéz elsajátítaniuk. A csoport szoftveregységénél, a Cariadnál - amelyet 2020-ban hoztak létre, hogy a piacvezető Tesla riválisa legyen - folyó munkálatok késésekkel és veszteségekkel jártak, részben a csoport vezetőségének lassú döntéshozatala miatt. A drámai összefogáshoz vezető tárgyalások Scaringe elmondása szerint akkor kezdődtek, amikor ő és a Volkswagen vezérigazgatója, Oliver Blume négyszemközt találkoztak a Porsche atlantai élményközpontjában tavaly augusztusban. "Elmélyültünk, termékekről beszélgettünk és összehasonlítottuk a jegyzeteket a nekünk tetsző dolgokról" - mondta Scaringe újságíróknak. "Azonnal felismertük, hogy van néhány közös érdekünk. Ez gyorsan komoly beszélgetéshez vezetett, hogy hogyan tudnánk együtt dolgozni."


A vállalatok azonnal munkához láttak, és a Rivian egy csapata még az ősszel meglátogatta a Volkswagent Németországban. A tesztelés, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy minden működik-e, "olyan volt, mint egy edzőmeccs" - mondta Scaringe. Az év elején újabb németországi utazás következett jogászokkal és szoftverszakértőkkel. A Volkswagen kevésbé volt "dogmatikus" amikor arról volt szó, hogy mit kell saját maga csináljon és hol kell külső partnereket keresnie. A Volkswagen vezetése az ilyen ügyleteket gyakran megnehezítő, merőben eltérő munkakultúrák integrálásának nehézségeinek leküzdése érdekében beleegyezett abba, hogy elfogadja a Rivian agilitását, mondta Wassym Bensaid, a vállalat szoftverfőnöke. Elmondta, hogy "nagyon világos szabályokat és felelősségi köröket" állapítottak meg a közös vállalkozás számára. Megjegyzései arra irányultak, hogy eloszlassák a VW befektetőinek aggodalmait azzal kapcsolatban, hogy a vállalat hagyományos, módszeresebb autógyártási megközelítése és beszállítói szerződései ütköznek-e a Rivian fürge szoftveres megközelítésével.

A Volkswagen-Rivian szövetség arra ösztönözhet más, már befutott autógyártókat, hogy fontolóra vegyenek befektetéseket vagy partnerségeket, amelyek összekötik őket hasonló kisebb startupokkal, azaz olyan vállalatokkal, amelyek elismert technológiával rendelkeznek, de veszteségesek és küzdenek azért, hogy a zsúfolt piacon érvényesülni tudjanak. Egy másik nagy autógyártó, a Stellantis - a Chrysler, a Fiat és a Peugeot anyavállalata - a Leapmotor kínai vállalatba fektetett be, hogy hozzáférjen annak elektromosautó-technológiájához.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!